Ik wil niemand overtuigen maar misschien voor de duidelijkheid even hoe je heel simpel je remolie vervangt.
Met bovengenoemde fles (post 4 november 20:10) is het een fluitje van een cent.
Wiel verwijderen (hoeft soms niet eens maar is wel het makkelijkste)
Dop van je remvloeistofreservoir openen. Zit onder het interieurfilter links in de motorruimte.
Vloeistof uit het reservoir zuigen, hoeft niet perse maar dan zuig je het het hele systeem door.
Zwarte rubberen dop op het nippeltje aansluiten van je remklauw. Beginnend vanaf rechts achter.
Perslucht op de fles zetten waardoor hij vacuum zuigt (werkt via venturie)
Voldoende nieuwe vloeistof in het reservoir gieten en dit blijven controleren.
Dan het nippeltje op je remklauw iets los draaien en door de vacuum in de fles wordt het er uit gezogen.
Regelmatig controleren of er nog genoeg vloeistof in het reservoir zit. Als hij leeg raakt zuig je lucht in het systeem.
Zodra je de nieuwe vloeistof uit het slangetje ziet komen dan kun je de nippel vast zetten. Dopje weer op het nippeltje en klaar met 1 wiel.
Zo ga je verder met het wiel links achter, dan rechts voor en ten slotte links voor. Zolang je zorgt dat er voldoende remolie in het reservoir zit kun je nooit lucht in het systeem krijgen. Gebruik een andere kleur olie zodat je duidelijk ziet als de nieuwe olie in het systeem zit. Kost je max 1,5 liter remolie.
Ik zoek er even een filmpje bij hoe het werkt.
/edit
Hier een filmpje hoe het werkt. Simpeler kan bijna niet.
http://www.youtube.com/watch?v=kDINOFzgDp0
Je ziet ook van die filmpjes waar ze druk op het systeem zetten via het reservoir. Ik ben daar geen voorstander van omdat het systeem er niet voor is gemaakt om druk op het reservoir te hebben.
Remblok + remschijf vervangen
Re: Remblok + remschijf vervangen
Het is ook maar heel simpel, maar de gemiddelde BMW-rijder heeft geen compressor in de schuur staan
Als je het toch zelf wilt doen kan het ook met 2 personen. De een zit in de wagen en trapt op het rempedaal de ander kan dan het nippeltje op de remklauwen bedienen
Als je het toch zelf wilt doen kan het ook met 2 personen. De een zit in de wagen en trapt op het rempedaal de ander kan dan het nippeltje op de remklauwen bedienen
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: Remblok + remschijf vervangen
Hallo bBMW vrienden,
Bij het vervangen van de schijven en de remblokken.
Dan zou ik ook de rem sigmentjes vervangen van de handrem, als men uiteraard schijfremmen heeft op de achteras.
Als de remschijven verwijderd zijn van de achteras, neem dan even de moeite, om het verstelwieltje eens schoon te maken, en te voorzien van witte lak, dat werkt echt gemakkelijk bij het opzoeken van dat stelwieltje als de remschijf op de naaf zit.
Anders als dit niet gedaan is, dan lijkt alles op elkaar door de roest kleur, en met de witte lak, dan valt dat stelwieltje echt goed op, als men door het boutgat gaat zoeken.
Bij het vervangen van de schijven, zorgt u er dan ook goed voor, dat echt alle vuil en roest verwijderd is van de naaf vlakken, daar waar de schijf raakt, doe dit gewoon met een speciale pad die u in een boormachine plaatst.
Zo maakt u de raakvlakken weer als nieuw, en het voorkomt de vervelende trillingen.
Zorgt u er ook voor, dat de remvloeistof elke 24 maanden vervangen word, dat scheelt weer slijtage in de remcilinders door vocht in werking.
Nu zult u zoiets hebben vocht in de remcilinders van de remklauw.
Ja, inderdaad, dat vocht komt in dat reservoir terecht doordat er door het remmen, de remolie naar de remklauwen geperst word tijdens het remmen. En door dat onttrekken van de remolie van het reservoir, zou dus eigenlijk onderdruk ontstaan, hier voor hebben ze dus een gaatje gemaakt in de dop.
Doordat er dus buitenlucht naar binnen gezogen word, komt er dus ook vocht in kleine hoeveelheid vocht in het remsysteem.
Dat vocht word dus op den duur een druppeltje, en net dat druppeltje gaat naar het laagste punt van het remsysteem, de remklauw of de remcilinder.
Dat druppeltje vocht gaat daar in het eindstation zich lekker inwerken in het loopvlak van de afsluiting van de rubbers van de remcilinder of de remklauw.
U kunt nu wel raden wat er dan gebeurt, er ontstaat een putje dus, waar de rubber afsluiting van de zuiger gaat lekken. En zal vervangen moeten worden.
Daar is dus de 24 maanden termijn voor, om de remolie te vervangen.
Zorgt u er dan ook voor, dat u de juiste remolie gebruikt die aan de juiste specs voldoet.
TIP:
Als u de remschijven en de blokken/sigmenten van de handrem heeft vernieuwd, zorgt u dan wel, dat de handrem goed is afgesteld.
En, dat u voordat u gaat rijden, dat u de remmen in trapt tot dat u duidelijk druk voelt.
Anders, als u gaat rijden zonder dit te doen, en u zou ineens moeten remmen, dan werken de remmen niet, gewoon omdat er geen rem druk aanwezig is, omdat het geheel in ruststand staat, vergeet dit nooit!
Succes.
Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.
Met vriendelijke groet,
Ad
Bij het vervangen van de schijven en de remblokken.
Dan zou ik ook de rem sigmentjes vervangen van de handrem, als men uiteraard schijfremmen heeft op de achteras.
Als de remschijven verwijderd zijn van de achteras, neem dan even de moeite, om het verstelwieltje eens schoon te maken, en te voorzien van witte lak, dat werkt echt gemakkelijk bij het opzoeken van dat stelwieltje als de remschijf op de naaf zit.
Anders als dit niet gedaan is, dan lijkt alles op elkaar door de roest kleur, en met de witte lak, dan valt dat stelwieltje echt goed op, als men door het boutgat gaat zoeken.
Bij het vervangen van de schijven, zorgt u er dan ook goed voor, dat echt alle vuil en roest verwijderd is van de naaf vlakken, daar waar de schijf raakt, doe dit gewoon met een speciale pad die u in een boormachine plaatst.
Zo maakt u de raakvlakken weer als nieuw, en het voorkomt de vervelende trillingen.
Zorgt u er ook voor, dat de remvloeistof elke 24 maanden vervangen word, dat scheelt weer slijtage in de remcilinders door vocht in werking.
Nu zult u zoiets hebben vocht in de remcilinders van de remklauw.
Ja, inderdaad, dat vocht komt in dat reservoir terecht doordat er door het remmen, de remolie naar de remklauwen geperst word tijdens het remmen. En door dat onttrekken van de remolie van het reservoir, zou dus eigenlijk onderdruk ontstaan, hier voor hebben ze dus een gaatje gemaakt in de dop.
Doordat er dus buitenlucht naar binnen gezogen word, komt er dus ook vocht in kleine hoeveelheid vocht in het remsysteem.
Dat vocht word dus op den duur een druppeltje, en net dat druppeltje gaat naar het laagste punt van het remsysteem, de remklauw of de remcilinder.
Dat druppeltje vocht gaat daar in het eindstation zich lekker inwerken in het loopvlak van de afsluiting van de rubbers van de remcilinder of de remklauw.
U kunt nu wel raden wat er dan gebeurt, er ontstaat een putje dus, waar de rubber afsluiting van de zuiger gaat lekken. En zal vervangen moeten worden.
Daar is dus de 24 maanden termijn voor, om de remolie te vervangen.
Zorgt u er dan ook voor, dat u de juiste remolie gebruikt die aan de juiste specs voldoet.
TIP:
Als u de remschijven en de blokken/sigmenten van de handrem heeft vernieuwd, zorgt u dan wel, dat de handrem goed is afgesteld.
En, dat u voordat u gaat rijden, dat u de remmen in trapt tot dat u duidelijk druk voelt.
Anders, als u gaat rijden zonder dit te doen, en u zou ineens moeten remmen, dan werken de remmen niet, gewoon omdat er geen rem druk aanwezig is, omdat het geheel in ruststand staat, vergeet dit nooit!
Succes.
Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.
Met vriendelijke groet,
Ad