claxon en ruitensproeiers

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
brokky

claxon en ruitensproeiers

Bericht door brokky » 22 sep 2013, 17:57

Hallo

Sinds kort werken de ruitensproeiers niet meer op mijn e46, als ik aan de hendel trek bewegen de ruitenwissers nog wel maar komt geen vloeistof op de ruiten,
Ook hoor ik de pomp niet ik heb al een s naar de zekeringen gekeken maar vindt niet snel iets

Hetzelfde geldt voor de claxon gebeurt sinds kort ook niets meer als je duwt

Nu was ik aan het denken aan een relais ofzo?

Maar waar ergens zitten deze en welke zou het kunnen zijn?
En hoe weet je of deze kapot is?

Wagen is uit 1998 en is een 328i

Beens1

Re: claxon en ruitensproeiers

Bericht door Beens1 » 22 sep 2013, 18:02

Als je de pomp van de ruitenvloeistof niet meer hoort, dan is die 9 van de 10 keer overleden.
Wellicht kun je dit testen door er eentje van iemand anders op te zetten en dan kijken of het werkt.
Zo ja: dan moet je een nieuwe aanschaffen. Zo nee: dan kan er nog iets met het contactpunt of de bedrading zijn.

Claxon kan ik je niet mee helpen. Iets dergelijks heb ik nog nooit meegemaakt.

rob75

Bericht door rob75 » 22 sep 2013, 18:43

Wel opvallend als dit tegelijkertijd optreed, maar ja toevalligheden kom je nog wel eens tegen.

Voor de ruitensproeier, meet eens de spanning op de stekker als je de schakelaar indrukt. Heb je misschien iemand voor nodig om even te helpen. Een paar hele lange meetkabels kan ook.

Zelfde geldt voor de claxon.

In beide gevallen: geen spanning -> iets aan de hand in het circuit. Wel spanning -> betreffende onderdeel defect.

Andere oplossing: neem twee draden en sluit die op + en - van de accu aan en vervolgens op de aansluitingen van claxon en sproeier. Conclusie: doetie't of doetie't niet?

Succes,

Rob

kingofzamunda

Bericht door kingofzamunda » 22 sep 2013, 19:35

ik meen iets gehoord te hebben dat de gm5 ook de ruitensproeiers en de claxon aanstuurt. moet je anders ff aan de gm5 expert vragen op dit forum, JdM geloof ik.

http://bmwgm5.com/e46_relays.htm
"When you think of garbage, think of Akeem."

brokky

Bericht door brokky » 23 sep 2013, 05:16

Bedankt voor de snelle reactie allemaal!

Ik zal strak het effe proberen uit te meten
Als het het pompje zelf is zal het nog wel lukken maar die gm5 module staat me iets minder aan...

Ik vond het ook raar dat het beide tegelijk zijn en eerder nooit last van gehad, sluiten/openen doet die ook normaal (dit stuurt de gm5 module ook aan geloof ik?)

Ik zal het eerst eens uit meten en dan laat ik wel weten wat de bevindingen zijn.
Als het niet s oplevert zal ik idd de gm5 expert moeten contacteren

rob75

Bericht door rob75 » 24 sep 2013, 10:01

Ik kan in ieder geval terugvinden dat de GM5 module de ruitensproeier aanstuurt. De claxon kan ik niet direct herleiden naar de GM5. Problemen met een defecte GM5 zitten meestal in centrale vergrendeling en elektrische ramen, omdat deze via ingebouwde relais worden gestuurd. Die relais begeven het. Hopelijk is de module heel en is je sproeiermotor defect.

Succes,
Rob

kingofzamunda

Bericht door kingofzamunda » 24 sep 2013, 13:49

in de door mij geplaatste link hebben ze het ook over de Horn. ik neem aan dat ze daar de claxon mee bedoelen.

ik ben erg benieuwd waar het probleem vandaan komt.
"When you think of garbage, think of Akeem."

Niels

Bericht door Niels » 14 sep 2014, 10:40

Even een kickje, mijn ruitensproeiers doen het niet meer maar die van de koplampen wel. Is iemand bekend hiermee? Ik ben nog niet echt aan het zoeken geweest, eerst internet maar ff raadplegen ;)

Niels

Bericht door Niels » 15 sep 2014, 16:59

Vandaag ff aan het meten geweest. De koplampen gaan met een afzonderlijke pomp dus ik vermoed dat de pomp voor de voorruit kapot is. Gekke is dat ik 7.5V meet als ik de hendel niet bedien en zelfs wanneer het contact eraf is.

pnbmw

Bericht door pnbmw » 16 sep 2014, 11:40

Ik meld het toch even. Tijdens mijn vakantie deden de sproeiers van de koplampen het spontaan niet meer. Ik kwam er snel achter dat het pompje van de sproeiers van de koplampen omhoog was geschoten waardoor er geen druk opgebouwd kon worden. Pompje zit in een rubber. Nadat deze naar beneden was gedrukt werkte het weer. Wellicht heb je datzelfde probleem bij de sproeiers van de voorruit. Succes.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

erwin71239

Bericht door erwin71239 » 17 sep 2014, 22:30

De stekkertjes willen wellis oxideren. Of draadbreukjes kan ook nog. De toeter kan kapot gaan door dst er water innis gekomen. Kan misschien toeval zijn dat ze slebei tegelijkertijd kapot zijn gegaan.
gr Erwin

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”