Verbruik olie - iemand nog ideeen?
Verbruik olie - iemand nog ideeen?
Ik heb een 320ci cabriolet, bouwjaar 2002 met 181000 kilometer met een behoorlijk hoog oliegebruik (liter per zeg 500 km).
Ik heb daarom na het nodige speurwerk en aanraden van de garage vorige week de carterventilatie geheel laten vervangen, olie laten verversen maar erg veel heeft het allemaal niet geholpen.
Teruggegaan naar de (bevriende) garage om te kijken of er nog meer aan de hand kan zijn. Zij hebben getest op compressieverlies om te kijken of het echt de koppakking niet is, maar dit is uitgesloten. Compressie is goed, geen olie of uitlaatgassen in koelwater, auto wordt niet warm etc.
Eerste gedacht waren de klepseals, maar als de auto start komt er geen blauwe rook uit. Dit gebeurd pas als de auto echt warm is en als je voor het stoplicht staat en weg rijdt.
Nu de volgende vraag: volgens de garage kan het zomaar zo zijn dat door te late verversingsintervallen van de vorige eigenaar (belangrijk bij deze motoren) de olieschraapveren en ook de klepveren ''verkleefd'' zijn. De enige oplossing om op een goedkope manier het probleem te vinden is om er iets dikkere olie in te doen, 10W40, 500 kilometer te rijden. Vervolgens olie verversen en wederom 500 kilometer te gaan rijden en weer de olie te verversen. Door middel van de verversing kan het zo zijn dat de veren weer los komen. Een complete revisie ga ik niet laten uitvoeren, dus het lijkt mij de moeite.
Kan iemand mij nog meerdere tips geven? Anders gaat de auto eruit en dat zou ik erg jammer vinden..
gr Marc
Ik heb daarom na het nodige speurwerk en aanraden van de garage vorige week de carterventilatie geheel laten vervangen, olie laten verversen maar erg veel heeft het allemaal niet geholpen.
Teruggegaan naar de (bevriende) garage om te kijken of er nog meer aan de hand kan zijn. Zij hebben getest op compressieverlies om te kijken of het echt de koppakking niet is, maar dit is uitgesloten. Compressie is goed, geen olie of uitlaatgassen in koelwater, auto wordt niet warm etc.
Eerste gedacht waren de klepseals, maar als de auto start komt er geen blauwe rook uit. Dit gebeurd pas als de auto echt warm is en als je voor het stoplicht staat en weg rijdt.
Nu de volgende vraag: volgens de garage kan het zomaar zo zijn dat door te late verversingsintervallen van de vorige eigenaar (belangrijk bij deze motoren) de olieschraapveren en ook de klepveren ''verkleefd'' zijn. De enige oplossing om op een goedkope manier het probleem te vinden is om er iets dikkere olie in te doen, 10W40, 500 kilometer te rijden. Vervolgens olie verversen en wederom 500 kilometer te gaan rijden en weer de olie te verversen. Door middel van de verversing kan het zo zijn dat de veren weer los komen. Een complete revisie ga ik niet laten uitvoeren, dus het lijkt mij de moeite.
Kan iemand mij nog meerdere tips geven? Anders gaat de auto eruit en dat zou ik erg jammer vinden..
gr Marc
Re: Verbruik olie - iemand nog ideeen?
als de zuigerveren inderdaad verkleefd zijn, kan een 'engineflush' uitkomst bieden. Google maar eens op bijvoorbeeld 'Forté Engineflush'
succes!
succes!
Beest Met 4 Wielen
Re: Verbruik olie - iemand nog ideeen?
Altijd syntetische olie gebruiken. Dus geen 10W40, krijg je nog alleen maar meer aanslag. Het kan zijn dat je cilinderwanden glad zijn of zuigerringen versleten. Klepveren kun je zo zien als je het kleppendeksel eraf haalt.
Re: Verbruik olie - iemand nog ideeen?
Het door jou beschreven fenomeen komt meestal voort uit versleten klepsteelrubbers. (Niet klepveren).
Bij versleten zuigerveren (olieschraapveer) krijg je een continue walm. Alleen blauwe walm bij optrekken (en afremmen) is meestal klepgerelateerd door wisseling in druk.
Naast de carterventilatie zitten er nog een paar slangen die voor vaccuum zorgen die ook verouderen en dit soort olieverbruik verergeren.
Bij versleten zuigerveren (olieschraapveer) krijg je een continue walm. Alleen blauwe walm bij optrekken (en afremmen) is meestal klepgerelateerd door wisseling in druk.
Naast de carterventilatie zitten er nog een paar slangen die voor vaccuum zorgen die ook verouderen en dit soort olieverbruik verergeren.
Re: Verbruik olie - iemand nog ideeen?
Allen, bedankt voor jullie snelle reacties, dit wordt gewaardeerd!
Ik heb vandaag circa 380 kilometer gereden en hij heeft ongeveer een halve liter verbruikt merkte in zojuist bij het oliepeilen. Ik heb vandaag gemerkt dat het walmen van de rook (als ik het al kon zien) met name bij gas los en weer optrekken voorkomt. Dus toch duidelijke signalen van lekke klepseals.
Rob: weet jij waar de andere vacuumslangen zitten? Heeft er iemand ervaring met het vervangen van de klepseals. Bij een non-vanos 325 heeft mijn bevriende garagist het weleens gedaan zonder de kop te verwijderen. Hij weet niet of hij het met deze dubbele vanos ook op deze manier kan doen of dat hij dan de nokkenastiming ontregelt.
Ik heb vandaag circa 380 kilometer gereden en hij heeft ongeveer een halve liter verbruikt merkte in zojuist bij het oliepeilen. Ik heb vandaag gemerkt dat het walmen van de rook (als ik het al kon zien) met name bij gas los en weer optrekken voorkomt. Dus toch duidelijke signalen van lekke klepseals.
Rob: weet jij waar de andere vacuumslangen zitten? Heeft er iemand ervaring met het vervangen van de klepseals. Bij een non-vanos 325 heeft mijn bevriende garagist het weleens gedaan zonder de kop te verwijderen. Hij weet niet of hij het met deze dubbele vanos ook op deze manier kan doen of dat hij dan de nokkenastiming ontregelt.
Re: Verbruik olie - iemand nog ideeen?
Her en der aan de motor zitten allerlei vaccuumslangen. Bijvoorbeeld van inlaatbuis naar brandstofdrukregelaar. Goed kijken onder de motorkap en je ziet ze zitten. Eigenlijk alles dat aan het inlaattraject vastzit is verdacht. Daarnaast wil de olievuldop ook wel eens zijn dichtende werking verliezen met vaccuumverlies als gevolg.
De VANOS laat de nokkenassen in rust op een bepaalde positie staan. Je kunt proberen om de motor op BDP te zetten met cilinder 1 in de ontsteekstand en dan de nokkenassen markeren.
Ben wel bang dat je eigenlijk het speciale gereedschap nodig hebt om het goed op tijd te houden.
Succes,
Rob
De VANOS laat de nokkenassen in rust op een bepaalde positie staan. Je kunt proberen om de motor op BDP te zetten met cilinder 1 in de ontsteekstand en dan de nokkenassen markeren.
Ben wel bang dat je eigenlijk het speciale gereedschap nodig hebt om het goed op tijd te houden.
Succes,
Rob
Re: Verbruik olie - iemand nog ideeen?
Ik zou zeker liever 10W40 half syntheet gebruiken. Synthetische olie heeft een reinigende werking waardoor bij oudere auto's zelfs olieverbruik kan ontstaan. Ook is 10W40 net ff dikker dan de meeste synthetische olie die wordt aanbevolen voor dit type motor. Zelf heb ik in mijn 325i 10W40 half syntheet, de rest heeft vol syntheet. Bewuste keuze.Holographic91 schreef:Altijd syntetische olie gebruiken. Dus geen 10W40, krijg je nog alleen maar meer aanslag. Het kan zijn dat je cilinderwanden glad zijn of zuigerringen versleten. Klepveren kun je zo zien als je het kleppendeksel eraf haalt.
Bij gas los blauwe walmen zien is duidelijk slijtage. Compressie kan nog best aardig zijn maar er wordt dan toch olie de cilinders in getrokken door het vacuum wat ontstaat in de motor. Lekke kleprubbers resulteren vaak in een meer constantere blauwe kwalm. Bij zo'n motor zou ik zelf geen cilinderkop revisie durven investeren om klep rubbers uit te wisselen. Imho te groot risico dat het daarna nog niet is opgelost namelijk.
Dikkere olie kan wel helpen om het olieverbruik te verminderen. 1 op 1500km is voor dit type motor niet uitzonderlijk.
Re: Verbruik olie - iemand nog ideeen?
De smerende werking bij synthetische olie is veel beter dan half synthetische olie. Verder is 10W40 voor de winter erg dik. 5W en 0W olie behoudt veel beter zijn smering/viscositeit bij lage temperaturen. Ook bij hoge temperaturen is syntetisch beter bestand tegen de hoge temperaturen die ontstaan. Bekijk eens wat "amateur" testjes op internet waarbij ze diverse type olie testen bij lage temperaturen, over 15W maar niet te spreken. De reinigende werking is er niet voor niks. Moderne motoren hebben dit nodig.
Re: Verbruik olie - iemand nog ideeen?
ik zal ook even een duit in het zakje doen,
Ik had eerst ook dat mijn BMW, een 330i uit oktober 2000 1 liter op 500 kilometer reed, waarna ik er 5w40 van Castrol (volsyntetisch of half syntetisch dacht ik, wat de handleiding aangaf.) in heb gegooid, en hij rijdt nu 1 liter op 1500 kilometer ongeveer. hij krijgt over iets meer als een maand een grote beurt (olie verversing), en dan moet het nog minder zijn.
Ik had eerst ook dat mijn BMW, een 330i uit oktober 2000 1 liter op 500 kilometer reed, waarna ik er 5w40 van Castrol (volsyntetisch of half syntetisch dacht ik, wat de handleiding aangaf.) in heb gegooid, en hij rijdt nu 1 liter op 1500 kilometer ongeveer. hij krijgt over iets meer als een maand een grote beurt (olie verversing), en dan moet het nog minder zijn.
Re: Verbruik olie - iemand nog ideeen?
Na ruim een week verder en zo'n 600 kilometer gereden te hebben is het verbruik wel minder geworden maar het blijft toch wel te veel. Tijdens het rijden 0,0 blauwe walm, maar snelweg af dus van gas af en na een minuutje stoplicht vervolgens gas geeft een fijne walm voor mijn achterligger... Zeker lijkt nu dat de klepgeleiders het zijn, dus daar ga ik volgende week aan beginnen.
Wat heel anders, heeft iemand hier al eens een motor in- en uitgebouwd? Ikzelf heb wel met mijn race E36 325 het voorfront geheel gedemonteerd en de motor eruit lijkt daarna redelijk eenvoudig. Den van mijn vraag, ik kan een motorblok kopen, een 320i, met maar 73.000 kilometer, aantoonbaar en nog lopende te horen. Mijn gedachten gaan hier dus ook naar uit. Als het niet al te veel werk is, in en uit, dan overweeg ik dit te doen.
Gr. Marc
Wat heel anders, heeft iemand hier al eens een motor in- en uitgebouwd? Ikzelf heb wel met mijn race E36 325 het voorfront geheel gedemonteerd en de motor eruit lijkt daarna redelijk eenvoudig. Den van mijn vraag, ik kan een motorblok kopen, een 320i, met maar 73.000 kilometer, aantoonbaar en nog lopende te horen. Mijn gedachten gaan hier dus ook naar uit. Als het niet al te veel werk is, in en uit, dan overweeg ik dit te doen.
Gr. Marc
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: Verbruik olie - iemand nog ideeen?
Tja, veel werk is relatief. Reken op een weekendje werk
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: Verbruik olie - iemand nog ideeen?
Heeft iemand van jullie enig idee wat het zal kosten om de klepseals te laten vervangen. De kop hoeft er niet af heb ik begrepen, maar uiteraard wel de nokkenassen. En deze moeten op tijd worden gezet.
Feitelijk zijn alleen de inlaat-klepseals de boosdoeners, omdat deze vacuüm trekken of zit ik ernaast?
Feitelijk zijn alleen de inlaat-klepseals de boosdoeners, omdat deze vacuüm trekken of zit ik ernaast?
Re: Verbruik olie - iemand nog ideeen?
Nah, ik heb het niet zo op amateurs En de olie discussies op internet ga ik ook lekker aan voorbij, als je dat allemaal leest en moet geloven dan zouden er heel wat motoren stuk moeten lopen De M54 kan nog toe met LL01 en daaronder valt ook een half-syntheet 5W40 (heb ik er ook in, ik schreef 10W40 my bad). Prima dus. Er zijn meer M54's die met 5W40 wel een acceptabel olieverbruik hebben.Holographic91 schreef:Bekijk eens wat "amateur" testjes op internet waarbij ze diverse type olie testen bij lage temperaturen, over 15W maar niet te spreken. De reinigende werking is er niet voor niks. Moderne motoren hebben dit nodig.
Helaas voor TS zal het geen soelaas bieden als ik het zo lees. Ik denk dat het niet heel veel meer werk is een blok om te bouwen dan kleprubbers te vervangen, sterker nog.... met de juiste werkruimte en tools denk ik dat het wel eens sneller kan zijn. Succes
Re: Verbruik olie - iemand nog ideeen?
De seals vervangen is niet zo heel duur. Meestal een paar euro per stuk. Het meest verdacht zijn inderdaad de inlaatseals, maar als je toch bezig bent vervang ze dan allemaal.marcos015 schreef:Heeft iemand van jullie enig idee wat het zal kosten om de klepseals te laten vervangen. De kop hoeft er niet af heb ik begrepen, maar uiteraard wel de nokkenassen. En deze moeten op tijd worden gezet.
Feitelijk zijn alleen de inlaat-klepseals de boosdoeners, omdat deze vacuüm trekken of zit ik ernaast?
De nokkenassen moeten gedmonteerd worden maar ook de klepstoters en veren. Er is speciaalgereedschap voor zodat je de kop kunt laten zitten. Je kunt dit doen met perslucht door het bougiegat bijvoorbeeld.
Alternatief is de kop demonteren, maar dat is meer werk.
Succes,
Rob
Re: Verbruik olie - iemand nog ideeen?
Hoi Rob,
dank! met name het probleem zit hem in het verwijderen en op tijd zetten van de nokkenassen. Een bekende van mij komt mij waarschijnlijk aanstaande weekend helpen hiermee. Het vervangen van de seals kan ik gelukkig zelf met inderdaad een speciale tool met perslucht!
Bedankt!
dank! met name het probleem zit hem in het verwijderen en op tijd zetten van de nokkenassen. Een bekende van mij komt mij waarschijnlijk aanstaande weekend helpen hiermee. Het vervangen van de seals kan ik gelukkig zelf met inderdaad een speciale tool met perslucht!
Bedankt!