Foutcode 1B

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
joosten
Berichten: 61
Lid geworden op: 22 jun 2011, 20:53

Foutcode 1B

Bericht door joosten » 15 nov 2013, 20:08

Mijn BMW 320 d geeft foutcode 1B aan , dit is storing van de electric auxillary Heater
Mijn accu wordt binnen 5 minuten helemaal leeggetrokken als hij alleen maar op contact staat.
Als ik het stekkertje met 2 draden van de bijverwarming ontkoppel doet hij dit niet .
De kachel wordt constant aan gestuurd ,ook als ik de verwarming compleet uitzet, en gaat niet uit , iemand een idee waar de kachel door aangestuurd wordt ?
..er zal ergens een sensor of relais moeten zitten die verkeerde waardes doorgeeft, op het daschboard geeft hij wel de goede buitentemperatuur aan , misschien een sensor binnen in de auto ?
Ventilatortje en sensor in paneel van de electrische climat control heb ik schoongemaakt , en ventilatortje draait perfect.
Ook gaan al mijn lampen knipperen , ik vermoedt dat dit ook iets met de stroomafnemer van de kachel te maken heeft , omdat de lampen precies zo haan knipperen als ik het stekkertje in de bijverwarming er in en uit doe.

Iemand een idee ?

Ook nog een foutcode 06 exaust-gas recirculation , weet iemand waar dat aan kan liggen ?

Groetjes Bart

matheeuwissen
Berichten: 3712
Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
Contacteer:

Re: Foutcode 1B

Bericht door matheeuwissen » 15 nov 2013, 20:15

06 is van je EGR.

Deze kun je uitlaten zetten. Dit is het systeem dat de uitlaat gassen n og een keer in je inlaat spuit voor een betere emissie.

Kun je die module van de bijverwarming niet vervangen?

Lijkt me dat daar sluiting in zit.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

joosten
Berichten: 61
Lid geworden op: 22 jun 2011, 20:53

Re: Foutcode 1B

Bericht door joosten » 15 nov 2013, 20:41

Bedankt voor de snelle reactie ,
Ik denk zelf eerder dat het in de aansturing van de bijverwarming zit , de kachel zelf werkt wel , wordt goed warm .
En als ik de kachel uit zet binnen op het bedieningspaneel blijft de verwarming gewoon doorbranden.
Er zit een rode en zwarte draad vanaf de accu , ongeveer 10mm2 en 2 kleine draden die de kachel aan zullen moeten sturen wanneer het binnen warm genoeg is lijkt me.
Deze zullen denk ik constant signaal blijven geven dat de temperatuur nog niet bereikt is terwijl dat wel zo is.

matheeuwissen
Berichten: 3712
Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
Contacteer:

Re: Foutcode 1B

Bericht door matheeuwissen » 15 nov 2013, 21:38

Misschien een relais dat blijft hangen
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

Gebruikersavatar
JdM
Berichten: 949
Lid geworden op: 22 apr 2009, 17:34
Locatie: Geldrop

Re: Foutcode 1B

Bericht door JdM » 16 nov 2013, 10:01

Kijk eens of je het paneeltje met iemand voor even kunt wisselen, komt wel eens voor dat die kapot zijn en dan sluit je die alvast uit.

joosten
Berichten: 61
Lid geworden op: 22 jun 2011, 20:53

Re: Foutcode 1B

Bericht door joosten » 16 nov 2013, 18:39

Ik heb van de bijverwarming het klepje eraf gehad waar de electronica achter zit , plus eraf gehad , en gemeten of hij signaal kreeg , kreeg meen ik iets van 9 v.
Alles weer terug gemonteerd , en toen bleef de verwarming in 1 keer wel uit , hoe het kan .....?
Ik heb de computer (auutel maidas ds 708) eraan gehangen , en heeft geen storing meer aan nu .
Ik kan zien in de Maxidas wanneer de Heater inschakelt , en dat is meteen als ik de kachel (ventilator) inschakel.
Als ik die uitschakel gaat de Heater ook meteen uit.
Als de verwarming ingeschakeld is loopt de waarde op van 0 tot 96 , en gaat dan weer naar beneden tot hij uitschakelt , na een bepaalde tijd schakels hij weer in enz enz.
Lijkt dus dat de climate control iets met de bijverwarming te maken heeft , aangezien de bijverwarming meteen aan gaat als ik de knop inschakel , of de dde ziet dat er meer warmte nodig is om de motor warm te houden en schakelde daarom de bijverwarming in ?
..heb begrepen dat de bijverwarming geregeld wordt door de dde , en is alleen als hulp om de motor sneller op te warmen.
Ik laat de computer er wel een paar dagen in hangen zodat ik kan zien wat er gebeurt , en of er iets veranderd.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”