E61 535d 2005 Bezigheden
E61 535d 2005 Bezigheden
To Do: Het lopen van de Motor.
Ik heb al geruime tijd last van de schommelende toerenteller, ongeacht snelheid, versnelling, of manual of automaat.
Al bij een specialist langsgeweest maar die twijfelde of het wel aan de koppomvormer zou liggen. Ook vertelde de specialist me dat de motor van de E61 wat rauw liep.
Dus aldaar uitgelezen en storingen gewist, flesje injector-reiniger in de tank en eerst maar eens wat km maken.
Eindelijk de k+d-can kabel binnen. Ik had me van te voren al wat verdiept in de software, maar dat het zo'n hel zou worden om de boel aan de praat te krijgen
En het is me nog niet helemaal gelukt, maar kan eindelijk praten met de E61
Ik was zeer benieuwd naar de aanwezige foutmeldingen en grafiekjes, dus met de 2e uitleespoging kwam dit er uit:
Als ik bij bovenstaande iets gas geef komen er gelijk uitroeptekens met waardes boven de 800
Is er dan iets fout?
Hier valt het op dat de waarde van de actual air-mass nogal op en neer gaat.
Bij stationair draaiende motor zitten de waarden tussen de 200 en 400.
Tsjaa, vanwaar dat verschil bij injector 2 en 3?
De foutmeldingen uitprinten wordt de volgende uitdaging
Ik heb al geruime tijd last van de schommelende toerenteller, ongeacht snelheid, versnelling, of manual of automaat.
Al bij een specialist langsgeweest maar die twijfelde of het wel aan de koppomvormer zou liggen. Ook vertelde de specialist me dat de motor van de E61 wat rauw liep.
Dus aldaar uitgelezen en storingen gewist, flesje injector-reiniger in de tank en eerst maar eens wat km maken.
Eindelijk de k+d-can kabel binnen. Ik had me van te voren al wat verdiept in de software, maar dat het zo'n hel zou worden om de boel aan de praat te krijgen
En het is me nog niet helemaal gelukt, maar kan eindelijk praten met de E61
Ik was zeer benieuwd naar de aanwezige foutmeldingen en grafiekjes, dus met de 2e uitleespoging kwam dit er uit:
Als ik bij bovenstaande iets gas geef komen er gelijk uitroeptekens met waardes boven de 800
Is er dan iets fout?
Hier valt het op dat de waarde van de actual air-mass nogal op en neer gaat.
Bij stationair draaiende motor zitten de waarden tussen de 200 en 400.
Tsjaa, vanwaar dat verschil bij injector 2 en 3?
De foutmeldingen uitprinten wordt de volgende uitdaging
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: E61 535d 2005 Bezigheden
Foto's van uw wagen? Altijd welkom !
viewtopic.php?f=535&t=41782 [My BMW 520DAs - M Sportpakket - 02/2011 ]
Re: E61 535d 2005 Bezigheden
Apart, idd. Helaas redelijk wat stoeprand-schade
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: E61 535d 2005 Bezigheden
Idd.. Deze zitten ook op mijn vader zijn E64 Cabrio als winterwiel!
Laatst gewijzigd door E36 M-Style op 13 mei 2013, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd van voorgaand bericht.
Reden: Quote verwijderd van voorgaand bericht.
viewtopic.php?f=535&t=41782 [My BMW 520DAs - M Sportpakket - 02/2011 ]
Re: E61 535d 2005 Bezigheden
Goed. BMW geschorst (kost €73 voor een jaar ) en in de garage gezet
Alles eraf schroeven wat maar enigzins in de weg zit.
De planning is:
- Lmm, turbodruk/temperatuur en de brandstoftemperatuur - sensors vervangen
- Gloeibougie-stuurapparaat vervangen
- Verstuivers uitbouwen en laten testen
- Wervelkleppen verwijderen
Tevens inspecteren waarom het zo'n vette bende is onder het inlaatspruitstuk, alles zit onder de zwarte olie
Oorzaak:
Lekkende wervelkleppen
Na 2 avonden driftig sleutelen ziet het er in het vooronder maar kaal uit:
Verder moet ik zeggen dat het gloeibougie-stuurapparaat op een lastig plekje zit, het verwijderen van de kabels is lastig en voor je het weet breekt er wat af.
Volgende week onderdelen bestellen en verstuivers wegbrengen om te laten testen.
Alles eraf schroeven wat maar enigzins in de weg zit.
De planning is:
- Lmm, turbodruk/temperatuur en de brandstoftemperatuur - sensors vervangen
- Gloeibougie-stuurapparaat vervangen
- Verstuivers uitbouwen en laten testen
- Wervelkleppen verwijderen
Tevens inspecteren waarom het zo'n vette bende is onder het inlaatspruitstuk, alles zit onder de zwarte olie
Oorzaak:
Lekkende wervelkleppen
Na 2 avonden driftig sleutelen ziet het er in het vooronder maar kaal uit:
Verder moet ik zeggen dat het gloeibougie-stuurapparaat op een lastig plekje zit, het verwijderen van de kabels is lastig en voor je het weet breekt er wat af.
Volgende week onderdelen bestellen en verstuivers wegbrengen om te laten testen.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: E61 535d 2005 Bezigheden
Vandaag de verstuivers laten testen bij Diesel Büchli in Harderwijk.
Eerst werden ze ultrasoon gereinigd daarna meegekeken bij wat tests, op zich zag dat er goed uit.
Daarna werden ze 1,5 uur lang door de Bosch-testbank gemarteld (16 testen)
Conclusie: 2 van de 6 kwamen niet aan de bosch-specs. Allemaal hadden ze een slechte waarde bij de voor-injectie, wat resulteert in het rauw lopen van de motor. dus dat is hierbij opgelost.
Kosten incl inruil oude verstuivers: €184 ex Btw/verstuiver. Je krijgt dan gereviseerde Bosch verstuivers mét test-rapport.
Eerst werden ze ultrasoon gereinigd daarna meegekeken bij wat tests, op zich zag dat er goed uit.
Daarna werden ze 1,5 uur lang door de Bosch-testbank gemarteld (16 testen)
Conclusie: 2 van de 6 kwamen niet aan de bosch-specs. Allemaal hadden ze een slechte waarde bij de voor-injectie, wat resulteert in het rauw lopen van de motor. dus dat is hierbij opgelost.
Kosten incl inruil oude verstuivers: €184 ex Btw/verstuiver. Je krijgt dan gereviseerde Bosch verstuivers mét test-rapport.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: E61 535d 2005 Bezigheden
en hoe staan de bezigheden ervoor?
Re: E61 535d 2005 Bezigheden
Inderdaad Stef, het is wel tijd voor een update. Vanaf half mei heb ik het volgende al voltooid:
> Regeleenheid gloeibougies vervangen
> Gloeibougies getest
> Inlaatspruitstuk gereinigd en wervekleppen verwijderd
> Wervekleppen afgedicht
> Vacuumslangen vernieuwd
> Verstuivers gedemonteerd en laten testen
> Sensors vervangen:
> Koelvloeistof ververst
> Brandstoffilter vervangen
> Alle gedemonteerde onderdelen gereinigd
Hierna de motor weer opgebouwd en gestart. Loopt mooi rond, cijfers zien er goed uit in INPA. Ik kan m alleen maar stationair laten draaien omdat ik ook al met het volgende project tegelijk bezig was gegaan: het vervangen van de hydrolagers (draagarmrubbers). Zodra ie weer op alle wielen staat wil ik nog de Lmm en Egr/Dpf adaptiewaarden terugzetten, zodat alle vervangen onderdelen kunnen gaan “inleren”.
Verder heb ik tussentijds nog wat dingetjes verbeterd:
> Sportstand-knop ingebouwd
> AE van leds voorzien
> Koplampglazen/Mistlampglazen geprobeerd te herstellen met Meguairs (niet gelukt)
Momenteel ben ik nog bezig met die hydrolagers, dit wilde ik niet aan-de-auto doen dus heb ik de draagarmen kompleet gedemonteerd. Kan ik ook gelijk de voorremmen schoonmaken en invetten.
> Regeleenheid gloeibougies vervangen
> Gloeibougies getest
> Inlaatspruitstuk gereinigd en wervekleppen verwijderd
> Wervekleppen afgedicht
> Vacuumslangen vernieuwd
> Verstuivers gedemonteerd en laten testen
> Sensors vervangen:
- Turbodruksensor
Inlaattemperatuursensor
Brandstoftemperatuursensor
Luchtmassameter
> Koelvloeistof ververst
> Brandstoffilter vervangen
> Alle gedemonteerde onderdelen gereinigd
Hierna de motor weer opgebouwd en gestart. Loopt mooi rond, cijfers zien er goed uit in INPA. Ik kan m alleen maar stationair laten draaien omdat ik ook al met het volgende project tegelijk bezig was gegaan: het vervangen van de hydrolagers (draagarmrubbers). Zodra ie weer op alle wielen staat wil ik nog de Lmm en Egr/Dpf adaptiewaarden terugzetten, zodat alle vervangen onderdelen kunnen gaan “inleren”.
Verder heb ik tussentijds nog wat dingetjes verbeterd:
> Sportstand-knop ingebouwd
> AE van leds voorzien
> Koplampglazen/Mistlampglazen geprobeerd te herstellen met Meguairs (niet gelukt)
Momenteel ben ik nog bezig met die hydrolagers, dit wilde ik niet aan-de-auto doen dus heb ik de draagarmen kompleet gedemonteerd. Kan ik ook gelijk de voorremmen schoonmaken en invetten.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: E61 535d 2005 Bezigheden
Drastisch onderhoud!
Klinkt allemaal alsof hij straks weer als nieuw gaat rijden! Keep it up!
Klinkt allemaal alsof hij straks weer als nieuw gaat rijden! Keep it up!
>>>>Showroom E36's<<<<
Re: E61 535d 2005 Bezigheden
Na de montage van de hydrolagers ben ik aan het volgende project begonnen:
Kabelbreuken in de scharnierpunten van de achterklep.
Weer de hele boel voorzichtig losschroeven en veelal ook gewoon lostrekken
Na het afwikkelen van een kabelboom aan de linkerkant breekt ook nog het slangetje van de ruitensproeier
Dus ook maar gelijk vervangen: 2 dagen extra werk. Ook kom ik er achter dat de wisser-motor van de achterruit gewoon vast zit en het wisserblad er op de verkeerde manier op gemonteerd zit
Na al mijn vrije uurtjes er in gestoken te hebben de afgelopen 4 weken ben ik eindelijk klaar met dit project
Het is zelf te doen, maar liever geen 2e keer !!
Knelpunten:
1. Ondanks het aanhouden van de oorspronkelijke lengte van de draden past het allemaal maar net en dat is heel lastig weer te monteren.
2. Let op het knikken van de draden als je de klep en het ruitje weer sluit, de 4 kabels die uit de goten komen moeten wel weer netjes teruggetrokken worden door de rubbers boven de speakers. Dit is mij niet gelukt.
Volgende en laatste projecten:
Achterremmen vervangen en winterwielen monteren.
Buitentemperatuursensor vervangen (hij zegt dat het -40 graden is buiten)
Toch maar voor de zekerheid de beide thermostaten vervangen
Ohja en als ik toch weer bezig ben, vervang ik gelijk ook maar de carterventilatie-filter.
Kabelbreuken in de scharnierpunten van de achterklep.
Weer de hele boel voorzichtig losschroeven en veelal ook gewoon lostrekken
Na het afwikkelen van een kabelboom aan de linkerkant breekt ook nog het slangetje van de ruitensproeier
Dus ook maar gelijk vervangen: 2 dagen extra werk. Ook kom ik er achter dat de wisser-motor van de achterruit gewoon vast zit en het wisserblad er op de verkeerde manier op gemonteerd zit
Na al mijn vrije uurtjes er in gestoken te hebben de afgelopen 4 weken ben ik eindelijk klaar met dit project
Het is zelf te doen, maar liever geen 2e keer !!
Knelpunten:
1. Ondanks het aanhouden van de oorspronkelijke lengte van de draden past het allemaal maar net en dat is heel lastig weer te monteren.
2. Let op het knikken van de draden als je de klep en het ruitje weer sluit, de 4 kabels die uit de goten komen moeten wel weer netjes teruggetrokken worden door de rubbers boven de speakers. Dit is mij niet gelukt.
Volgende en laatste projecten:
Achterremmen vervangen en winterwielen monteren.
Buitentemperatuursensor vervangen (hij zegt dat het -40 graden is buiten)
Toch maar voor de zekerheid de beide thermostaten vervangen
Ohja en als ik toch weer bezig ben, vervang ik gelijk ook maar de carterventilatie-filter.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: E61 535d 2005 Bezigheden
Caterventilatie is inmiddels vervangen, appeltje eitje
Maar dan de achterremmen is weer een heel verhaal. Na demontage van de achterwielen bleek als snel dat de achterremschijven gevaarlijk dun zijn (19mm) en de blokken zo goed als op. Het verwijderen van de schijven ging alles behalve makkelijk, het was blijkbaar het eerste setje nog! De boutjes die de schijf op de naaf houden zijn aan beide kanten uitgeboord omdat ik ze niet op de normale manier loskreeg.
Voor degene die dit ook willen gaan uitvoeren:
Bestel een set remschijven van ATE (origineel merk) !! Overige merken passen niet omdat deze te hoog zijn (67mm ipv 63,2mm) En die zijn momenteel moeilijk leverbaar.
Ook is het zo dat de remmerij van een 535d anders is dan die van een 525d/530d.
Verder is de remvloeistof nagenoeg zwart dus kan ook die nog even ververst worden...
En zo blijf je bezig
Maar dan de achterremmen is weer een heel verhaal. Na demontage van de achterwielen bleek als snel dat de achterremschijven gevaarlijk dun zijn (19mm) en de blokken zo goed als op. Het verwijderen van de schijven ging alles behalve makkelijk, het was blijkbaar het eerste setje nog! De boutjes die de schijf op de naaf houden zijn aan beide kanten uitgeboord omdat ik ze niet op de normale manier loskreeg.
Voor degene die dit ook willen gaan uitvoeren:
Bestel een set remschijven van ATE (origineel merk) !! Overige merken passen niet omdat deze te hoog zijn (67mm ipv 63,2mm) En die zijn momenteel moeilijk leverbaar.
Ook is het zo dat de remmerij van een 535d anders is dan die van een 525d/530d.
Verder is de remvloeistof nagenoeg zwart dus kan ook die nog even ververst worden...
En zo blijf je bezig
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d