BMW radio + subwoofer afstellen
BMW radio + subwoofer afstellen
Hallo,
ik heb sinds kort een subwoofer (pioneer ts-wx610a) in mijn bmw e46 coupe uit 2002 aangesloten. De subwoofer heeft een high-input, heb dus draden vanaf mijn achterspeakers op de sub aangesloten.
Maar ik krijg hem maar niet goed afgesteld, ik heb nu het volume van de remote op max, en de frequentie op 125 hertz, op de radio heb ik de bass op max, maar dan heb je nog balance en fade ik kan maar niet begrijpen wat deze twee nou precies doen, maar als ik beide in het midden laat hoor ik de subwoofer vrij zacht tot niet, zodra ik de balance naar links of rechts verplaats klinkt de subwoofer veel beter en is die veel meer te horen. Maar als ik dus de balance naar links verplaats ligt er aan hoever dan wordt de rechter voorspeaker steeds zachter, en op de max geeft die dus helemaal geen geluid meer, dat is precies hetzelfde met de andere kant als ik hem daarna toe verplaats.
Heeft iemand een idee hoe ik dit beter kan afstellen dat alle speakers het goed blijven toen en toch mijn subwoofer goed te horen is?
ik heb sinds kort een subwoofer (pioneer ts-wx610a) in mijn bmw e46 coupe uit 2002 aangesloten. De subwoofer heeft een high-input, heb dus draden vanaf mijn achterspeakers op de sub aangesloten.
Maar ik krijg hem maar niet goed afgesteld, ik heb nu het volume van de remote op max, en de frequentie op 125 hertz, op de radio heb ik de bass op max, maar dan heb je nog balance en fade ik kan maar niet begrijpen wat deze twee nou precies doen, maar als ik beide in het midden laat hoor ik de subwoofer vrij zacht tot niet, zodra ik de balance naar links of rechts verplaats klinkt de subwoofer veel beter en is die veel meer te horen. Maar als ik dus de balance naar links verplaats ligt er aan hoever dan wordt de rechter voorspeaker steeds zachter, en op de max geeft die dus helemaal geen geluid meer, dat is precies hetzelfde met de andere kant als ik hem daarna toe verplaats.
Heeft iemand een idee hoe ik dit beter kan afstellen dat alle speakers het goed blijven toen en toch mijn subwoofer goed te horen is?
Re: BMW radio + subwoofer afstellen
alle speakers op de subwoofer aansluiten zou moeten werken
heb je er ook nog een versterker bij? dan zou je de speakers daaraan kunnen aansluiten en dan de versterker op de subwoofer.
maar geen tweeters op de subwoofers aansluiten want die blaas je meteen op.
Succes!![Duimen omhoog :duimen:](./images/smilies/duimen.gif)
heb je er ook nog een versterker bij? dan zou je de speakers daaraan kunnen aansluiten en dan de versterker op de subwoofer.
maar geen tweeters op de subwoofers aansluiten want die blaas je meteen op.
Succes!
![Duimen omhoog :duimen:](./images/smilies/duimen.gif)
- Sanderbtje
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 21 jan 2013, 20:47
Re: BMW radio + subwoofer afstellen
even langs een car audio zaak rijden die stellen dat zo af en kost je vast niet meer dan 2/3 tientjes
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: BMW radio + subwoofer afstellen
Voor een sub, is het het beste om er een versterker er tussen te plaatsen. Balance en fade zorgen alleen voor dat je het geluid naar link + rechts of met fade naar achter en voor kunt verplaatsen. Verder is het bass niveau op max zetten super slecht voor je speakers. Wanneer je een versterker er tussen plaatst, vaak op de sub ingang, dien je ook het geluid compleet vlak in te stellen. Dus geen extra bass oid. Dan kun je de bass regelen met de sub mode. Dan werkt het gewoon zoals het meot en verziek je je speakers ook niet.bartolio schreef:Hallo,
ik heb sinds kort een subwoofer (pioneer ts-wx610a) in mijn bmw e46 coupe uit 2002 aangesloten. De subwoofer heeft een high-input, heb dus draden vanaf mijn achterspeakers op de sub aangesloten.
Maar ik krijg hem maar niet goed afgesteld, ik heb nu het volume van de remote op max, en de frequentie op 125 hertz, op de radio heb ik de bass op max, maar dan heb je nog balance en fade ik kan maar niet begrijpen wat deze twee nou precies doen, maar als ik beide in het midden laat hoor ik de subwoofer vrij zacht tot niet, zodra ik de balance naar links of rechts verplaats klinkt de subwoofer veel beter en is die veel meer te horen. Maar als ik dus de balance naar links verplaats ligt er aan hoever dan wordt de rechter voorspeaker steeds zachter, en op de max geeft die dus helemaal geen geluid meer, dat is precies hetzelfde met de andere kant als ik hem daarna toe verplaats.
Heeft iemand een idee hoe ik dit beter kan afstellen dat alle speakers het goed blijven toen en toch mijn subwoofer goed te horen is?
Verder heb je door de sub zomaar aan de achter speakers te knopen ook de impedantie waarop de speakers spelen veranderd. Want je speakers zijn nu in serie of parallel geschakeld, wat wil zeggen dat je de impendatie hebt gehalveerd of verdubbeld. Wat ook niet echt bevorderlijk is voor de speakers.
Kortom ik heb niet het idee, dat jij enig idee hebt waar je mee bezig bent.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: BMW radio + subwoofer afstellen
Een sub zomaar bij je achter speakers knopen is inderdaad not done. Je gaat het geluid alleen beter krijgen door er een versterker tussen te plaatsen met een high input. Als je die niet kan vinden zijn er ook speciale converters die het speakersignaal omvormt naar audiosignaal. Dit is allemaal bij de audioboer te verkrijgen en :hoeft echt geen honderden euro's te kosten.
Re: BMW radio + subwoofer afstellen
Heb nog nooit eerder een sub gehad nee, maar deze sub heeft gewoon ingebouwde versterker en is precies aangesloten zoals het in de beschrijving stond. ik heb voor deze gekozen omdat ik dan me originele radio kon behouden.
Re: BMW radio + subwoofer afstellen
Nou, kijk jij dan nog maar eens heel goed naar je handleiding dan, want het is absoluut niet aangesloten zoals staat beschreven. Waar staat er in de handleiding dat jij de sub aan de achterspeakers kan aansluiten? Nergens. Je kan de high input alleen gebruiken als jij een radio hebt met 4 speakeruitgangen en maar 2 speakers gebruikt, zoals duidelijk te zien is op de tekening in de handleiding die ik gedownload heb. Anders verander jij de impedantie zoals matheeuwissen al aangaf wat verstrekkende gevolgen kan hebben.
De sub heeft een ingebouwde versterker zeg jij. Heb je deze op de accu aangesloten? En met de juiste bekabeling en juist afgezekert? Anders gaat deze natuurlijk nooit werken of kan de bekabeling gewoon wegsmelten met in het ergste geval brand tot gevolg. Heb je verder goed opgelet dat alles in fase is aangesloten? Dus plus op plus en min op min? Lijkt erop van niet gezien je klachten dus gaat de versterker van je radio het heel erg warm krijgen en kan je hem zelfs opblazen of overbelasten, zelfs als het geluid niet hard staat want je hebt dan gewoon een kortsluiting gemaakt.
Als jij de voor- en achterspeakers wilt blijven gebruiken is die high input geen optie voor je en zou ik als ik jou was eerst eens uitzoeken of je radio een rca uitgang heeft oftewel een tulpuitgang. Zo ja, moet je daar je versterker op aansluiten en als je verder voor een goede stroomvoorziening hebt gezorgd is er, als alles technisch nog in orde is , geen reden waarom de versterker het niet zou doen.
Heb je nou geen rca uitgang op je radio dan zijn de eerder genoemde converters nog een optie, maar ik zou deze pas gebruiken als het echt niet anders kan.
En als laatste raad, laat het door iemand doen die er wel verstand van heeft, want eerlijk gezegd deel ik de mening van matheeuwissen dat je totaal niet weet wat je aan het doen bent. Ik hoop dat ik je er niet mee beledig, maar je er wel van doordring welke gevolgen het aansluiten van een extra versterker kan hebben als je het fout doet.
Veel succes,
Mike.
De sub heeft een ingebouwde versterker zeg jij. Heb je deze op de accu aangesloten? En met de juiste bekabeling en juist afgezekert? Anders gaat deze natuurlijk nooit werken of kan de bekabeling gewoon wegsmelten met in het ergste geval brand tot gevolg. Heb je verder goed opgelet dat alles in fase is aangesloten? Dus plus op plus en min op min? Lijkt erop van niet gezien je klachten dus gaat de versterker van je radio het heel erg warm krijgen en kan je hem zelfs opblazen of overbelasten, zelfs als het geluid niet hard staat want je hebt dan gewoon een kortsluiting gemaakt.
Als jij de voor- en achterspeakers wilt blijven gebruiken is die high input geen optie voor je en zou ik als ik jou was eerst eens uitzoeken of je radio een rca uitgang heeft oftewel een tulpuitgang. Zo ja, moet je daar je versterker op aansluiten en als je verder voor een goede stroomvoorziening hebt gezorgd is er, als alles technisch nog in orde is , geen reden waarom de versterker het niet zou doen.
Heb je nou geen rca uitgang op je radio dan zijn de eerder genoemde converters nog een optie, maar ik zou deze pas gebruiken als het echt niet anders kan.
En als laatste raad, laat het door iemand doen die er wel verstand van heeft, want eerlijk gezegd deel ik de mening van matheeuwissen dat je totaal niet weet wat je aan het doen bent. Ik hoop dat ik je er niet mee beledig, maar je er wel van doordring welke gevolgen het aansluiten van een extra versterker kan hebben als je het fout doet.
Veel succes,
Mike.
Re: BMW radio + subwoofer afstellen
Ik weet 100% zeker dat die sub op de achterspeakers kan aangesloten worden want een vriend van me heeft dezelfde in een volvo en daar werkt die wel goed, en is precies hetzelfde aangesloten als mij en volgens het boekje. Plus heb ik veel mensen om me heen die ook goed bekend zijn met subwoofers aansluiten, dus geloof me er gaan geen dingen doorbranden of oververhit raken. Wat ze niet snappen is hoe deze afgesteld wordt, aangezien er geen losse versterker bij zit en de subwoofer helemaal compleet geleverd wordt met bekabeling en al om zoveel mogelijk werk te besparen.
Ik heb ook speciaal voor eentje gekozen zonder tulp kabels omdat ik dan de originele radio kon houden. Maarja ik zoek wel verder, er zijn blijkbaar weinig mensen die iets soortgelijks hebben.
En een converter sluit je toch ook aan op je speakers?
Ik heb ook speciaal voor eentje gekozen zonder tulp kabels omdat ik dan de originele radio kon houden. Maarja ik zoek wel verder, er zijn blijkbaar weinig mensen die iets soortgelijks hebben.
En een converter sluit je toch ook aan op je speakers?
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: BMW radio + subwoofer afstellen
Die converter sluit je aan op de extra speaker uitgang. Je kunt 100% zeker niet zomaar draden bij je speakers aanknopen.
Als dit goed is aangesloten kun je met de gain gaan spelen op de versterker van de sub.
Niet de bass op je radio vol open zetten, want dan krijgen je speakers het ook te verduren, en dit wil je niet.
Als dit goed is aangesloten kun je met de gain gaan spelen op de versterker van de sub.
Niet de bass op je radio vol open zetten, want dan krijgen je speakers het ook te verduren, en dit wil je niet.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: BMW radio + subwoofer afstellen
Een subwoofer met een ingebouwde versterker werkt niet anders dan een subwoofer met een externe versterker. Het enige wat je niet hoeft te doen is de woofer aansluiten op de versterker. Voor de rest is alles hetzelfde.
Ik heb wat onderzoek voor je gepleegd en je schijnt gelijk te hebben wat betreft het aansluiten van de versterker op de achterspeaker. Er wordt echter wel vermeld dat het geluid dan beduidend slechter is dan wanneer je de RCA aansluiting gebruikt. Waarschijnlijk komt dit dus gewoon door dat impedantieverhaal want het vermogen van je versterker van je radio wordt dan gewoon gehalveerd. dus ipv. 35 watt wordt dit dan 17,5 watt even kort door de bocht genomen omdat je de ohmage veranderd van 8 in 4 ohm, of van 4 in 2.
Wat ook HEEL belangrijk is dat alles goed in fase staat, dus plus op plus en min op min. Staat een woofer uit fase zal hij inklappen ipv uit bij een beat en dus beduidend minder bass geven. (de bass komt uit de achterkant ipv de voorkant. Staat een kant uit fase krijg je dus het effect wat jij omschrijft dat de bass harder wordt door aan de balance te draaien.
dus in het kort.
1. Is de versterker rechtstreeks aangesloten op de accu met de bijgeleverde kabel. Een subversterker vraagt nogal wat stroom dus kan niet zomaar op iedere willekeurige stroomdraad aangesloten worden. Er is een pluskabel bij jouw pakket meegeleverd, gebruik alleen die maar en sluit hem RECHTSTREEKS aan op de accu. De kabel is afgezekerd dus hoef je je daar geen zorgen om te maken. Kijk ook even of de zekering nog goed is.
2 is de REMOTEkabel aangesloten op je radio, anders gaat de versterker nooit werken. Deze kan je aansluiten op de remote uitgang die bijna iedere radio heeft sinds de jaren 90. Deze werd in het verleden ook gebruikt als aansturing voor een antenne die automatisch in en uitschoof. Deze kan je om te testen ook bij de plus aansluiten, maar dan blijft je versterker wel aanstaan, ook als het contact uitstaat en trekt je accu dus leeg.
3 heb je een goede massa, oftewel min. Het meest ideale is om deze ook aan te sluiten op de accu.
4. Heb je de speakerdraden op de juiste wijze aangesloten. Dit kan je alleen zeker weten door in je handleiding van je radio te kijken wat speaker + en - is en dan van je versterker. De coderingen voor speakerdraad kan per radio verschillen. Ook kan je dit testen door gebruik te maken van een goede multimeter. Als de minpool van de multimeter op de pluspool van het te meten apparaat gezet wordt, verschijnt er een min teken voor het voltage getal.
De subwoofer in de Volvo van je vriend werkt wel goed, zeg je. Ga daar dan eens kijken hoe het zit, en of er bijvoorbeeld verlichting moet branden op de bijgeleverde remotecontrol. (normaal gesproken heeft iedere versterker toch wel een controlelampje om te zien of hij aanstaat of niet).
Is alles echt 100% aangesloten is er dus wat mis met de subwoofer en moet je terug naar de verkoper.
Succes
Mike.
Ik heb wat onderzoek voor je gepleegd en je schijnt gelijk te hebben wat betreft het aansluiten van de versterker op de achterspeaker. Er wordt echter wel vermeld dat het geluid dan beduidend slechter is dan wanneer je de RCA aansluiting gebruikt. Waarschijnlijk komt dit dus gewoon door dat impedantieverhaal want het vermogen van je versterker van je radio wordt dan gewoon gehalveerd. dus ipv. 35 watt wordt dit dan 17,5 watt even kort door de bocht genomen omdat je de ohmage veranderd van 8 in 4 ohm, of van 4 in 2.
Wat ook HEEL belangrijk is dat alles goed in fase staat, dus plus op plus en min op min. Staat een woofer uit fase zal hij inklappen ipv uit bij een beat en dus beduidend minder bass geven. (de bass komt uit de achterkant ipv de voorkant. Staat een kant uit fase krijg je dus het effect wat jij omschrijft dat de bass harder wordt door aan de balance te draaien.
dus in het kort.
1. Is de versterker rechtstreeks aangesloten op de accu met de bijgeleverde kabel. Een subversterker vraagt nogal wat stroom dus kan niet zomaar op iedere willekeurige stroomdraad aangesloten worden. Er is een pluskabel bij jouw pakket meegeleverd, gebruik alleen die maar en sluit hem RECHTSTREEKS aan op de accu. De kabel is afgezekerd dus hoef je je daar geen zorgen om te maken. Kijk ook even of de zekering nog goed is.
2 is de REMOTEkabel aangesloten op je radio, anders gaat de versterker nooit werken. Deze kan je aansluiten op de remote uitgang die bijna iedere radio heeft sinds de jaren 90. Deze werd in het verleden ook gebruikt als aansturing voor een antenne die automatisch in en uitschoof. Deze kan je om te testen ook bij de plus aansluiten, maar dan blijft je versterker wel aanstaan, ook als het contact uitstaat en trekt je accu dus leeg.
3 heb je een goede massa, oftewel min. Het meest ideale is om deze ook aan te sluiten op de accu.
4. Heb je de speakerdraden op de juiste wijze aangesloten. Dit kan je alleen zeker weten door in je handleiding van je radio te kijken wat speaker + en - is en dan van je versterker. De coderingen voor speakerdraad kan per radio verschillen. Ook kan je dit testen door gebruik te maken van een goede multimeter. Als de minpool van de multimeter op de pluspool van het te meten apparaat gezet wordt, verschijnt er een min teken voor het voltage getal.
De subwoofer in de Volvo van je vriend werkt wel goed, zeg je. Ga daar dan eens kijken hoe het zit, en of er bijvoorbeeld verlichting moet branden op de bijgeleverde remotecontrol. (normaal gesproken heeft iedere versterker toch wel een controlelampje om te zien of hij aanstaat of niet).
Is alles echt 100% aangesloten is er dus wat mis met de subwoofer en moet je terug naar de verkoper.
Succes
Mike.
Re: BMW radio + subwoofer afstellen
1. De kabel zit direct op de accu aangesloten met de bijgeleverde kabel.
2. Ik heb de remote kabel achter op de radio aangesloten, ik weet niet of dit de remote is maar deze kabel krijgt stroom wanneer het contact wordt omgedraaid dus heb hem hierop aangesloten.
3. Ik heb verschillende massas geprobeerd in de kofferbak, en zit nu om de bout waarmee je de krik vastzet in de kofferbak. Voor zover werkt deze massa goed hier.
4. De speakerdraden ben ik niet zeker van omdat de kabels op mijn speakers aan een kant geel en bruin waren en volgens mij aan de andere kant geel en blauw, ik heb toen op internet gezocht welke plus en welke min zijn maar dit was overal verschillend en ook veel mensen zeiden dat het niet uitmaakte. Ik heb toen de plus van de versterker aan de gele gedaan aan beide kanten en de min aan de bruine en de blauwe. Ik heb geprobeerd de speakers door te meten maar die gaven geen stroom?
5. Er brand inderdaad een lampje op de remote van de subwoofer. Verder zit er op de remote nog een knap voor reverse en normal, die heb ik op normal staan.
Is er nog een andere mogelijkheid dan om RCA kabels te gebruiken op een originele radio of is echt de enige oplossing een andere radio? Ik vind namelijk een andere radio echt niet in een bmw passen op een dynavin na maar die vind ik overdreven duur voor wat je krijgt.
Bedankt voor je feedback in ieder geval
2. Ik heb de remote kabel achter op de radio aangesloten, ik weet niet of dit de remote is maar deze kabel krijgt stroom wanneer het contact wordt omgedraaid dus heb hem hierop aangesloten.
3. Ik heb verschillende massas geprobeerd in de kofferbak, en zit nu om de bout waarmee je de krik vastzet in de kofferbak. Voor zover werkt deze massa goed hier.
4. De speakerdraden ben ik niet zeker van omdat de kabels op mijn speakers aan een kant geel en bruin waren en volgens mij aan de andere kant geel en blauw, ik heb toen op internet gezocht welke plus en welke min zijn maar dit was overal verschillend en ook veel mensen zeiden dat het niet uitmaakte. Ik heb toen de plus van de versterker aan de gele gedaan aan beide kanten en de min aan de bruine en de blauwe. Ik heb geprobeerd de speakers door te meten maar die gaven geen stroom?
5. Er brand inderdaad een lampje op de remote van de subwoofer. Verder zit er op de remote nog een knap voor reverse en normal, die heb ik op normal staan.
Is er nog een andere mogelijkheid dan om RCA kabels te gebruiken op een originele radio of is echt de enige oplossing een andere radio? Ik vind namelijk een andere radio echt niet in een bmw passen op een dynavin na maar die vind ik overdreven duur voor wat je krijgt.
Bedankt voor je feedback in ieder geval
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: BMW radio + subwoofer afstellen
Je gaat idd geen sttroom meten op je speaker kabels. Ik denk dat de min idd blauw en bruin zijn.
RCA kabels kunnen alleen via een converter op je originele radio.
RCA kabels kunnen alleen via een converter op je originele radio.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: BMW radio + subwoofer afstellen
Ok, nu komen we ergens.
De aansluiting van de speakerdraden is door de faseknop (=reverse/normal knop) op je remotecontrol niet zo belangrijk meer, als je maar zeker weet dat de beide plusdraden op de gele draden aangesloten zijn. door aan de faseknop te draaien die op je remote zit kan je de fase afstellen. Je zet deze knop gewoon op de stand waarop de bass het hardste klinkt. Als dit dus is als de knop op reverse staat, zijn de draden dus eigenlijk uit fase aangesloten. Hoor je dus totaal geen verschil dan is waarschijnlijk 1 kant uit fase en moet je dus aan een zijde de plus en min omdraaien, want anders blijft altijd 1 kant uit fase staan, hoe je de knop ook zet. Maar ik denk dat je duidelijk verschil zult horen.
De remote heb je eigenlijk op een geschakelde plus aangesloten wat inhoud dat de sub altijd aanstaat als het contact ingeschakelt is. Er moet op je radio ook een antenne out zitten, die alleen inschakelt als je radio aangaat. Het voordeel hiervan is dat de sub uitstaat als de radio ook uitstaat en je geen plopgeluid hoort als je radio aan of uitgaat. Dit kan nogal slecht voor je speaker zijn als dit vrij hard gaat. als er onderweg ook wat fout gaat met de sub kan je deze alleen maar uitzetten door het contact af te zetten en ik neem aan dat je daar niet op zit te wachten als je midden op de snelweg rijdt. Persoonlijk heb ik er gewoon een knopje voor gemaakt in het knoppenvak bij de versnellingspook, omdat bij mijn vorige radio die ze gejat hebben de antenne uitgang niet goed werkte en de subwoofer constant uit en aan schakelde.
Verder heb je achteraf gezien nog een probleem, en dat is de uitstekende isolatie van de kofferbakruimte. Ook zit er nog een dikke mat in de kofferbak die zeer isolerend werkt, zit er volgens mij zo'n zelfde plaat tegen de achterzijde van de kofferbakruimte en is alles met staal afgedicht. (althans wel in de sedan). Er zijn je al vele forummers voor gegaan die zeer ontevreden waren over de bass als de sub in de kofferbakruimte staat. Ik heb dit opgelost door de basstube die ik al had van mijn vorige auto in de skizak te plaatsen en de armleuning naar beneden te laten. Als deze armleuning dichtgaat is de bass beduidend minder tot geheel verdwenen bij lagere volumes.
Ik raad je dus aan bij het afstellen de kofferbak open te laten staan of in ieder geval je armleuning naar beneden te doen.
Veel succes,
Mike
De aansluiting van de speakerdraden is door de faseknop (=reverse/normal knop) op je remotecontrol niet zo belangrijk meer, als je maar zeker weet dat de beide plusdraden op de gele draden aangesloten zijn. door aan de faseknop te draaien die op je remote zit kan je de fase afstellen. Je zet deze knop gewoon op de stand waarop de bass het hardste klinkt. Als dit dus is als de knop op reverse staat, zijn de draden dus eigenlijk uit fase aangesloten. Hoor je dus totaal geen verschil dan is waarschijnlijk 1 kant uit fase en moet je dus aan een zijde de plus en min omdraaien, want anders blijft altijd 1 kant uit fase staan, hoe je de knop ook zet. Maar ik denk dat je duidelijk verschil zult horen.
De remote heb je eigenlijk op een geschakelde plus aangesloten wat inhoud dat de sub altijd aanstaat als het contact ingeschakelt is. Er moet op je radio ook een antenne out zitten, die alleen inschakelt als je radio aangaat. Het voordeel hiervan is dat de sub uitstaat als de radio ook uitstaat en je geen plopgeluid hoort als je radio aan of uitgaat. Dit kan nogal slecht voor je speaker zijn als dit vrij hard gaat. als er onderweg ook wat fout gaat met de sub kan je deze alleen maar uitzetten door het contact af te zetten en ik neem aan dat je daar niet op zit te wachten als je midden op de snelweg rijdt. Persoonlijk heb ik er gewoon een knopje voor gemaakt in het knoppenvak bij de versnellingspook, omdat bij mijn vorige radio die ze gejat hebben de antenne uitgang niet goed werkte en de subwoofer constant uit en aan schakelde.
Verder heb je achteraf gezien nog een probleem, en dat is de uitstekende isolatie van de kofferbakruimte. Ook zit er nog een dikke mat in de kofferbak die zeer isolerend werkt, zit er volgens mij zo'n zelfde plaat tegen de achterzijde van de kofferbakruimte en is alles met staal afgedicht. (althans wel in de sedan). Er zijn je al vele forummers voor gegaan die zeer ontevreden waren over de bass als de sub in de kofferbakruimte staat. Ik heb dit opgelost door de basstube die ik al had van mijn vorige auto in de skizak te plaatsen en de armleuning naar beneden te laten. Als deze armleuning dichtgaat is de bass beduidend minder tot geheel verdwenen bij lagere volumes.
Ik raad je dus aan bij het afstellen de kofferbak open te laten staan of in ieder geval je armleuning naar beneden te doen.
Veel succes,
Mike
Re: BMW radio + subwoofer afstellen
En, heb je je sub naar tevredenheid aan de praat gekregen?
Re: BMW radio + subwoofer afstellen
ik nu ook!
't zou gewoon moeten kunnen werken. Ik heb het al in vele wagens gehad en klonk prima.
't zou gewoon moeten kunnen werken. Ik heb het al in vele wagens gehad en klonk prima.
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8