Onvolledige verbranding / hoog verbruik
Onvolledige verbranding / hoog verbruik
Ik heb het vermoeden dat bij mijn BMW 535d (2005) de diesel onvolledige verbrand ivm sterke diesellucht uit uitlaat en tevens aanzienlijke witte rook bij koude start (1e 10 min) en vochtig weer. Daarnaast is het verbruik ook vrij hoog (10l/100km). Alle gangbare zaken zijn gecheckt (injectors, turbo's, compressie, egr, brandstoffilter vervangen, etc) en er zijn geen storingen uit te lezen. Heeft iemand een idee waar ik nog kan zoeken? Zou het mogelijk het roetfilter kunnen zijn of eventueel motor management instellingen?
Bedankt alvast.
Bedankt alvast.
Re: Onvolledige verbranding / hoog verbruik
Hoe is het koelvloeistof niveau? Loopt ie wel goed met normaal vermogen?
Lijkt wel of er water in de brandstof zit ...
Wat is de km-stand?
Lijkt wel of er water in de brandstof zit ...
Wat is de km-stand?
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: Onvolledige verbranding / hoog verbruik
Koelvloeistof is gecontroleerd en ok. Ik heb het idee dat het vermogen normaal is. Km stand is rond 201.000.
Re: Onvolledige verbranding / hoog verbruik
Gloeibougies al ooit vervangen?
Re: Onvolledige verbranding / hoog verbruik
@Pathena, Motormanagement instellingen wijzigen niet zomaar, dat zou wel uit kunnen sluiten.
Hoe heb je de turbo's en injectoren gecontroleerd ? Die kun je zelf niet testen zonder apparatuur namelijk.
Is het verbruik continue zo hoog, of daalt dit weer naar een normaal niveau ? Je zou via het geheime menu (klikbaar) uit je OBC de koelvloeistof temperatuur eens uit kunnen lezen. Lage temperaturen staan wel direct in verband met een mogelijk hoger verbruik.
@ De forum experts : Misschien zou een verstopte carter ventilatie hier iets mee te maken kunnen hebben ? (learning question)
@davud : Dat heeft niets met het hoge verbuik te maken, ook niet de witte rook na het starten (zeker geen 10min).
De gloei stiften gloeien maar een paar sec (geloof 3sec) en daarna doen ze niets meer.
Hoe heb je de turbo's en injectoren gecontroleerd ? Die kun je zelf niet testen zonder apparatuur namelijk.
Is het verbruik continue zo hoog, of daalt dit weer naar een normaal niveau ? Je zou via het geheime menu (klikbaar) uit je OBC de koelvloeistof temperatuur eens uit kunnen lezen. Lage temperaturen staan wel direct in verband met een mogelijk hoger verbruik.
@ De forum experts : Misschien zou een verstopte carter ventilatie hier iets mee te maken kunnen hebben ? (learning question)
@davud : Dat heeft niets met het hoge verbuik te maken, ook niet de witte rook na het starten (zeker geen 10min).
De gloei stiften gloeien maar een paar sec (geloof 3sec) en daarna doen ze niets meer.
E60 530D - Sold
E91 330D - Daily Driver
E91 330D - Daily Driver
Re: Onvolledige verbranding / hoog verbruik
Hallo,
Voor zover ik het heb begrepen doen de gloeibougies tegenwoordig wel degelijk meer dan 3 sec. opwarmen.
Als de motor niet optimaal werkt door de gloeibougies, dan kan het verbruik gaan stijgen. Als de gloeibougies niet goed hun werk doen dan kun je dat ook wel ruiken(idd. diesellucht). Langdurig rijden met slecht functionerende gloeibougies kunnen zelfs op lange termijn schadelijk zijn voor de motor.
Nog een ander mogelijkheid wat bij me opkomt trouwens is de lamdasensor (lamdasonde).
Voor zover ik het heb begrepen doen de gloeibougies tegenwoordig wel degelijk meer dan 3 sec. opwarmen.
Als de motor niet optimaal werkt door de gloeibougies, dan kan het verbruik gaan stijgen. Als de gloeibougies niet goed hun werk doen dan kun je dat ook wel ruiken(idd. diesellucht). Langdurig rijden met slecht functionerende gloeibougies kunnen zelfs op lange termijn schadelijk zijn voor de motor.
Nog een ander mogelijkheid wat bij me opkomt trouwens is de lamdasensor (lamdasonde).
Re: Onvolledige verbranding / hoog verbruik
Klopt gloeibougies werken langer als 3 seconden. Maar tenzij in de winter ga je niet merken wanneer ze niet meer werken. Ik had 5 van de 6 stuk en merkte alleen bij serieuse vriestemperaturen dat hij niet meer vlot starte. Daarbuiten nooit iets gemerkt.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Onvolledige verbranding / hoog verbruik
Ik heb nog eens zitten zoeken, en op diverse fora kom ik toch weer die 2.7sec (3s voor het gemak) tegen.
Maargoed, dat is nu niet van het grootste belangPreheating
At coolant temperatures below 25 °C, there is a preheating period of 0.5 seconds. The preheating period increases as the temperature falls, reaching a maximum of 2.7 seconds at a coolant temperature of less than -25 °C
Activation of the glowplug system on the instrument cluster only occurs at coolant temperatures below 0 °C.
After-heating
At coolant temperatures below 30 °C, there is a temperature-dependent after-heating period to improve idling and exhaust emission characteristics.
E60 530D - Sold
E91 330D - Daily Driver
E91 330D - Daily Driver
Re: Onvolledige verbranding / hoog verbruik
Klopt dit is het pre-heaten. Zelf heb ik dit trouwens nog nooit gezien zelfs bij -15°C begon de starter onmiddelijk rond te draaien zonder merkbare vertraging. -25°c gelukkig nog nooit meegemaakt .
Het is het after-heaten wat ik bedoelde, een functie die de meeste niet weten. maar idd dit is hier niet het probleem.
Het is het after-heaten wat ik bedoelde, een functie die de meeste niet weten. maar idd dit is hier niet het probleem.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Onvolledige verbranding / hoog verbruik
De gloeibougies zijn vervangen door de garage en de injectoren en turbo's zijn gecontroleerd. Verder heeft de koelvloeistof en motor normale temperatuur (tussen 80 en 90 graden). Bij de garage is er tevens een testprogramma gedraaid en daar kwam ook niets bijzonders uit behalve brandstoffilter vervangen. Dat is inmiddels twee keer gedaan, maar de 'brandstoffilter' error bleeft terugkomen. Ik heb ook iets gelezen over problemen met fuel filter heater. Is dat een mogelijkheid?
Re: Onvolledige verbranding / hoog verbruik
Ik zou toch richting de lambdasonde zoeken dan. Het is een onderdeel dat invloed heeft op je mengverhouding (brandstof/zuurstof).
Re: Onvolledige verbranding / hoog verbruik
De diesellucht komt dus niet uit de uitlaat, waarschijnlijk is er diesel geknoeid met het vervangen van het brandstoffilter
Ik vond dat ook al zo vreemd ... diesellucht uit de uitlaat ...
Als ie belachelijk veel brandstof ingespoten krijgt zodat het uit de uitlaat komt, neem maar van mij aan dat ie dan of totaal niet aanslaat of verschrikkelijk roet
Hoe zit het met je luchtfilter?
Ik vond dat ook al zo vreemd ... diesellucht uit de uitlaat ...
Als ie belachelijk veel brandstof ingespoten krijgt zodat het uit de uitlaat komt, neem maar van mij aan dat ie dan of totaal niet aanslaat of verschrikkelijk roet
Hoe zit het met je luchtfilter?
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: Onvolledige verbranding / hoog verbruik
Vergeet ik nog: Er zit inderdaad een brandstofverwarmer op. Die zit tegen het filter geplaatst wat 2 x vervangen is.pathena schreef:maar de 'brandstoffilter' error bleeft terugkomen. Ik heb ook iets gelezen over problemen met fuel filter heater. Is dat een mogelijkheid?
Maar als die een foutmelding geeft, waarom doet die stealer daar dan niks aan
Onbegrijpelijk ... misschien is dat het hele probleem wel, de brandstof is te koud (en vochtig)
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: Onvolledige verbranding / hoog verbruik
Zijn je injectoren echt getest en gereinigd? En zijn de adaptiewaarden gereset?
Belangrijk is om zeker te weten dat je de diesel lucht enkel uit je uitlaat ruikt, of ook onder de motor kap/in het interieur.
Turbo's zou ik niet aan denken, als die versleten zijn dan komt er olie vrij en dat zie je altijd (en niet enkel bij starten).
Is er ooit al een "ander" roetfilter opgegaan? Zo ja, een nieuwe of een "schoongemaakte"?
Belangrijk is om zeker te weten dat je de diesel lucht enkel uit je uitlaat ruikt, of ook onder de motor kap/in het interieur.
Turbo's zou ik niet aan denken, als die versleten zijn dan komt er olie vrij en dat zie je altijd (en niet enkel bij starten).
Is er ooit al een "ander" roetfilter opgegaan? Zo ja, een nieuwe of een "schoongemaakte"?
Re: Onvolledige verbranding / hoog verbruik
Bedankt voor de reacties
@knakkel, de heater geeft geen error, maar wel fout op fuelfilter, maar ik heb begrepen dat heater zelf geen error kan geven. Ik las op internet dat de fout op brandstoffilter mogelijk met heater te maken kan hebben. Maar kan er weinig over vinden. Luchtfilter is overigens ook vervangen
@mistafa, injectoren zijn verwisseld geweest en ook nog getest. Zonder resultaat. Roetfilter is nooit vervangen of schoongemaakt. Lucht komt enkel uit uitlaat, niet uit motorkap.
@davud, zijn er nog andere kenmerken van defecte lambda sonde?
@knakkel, de heater geeft geen error, maar wel fout op fuelfilter, maar ik heb begrepen dat heater zelf geen error kan geven. Ik las op internet dat de fout op brandstoffilter mogelijk met heater te maken kan hebben. Maar kan er weinig over vinden. Luchtfilter is overigens ook vervangen
@mistafa, injectoren zijn verwisseld geweest en ook nog getest. Zonder resultaat. Roetfilter is nooit vervangen of schoongemaakt. Lucht komt enkel uit uitlaat, niet uit motorkap.
@davud, zijn er nog andere kenmerken van defecte lambda sonde?