Een stukje uit : ngk.de
Zie: Vet mengsel, dit kan de sterke uitlaatgeur en rook verklaren. Hoger verbruik komt ook overeen.
Hopelijk ben je geholpen hiermee.
Als de sonde verouderd is, produceert ze eventueel een te zwak of te langzaam sondesignaal. Naast de normale veroudering kunnen natuurlijk ook andere oorzaken voor beschadiging optreden. Hier vindt u informatie over de mogelijke beschadigingen en de oorzaak van de fout.
Als de motorregeling geen signaal of een te zwak signaal van de lambdasonde ontvangt, moet de motor als het ware "blind vliegen". De motorregeling kan niet vaststellen hoe het mengsel dat op het moment verbrand wordt, samengesteld is. Dus schakelt de regeling over op noodloop, zodat automatisch een vet mengsel geproduceerd wordt. Dat betekent: Er wordt meer brandstof verbruikt, dan nodig is. Zo garandeert de motorregeling het benodigde vermogen en beschermt de componenten voor oververhitting.
Dit heeft negatieve consequenties. Van de ene kant stijgt het brandstofverbruik duidelijk - met gemiddeld 15 %, in het stadsverkeer zelfs nog veel meer. Van de andere kant kan de katalysator niet meer goed werken, er komen meer schadelijke stoffen in het milieu terecht.
Onvolledige verbranding / hoog verbruik
Re: Onvolledige verbranding / hoog verbruik
Het verhaal klopt helemaal Davud, alleen gaat het in dat verhaal over benzine motoren.
Nogmaals, als een diesel motor veel te veel brandstof te verwerken krijgt zal ie in ieder geval vreselijk zwarte pluimen uit de uitlaat gooien. Als ie nog meer dan te veel krijgt zodat het in de uitlaat ruikt naar verse diesel, zal de lambda dat echt wel detecteren en een foutmelding opslaan. Dat is hier niet het geval...
Hoe komt die geur dan ?
Nogmaals, als een diesel motor veel te veel brandstof te verwerken krijgt zal ie in ieder geval vreselijk zwarte pluimen uit de uitlaat gooien. Als ie nog meer dan te veel krijgt zodat het in de uitlaat ruikt naar verse diesel, zal de lambda dat echt wel detecteren en een foutmelding opslaan. Dat is hier niet het geval...
Hoe komt die geur dan ?
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: Onvolledige verbranding / hoog verbruik
idd was ik ook aan het denken.
Ik heb toch al gelezen dat een Turbo wel degelijk de witte rook kan geven.
Ik heb toch al gelezen dat een Turbo wel degelijk de witte rook kan geven.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Onvolledige verbranding / hoog verbruik
Heb inderdaad ook de ervaring met een VW Eos 2.0Tdi '09(sorry voor het vloeken) van mijn vrouw.
Elektrische Actuator van de turbocompressor is toen vervangen en het euvel was opgelost.
03L198716A was toen het nummer van het onderdeel, als je het ff googelt vind je er meer informatie over.
Had toen ook regelmatig witte rookwolk achter me, en het is in dat geval voor 250 euro of zo opgelost.
Hopelijk ben je er iets mee....
Elektrische Actuator van de turbocompressor is toen vervangen en het euvel was opgelost.
03L198716A was toen het nummer van het onderdeel, als je het ff googelt vind je er meer informatie over.
Had toen ook regelmatig witte rookwolk achter me, en het is in dat geval voor 250 euro of zo opgelost.
Hopelijk ben je er iets mee....
1990 Audi 90 2.3 20V > 1993 Toyota Corolla 1.6 16V > 1995 VW Golf 2 1.6D >1998 Audi 80 Avant 1.9 Tdi > 2002 Audi A6 Avant 1.9 Tdi > 2007 Audi A4 Avant 1.9Tdi >2011 BMW 520D E61 >2022 BMW F11 520D
Re: Onvolledige verbranding / hoog verbruik
nogmaals dank voor de reacties. Ik zal nogmaals de turbo eens na laten kijken.