Hoe kan dat...?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
djape

Hoe kan dat...?

Bericht door djape » 23 nov 2013, 17:56

Direct nadat ik mijn 530d Touring in augustus had aangeschaft heb ik deze geschorst tot heden (kon een hele mooie kopen, maar deze kwam wat te vroeg, dus maar even geduld getoond). Ik heb de wagen op een druppellaar gehad en af en toe een stukje mee gereden.
Vandaag dus de eerste echte grote rit na aanschaf. Banden op spanning gebracht (moest best wel wat bij) en de snelweg op. Ik schok me rot; de wagen trilde vooral bij 100 km, bij het afremmen. Maar niet bij het optrekken en in de bochten... Echter na een aantal flink en lang remmen en met wat hogere snelheid rijden werd het minder en nu is het helemaal weg (ben dus erg blij). Ik vermoed natuurlijk dat het de banden zijn geweest en/of aanslag op de schijven. Maar weet iemand wat het echt is geweest en moet ik toch ergens alert op zijn, dan wel vervangen?

Groet
Djape

maart78

Re: Hoe kan dat...?

Bericht door maart78 » 23 nov 2013, 18:35

platte kant aan de banden dit icm te weinig lucht in de banden

Beens1

Bericht door Beens1 » 23 nov 2013, 20:02

Jup, komt ook regelmatig voor bij auto's die te koop staan en al langere tijd stilstaan.

W_B

Bericht door W_B » 23 nov 2013, 20:07

Kan ook door aanslag op je remschijven komen inderdaad. Door een paar keer flink remmen verdwijnt het. Niets om je zorgen over te maken. :)
- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan

- E61 525D Touring

individualtouring

Bericht door individualtouring » 23 nov 2013, 21:57

Ik heb precies hetzelfde eens gehad, bij mij was er een remzuiger vast gaan zitten..

djape

Bericht door djape » 24 nov 2013, 17:32

Dank Collega BMW rijders

Fijn dat er gereageerd is! Heb inmiddels al weer wat ritten er op zitten en het is helemaal weg; moet dus wel de banden zijn geweest. Wat terug is, is dat heerlijke geluid van een 6 cilinder in lijn en een geweldig rijgedrag. Wat is het toch een fijne auto.

Groet
Djape

Vliet

Bericht door Vliet » 25 nov 2013, 11:31

ik denk dat het de remschijven geweest zijn (die zijn erg gevoelig voor de opbouw van remstof). Met verkeerd remmen blijf je last houden. Ik heb sportschijven en sportblokken op de 530 laten zetten om het getril weg te krijgen. Wij rijden erg sportief met de auto en de originele blokken/schijven die kunnen daar niet goed tegen.

Succes en maak ff een showroom aan :duim:

streamline

Bericht door streamline » 25 nov 2013, 12:46

Als je een B keus band hebt, krijg je ook gehobbel als de auto een paar dagen stilgestaan heeft.

Banden moeten gewoon warm worden en een poosje rollen en dan is het weer goed.

djape

Bericht door djape » 26 nov 2013, 19:51

Tja...Ik ben een paar dagen verder en meerdere ritten. Het trillen zoals in mijn eerste bericht is soms weer terug maar lang niet altijd. Het gebeurt soms:
* als ik op de cruise controle rond de 80 km rijd
* met die snelheid op wat ruwer asfalt
* als ik op de motor afrem (dus niet als ik rem)
Verder zitten er goede Michelins onder met voldoende profiel. Natuurlijk denk ik aan de schijven, maar dan zou ik het toch altijd moeten hebben...De auto spoort kaarsrecht, trekt niet naar de kant bij het remmen. Volgende week gaan de winterbanden op dus dan heb ik een vergelijk, maar misschien hebben jullie al een idee.

Groet

Djape

Jos535i

Bericht door Jos535i » 26 nov 2013, 22:09

Ik heb precies hetzelfde gehad maar dan boven de 120 km/u. Wat bleek het geval, een van de remleidingen voor was niet meer zo fris (de doorlaatbaarheid voor de remvloeistof) waardoor de remblokken van rechtsvoor iets bleven slepen. Het viel me al op dat het wiel ook wat vuiler was dan de andere door remstof. Na een parkeerstop bleek dat de remschijf ook een stuk heter was (met blaren op m'n vingers als gevolg) dan de andere schijf. De auto trok absoluut niet naar een kant tijdens het rijden. Als ik dan doortrok tot boven de 120 begon hij te trillen. Als ik dan vanaf zo'n 140 op de teller eens flink op de rem trapte was het een tijdje weg maar uiteindelijk kwam het gewoon weer terug. Na vervanging van beide remleidingen voor was hij volledig trillingvrij. Doe er je voordeel mee en doe de test zoals ik het uitvoerde maar denk wel om je vingers. Je kunt ook de wielen voelen rondom de schijven.
Succes

Groet, Jos

djape

Bericht door djape » 27 nov 2013, 20:13

Dank Jos, ga het proberen en zal op mijn vingers letten :)

Groet
Jaap

djape

Bericht door djape » 10 dec 2013, 20:19

individualtouring schreef:Ik heb precies hetzelfde eens gehad, bij mij was er een remzuiger vast gaan zitten..

Wat denk je...toch een rem die aanliep.

djape

Bericht door djape » 10 dec 2013, 20:20

Jos535i schreef:Ik heb precies hetzelfde gehad maar dan boven de 120 km/u. Wat bleek het geval, een van de remleidingen voor was niet meer zo fris (de doorlaatbaarheid voor de remvloeistof) waardoor de remblokken van rechtsvoor iets bleven slepen. Het viel me al op dat het wiel ook wat vuiler was dan de andere door remstof. Na een parkeerstop bleek dat de remschijf ook een stuk heter was (met blaren op m'n vingers als gevolg) dan de andere schijf. De auto trok absoluut niet naar een kant tijdens het rijden. Als ik dan doortrok tot boven de 120 begon hij te trillen. Als ik dan vanaf zo'n 140 op de teller eens flink op de rem trapte was het een tijdje weg maar uiteindelijk kwam het gewoon weer terug. Na vervanging van beide remleidingen voor was hij volledig trillingvrij. Doe er je voordeel mee en doe de test zoals ik het uitvoerde maar denk wel om je vingers. Je kunt ook de wielen voelen rondom de schijven.
Succes

Groet, Jos
Dan Jos, want je hebt me op het juiste spoor gezet.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”