Multiriem vervangen bij een N42 motor..

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Justin21
Berichten: 61
Lid geworden op: 05 mei 2013, 23:04
Locatie: Utrecht

Multiriem vervangen bij een N42 motor..

Bericht door Justin21 » 24 okt 2013, 23:53

Goedenavond allen,

Ik had een vraag over het vervangen bij de multiriem bij de N42 318i motor. Wat dien je precies allemaal te vervangen? Alleen de riem en de 2 spanrollers? Of ook gelijk de hydraulische spanners?

Vanmiddag een poging gewaagd alles liep voorspoedig alleen er bij de testrit (zoon 40KM) een akelig geluid uit de motor en bij nader onderzoek bleek de nieuwe pulley en de nieuwe riem helemaal versleten te zijn. (alleen het ijzeren deel van de pulley was nog over..)

Greets,

Justin

rob75
Berichten: 992
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Multiriem vervangen bij een N42 motor..

Bericht door rob75 » 25 okt 2013, 08:27

De multiriem vervangen kan zonder de spanners en/of rollers gedaan worden. Probleem is meestal dat de riem erg lang heel blijft en wanneer deze vervangen wordt eigenlijk alles vervangen dient te worden. Ik weet niet hoeveel km die riem en rollen al gebruikt zijn.
Het lijkt er nu op dat loshalen van e.e.a. gezorgd heeft voor het vastslaan van een rol.

Succes,
Rob

Justin21
Berichten: 61
Lid geworden op: 05 mei 2013, 23:04
Locatie: Utrecht

Re: Multiriem vervangen bij een N42 motor..

Bericht door Justin21 » 25 okt 2013, 16:44

Bedankt voor je reactie Rob,

Ik heb inderdaad van meer mensen gehoord dat je gelijk alles dient te vervangen.
Best een dure grap. :whistle:

Gebruikersavatar
with-style
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:06

Re: Multiriem vervangen bij een N42 motor..

Bericht door with-style » 09 nov 2013, 23:32

1. ringsleutel op de riemspanner en spanning eraf halen
2. riem verwijderen
3. nieuwe riem a 20,- plaatsen

5min werk, hoor je later gepiep kun je altijd nog de rollen doen. :driving:
Rijden alsof je in een achtbaan zit..

Holographic91

Re: Multiriem vervangen bij een N42 motor..

Bericht door Holographic91 » 10 nov 2013, 12:33

Indd, gewoon eerst de riem vervangen, had een jaar geleden ook last van piepende multiriem bij vochtig weer, riem vervangen, probleem opgelost (5 min werk).

streamline
Berichten: 1832
Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35

Re: Multiriem vervangen bij een N42 motor..

Bericht door streamline » 10 nov 2013, 12:35

Je kunt ook voelen als de riem eraf is of de poulies speling hebben, dan kun je alsnog de beslissing nemen de rest te vervangen.

Over het algemeen blijft de spanner zelf wel heel, de poulie die erop zit verslijt en die zijn niet los te vervangen

Justin21
Berichten: 61
Lid geworden op: 05 mei 2013, 23:04
Locatie: Utrecht

Re: Multiriem vervangen bij een N42 motor..

Bericht door Justin21 » 04 dec 2013, 05:02

Goede'morgen' allen,

Excuses voor de extreem late reactie. Het was idd een kwestie van alleen die riem en een pulley vervangen. Loopt weer als een zonnetje! :///m: :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”