E46 N42 Slaat niet aan na carterventilatie vervangen
E46 N42 Slaat niet aan na carterventilatie vervangen
Hi allemaal,
Gisteren en vandaag bezig geweest met het vervangen van de carterventilatie op mijn 318i uit 2002 (N42 motor). Nu zit alles weer in elkaar maar blijft de motor niet lopen. Hij start netjes maar valt daarna direct stil. Als ik wat gas geef blijft hij wel lopen, maar schommelt hij hevig.
Ik heb hem uitgelezen, en daarbij gaf hij code 27B8, plausible diff. pressure sensor. Zou betekenen dat het drukverschil tussen de binnen en buitenland van het inlaatspruitstuk niet goed is?
Enig idee wat het probleem kan zijn? Ik lees ook veel over nokkenassensoren, maar daar ben ik bij deze operatie niet in de buurt geweest (ook geen melding). Verder ook niet echt problemen gehad tijdens het vervangen.
Iemand een idee?
Groeten,
Matthijs
Gisteren en vandaag bezig geweest met het vervangen van de carterventilatie op mijn 318i uit 2002 (N42 motor). Nu zit alles weer in elkaar maar blijft de motor niet lopen. Hij start netjes maar valt daarna direct stil. Als ik wat gas geef blijft hij wel lopen, maar schommelt hij hevig.
Ik heb hem uitgelezen, en daarbij gaf hij code 27B8, plausible diff. pressure sensor. Zou betekenen dat het drukverschil tussen de binnen en buitenland van het inlaatspruitstuk niet goed is?
Enig idee wat het probleem kan zijn? Ik lees ook veel over nokkenassensoren, maar daar ben ik bij deze operatie niet in de buurt geweest (ook geen melding). Verder ook niet echt problemen gehad tijdens het vervangen.
Iemand een idee?
Groeten,
Matthijs
Re: E46 N42 Slaat niet aan na carterventilatie vervangen
Heb je nieuwe pakkingen gebruikt voor het spruitstuk?
Zitten deze pakkingen goed? Zelf een keer gebeurd dat er een pakking scheef was gekomen waardoor het hele spruitstuk scheef staat en overal valse lucht binnen komt.
De sensor die je aangeeft meet de druk in het spruitstuk om te zien of er onderdruk heerst om een aantal functies te kunnen uitvoeren (benzinedampafvoer bijvoorbeeld).
Succes met zoeken.
Rob
Zitten deze pakkingen goed? Zelf een keer gebeurd dat er een pakking scheef was gekomen waardoor het hele spruitstuk scheef staat en overal valse lucht binnen komt.
De sensor die je aangeeft meet de druk in het spruitstuk om te zien of er onderdruk heerst om een aantal functies te kunnen uitvoeren (benzinedampafvoer bijvoorbeeld).
Succes met zoeken.
Rob
Re: E46 N42 Slaat niet aan na carterventilatie vervangen
Niet aan gedacht ook nieuwe pakkingen te kopen, dus de oude gebruikt. Maar er zit een gereviseerde motor in (sinds 1,5-2 jaar geleden) en de pakkingen zagen er nog goed uit. Dus ik heb ze schoongemaakt en teruggeplaatst in het spruitstuk. Als ik er langs kijk lijkt hij wel recht te zitten. Ik hoor ook niet echt iets zuigen/blazen.
Maar bedankt voor de input!
Maar bedankt voor de input!
-
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 11 okt 2010, 15:48
- Locatie: Bellingwolde
Re: E46 N42 Slaat niet aan na carterventilatie vervangen
Je zal het probleem daar toch moeten gaan zoeken want der is toch iets wat lekkage vertoont..
Neem een dikke sigaar en neem een flinke teug en blaas er rustig rondom met draaiende motor en hoor/zie je het wel
in geval van niet roker..beetje remmen reiniger rondom spuiten en hoor je het wel.

Neem een dikke sigaar en neem een flinke teug en blaas er rustig rondom met draaiende motor en hoor/zie je het wel
in geval van niet roker..beetje remmen reiniger rondom spuiten en hoor je het wel.

BMW L.A.CarParts
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen
Re: E46 N42 Slaat niet aan na carterventilatie vervangen
'Neem een dikke sigaar...' Altijd goed advies! 
Ondertussen het probleem gevonden, was een slangetje vergaten aan te sluiten onder het inlaat spruitstuk... Lekker bezig. Aangesloten en hij doet het weer prima!
Wat me nu alleen bij een proefritje opviel is dat het verbruik ongeveer 2 l/100km hoger is, heb nog niet zo veel gereden om te kunnen ziet of het daadwerkelijk hoger is, of niet goed wordt aangegeven, maar iemand een idee waar dat aan zou kunnen liggen??
Thnx!

Ondertussen het probleem gevonden, was een slangetje vergaten aan te sluiten onder het inlaat spruitstuk... Lekker bezig. Aangesloten en hij doet het weer prima!
Wat me nu alleen bij een proefritje opviel is dat het verbruik ongeveer 2 l/100km hoger is, heb nog niet zo veel gereden om te kunnen ziet of het daadwerkelijk hoger is, of niet goed wordt aangegeven, maar iemand een idee waar dat aan zou kunnen liggen??
Thnx!
Re: E46 N42 Slaat niet aan na carterventilatie vervangen
Bijna zeker dat je valse lucht trekt, ik heb dit namelijk ook gehad toen ik mijn krukassensor ging vervangen.
Een van de plastic slangen van de carterventilatie was afgebroken, en die had ik niet vervangen maar aan mekaar geduct-taped. Motor liep goed zolang je het gas erop hield, had volle vermogen maar zodra je van het gas afging viel ie uit.
Vervolgens zelf een slangetje gemaakt en liep die weer perfect, helaas betekend dit dat je spruitstuk er weer af moet om het te fixen!
succes
Een van de plastic slangen van de carterventilatie was afgebroken, en die had ik niet vervangen maar aan mekaar geduct-taped. Motor liep goed zolang je het gas erop hield, had volle vermogen maar zodra je van het gas afging viel ie uit.
Vervolgens zelf een slangetje gemaakt en liep die weer perfect, helaas betekend dit dat je spruitstuk er weer af moet om het te fixen!
succes
Re: E46 N42 Slaat niet aan na carterventilatie vervangen
Accu er toevallig af gehaald? Dan is de bc alles weer kwijt
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
Re: E46 N42 Slaat niet aan na carterventilatie vervangen
Ok, dan ga ik nog even goed kijken naar alle luchtslangen e.d.
Accu is er inderdaad af geweest, maar de naald op het dashboard lijkt vooral een hoog verbruik aan te geven, het daadwerkelijke verbruik lijkt nu wel mee te vallen. Misschien zit het wel gewoon tussen mn oren
Maar in elk geval bedankt weer!
Accu is er inderdaad af geweest, maar de naald op het dashboard lijkt vooral een hoog verbruik aan te geven, het daadwerkelijke verbruik lijkt nu wel mee te vallen. Misschien zit het wel gewoon tussen mn oren

Maar in elk geval bedankt weer!
Re: E46 N42 Slaat niet aan na carterventilatie vervangen
Mooi om te zien dat het probleem opgelost is.
Zelf merkte ik met de verbuiksmeter dat deze wat lager aangaf na vervangen van de carterventilatie. Deze meter meet de ingespoten hoeveelheid brandstof, althans dat krijgt het metertje via de ECU, en zal dus afhankelijk van de lekkage in de carterventilatie meer of minder aangeven. Bij mijn auto kon ik aan de adaptatiewaarden zien dat er meer brandstof werd ingespoten dan normaal. Nu alles klopt is de hoeveel ingespoten brandstof weer juist en zal de meter wat anders aangeven dan daarvoor.
Groet,
Rob
Zelf merkte ik met de verbuiksmeter dat deze wat lager aangaf na vervangen van de carterventilatie. Deze meter meet de ingespoten hoeveelheid brandstof, althans dat krijgt het metertje via de ECU, en zal dus afhankelijk van de lekkage in de carterventilatie meer of minder aangeven. Bij mijn auto kon ik aan de adaptatiewaarden zien dat er meer brandstof werd ingespoten dan normaal. Nu alles klopt is de hoeveel ingespoten brandstof weer juist en zal de meter wat anders aangeven dan daarvoor.
Groet,
Rob