320td met aardig wat rook/roet...
320td met aardig wat rook/roet...
Goedenavond,
Sinds een aantal weken valt het me op dat mijn 320td nogal wat rook produceert.
Bij zeer licht gasgeven komt er al wat dunne roet/rook uit mijn uitlaat, echter bij gas intrappen (bv vanuit stilstand in zn 1) dan is het echt behoorlijk veel.
Vandaag was ik een beetje aan het testen, en vanuit stilstand hard optrekken in zn 1 dan zie je en aardig wat rook, en zelfs een roetstreep op het asfalt liggen!
Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen?
Auto heeft inmiddels bijna 330000km gelopen...
Alvast bedankt voor de info.
Sinds een aantal weken valt het me op dat mijn 320td nogal wat rook produceert.
Bij zeer licht gasgeven komt er al wat dunne roet/rook uit mijn uitlaat, echter bij gas intrappen (bv vanuit stilstand in zn 1) dan is het echt behoorlijk veel.
Vandaag was ik een beetje aan het testen, en vanuit stilstand hard optrekken in zn 1 dan zie je en aardig wat rook, en zelfs een roetstreep op het asfalt liggen!
Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen?
Auto heeft inmiddels bijna 330000km gelopen...
Alvast bedankt voor de info.
Re: 320td met aardig wat rook/roet...
Injectors die niet meer nevelen geven altijd roet.
330dkm zou je ook je katalisator mogen schoonmaken. Deze zal ook wel het nodige roet inzitten.
Evt je luchtmassa sensor en/of lamdasensor. Als je lucht brandstof verhouding niet goed is gaat een diesel zwart pluimen
330dkm zou je ook je katalisator mogen schoonmaken. Deze zal ook wel het nodige roet inzitten.
Evt je luchtmassa sensor en/of lamdasensor. Als je lucht brandstof verhouding niet goed is gaat een diesel zwart pluimen
Re: 320td met aardig wat rook/roet...
Dit kan meerdere oorzaken hebben. Gezien je kilometerstand denk ik dat de oorzaak te vinden kan zijn in:
1. Verstuivers
2. Turbo
3. Brandstofpomp
Ik heb zelf een 530D gehad met 295000 kilometer. Door een lekkende verstuiver krijg je een hoop rookvorming. Destijds alle verstuivers vervangen (wel kostbaar) maar daarna reed hij als een zonnetje zonder rookvorming, bij welk toerental dan ook..
1. Verstuivers
2. Turbo
3. Brandstofpomp
Ik heb zelf een 530D gehad met 295000 kilometer. Door een lekkende verstuiver krijg je een hoop rookvorming. Destijds alle verstuivers vervangen (wel kostbaar) maar daarna reed hij als een zonnetje zonder rookvorming, bij welk toerental dan ook..
Re: 320td met aardig wat rook/roet...
Hmmm... dat zijn nogal wat zaken die het zouden kunnen zijn...
Iemand een idee of dit uit te lezen is om zodoende ergens achter te komen of om bepaalde
zaken uit te sluiten of iets?
Wanneer je alles 1 voor 1 moet vervangen dan is het een kostbaar geintje haha...
Iemand een idee of dit uit te lezen is om zodoende ergens achter te komen of om bepaalde
zaken uit te sluiten of iets?
Wanneer je alles 1 voor 1 moet vervangen dan is het een kostbaar geintje haha...
Re: 320td met aardig wat rook/roet...
overigens dacht ik dat als het de turbo zou zijn, dat ie meer witte rook zou moeten geven...
ik heb ook nog mijn olie-pijl gechecked, echter dit is netjes op pijl, dus geen olieverlies...
misschien dat dit ook nog iets uitsluit?
ik heb ook nog mijn olie-pijl gechecked, echter dit is netjes op pijl, dus geen olieverlies...
misschien dat dit ook nog iets uitsluit?
Re: 320td met aardig wat rook/roet...
ff naar een goeie dieselspecialist toe; die kunnen vaak wel vrij gericht een boosdoener aanwijzen.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
Re: 320td met aardig wat rook/roet...
Inmiddels is er het een en ander vervangen:
- turbo luchtslang/inlaat (zat een scheur in)
- EGR schoongemaakt
- carterventilatie
Hij rookt nu totaal niet meer en rijdt weer een stuk beter! Lekker hoor...
Ter info, die carterventilatie schijnt een onderdeel te zijn wat zo'n beetje iedere ton vervangen dient te worden, echter wat vaak niet meegenomen wordt door de garage... hier kan ook behoorlijk wat rookontwikkeling door komen...
- turbo luchtslang/inlaat (zat een scheur in)
- EGR schoongemaakt
- carterventilatie
Hij rookt nu totaal niet meer en rijdt weer een stuk beter! Lekker hoor...
Ter info, die carterventilatie schijnt een onderdeel te zijn wat zo'n beetje iedere ton vervangen dient te worden, echter wat vaak niet meegenomen wordt door de garage... hier kan ook behoorlijk wat rookontwikkeling door komen...