Nieuwe accu... Meer "vermogen" nodig?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
edtje25

Nieuwe accu... Meer "vermogen" nodig?

Bericht door edtje25 » 14 sep 2013, 09:45

Beste mede bimmers,

Ik heb een korte vraag, ( en ik wil graag een eerlijk antwoordt, ipv het antwoordt wat ik van de dealer ga ontvangen ) :)

Hierbij mijn vraag:

Recent mijn bimmer upgegrade met het gladen sound systeem inc een klein woofertje. ( super geluid btw)
Helaas krijg ik het gevoel, dat dit iets meer "vermogen" nodig heeft, dan normaal, want ik heb mijn bimmer ook upgegrade met een CIC en achteraf xenon.

Na het inbouwen van het geluidssysteem, start mijn CIC iets langzamer op, vandaar dat ik met zekerheid kan zeggen, dat ik iets meer vermogen nodig zou moeten hebben.
Ook is mij accu sinds 2004 nooit vervangen geweest, zag ik in de onderhoudshistorie.

Mijn vragen zijn concreet:

Welke accu zou ik moeten hebben? ( met het maximaal vermogen )
Heeft iemand een adresje in "Haaglanden" waar ik deze accu zou kunnen laten inbouwen/kopen en laten inlezen?
Enig idee, aan welk prijskaartje ik zou moeten denken?

Helaas zal ik dit wel moeten doen, het laatste is, dat ik in de komende winter niet kan opstarten... Dan ben ik nog verder van huis. ( daar sta je dan met je glimmende bolide langs de weg) :(

Alvasts bedankt!
Edwin

tom_il

Re: Nieuwe accu... Meer "vermogen" nodig?

Bericht door tom_il » 14 sep 2013, 11:41

Ik zie niet hoe batterijspanning een effect kan hebben op het opstarten van je CIC. Ofwel start deze op ofwel niet.
Je kand een CIC niet vergelijken met bv een startmotor.
Meet eerst eens je batterijspanning voor je jezelf noodeloos in de kosten jaagt.
525d E61 2007 pre-LCI

Lowkey

Bericht door Lowkey » 14 sep 2013, 11:55

Na 9 jaar kan het natuurlijk nooit kwaad een nieuwe accu te nemen. Maar of dit invloed zal hebben op de opstartsnelheid van CIC vraag ik mij af. Het vermogen en capaciteit dat een accu kan leveren wordt aangegeven op de accu in respectievelijk A en Ah (Vermogen = Spanning * Stoomsterkte). Een goede accu moet wel 500A kunnen leveren. Maar dit is vnl. van belang voor het starten. De rest van de electronica zal nooit zoveel stroom vragen. Als de auto nog start moet hij sowieso nog goed genoeg zijn voor de modules / xenon etc.
Je kunt ook snel even de accuspanning meten. Bij stationair moet ongeveer 13,5-14,5 Volt zijn. Bij stilstand rond de 12 Volt. Dit kun je makkelijk zien in het geheimmenu in het dashboard.
Zelf heb ik een 105 Ah accu er in liggen die 800 A kan leveren Bosch of orig. BMW weet ik even niet meer.
F10 N57N

Knakkel

Bericht door Knakkel » 14 sep 2013, 20:21

Ook is het zo dat je wagen aangeeft dat de accu capaciteit te laag is.
Onder de 11 volt zal het accu symbool in je dashboard komen. Onder de 10 volt zal ie niet starten, dit word geregeld door de powermodule. Deze module kun je uitlezen met Inpa, kun je allerlei info vinden over de toestand van je accu en laadprocessen.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

edtje25

Bericht door edtje25 » 14 sep 2013, 22:39

Heren,
Dank voor de reactie!

Meten is weten! Dus dat ga ik eerst effe doen!

E.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”