inbouwen 18 knops obc vanaf 8 knops
inbouwen 18 knops obc vanaf 8 knops
dit is het draadschema
ten eerste heb je voor de 18 knops obc 2 stekkers nodig, een zwarte x1070 stekker die er al in zit bij een 7,8 en 11 knops obc en een witte x1071 stekker die aleen bij de 18 knops vind.
1. om te beginnen pak je van de zwarte conector pin 18 en die plaats je op pin 8 van de witte, dit is de stroomtoevoer.
2. dan pak je van de zwarte stekker pin 17 en die plaats je in pin 13 in de witte stekker, dit is de gronddraad
3. pak van de witte stekker pin 5 en verbind hem door met het wit/violette draad achter je cockpit in een eveneens witte stekker
4. pak pin 6 van de witte obc stekker en vewrbind die met de zwart witte draad aan de witte stekker achter je cockpit
5. pak pin 7 van de witte obc stekker en verbind die door naar het wit/gele draad aan de witte stekker achter je cockpit
6. pak pin 9 van de witte obc stekker en en verbind die op pin 10 van de blauwe stekker achter je cockpit
7.(optioneel) pak pen 1 van de witte obc stekker en sluit die aan op de gele stekker achter het dashboardkastje op pin 15 voor de code startonderbreker
8. (aleen als je 8 knops hebt zonder temp sensor) pak pin 12 van de zwarte stekker achter je obc en lijd een draad naarvoren, pak de tempsensor en sluit die aan op 1 van de 2 pinnetjes en sluit de andere aan op een geaard punt in de auto en maak de temp sensor vast in een brackeduct.
ik hoop dat je hier wat aan hebt en anders vraag je maar
waarschijnlijk werkt het vanaf 7 knops ook zo maar dan heb je geen check control
ten eerste heb je voor de 18 knops obc 2 stekkers nodig, een zwarte x1070 stekker die er al in zit bij een 7,8 en 11 knops obc en een witte x1071 stekker die aleen bij de 18 knops vind.
1. om te beginnen pak je van de zwarte conector pin 18 en die plaats je op pin 8 van de witte, dit is de stroomtoevoer.
2. dan pak je van de zwarte stekker pin 17 en die plaats je in pin 13 in de witte stekker, dit is de gronddraad
3. pak van de witte stekker pin 5 en verbind hem door met het wit/violette draad achter je cockpit in een eveneens witte stekker
4. pak pin 6 van de witte obc stekker en vewrbind die met de zwart witte draad aan de witte stekker achter je cockpit
5. pak pin 7 van de witte obc stekker en verbind die door naar het wit/gele draad aan de witte stekker achter je cockpit
6. pak pin 9 van de witte obc stekker en en verbind die op pin 10 van de blauwe stekker achter je cockpit
7.(optioneel) pak pen 1 van de witte obc stekker en sluit die aan op de gele stekker achter het dashboardkastje op pin 15 voor de code startonderbreker
8. (aleen als je 8 knops hebt zonder temp sensor) pak pin 12 van de zwarte stekker achter je obc en lijd een draad naarvoren, pak de tempsensor en sluit die aan op 1 van de 2 pinnetjes en sluit de andere aan op een geaard punt in de auto en maak de temp sensor vast in een brackeduct.
ik hoop dat je hier wat aan hebt en anders vraag je maar
waarschijnlijk werkt het vanaf 7 knops ook zo maar dan heb je geen check control
e38 735i sedan, in bezit
e39 528i touring, gedemonteerd
e34 520i touring, gedemonteerd
e36 320i coupe, verkocht
e36 316i coupe, verkocht
e39 528i touring, gedemonteerd
e34 520i touring, gedemonteerd
e36 320i coupe, verkocht
e36 316i coupe, verkocht
- Ramon 325 Vanos
- Berichten: 2277
- Lid geworden op: 04 jul 2011, 18:59
- Locatie: Sint Joost
Re: inbouwen 18 knops obc vanaf 8 knops
Nice Mart
Ik heb weer wat te doen
Misschien even een domme vraag maar ik zie nu niet de afbeelding omdat deze geblokt is op de pc van men werk.
Maar hoe kan ik zien welk pin nummer ik moet hebben staat dat op de afbeelding hier boven of staat dat op de stekker?
Ik heb weer wat te doen
Misschien even een domme vraag maar ik zie nu niet de afbeelding omdat deze geblokt is op de pc van men werk.
Maar hoe kan ik zien welk pin nummer ik moet hebben staat dat op de afbeelding hier boven of staat dat op de stekker?
Re: inbouwen 18 knops obc vanaf 8 knops
Die pin nummers staan idd op de hoeken van de stekkers dus even tellen tot je de juiste hebt.
In 1 hoek staat bijvoorbeeld 1 dan is het eerste draad dus pin 1 en het 5e draad dus pin 5
In 1 hoek staat bijvoorbeeld 1 dan is het eerste draad dus pin 1 en het 5e draad dus pin 5
e38 735i sedan, in bezit
e39 528i touring, gedemonteerd
e34 520i touring, gedemonteerd
e36 320i coupe, verkocht
e36 316i coupe, verkocht
e39 528i touring, gedemonteerd
e34 520i touring, gedemonteerd
e36 320i coupe, verkocht
e36 316i coupe, verkocht
Re: inbouwen 18 knops obc vanaf 8 knops
Kun je dan ook een BC hendel toevoegen zonder verdere aanpassingen?
Re: inbouwen 18 knops obc vanaf 8 knops
Verbind de bruin/rode draad van de BC hendel aan de bruin/rode draad op pin 4 van de witte X1071 stekker.
Re: inbouwen 18 knops obc vanaf 8 knops
Bovenstaande werkte bij mij niet, maar er zit verschil in de soorten BC hendels en de pinouts.
Je moet sowieso de pen er bij maken, verbind de bruin/rode draad hier aan (bij mij was de draad vanaf de hendel geel/rood)
Als je een 7-knops hebt heb je geen draden voor de chime, deze zou ik dan gewoon depinnen bij een sloop auto, dan trek je vanaf het speakertje onder je stuur zo de draden compleet uit de kabelboom!
Voor de rest heb je als je een 7-knops hebt geen VSS draad naar je zwarte BC stekker lopen.
Even voor het overzicht:
X1070 pen 9 naar pin 4 van X17 (groen/blauwe draad): Dit is je VSS draad. Zonder deze heb je geen verbruik en snelheid op je BC
De blauw/witte draad van de gong naar pin 10 van de X1070
De rood/witte draad van de gong naar pin 11 van de X1070
Je moet sowieso de pen er bij maken, verbind de bruin/rode draad hier aan (bij mij was de draad vanaf de hendel geel/rood)
Als je een 7-knops hebt heb je geen draden voor de chime, deze zou ik dan gewoon depinnen bij een sloop auto, dan trek je vanaf het speakertje onder je stuur zo de draden compleet uit de kabelboom!
Voor de rest heb je als je een 7-knops hebt geen VSS draad naar je zwarte BC stekker lopen.
Even voor het overzicht:
X1070 pen 9 naar pin 4 van X17 (groen/blauwe draad): Dit is je VSS draad. Zonder deze heb je geen verbruik en snelheid op je BC
De blauw/witte draad van de gong naar pin 10 van de X1070
De rood/witte draad van de gong naar pin 11 van de X1070
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 28 aug 2012, 20:08
Re: inbouwen 18 knops obc vanaf 8 knops
Bedankt voor de heldere uitleg! Een paar vragen:
Met: " Om te beginnen pak je van de zwarte connector pin 18 en die plaats je op pin 8 van de witte", bedoel je dan dat de stroomtoevoer draad van zwart volledig naar pin 8 van de witte kan (en dus niet meer naar zwart) of bedoel je hiermee het "aftappen", dus 8 van wit verbinden met draad 18 die ook nog in de zwarte zit (dus dat de stroomtoevoer naar zowel de witte als de zwarte connector gaat).
Misschien vaag omschreven, hoop dat je het snapt. BVD!
Met: " Om te beginnen pak je van de zwarte connector pin 18 en die plaats je op pin 8 van de witte", bedoel je dan dat de stroomtoevoer draad van zwart volledig naar pin 8 van de witte kan (en dus niet meer naar zwart) of bedoel je hiermee het "aftappen", dus 8 van wit verbinden met draad 18 die ook nog in de zwarte zit (dus dat de stroomtoevoer naar zowel de witte als de zwarte connector gaat).
Misschien vaag omschreven, hoop dat je het snapt. BVD!
Re: inbouwen 18 knops obc vanaf 8 knops
Je zet pin 18 zwart idd om naar pin 8 wit.
Je hebt stroomtoevoer aleen op de witte connector zitten
Je hebt stroomtoevoer aleen op de witte connector zitten
e38 735i sedan, in bezit
e39 528i touring, gedemonteerd
e34 520i touring, gedemonteerd
e36 320i coupe, verkocht
e36 316i coupe, verkocht
e39 528i touring, gedemonteerd
e34 520i touring, gedemonteerd
e36 320i coupe, verkocht
e36 316i coupe, verkocht
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 28 aug 2012, 20:08
Re: inbouwen 18 knops obc vanaf 8 knops
Vorige keer viel ik zo met de deur in huis, dus nu het inleidende nog even:
Ik heb een keurige E36 318IS uit '97. De auto was in het bezit van een 7-knops OBC, dus die heb ik met behulp van onder andere dit forum vervangen door een 18-knops. Installatie ging me prima af, omdat ik een originele witte stekker op de kop had getikt was het installeren samen met bovenstaande uitleg peace of cake.
Nadat ik echter de OBC 18 knops erin had, bleek dat de reichweite/range het wel doet (staat netjes 380 km met nog 3/4 tank), de buitentemp. etc doet het ook, maar de snelheid, verbruik etc werkt niet.
Ik heb (natuurlijk) wel de snelheid en verbruik op mijn odometer staan, maar wil het graag nu ook werkend hebben op m'n OBC. Alles is wat mij betreft aangesloten zoals het hoort, dus ik weet het niet meer. Ik heb hiervoor ook andere fora afgestruind, maar nergens kon ik een heldere verklaring vinden.
Heeft iemand van jullie de gouden tip? Alvast hartelijk dank!
Ik heb een keurige E36 318IS uit '97. De auto was in het bezit van een 7-knops OBC, dus die heb ik met behulp van onder andere dit forum vervangen door een 18-knops. Installatie ging me prima af, omdat ik een originele witte stekker op de kop had getikt was het installeren samen met bovenstaande uitleg peace of cake.
Nadat ik echter de OBC 18 knops erin had, bleek dat de reichweite/range het wel doet (staat netjes 380 km met nog 3/4 tank), de buitentemp. etc doet het ook, maar de snelheid, verbruik etc werkt niet.
Ik heb (natuurlijk) wel de snelheid en verbruik op mijn odometer staan, maar wil het graag nu ook werkend hebben op m'n OBC. Alles is wat mij betreft aangesloten zoals het hoort, dus ik weet het niet meer. Ik heb hiervoor ook andere fora afgestruind, maar nergens kon ik een heldere verklaring vinden.
Heeft iemand van jullie de gouden tip? Alvast hartelijk dank!
Re: inbouwen 18 knops obc vanaf 8 knops
dat signaal moet komen vanaf de blauwe stekker achter de tellers pin 10 en gaat naar pin 9 op de witte stekker bij de obc
e38 735i sedan, in bezit
e39 528i touring, gedemonteerd
e34 520i touring, gedemonteerd
e36 320i coupe, verkocht
e36 316i coupe, verkocht
e39 528i touring, gedemonteerd
e34 520i touring, gedemonteerd
e36 320i coupe, verkocht
e36 316i coupe, verkocht
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 28 aug 2012, 20:08
Re: inbouwen 18 knops obc vanaf 8 knops
Klopt. Die stekker (grijs/blauwe witte draad) gaat vanaf OBC pin 9 naar blauwe stekker pin 10. Deze is al aangesloten.
Hier krijg ik de Range/Reichweite data vandaan (koppel ik deze los is reichweite weg.)
Maar de snelheid/verbruik etc wordt nog niet aangegeven op de OBC...
Heb op andere fora ook gelezen over de zwart/witte draad (Witte OBC pin 6) op de witte stekker achter tellerunit (draad 21), echter zit deze ook netjes met elkaar verbonden en nog steeds geen verbruik/snelheid...
Hier krijg ik de Range/Reichweite data vandaan (koppel ik deze los is reichweite weg.)
Maar de snelheid/verbruik etc wordt nog niet aangegeven op de OBC...
Heb op andere fora ook gelezen over de zwart/witte draad (Witte OBC pin 6) op de witte stekker achter tellerunit (draad 21), echter zit deze ook netjes met elkaar verbonden en nog steeds geen verbruik/snelheid...
Re: inbouwen 18 knops obc vanaf 8 knops
Beter lezen, ik heb het ook in een iS ingebouwd vanaf 7 knopsDennisV32 schreef:Bovenstaande werkte bij mij niet, maar er zit verschil in de soorten BC hendels en de pinouts.
Je moet sowieso de pen er bij maken, verbind de bruin/rode draad hier aan (bij mij was de draad vanaf de hendel geel/rood)
Als je een 7-knops hebt heb je geen draden voor de chime, deze zou ik dan gewoon depinnen bij een sloop auto, dan trek je vanaf het speakertje onder je stuur zo de draden compleet uit de kabelboom!
Voor de rest heb je als je een 7-knops hebt geen VSS draad naar je zwarte BC stekker lopen.
Even voor het overzicht:
X1070 pen 9 naar pin 4 van X17 (groen/blauwe draad): Dit is je VSS draad. Zonder deze heb je geen verbruik en snelheid op je BC
De blauw/witte draad van de gong naar pin 10 van de X1070
De rood/witte draad van de gong naar pin 11 van de X1070
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 28 aug 2012, 20:08
Re: inbouwen 18 knops obc vanaf 8 knops
Mijn excuses. Inderdaad nieuwe kabels getrokken. Van de zwarte OBC stekker pin 6 naar pin 26 van de blauwe odometer stekker (check control signaal krijg ik nu, werkt niet want geen module) en van zwarte OBC stekker pin 9 naar blauwe odometer stekker pin 4 (verbruik/snelheid etc.)
Ik trek waarschijnlijk die draad van check control weer los, aangezien het toch niet werkt in mijn bmw en ik er elke keer bij het starten en uitdoen van de auto aan herinnerd word.
Rest mij nog 1 vraag: mijn verbruik en snelheid veranderen heeeel langzaam... In het begin staat er 39 l. p100 km en dat zakt na enkele kilometers naar 11 l p 100 km. Zelfde voor de snelheid, moet kilometers lang een vaste snelheid rijden voordat het juist op de OBC in beeld komt.
Is/was dit bij jullie ook het geval? Is hier ook een oplossing voor, qua kalibratie ofzo?
Thanks
Ik trek waarschijnlijk die draad van check control weer los, aangezien het toch niet werkt in mijn bmw en ik er elke keer bij het starten en uitdoen van de auto aan herinnerd word.
Rest mij nog 1 vraag: mijn verbruik en snelheid veranderen heeeel langzaam... In het begin staat er 39 l. p100 km en dat zakt na enkele kilometers naar 11 l p 100 km. Zelfde voor de snelheid, moet kilometers lang een vaste snelheid rijden voordat het juist op de OBC in beeld komt.
Is/was dit bij jullie ook het geval? Is hier ook een oplossing voor, qua kalibratie ofzo?
Thanks
Re: inbouwen 18 knops obc vanaf 8 knops
Je hebt volgens mij inderdaad meerdere settings, ook de optie om als je op check drukt het hele paneel te laten oplichten.
Je hebt dus een facelift auto. waar komt je BC uit, ik neem aan uit een 6 cilinder aangezien je check control ingeschakeld staat.
Ik zal morgen of overmorgen even kijken of ik de codes uit mijn BC kan overschrijven, ik heb een BC die OEM geleverd was in een facelift iS.
Range en verbruik duurt wel even voordat die het juist aangeeft aangezien die het steeds opnieuw berekend.
1000 en 10 tegelijk indrukken en dan testcode 02 is je actuele verbruik.
Wellicht moet je eerst de BC unlocken dit kan je doen via onderstaande link (ook voor de rest van de codes):
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... NCTIONS%29
Je hebt dus een facelift auto. waar komt je BC uit, ik neem aan uit een 6 cilinder aangezien je check control ingeschakeld staat.
Ik zal morgen of overmorgen even kijken of ik de codes uit mijn BC kan overschrijven, ik heb een BC die OEM geleverd was in een facelift iS.
Range en verbruik duurt wel even voordat die het juist aangeeft aangezien die het steeds opnieuw berekend.
1000 en 10 tegelijk indrukken en dan testcode 02 is je actuele verbruik.
Wellicht moet je eerst de BC unlocken dit kan je doen via onderstaande link (ook voor de rest van de codes):
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... NCTIONS%29
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 26 nov 2014, 08:46
Re: inbouwen 18 knops obc vanaf 8 knops
Is het van 11 knops naar 18 knops dezelfde schema ?
Ook voor de bc handle.
En als ik het goed lees heb je de witte stekker ook nodig,kan je deze ook bij de dealer halen als deze niet bij de obc zit ?
Ook voor de bc handle.
En als ik het goed lees heb je de witte stekker ook nodig,kan je deze ook bij de dealer halen als deze niet bij de obc zit ?