N42 318Ci kortstondig blauwe rook

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Lexie

Re: N42 318Ci kortstondig blauwe rook

Bericht door Lexie » 21 okt 2013, 08:36

@Holographic91 : km stand nu is 156k. Gekocht op 70k en altijd (pietje precies) inspecties/oliewissels op tijd gedaan. Tot en met recent carterventilatie vervanging aan toe.
Vorig jaar kettinggeleider gebroken gehad en een vanos die niet meer op tijd stond.
Net voordat dit is ontstaan viel me op dat hij meer olie ging verbruiken, hiervoor nooit een druppel. Tot en met laatste maanden (met name bij warm weer valt het op) blauwige rook.
Km stand valt m.i. ook reuze mee.

Ik weet het ff niet meer. Olie vervangen voor Castrol edge 0W-40.

@ AlexS: thanx, zal ff een PB sturen

AlexS

Bericht door AlexS » 21 okt 2013, 08:50

@Lexie; en berichtje terug!

Misschien een compressietest (laten) doen om te zien of er inwendig iets misgaat?
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

yltkdy

Bericht door yltkdy » 28 okt 2013, 01:19

:stupid:

Nu je zegt kettingeleider gebroken en vanos van tijd zou ik dit inderdaad maar eens eerst laten doen

Lexie

Bericht door Lexie » 30 okt 2013, 15:32

AlexS schreef:@Lexie; en berichtje terug!

Misschien een compressietest (laten) doen om te zien of er inwendig iets misgaat?
Zou je me kunnen uitleggen wat dit precies is en evt. nog meer aanvullende info?

@yltkdy: Denk je dat ondanks er geen enkele storing is, hij verder prima rijdt etc. er toch iets mogelijk daarmee te maken zou hebben??

AlexS

Bericht door AlexS » 11 nov 2013, 21:30

beter laat dan nooit :)

Compressietest is een test waarbij de mechanische compressie wordt getest via een externe meter. Geeft een indruk van de mechanische staat van je draaiend gedeelte. Koud en warm uitvoeren levert vaak wel een boosdoener aan als er echt iets mis is.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Lexie

Bericht door Lexie » 26 nov 2013, 22:35

Beter nog later dan nooit ;) Thanx

Lexie

Bericht door Lexie » 14 dec 2013, 20:09

Zo, van de week bij Advanced Engineering te Barendrecht geweest voor advies.

Conclusie: Al de dingen die afgelopen tijd vervangen cq. gerepareerd, geflusht zijn zouden zij ook op die wijze doen. Gezien de ervaring die ze hebben met meerdere type motoren, als de N42 maar ook de N46 en zelfs de nieuwe 1 serie met dit soort problemen en waarbij zo goed als alles vervangen is en het nauwelijks tot niet geholpen heeft, raden ze het af om er 'veel' geld in te steken met een hele reële en grote kans dat het niet verholpen wordt.
Tevens; Zolang er niet meer dan 1 liter olie op 1000k verbruikt wordt is het acceptabel (volgens hun zeggen is dit de bmw standaard).
Wat zij zelfs nog doen: 10w60 olie erin.
Maar goed, schijnbaar helpt dit ook niet denk ik dan gezien het verhaal.

PS: dit verhaal is mede omdat er geen motorstoring/management lampje aanwezig is/brandt.

Holographic91

Bericht door Holographic91 » 16 dec 2013, 18:14

Een normaal goed functionerend N42/N46 blok moet een liter op 20.000 km verbruiken of nog minder. De zuigerveren of klepseals zullen in slechte staat zijn. 10W60 in een valvetronic blokje lijkt me niet verstandig.
Wel jammer dat je er dergelijke problemen mee hebt, zeker gezien de kilometerstand. Misschien als je niet al te veel kilometers op jaar basis maakt dat er valt te leven met het verbruik, het is anders als je elke paar weken olie moet bijvullen.

Lexie

Bericht door Lexie » 22 dec 2013, 18:44

Volgens hun zeggen zou dat het goed kunnen dat de klepseals niet in orde zijn, maar hun ervaring leert dat dit niet het probleem zal verhelpen. Dat zou betekenen een hoop geld erin, zonder garantie dat het opgelost wordt.
Ach... wat moet je dan. Inderdaad weinig km maken en af en toe bijvullen maar.

Tenzij iemand voor een 'prikkie' de klepseals wil vervangen :whistle:
Dan wil ik dit wel proberen ;)

montana81

Bericht door montana81 » 26 jul 2014, 14:13

Hier het zelfde verhaal. Ik heb een e91 met een N46 motor. 2 weken geleden olie service uitgevoerd en de week erna al 1 liter op gebrand.... :gek:, hiervoor geen problemen gehad. Oke ik heb de auto pas 1 maand en misschien heeft de vorige eigenaar er wel dikke olie in gedaan?!

Met rijden is er geen rook te zien alleen net als bij jou na stationair draaien voor stoplicht . Ik heb vandaag de carter ventilatie vervangen en gelijk de klepstelen bekeken, deze waren brand schoon en gaven geen beeld van lekkende klepseals. Ik ga er een week mee rijden kijken of het minder wordt, misschien nog wat rest olie in de uitlaat. Als dat niet helpt ga ik een forte motor flush doen om de olieschraapveren los te krijgen. Indien het niet het gewenste resultaat heeft zal ik ook nog naar een 5w40 gaan en kijken wat er dan gebeurt.

Ik hou jullie op de hoogte.

montana81

Bericht door montana81 » 16 sep 2014, 20:08

Zo het probleem is verholpen!!! :-) zoals hier al aangegeven werd waren mijn klepseals keihard geworden. Ik heb de cilinderkop gedemonteerd en de klepseals vervangen. De uitlaat kanalen waren helemaal dicht gekoekt van de vette troep dit allemaal netjes schoon gemaakt zodat het motortje weer lekker kan uit ademen. Tevens gelijk mijn distributie ketting en geleiders vervangen.

Bij het uitlezen zag ik wel dat de katalysator 1x een storing had opgeslagen maar was gelukkig al 40 x niet meer voorgekomen dus maar hopen dat deze het goed blijft doen.

Inmiddels 600 km verder en olie peil staat nog op max en er zijn geen rook wolken meer te zien!!!

Gegroet,

Tony

vegito

Bericht door vegito » 18 sep 2014, 09:35

Misschien handig om te vermelden welke gereedschap je gebruikt hebt en hoelang je bezig was.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”