Auto bij de dealer gekocht en nog worden opgelicht

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Ray_530d

Re: Auto bij de dealer gekocht en nog worden opgelicht

Bericht door Ray_530d » 08 dec 2013, 21:19

Ik ben niet zomaar overal vanuit gegaan.

Ik heb letterlijk 10 gevraagd of alles in orde was en nog gevraagd en of bepaalde zaken niet in orde waren.
auto zou helemaal in orde zijn.
En ik mag er toch vanuit gaan dat bij een dealer monteurs lopen die auto controleren en de defecten vervangen voor het afleveren.
Maar zullen waarschijnlijk de opdracht hebben gekregen om hem alleen maar schoon te maken.
Tevens moet je van een officiele dealer toch kunnen verwachten dat het de auto goed is.

We wachten af en laat het weten

AdE39

Bericht door AdE39 » 08 dec 2013, 21:33

Beste BMWboii,

Hebt u dan al eens contact opgenomen met Postbus 51? nee, dan heeft u er geen notie van, en roept u ook zomaar iets!
Daar heeft dus niemand wat aan!

Ga dus eerst eens uw huiswerk maken, en keer dan weder naar dit onderwerp.
Ik heb dus wel navraag gedaan, dus weet ik warempel wel waar het om draait, dus u zegt zomaar wat, en denkt dat u gelijk heeft, hier slaat u echter de plank goed mis!

Dat wettelijk geregelde bedrag van € 4.600,00 is weldegelijk de grens.

Maar als gewoonlijk, de beste stuurlui staan weer eens aan wal.. :whistle:
Neemt u eens de moeite om het na te vragen, bij Postbus 51, dat zijn de mensen die het echt weten.
Daar kunt u terecht voor elk soort weetje wat de wetgeving betreft.
Uw reactie omvat dus geen enkele onderbouwing.

Dat verhaal van, wat u van de auto mag verwachten, dat is pure larie.

Het gaat dus om de dag waarde en de waarde die de auto heeft, en dat is duidelijk hier dat het over een bedrag gaat van ruim 3 tot 4 x zoveel, Ik dacht toch echt dat dit bedrag ruimschoots tot een garantie regeling behoorde.
al of geen garantie van de dealer in deze.

De TS heeft dus ook geen afstand verklaard van enige vorm van garantie op papier, dus de dealer in deze kan in gebreken gesteld worden.
De dealer is in deze in gebreke verblijvend.

Met vriendelijke groet,
Ad

chicco68

Bericht door chicco68 » 08 dec 2013, 21:43

Anders misschien eens contact opnemen met BMW Nederland? Ik kan me niet voorstellen dat men blij is als een van hun dealers op deze manier auto's verkoopt....

Knakkel

Bericht door Knakkel » 08 dec 2013, 21:50

Ook ik heb mijn postbus 51 huiswerk niet gedaan, dus ik ga ervanuit dat Ad39 gelijk heeft :duim:
Zo als ik meelees zie ik ook het welles/nietes over de garantie bij aangekochte wagen van TS.
Wat gaat er gebeuren als je de dealer met de wettelijke garantiebepalingen om de oren zwaait?
Dat wordt afdwingen middels gerechtelijke gang.
En dan? word dan de wagen gerepareerd tot in 1000% in orde staat? Ik denk het niet ... Gaat dit TS nog meer geld kosten? Dat dan weer wel ...

Is het geen optie om hem weer in te leveren en je geld terug te eisen, en dan maar op zoek te gaan naar een andere?
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

AdE39

Bericht door AdE39 » 08 dec 2013, 21:55

Hallo beste Tom,

Ja bij u in België, daar gelden heel andere regels omtrent de garantie bepalingen.
Maar ik denk dat er in België ook wel informatieve kanalen zijn via regerings wegen, waar alles is bepaald en beschreven, waar de ingezetenen van België om raad kunnen v ragen, want eigenlijk is dit in elk land zo geregeld.

Bij ons in NL, daar zijn bij dergelijke bedragen van boven de € 4.600,00 geen uitzonderingen, het bevat de gehele auto.
Soms ziet men wel eens wat bepalingen, die nergens op slaan.

Dan vallen bepaalde delen buiten de garantie, volgens de handelaren.
Maar dat zien ze dan echt heel verkeerd.
Een goede vriend van ons, die had ook een dergelijk geintje aan de hand, hij had dus enkel maar garantie op de motor, verder nergens op.
De handelaar had ook verzwegen dat er wat meer verborgen gebreken aan de auto waren.
Na een week ging de versnellingsbak stuk, en hij had daar dus geen garantie op, ja, dat had die handelaar goed voor elkaar, tenminste dat dacht hij!
Hij heeft dus wel een reparatie kunnen uitvoeren, en wel d.m.v. een andere versnellingsbak te moeten monteren.
Hier ging het dus ook om een auto van boven de € 4.600,00 euro.

Ik zei tegen de goede vriend, zeg dat je er geen genoegen mee neemt, dat u er anders werk van maakt.
Hij heeft dus de rechtbijstand verzekering ingeschakeld, en die hebben deze zaak beslecht in het nadeel van de handelaar.

Dus ga er nooit van uit, dat men achter het net vist, dan bedoel ik dus in NL.

Maar beste Tom, u zou het natuurlijk ook eens na kunnen vragen, en kijken waar men recht op heeft, bij dergelijke gevallen. Ik weet niet wat de mogelijkheden betreft in België.

Beste Patrick,

Zoals de verkoper en de koper, die hebben dus enige verplichtingen.
Die heb ik beschreven, en hier moet dus aan voldaan worden, om sterk te staan.
Dit heeft betrekking op de bewijsvoering en de bewijs stukken, dit kan een zaak langer of juist korter laten duren, of zelf beslechten in een heel andere uitkomst, dat zal wel duidelijk zijn.
Soms kan dit leiden tot een lang getouw trek, dus een langere periode.
Het garantie verhaal is niet zo vaag, neem de proef eens op de som, en verstuurt u eens een simpel e-mailtje naar Postbus 51 en stelt u de vraag eens over de garantie bepalingen, u krijgt een zeer helder verhaal retour, en wel binnen een korte termijn zelfs.

Met vriendelijke groet,
Ad

AdE39

Bericht door AdE39 » 08 dec 2013, 22:00

Hallo beste Knakkel,

Dat zou inderdaad een hele mooie zaak kunnen zijn, het terug nemen van deze auto.
Maar dan zal er volgens de wet, ja, daar heb je het weer.
Een afschrijving plaats moeten vinden, want de TS heeft er ook bepaalde vruchten van geplukt.
Maar dat zou nog niet eens zo erg zijn.

Het ergste is, dat de dealer misschien zijn poot scheef zal zetten.

En da is enige hulp van een jurist, zoals van de rechtbijstand verzekering of hetjuridischloket.nl onontbeerlijk.
Zonder de juridische hulp zal men hier niet ver komen, vrees ik.

Met vriendelijke groet,
Ad

Ray_530d

Bericht door Ray_530d » 08 dec 2013, 22:20

Ad bedankt voor de duidelijke uitleg.

Ik heb al een poging gedaan om de auto terug te brengen en mijn aankoop bedrag terug te krijgen.
De dealer wil dit niet en geeft aan dat er geen garantie op de auto zat.
Zoals eerder geplaatste berichten heb ik aangegeven wat hun oplossingen waren.
Ik ben van mening dat ik wel garantie heb, omdat ik nooit van bovag afgezien heb en dat een verkoper een deugelijk product moet verkopen dit is wettelijk geregeld.
Elke bmw liefhebber hier weet dat deze manekementen of defecten al lang voor de aankoop aanwezig waren.
En de verkoper deze voor mij verzwegen heeft en mij een perfecte auto heeft verkocht wat dus niet het geval was.
Misschien heeft de auto nog wel meer gebreken die ik niet weet, maar ik heb een aantal keer voor niks 300km heen en weer gereden en dan lossen ze niks definitief op.
Bij het eerste euvel heb ik zelfs mij van een goede kant laten zien door nog eens 400 euro mee te betalen, omdat ik ook niet de moeilijkste ben. Maar dat er nog meer problemen zijn en nergens naar gekeken is bij de aflevering gaat mij te ver.

Ik ben nu een aantal emails en een aangetekende brief verder.
De reactie was een aantal onmogelijke oplossingen en waar alleen hun beter van worden.
Ze hebben mij al een aanzienlijk bedrag door mijn neus geboord en dan proberen ze je dat nog een keer te doen moet zogenaamde oplossingen.

Dus conclusie is nu .

Auto mag niet terug , Ik weet wel waarom omdat hun meer wisten dan dat ze tijdens de verkoop gezegt hebben.
De dealer wil de auto niet kosteloos repareren.
Als reactie onmogelijke oplossingen.
Heb nu de bovag erbij betrokken dit is even afwachten.
Mocht dit geen baat hebben stap ik naar het juridisch loket. Zoals Ad al aangaf :duim:
Al laatste oplossing neem ik een advocaat in de arm en stap ik naar de kanton rechter.

Ik heb een aantal feiten waarbij de dealer in gebreken is gebleven.

Geen afstand van bovag garantie gedaan dit mij en mijn vrouw ook niet verteld.
Auto zou 100 % in orde zijn en niks mankeren.
Volgens de wet moet de auto aan de verwachtingen voldoen volgens non-conformiteit wet.

Ik hou jullie op de hoogte ! , Hoop dat het snel opgelost is en dat ik lekker kan gaan genieten van de beemer :duim:

De wet: Conformiteit in het Burgerlijk Wetboek (boek 7)
Artikel 7:17
1. De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
2. Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en
de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de
koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de
eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwe-
zigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder
gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
3. Een andere zaak dan is overeengekomen, of een zaak van een andere soort, beantwoordt evenmin
aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt indien het afgeleverde in getal, maat of gewicht van het
overeengekomene afwijkt.
4. Is aan de koper een monster of model getoond of verstrekt, dan moet de zaak daarmede overeen-
stemmen, tenzij het slechts bij wijze van aanduiding werd verstrekt zonder dat de zaak daaraan
behoefde te beantwoorden.
5. De koper kan zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer
hem dit ten tijde van het sluiten van de overeenkomst bekend was of redelijkerwijs bekend kon
zijn. Ook kan de koper zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt
wanneer dit te wijten is aan gebreken of ongeschiktheid van grondstoffen afkomstig van de koper,
tenzij de verkoper hem voor deze gebreken of ongeschiktheid had moeten waarschuwen.
6. Bij koop van een onroerende zaak wordt vermelding van de oppervlakte vermoed slechts als aan-
duiding bedoeld te zijn, zonder dat de zaak daaraan behoeft te beantwoorden.
Artikel 7.18
1. Bij de beoordeling van de vraag of een op grond van een consumentenkoop afgeleverde zaak aan
de overeenkomst beantwoordt, gelden mededelingen die door of ten behoeve van een vorige ver-
koper van die zaak, handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf, omtrent de zaak zijn
openbaar gemaakt, als mededelingen van de verkoper, behoudens voor zover deze een bepaalde
mededeling kende noch behoorde te kennen of deze mededeling uiterlijk ten tijde van het sluiten
van de overeenkomst op een voor de koper duidelijke wijze is herroepen, dan wel de koop niet
door deze mededeling beïnvloed kan zijn.
2. Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst
heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes
maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich
daartegen verzet.
3. Indien in geval van een consumentenkoop de verkoper verplicht is zorg te dragen voor de instal-
latie van de zaak en deze installatie ondeugdelijk is uitgevoerd, wordt dit gelijkgesteld aan een
gebrek aan overeenstemming van de zaak aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt indien de installa-
tie door de koper ondeugdelijk is uitgevoerd en dit te wijten is aan de montagevoorschriften die
met de levering van de zaak aan de koper zijn verstrekt.

Mooggie

Bericht door Mooggie » 08 dec 2013, 22:38

Wat mij niet geheel duidelijk is ...
Wat is er nu precies op papier/ in de advertentie vastgelegd over de garantie?
Was het:
- geen garantie / meeneemprijs
- x maanden garantie op draaiende delen
- x maanden Bovag garantie
- x maanden Premium Selection
Ongetwijfeld zal er iets schriftelijk zijn vastgelegd ergens.
E90 330dA LCI 2010 245 pk Saphirschwarz M-pakket (2016-heden) Afbeelding
eerder:
E60 535d pre-LCI 2005 272 pk Carbonschwarz M-pakket (2010-2016)
E46 330d pre-LCI 2002 184 pk Saphirschwarz (2006-2010)

AdE39

Bericht door AdE39 » 08 dec 2013, 23:32

Hallo beste Ray,

Heeft u mogelijk een rechtsbijstand?
Is niet helemaal noodzakelijk, want u kunt dus hetjuridischloket.nl ook inschakelen.

Ik zou echter wel wat voorzichtig zijn, om zomaar een willekeurige jurist in te schakelen, want die beloven vaak meer, dan dat zij waarmaken!
Daar zijn meerdere zaken van bekend in vele varia zelfs.

De rechtsbijstand en het juridischloket.nl zijn dan wel de beste voor uw zaak.
U kunt hier dus om raad vragen, en welk traject u dient te volgen, om uw schade vergoed te krijgen.

Echter had ik die onkosten bij deze dealer echt niet gemaakt, zij zijn immers in gebreken verbleven!
Als u er een zaak van maakt, dan zou ik de gemaakte onkosten ook trachten vergoed te krijgen, want daar heeft u ook gewoon recht op.

Ik zie tenminste dat u strijdbaar bent, en dat is echt een hele goede eigenschap van u, beste Ray, laat u de kaas niet van uw boterham snoepen, en haal gewoon uw recht, en kom op voor uw recht! :duimen:
We worden al genoeg benadeeld in dit land.

Uw BMW heeft al meer dan genoeg gekost, zou ik zeggen, en u mag voor deze prijs ook gewoon verwachten, dat het een uitmuntende BMW zou zijn.
Voortaan kunt u beter alle handelaren en dealers op een gezonde manier wantrouwen, en gewoon gaan voor de aankoopkeuring via de ANWB of de Dekra.
Het is echt erg jammer, dat u de negatieve gevolgen aan den lijve moet voelen door een aso dealer, die alle regels aan zijn laars lapt.
Koop gewoon niet meer zonder een aankoopkeuring, dit is dus een wettelijk bewijs, gewoon omdat dit onafhankelijke instanties zijn, die nergens baat bij hebben, noch bij u, noch bij de autohandelaar.
en, u krijgt een gedegen keuringsrapport van de auto mee, met alle eventuele afwijkende defecten of tekort komingen.
Zo kunt u dus erg veel leed besparen, en erg veel onkosten, en dat kost u dan wel een bedrag van ongeveer € 285,00, u kunt het uiteraard ook eerst navragen bij een van deze 2 instanties, als men de dealer ook niet meer kan vertrouwen!

Ik wens u erg veel sterkte toe.

Met vriendelijke groet,
Ad

AdE39

Bericht door AdE39 » 08 dec 2013, 23:51

Beste Moogie,

Die garantie bepalingen/meeneem prijs die u aangeeft, dat heeft echt niets om het lijf, dat zijn bepalingen opgelegd door een malafide handelaar, die het echt niet zo nauw neemt met de richtlijnen, draaiende delen, dat is wel erg ruim omvattend.

Daar kunnen de wiellagers ook onder bedeeld worden, en ook de aandrijfas, het stuurhuis, de koplamp verstelling en ga zomaar door. Natuurlijk niet de motor en de versnellingsbak en het diff te vergeten, en de electrisch aangedreven onderdelen door een electromotor, en vergeet dan ook niet alle scharnieren van de diverse draaiende delen, zoals die van de portieren en kofferbakdeksel en de motorkap, allemaal draaiende delen!
Tot aan de raamslinger toe, indien er geen electrische ramen aanwezig zijn, het zijn immers allemaal draaiende delen!

Men koopt immers een hele auto, en geen grote berg losse onderdelen, houd daar even goed rekening mee, dit zijn loze termen, die geen enkele juridische binding omvatten, volgens de wet!

Voor de verdere garantie, lees de garantie bepalingen van datgene wat ik dus al een aantal malen heb omschreven.
Die zijn gewoon bindend!
Ray heeft dus een BMW aangekocht die 3 tot 4 x de waarde aangaat, dan dat er bepaald is, en dat volstaat gewoon. Heeft Ray er dan nog een Bovag garantie bewijs er bij, dan kan Ray volstaan om met de Bovag te onderhandelen, of deze te laten onderhandelen met deze kwaadwillende dealer. Die echt in alle delen in gebreken verblijft

Ik wacht gewoon de reactie af van Roy.

Met vriendelijke groet,
Ad

BMWMpowerGR

Bericht door BMWMpowerGR » 09 dec 2013, 01:06

De dealer is gewoon harstikke fout hier.
Als BMW dealer moet je je schamen dat je zo de klachten van een klant oplost.

Als ik een BMW koop ga ik niet mijn BMW helemaal nakijken of alles wel klopt hierop moet je kunnen vertrouwen bij een dealer. Als er dan mankementen zijn mag de dealer dit oplossen.

Ook al is er GEEN garantie. Deze mankementen zaten al aan de auto tijdens de verkoop.
De dealer heeft een ondeugdelijk product verkocht en meneer is netjes naar de dealer gegaan om dit op te laten lossen. De dealer lost het niet op. Meneer heeft ze netjes in gebreke gesteld. De dealer lost het nog niet op.
Dan mag meneer de auto weer inleveren bij de dealer en krijgt meneer zijn geld terug. Want de dealer heeft hem een ondeugdelijk product verkocht wat niet aan de verwachtingen voldoet van een auto met een prijs van over de 16.000. En dan krijgt meneer netjes zijn geld terug en dit is de aankoopprijs. Er wordt niet opeens een lagere prijs uitgekeerd. Dit is meneer zijn recht. En nogmaals dit soort streken verwacht je niet van een BMWdealer.

Ik hoop dan ook dat ze het nog goed maken en de service verlenen die ze moeten verlenen.

Ray_530d

Bericht door Ray_530d » 09 dec 2013, 05:42

Dat is zeker zo bmwpowergr

Zo had het moeten gaan , maar nu zit ik met de ellende .
Als ze zo hun geld moeten verdienen :(

Laten we afwachten of ze de services nog gaan verlenen die je normaal zal moeten verwachten

BMWBoii

Bericht door BMWBoii » 09 dec 2013, 09:01

AdE39 schreef:Beste BMWboii,

Hebt u dan al eens contact opgenomen met Postbus 51? nee, dan heeft u er geen notie van, en roept u ook zomaar iets!
Daar heeft dus niemand wat aan!

Ga dus eerst eens uw huiswerk maken, en keer dan weder naar dit onderwerp.
Ik heb dus wel navraag gedaan, dus weet ik warempel wel waar het om draait, dus u zegt zomaar wat, en denkt dat u gelijk heeft, hier slaat u echter de plank goed mis!

Dat wettelijk geregelde bedrag van € 4.600,00 is weldegelijk de grens.

Maar als gewoonlijk, de beste stuurlui staan weer eens aan wal.. :whistle:
Neemt u eens de moeite om het na te vragen, bij Postbus 51, dat zijn de mensen die het echt weten.
Daar kunt u terecht voor elk soort weetje wat de wetgeving betreft.
Uw reactie omvat dus geen enkele onderbouwing.

Dat verhaal van, wat u van de auto mag verwachten, dat is pure larie.

Het gaat dus om de dag waarde en de waarde die de auto heeft, en dat is duidelijk hier dat het over een bedrag gaat van ruim 3 tot 4 x zoveel, Ik dacht toch echt dat dit bedrag ruimschoots tot een garantie regeling behoorde.
al of geen garantie van de dealer in deze.

De TS heeft dus ook geen afstand verklaard van enige vorm van garantie op papier, dus de dealer in deze kan in gebreken gesteld worden.
De dealer is in deze in gebreke verblijvend.

Met vriendelijke groet,
Ad
7:17 jo 7:18 lid 2 bw,

Nogmaals, een bedrag is niet relevant. Zulke instanties houden vaak een hoog bedrag aan omdat ze geen stormvloed aan rechtshulp willen voor 1500 euro. Net als dat een rechtsbijstandsverzekering beweert dat als je niet bij een bovag-dealer zou kopen je ook geen garantie zou hebben. Feitelijk onjuist, puur om de stroom tegen te houden.

En van het recht van garantie zoals dat in de volksmond wordt genoemd kan je als consument niet eens afstand doen, dat is dwingend recht.......Dus ookal heef die dat gedaan, dan is dat niet relevant, want vernietigbaar. 7:6 jo 3:40 lid 3 bw.

Als je je huiswerk doet, zorg dan dat je de juiste opgaven maakt.

BMWBoii

Bericht door BMWBoii » 09 dec 2013, 16:43

Knakkel schreef:Ook ik heb mijn postbus 51 huiswerk niet gedaan, dus ik ga ervanuit dat Ad39 gelijk heeft :duim:
Zo als ik meelees zie ik ook het welles/nietes over de garantie bij aangekochte wagen van TS.
Wat gaat er gebeuren als je de dealer met de wettelijke garantiebepalingen om de oren zwaait?
En dan? word dan de wagen gerepareerd tot in 1000% in orde staat? Ik denk het niet ... Gaat dit TS nog meer geld kosten? Dat dan weer wel ...

Is het geen optie om hem weer in te leveren en je geld terug te eisen, en dan maar op zoek te gaan naar een andere?
Dat mag alleen als herstel etc.. geen uitkomst heeft geboden/er niet aan voldaan wilt worden/het onredelijk is. Zie 7:21 jo 7:22 BW. Moet wel realistisch zijn, dus als je een probleem hebt van 50 euro dan natuurlijk niet :P

Je kan ook via 6:265 ontbinden of vernietigen wegens dwaling 6:228 / 3:44

Elk van de gekozen routes heeft zo zijn nadelen of voordelen maar dat gaat het onderwerp van dit forum te buiten

BMWBoii

Bericht door BMWBoii » 09 dec 2013, 16:50

Knakkel schreef:Ook ik heb mijn postbus 51 huiswerk niet gedaan, dus ik ga ervanuit dat Ad39 gelijk heeft :duim:

Postbus 51 bestaat dan ook al jaren niet meer..
Tsjah gerechtelijke kosten zijn laag omdat je via de kantonrechter het zelf mag doen en je geen procesvertegenwoordiging nodig hebt. Die je weer terugkrijgt als je wint. Hou je vaak nog aan over ook als je alles zelf kan. Anderzijds is een betekening van de deurwaarder vaak al voldoende om tot een oplossing te komen. Auto wordt gerepareerd (of is vaak al gerepareerd bij een derde -> vergoeding onkosten) tot de staat die je van een tweedehands auto mag verwachten.. Dus niet elk krasje en deukje, maar wel als een panoramadak of een versnellingsbak kapot is gegaan :P. Je voelt het wel ongeveer aan denk ik

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”