Motorschade E61 535d UPDATE NW Motor ++

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Edgar1234

Re: Motorschade E61 535d UPDATE NW Motor

Bericht door Edgar1234 » 10 sep 2013, 20:01

Knakkel schreef:Ik zit er ook over na te denken om de Egr en de roetfilter uit te (laten) schakelen.
Zou je eens kunnen navragen of het ook weer in te schakelen is ? Daar ben ik zeer benieuwd naar !!
Ik ben er namelijk bang voor als je bovenstaande uitschakeld, of je dan niet veel te veel zwarte pluimen krijgt.
En hoe zit het dan met de APK ? :s
Wat uit te schakelen is zou neem ik aan ook in te schakelen zijn?

APK moet geen probleem zijn hoor ;)

Gebruikersavatar
balblas
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2010, 17:55
Locatie: Bronkhorst

Re: Motorschade E61 535d UPDATE NW Motor

Bericht door balblas » 11 sep 2013, 07:18

Roetfilter uitschakelen betekent dat ze het roetfilter doorboren, dus die zal nooit meer werken als filter. Men schakelt dan in de software de regeneratie ook uit, omdat dat geen zin meer heeft met een leeg roetfilter. Dat kan dus alleen teruggedraaid worden als je een nieuw filter laat monteren.

EGR uit is puur softwarematig, dus kan zo weer teruggedraaid worden.

Wat betreft zwarte pluimen. Als je wagen echt veel rookt (behalve een korte pluim bij ineens van constante snelheid naar volgas), is er vaak wat anders aan de hand, bijvoorbeeld met je verstuivers. Een roetfilter "verbergt" dit soort problemen, maar dat betekent niet dat ze er niet zijn. Het is echt niet zo dat alle diesels die nu nog rondrijden zonder roetfilter, en dat zijn er een hoop, allemaal constant lopen te roken.
Showroom viewtopic.php?f=120&t=41130
*** sold *** E61 530d 2004/E60 523i 2005/E39 530d 2001

Edgar1234

Re: Motorschade E61 535d UPDATE NW Motor

Bericht door Edgar1234 » 11 sep 2013, 20:55

Kijk, een antwoord waar we wat aan hebben!

Van mij mogen ze het roetfilter leeghalen, ben dat ding liever kwijt dan rijk :)

Gebruikersavatar
henri.thijssen
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
Locatie: Eindhoven

Re: Motorschade E61 535d UPDATE NW Motor

Bericht door henri.thijssen » 11 sep 2013, 22:15

Bij de APK gaan ze dit niet merken. Ik heb al één APK probleemloos achter de rug.

Nog één bijkomend voordeel na uitschakelen EGR en regeneratie.
Auto rijdt zuiniger en performance vind ik ook beter.
Ik zou dan ook nog de swirlsflaps verwijderen en blank plates monteren.
E60 530D 2005 :///m: 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995


Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **

Edgar1234

Re: Motorschade E61 535d UPDATE NW Motor

Bericht door Edgar1234 » 12 sep 2013, 18:44

Ja de Flaps gaan er ook zeker uit!

Gebruikersavatar
Knakkel
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:10
Locatie: 0318

Re: Motorschade E61 535d UPDATE NW Motor

Bericht door Knakkel » 13 sep 2013, 22:42

Dan denk ik dat ik het partikelfilter er onderuitschroef en vervang door gewoon pijp, heb je m tenminste achter de hand. Verder hoor ik niemand over de downpipe, waar ook makkelijk vermogen te winnen is.
De standaard downpipe bevat een catalysator die daar eigenlijk alleen maar "in de weg" zit en de turbo's lekker (te) heet houd ...
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

Gebruikersavatar
balblas
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2010, 17:55
Locatie: Bronkhorst

Re: Motorschade E61 535d UPDATE NW Motor

Bericht door balblas » 14 sep 2013, 07:51

Als je de DPF vervangt door een pijp loop je kans dat je wagen niet meer door de APK komt. Een lege DPF zie je daarentegen aan de buitenkant niks aan, en heeft hetzelfde effect als een pijp. Hij wordt echt letterlijk leeg gehaald...
Showroom viewtopic.php?f=120&t=41130
*** sold *** E61 530d 2004/E60 523i 2005/E39 530d 2001

Edgar1234

Re: Motorschade E61 535d UPDATE NW Motor

Bericht door Edgar1234 » 14 sep 2013, 14:03

balblas schreef:Als je de DPF vervangt door een pijp loop je kans dat je wagen niet meer door de APK komt. Een lege DPF zie je daarentegen aan de buitenkant niks aan, en heeft hetzelfde effect als een pijp. Hij wordt echt letterlijk leeg gehaald...
Hij is vandaag leeggehaald, ga hem straks ophalen.. ben benieuwd..

Hoeveel vermogen zou dit schelen?

Gebruikersavatar
avdakker
Berichten: 1537
Lid geworden op: 01 jul 2013, 13:55
Locatie: Best

Re: Motorschade E61 535d UPDATE NW Motor

Bericht door avdakker » 14 sep 2013, 19:22

Ik denk niet veel vermogens winst. Wel een turbo die beter "ademt" en dus beter opspoelt. Je wagen zal dan wat "feller" reageren. Ik moet het bij mijn bimmer ook nog laten doen. Alles op zijn tijd zullen we maar zeggen ;-)
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

Edgar1234

Re: Nw motor UPDATE, mis vermogen >3000 toeren

Bericht door Edgar1234 » 14 sep 2013, 20:16

Auto weer opgehaald na het leeghalen en verwijderen van het luchtfilter.

Wat ik gehoopt had is niet opgelost...

Na de 3000 toeren mis ik vermogen (sinds de nw motor erin ligt), als de automaat terugschakelt en dan boven de 3000 toeren komt lijkt het wel of er een begrenzer zit... hij knijpt hem heel erg af... Aangezien de enige foutmelding het roetfilter nog was had ik gehoopt dat dit probleem opgelost zou zijn...

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Motorschade E61 535d UPDATE NW Motor

Bericht door tom_il » 14 sep 2013, 20:19

Lijkt mij een probleem te zijn met de Grote Turbo, deze neemt over van de klein op hogere toerentallen.
525d E61 2007 pre-LCI

Edgar1234

Re: Motorschade E61 535d UPDATE NW Motor

Bericht door Edgar1234 » 14 sep 2013, 20:24

Zou die ook verkeerd aangesloten kunnen zijn... Ik ben A-technisch... Hij geeft met uitlezen hier geen probleem over..

Gebruikersavatar
Knakkel
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:10
Locatie: 0318

Re: Nw motor UPDATE, mis vermogen >3000 toeren

Bericht door Knakkel » 14 sep 2013, 20:26

Edgar1234 schreef:Na de 3000 toeren mis ik vermogen
Hoe was het vermogen dan voor de tuning boven de 3000?
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

Edgar1234

Re: Motorschade E61 535d UPDATE NW Motor

Bericht door Edgar1234 » 14 sep 2013, 20:31

De tuning heeft geen verschil gemaakt

Gebruikersavatar
Knakkel
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:10
Locatie: 0318

Re: Motorschade E61 535d UPDATE NW Motor

Bericht door Knakkel » 14 sep 2013, 20:41

Dat kun je dan uitsluiten. Net als wat Tom_il al zegt: de grote turbo.
Deze zou ik eens gaan checken op slijtage, en of de waste-gate niet openstaat.
De turbodruk word verder nog geregeld door 2 magneetklepjes en een regelventiel.

Maar vreemd vind ik dat er geen storing uit te lezen is, te weinig druk moet toch opvallen.
Anders vervang voor de zekerheid je luchtfilter ...
:hug: sterkte !
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”