320d m47 lekt olie via uitlaat en rookt wit WEER EEN UPDATE!
Re: 320d m47 lekt olie via uitlaat en rookt wit
Ja haha inderdaad maar dan is het einde oefening voor altijd.
530d E61 titan silber 2005 daily,
728i E38 oxford grunn 1996,
325i E36 mauritius blau 1992,
318is E36 techno violet 1996,
540i E39 techno violet 1996,
318is E36 madeira violet 1997 driftcar,
- buhrmann
Mijne sloeg op hol terwijl ik reed... Volgens mij kwam ie weer tot bedaren doordat ik auto van contact haalde, en toen weer starte (met startmotor)...
Volvo V70 2.5D remap 170pk (2000) *current*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
-
En dat is nou iets wat je niet moet doen, opnieuw starten als hij uit is...
Re: 320d m47 lekt olie via uitlaat en rookt wit UPDATE!
UPDATE.
Toch maar de turbo vervangen en afgelopen zondag rustig een nieuwe turbo gemonteerd ging allemaal iets te goed.
Vandaag de auto op de kar en op naar een stuk polder weg.
Rustig warm gereden niks loos maar als je dat pedaal toch diep intrapt dan krijg je me daar toch een mistbank en geen zwarte rook maar echte dikke witte rook.
Met andere woorden de turbo was het ook niet.
Heb ook het elektrische gedeelte wat bij de turbo zat omgewisseld maar dit mocht ook niet baten.
Iemand nog enige idee?
Toch maar de turbo vervangen en afgelopen zondag rustig een nieuwe turbo gemonteerd ging allemaal iets te goed.
Vandaag de auto op de kar en op naar een stuk polder weg.
Rustig warm gereden niks loos maar als je dat pedaal toch diep intrapt dan krijg je me daar toch een mistbank en geen zwarte rook maar echte dikke witte rook.
Met andere woorden de turbo was het ook niet.
Heb ook het elektrische gedeelte wat bij de turbo zat omgewisseld maar dit mocht ook niet baten.
Iemand nog enige idee?
Volgens mij al eerder gezegd: brandstofpomp/electra daarvan. Of losse retourslangen.
Heb je dat al eens gecontroleerd?
Heb je dat al eens gecontroleerd?
Witte rook bij een diesel duidt op onverbandde brandstof. Er wordt dus teveel (of te weinig!) ingespoten.
Kortom, controleer het brandstofsysteem.
Succes,
Rob
Kortom, controleer het brandstofsysteem.
Succes,
Rob
-
Volgens mij is het gevolg aan een teveel aan brandstof bij een diesel altijd nog zwarte rook,
Bij het opschroeven van een diesel met een ouderwetse brandstofpomp tot de max krijg je een zonsverduistering
Bij het opschroeven van een diesel met een ouderwetse brandstofpomp tot de max krijg je een zonsverduistering
Leidingen had ik al snel even gecontroleerd.
Maar ik zal nog wel eens kijken maar het is vrij moeilijk te zien want er zit een soort kous om.
Enigste wat ik dus zou kunnen doen is gewoon preventief vervangen.
Wel moet ik erbij zeggen dat het ook even duurt voordat hij pas aanslaat na ongeveer 10 a 15 sec slaat hij pas aan.
Dit zou kunnen duiden op slechte gloeispiralen.
Maar als er iets met het brandstof toevoer is dan zou hij ook niet mooi stationair of mooi rijden,
Hij rijdt verder goed alleen als je hem intrapt dan krijg je dus James Bond taferelen.
Maar ik zal nog wel eens kijken maar het is vrij moeilijk te zien want er zit een soort kous om.
Enigste wat ik dus zou kunnen doen is gewoon preventief vervangen.
Wel moet ik erbij zeggen dat het ook even duurt voordat hij pas aanslaat na ongeveer 10 a 15 sec slaat hij pas aan.
Dit zou kunnen duiden op slechte gloeispiralen.
Maar als er iets met het brandstof toevoer is dan zou hij ook niet mooi stationair of mooi rijden,
Hij rijdt verder goed alleen als je hem intrapt dan krijg je dus James Bond taferelen.
Bij witte rook rook vermoed ik eigenlijk eerst de koppakking maar bij een turbo diesel is het ook vaak een gevolg van een defecte turbo. Teveel brandstof zorgt voor zwarte rook idd, de diesel deeltjes worden "gekraakt" wat roet als gevolg heeft.
Heb je al getest of de koppakking lek is? En komt er ook nog steeds olie uit de uitlaat? Heb je een nieuwe of gebruikte turbo gemonteerd?
Heb je al getest of de koppakking lek is? En komt er ook nog steeds olie uit de uitlaat? Heb je een nieuwe of gebruikte turbo gemonteerd?
Even geleend van AMT Garageforum (die het weer van Timloto hebben) met een quote uit een dieselmotorenhandboek:
3.14 Witte rook
Witte rook bij Dieselmotoren wordt veroorzaakt door het niet (volledig) verbranden
van de brandstof. Witte rook treedt voornamelijk op na de koude start
bij motoren met grote vermogens. De verdampte maar onverbrande brandstof
kleurt het uitlaatgas wit. Dit verschijnsel kan dan onder deze omstandigheden
min of meer normaal genoemd worden. Defecten kunnen ook een overmaat aan
witte rook produceren. De oorzaak is gelijk: nl. geen of onvolledige verbranding.
Mogelijke oorzaken voor deze vorm van onvolledige verbranding zijn:
slechte gloeibougies;
te lage compressie (vele oorzaken mogelijk!);
defecte injectoren;
inspuitmoment te laat;
defecte hogedrukpomp.
Denk dat je hiermee wel aan de slag kunt.
Succes,
Rob
3.14 Witte rook
Witte rook bij Dieselmotoren wordt veroorzaakt door het niet (volledig) verbranden
van de brandstof. Witte rook treedt voornamelijk op na de koude start
bij motoren met grote vermogens. De verdampte maar onverbrande brandstof
kleurt het uitlaatgas wit. Dit verschijnsel kan dan onder deze omstandigheden
min of meer normaal genoemd worden. Defecten kunnen ook een overmaat aan
witte rook produceren. De oorzaak is gelijk: nl. geen of onvolledige verbranding.
Mogelijke oorzaken voor deze vorm van onvolledige verbranding zijn:
slechte gloeibougies;
te lage compressie (vele oorzaken mogelijk!);
defecte injectoren;
inspuitmoment te laat;
defecte hogedrukpomp.
Denk dat je hiermee wel aan de slag kunt.
Succes,
Rob
De witte rook ontstaat uit vloeistof/condens en niet zo zeer uit een teveel aan diesel. Wel door een te lage compressie einddruk i.c.m. het dieselmengsel. Je haalt dan niet de gewenste ontbrandingstemperatuur en dus ontbrandt het brandstof mengsel niet goed. Als de turbo niet voldoende druk levert heeft de diesel motor in principe een te lage compressie verhouding om een goede einddruk te bereiken. Dit zijn zaken die zich dan ook moeten uiten in de motorloop, je zult dan vermogen moeten missen.
Ik ben het wel met je eens hoor, het kan zeker ook in de timing zitten, inspuit druk etc. Maar naar mijn ervaring is na de turbo, het checken van de koppakking de meest logische 2e stap.
Ik ben het wel met je eens hoor, het kan zeker ook in de timing zitten, inspuit druk etc. Maar naar mijn ervaring is na de turbo, het checken van de koppakking de meest logische 2e stap.
Iedereen in elk geval bedankt voor het reageren en meedenken.
De koppakking kan ik uitsluiten geen mayonaise onder de dop en auto blijft mooi op temperatuur,
Ook aan het oliepeilstok geen vocht.
Hij lekt nog steeds olie via de uitlaat geen liters maar drupjes.
De turbo is een zgan heeft nog geen 10minuten gelopen op een andere auto met ernstige motorschade.
Deze turbo fluit wel minder dan de oude.
Ik mis geen vermogen hij is gechipt en dit kun je duidelijk merken hij gaat als een speer ook als hij rookt.
Als de motor slecht zou lopen of vermogen zou missen zou hij foutcode(s) aan moeten geven enigste wat hij aangeeft zijn de gloeispiralen vandaar ook dit slechte starten,
Maar dat dit het roken veroorzaakt lijkt mij toch sterk aangezien de motor goed loopt en al zijn vermogen heeft
De koppakking kan ik uitsluiten geen mayonaise onder de dop en auto blijft mooi op temperatuur,
Ook aan het oliepeilstok geen vocht.
Hij lekt nog steeds olie via de uitlaat geen liters maar drupjes.
De turbo is een zgan heeft nog geen 10minuten gelopen op een andere auto met ernstige motorschade.
Deze turbo fluit wel minder dan de oude.
Ik mis geen vermogen hij is gechipt en dit kun je duidelijk merken hij gaat als een speer ook als hij rookt.
Als de motor slecht zou lopen of vermogen zou missen zou hij foutcode(s) aan moeten geven enigste wat hij aangeeft zijn de gloeispiralen vandaar ook dit slechte starten,
Maar dat dit het roken veroorzaakt lijkt mij toch sterk aangezien de motor goed loopt en al zijn vermogen heeft
Ben wel benieuwd naar de kilometerstand van deze motor. Na turbo en koppakking kan het ook nog zo zijn dat er een defect is waardoor compressie verloren gaat en olie kan ontsnappen naar de uitlaat.
Groet,
Rob
Groet,
Rob
-
273k volgens het eerste bericht in dit topic.
Blijkbaar niet goed gelezen dan. Wellicht een compressietest en/of lektest handig om eens te doen. Slecht starten, witte rook (onverbrande brandstof) olie uit de uitlaat. Lijkt me een mechanisch defect. Dat de auto vermogen levert is niet vreemd.
Succes,
Rob
Succes,
Rob