Voor degenen die me nog niet kennen uit het E36 gedeelte:
De Historie
- Spoiler: Laat zien
- tot voor kort reed ik deze 328i coupé uit 1995
oud showroom topic: http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=75&t=26757
maar ik was al meer een jaar aan het kijken wat de opvolger moest gaan worden. Nadat de E36 een kleine maand geleden aan een andere liefhebber was verkocht kon de zoektocht pas echt los gaan. Ondertussen had ik al een aardige excel-sheet van de interessante auto's die sinds januari in duitsland te koop hadden gestaan/stonden. M'n E36 had ik zelf uit Duitsland gehaald en met het eisenpakket wat ik ondertussen had voor de opvolger wist ik dat deze ook weer uit Duitsland moest komen (in nederland was wat ik wilde totaal niet te vinden).
De Zoektocht
- Spoiler: Laat zien
- Een E46 moest het waarschijnlijk worden, want hoewel een vroege E90 ook binnen budget paste, vallen wat de drie series betreft de facelift modellen bij mij altijd vele malen beter in de smaak. De E90 viel dus al snel af omdat ik de pre-facelift niet mooi genoeg vind. Verder vind ik de facelift sedan/touring mooier qua voorlampen dan de coupé en met het oog op de komende jaren wilde ik toch al voor 4 deuren gaan. Sedan had wel mijn voorkeur wat de totale looks betrof. Na een 330i SMG en een 325i handbak te hebben gereden wist ik al snel dat deze het beide niet gingen worden.
Het lijstje werd al snel concreter, maar daarmee ook lastiger om te vinden. Aangezien ik al 10 maanden alles in deze richting op redelijk obsessieve wijze (ik ben vast niet de enige hier ) aan het volgen was wist ik dat het volgende met goed zoeken en geduld haalbaar moest zijn:
E46 330i sedan
* facelift
* < 150.000 km gelopen
* handgeschakeld
* geen zilver(grijs), groen of geel -> liefst blauw
* M-tech 2 uitgevoerd
* bekende onderhoudshistorie en/of rekeningen
* verwarmde sportstoelen, leer of anders alcantara
* interieur niet grijs of beige
(* neerklapbare achterbank)
- Spoiler: Laat zien
- De avond dat ik de E36 verkocht ging de advertentie van de auto die ik al maanden volgde offline (ik liet hem nog aan de koper van de E36 zien en toen ik een uur later weer keek was hij weg). Ik flink balen natuurlijk, maar ik wist dat de juiste nog wel ging komen. Afgelopen dinsdag (eigenlijk erg snel nadat de E36 was verkocht) was het zover: ik zat weer eens op mobile.de te struinen en zag dat er een nieuwe kanshebber bij was gekomen: mooie foto's, goede cijfers een een erg leuke optielijst. Nadeel was wel dat hij 531 km ver weg stond. Na veeeeel mails en foto's op en neer met de huidige eigenaar binnen 5 minuten nadat hij te koop stond de knoop doorgehakt en gisteren samen met m'n broer in m'n vader's 325 (thnx pa! ) erheen gereden. Op de foto's leek hij pico bello en ik wist dat als hij in die staat verkeerde ik hem zelfs voor de vraagprijs wel wilde kopen. De verkoper had in de mails laten doorschemeren dat hij niet veel van de prijs af wilde doen.
Vol goede moed in de auto erheen! Daar aangekomen de auto goed aan het bekijken en toen viel het toch een beetje tegen. Al met al moesten er toch nog best wel wat dingetjes aan gedaan worden en zag hij er toch net niet zo uit als op de foto's. Van binnen was hij duidelijk al tijden niet gepoetst. Wat bleek: de huidige eigenaar had de auto iets meer dan een jaar (wist ik, werd weer verkocht omdat hij toch iets meer reed dan gedacht: 28.000km in het afgelopen jaar ) en had de foto's gebruikt van de vorige advertentie, omdat die de auto professioneel had laten poetsen voor de foto's en de verkoop....
Na de eerste lichte teleurstelling even rustig de tijd genomen om m'n checklist af te lopen en alle bekende punten te controleren. Al met al kwamen er best wat dingetjes uit, maar eigenlijk geen echte showstoppers, voor de juiste prijs! Gezien de eerdere mails had ik echter het idee dat hij niet veel wilde zakken en dan was hij echt te duur. Nadat ik alles op had genoemd wat er moest gebeuren een bod uitgebracht n wonder boven wonder ging de verkoper daar een heel eind in mee. Nog even stug door onderhandeld en na nog een laatste rondje in en om de auto de knoop doorgehakt en de auto gekocht voor een prijs waarbij ik voor het verschil t.o.v. de vraagprijs denk de auto te kunnen maken zoals ik vind dat hij hoort te zijn!
Vervolgens moest er weer 531 km terug naar huis worden gereden, maar dat was natuurlijk geen straf (de heenweg was ook al heerlijk cruisen, maar toch). Met een smile van oor tot oor kwam ik even voor middernacht thuis en wist ik dat ik de juiste keus gemaakt had!
facelift 330i M-tech II sedan
bouwjaar: 08/2002
240pk/320nm koppel --> gechipt, maar geen bewijs van de waardes
aantal eigenaren voor mij: 2
eerste eigenaar kocht de auto nieuw en verkocht hem 09/2012 met zo'n 76.000 km op de klok (originele papieren en ingevulde scheckheft erbij)
tweede eigenaar reed er in 13 maanden 28.000 km bij (en verkocht hem daarom nu weer) naar 104.120 km (ondertussen staat hij op 104.6xx )
De optielijst
- Spoiler: Laat zien
- Type
Value
Type code EV51
Type 330I (EUR)
E series E46 (4FL)
Series 3
Type LIM
Steering LL
Doors 4
Engine M54
Displacement 3.00
Power 170
Drive HECK
Transmission MECH
Colour BLACK SAPPHIRE METALLIC (475)
Upholstery STOFF LASER/ANTHRAZIT (G7AT)
Prod.date 2002-08-09
Code
Description (interface)
Description (EPC)
S167A ABGASNORM EU4 EU4 exhaust emissions standard
S210A DYNAMISCHE STAB. CONTROL (DSC) Dynamic stability control
S226A SPORTLICHE FAHRWERKSABSTIMMUNG Sports suspension settings
S249A MULTIFUNKTION FUER LENKRAD Multifunction f steering wheel
S302A ALARMANLAGE Alarm system
S313A AUSSENSPIEGELPAKET Fold-in outside mirror
S320A MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL Deleted, model lettering
S338A M SPORTPAKET II M Sports package II
S423A FUSSMATTEN IN VELOURS Floor mats, velours
S428A WARNDREIECK Warning triangle and first aid kit
S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Interior mirror with automatic-dip
S465A DURCHLADESYSTEM Through-loading system
S481A SPORTSITZE FUER FAHRER/BEIFAHRER Sports seat
S488A LORDOSENSTUETZE FAHRER/BEIFAHRER Lumbar support, driver and passenger
S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger
Code
Description (interface)
Description (EPC)
S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Headlight cleaning system
S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC)
S521A REGENSENSOR Rain sensor
S522A XENON-LICHT Xenon Light
S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning
S609A NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL Navigation system Professional
S672A CD WECHSLER 6-FACH CD changer for 6 CDs
S710A M LEDERLENKRAD M sports steering wheel, multifunction
S716A M AERODYNAMIKPAKET II Aerodynamics package
S760A INDIVIDUAL HOCHGLANZ SHADOW LINE High gloss shadow line
S772A INTERIEURLEISTE ALU BLACK CUBE Interior moldings Alu Black Cube
S775A INDIVIDUAL DACHHIMMEL ANTHRAZIT Headlining anthracite
S785A WEISSE BLINKLEUCHTEN White direction indicator lights
S789A M LM-RAEDER MIT MISCHBEREIFUNG BMW LA wheel, Individual
L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG NATIONAL VERSION GERMANY
Code
Description (interface)
Description (EPC)
S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Retailer Directory Europe
S879A DEUTSCH / BORDLITERATUR On-board vehicle literature German
S915A AUSSENHAUTSCHUTZ ENTFALL Delete clear coat
P972A COMFORT PAKET Comfort Package
P981A COMFORT PLUS PAKET Comfort Plus package
Code
Description (interface)
Description (EPC)
S411A FENSTERHEBER,ELEKTRISCH VORN/HINTEN Window lifts,electric,front/rear
S473A ARMAUFLAGE VORN Armrest front
S520A NEBELSCHEINWERFER Fog lights
S548A KILOMETERTACHO Kilometer-calibrated speedometer
S550A BORDCOMPUTER On-board computer
S832A BATTERIE IM KOFFERRAUM Battery in luggage compartment
S851A SPRACHVERSION DEUTSCH Language version German
Dit zijn dus foto's van iets meer dan een jaar geleden, maar als hij straks gepoetst is staat hij er weer net zo bij.
2be continued...