E39 batterij steeds leeg

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
cplatteeuw

E39 batterij steeds leeg

Bericht door cplatteeuw » 28 nov 2013, 01:38

Hallo,

De E39 (2001) van mijn ouders sukkelt al jaren met een probleem. Hij is al ettelijke keren binnen geweest bij BMW, ze hebben al vanalles vervangen dat er helemaal niets mee te maken heeft (al meer dan 2.500 euro). Nu heb ikzelf wat zitten Google'n en ik meen een denkpiste te hebben. Volg even mee.

Mijn ouders leggen weliswaar weinig afstand af, maar de auto wordt wel dagelijks gebruikt. Om het verhaal kort te maken, de laatste stap is een "extra zware batterij" die werd geplaatst. Eigenlijk ligt er constant een batterij booster in de koffer, want bijna wekelijks staan zij met een batterij die te zwak is om te starten. Zeer frequent kan de auto niet gestart worden. Het dashboard licht nog heel zwak op. Radio speelt niet meer. Interieurverlicthing brandt nog nauwelijks. Maar... de batterij meet wel nog voor zo'n 75% aan zo'n druppellader. Voor de duidelijkheid: we spreken dus wel over een NIEUWE batterij (de zoveelste op rij).

Een klein voorbeeld: recent gaf het instrumenten paneel aan dat er een lamp defect was. Ik kruip aan het stuur, mijn pa kijkt naar alle lichten. Rem, mistlicht, ...je weet wel, de gewone lichtentest. Na TWEE minuten : batterij COMPLEET dood. Dit is toch niet normaal denk ik? Dat je geen twee uur naar de radio moet luisteren met CD-lader en zo, dat weet ik ook wel. Maar twee minuten lijkt me wel compleet van de pot gerukt.

Nu vond ik op internet dat een groot probleem de TELEFOON is. Ze hebben namelijk zo'n ingebouwde telefoon in de armsteun. Ik vond een aantal posts op internet die spreken over zekering 43+44, maar ook over 57. Als ik 43+44 verwijder, dan gaat de radio niet meer automatisch aan als ze het contact aanzetten. Ook het M/F stuur werkt niet meer. Dus denk ik dat ik eerder richting zekering 57 (10A in de koffer) moet zoeken. Deze is blijkbaar enkel voor de phone. Nu heb ik deze proberen te verwijderen, de telefoon gaat effectief uit, maar de radio speelt telkens een 5 seconden, dan doet hij een verlaging van het volume (soort bijna-mute), komt er in de display van de radio "PHONE" en komt het volume weer op normaal niveau. Dat is dus een constante herhaling, dat woordje PHONE dat er op komt, gepaard met een volume vermindering.

Ik las heel veel posts die zeggen dat de telefoon voor een aanzienlijk stuk schuldig is aan "battery drain" van dit type voertuig. Die telefoon gebruiken ze eigenlijk helemaal niet.

Mijn vraag is eigenlijk : weet iemand hoe ik (zonder fouten) de ingebouwde telefoon kan uitschakelen? Maar misschien heeft iemand ook ervaring met dit batterijprobleem. Ik weet echt niet met zekerheid of de telefoon ervoor verantwoordelijk is, maar ik heb wel een sterk vermoeden n.a.v. wat ik allemaal gelezen heb.

Alvast bedankt voor jullie reacties !

Christophe

e39-528i

Re: E39 batterij steeds leeg

Bericht door e39-528i » 28 nov 2013, 08:59

Welkom

Als je de telefoon verdenkt,zou ik even kijken welke zekering dat is en dan eruit halen.
weet je gelijk of dat deze zoveel stroom gebruikt.
En is er eens gemeten op lekspanning ??
Gr. Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967

knoetje

Bericht door knoetje » 01 dec 2013, 23:48

Hallo ik had zelfde probleem bij mijn e39 ,bij mij lag het aan de kachel weerstand ook wel egel genoemd.
deze regelt de temperatuur als deze niet meer goed werkt gaat de kachel spontaan een paar sec lopen ook al staat hij niet op contact dus ook in de nacht als gevolg dat de accu steeds leeg is,ik hoop dat je er wat aan hebt,
Groed guido.

jazz4u

Bericht door jazz4u » 06 dec 2013, 16:29

heb net een post gedaan in een ander accu topic, misschien heb je daar wat aan:
heeft te maken met een eventueel ingebouwde bijverwarmer van webasto die loos stroom trekt

yltkdy

Bericht door yltkdy » 06 dec 2013, 22:12

Heb je de accu wel eens gemeten met een multimeter? Dan weet je in ieder geval zeker of de accu zwak is. Het kan namelijk ook een massapeobleem zijn.

Patrickk

Bericht door Patrickk » 07 dec 2013, 08:32

Als je een lampen test doet zoals je hierboven beschreef, met een andere accu, is deze dan ook in 2 min leeg?
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33

Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

dw70

Bericht door dw70 » 07 dec 2013, 17:23

telefoon gewoon afkoppelen aan de telefoonzijde.

Een extra zware accu is zeker niet de oplossing voor iemand die korte stukken rijdt. Juist niet. Men benut de capactiteit die hij zou moeten kunnen leveren never nooit niet.

Een accu kopen die origineel voorgeschreven wordt is voor iemand die korte stukken rijdt de perfecte accu. Iemand die veel hifi apparatuur aan boord heeft kiest een maatje groter. Voor de rest is het kiezen van een grotere accu sowieso grote flauwekul.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”