Auto bij de dealer gekocht en nog worden opgelicht

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Knakkel

Re: Auto bij de dealer gekocht en nog worden opgelicht

Bericht door Knakkel » 09 dec 2013, 21:04

Okee, dank voor alle antwoorden.
De dealer moet haast de bui wel zien hangen denk ik. Wat kunnen zijn mogelijke tegen-argumenten worden ?
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

AdE39

Bericht door AdE39 » 09 dec 2013, 21:19

hallo beste BMWboii,

Dan zou ik het toch maar eens gaan Googlen, ik kom er dus nog steeds mee op de site van de Rijksoverheid.
Dus u zegt zomaar wat, en heeft dus echt nog steeds niets onderbouwd, en het klinkt bij mij dus ook niet erg geloofwaardig!

Het bedrag van € 4.600,00 doet er dus weldegelijk toe, en dat blijf ik volharden.
Het bewijs was dus al geleverd bij de aankoop van de auto van een goede vriend, de rechtbijstand verzekering zegt precies hetzelfde.

Uw verhaal is dus nog steeds niet relevant en niet onderbouwd!

Precies zoals ik het al zei, de beste stuurlui staan nog steeds aan wal!
Verder ga ik er gewoon niet meer op in, en verwijs u steeds terug naar mijn eerdere reactie (s).
Aan betweters heeft men helaas niets in deze, dat is helaas verkeerde informatie.

Ik raad het u wel aan, ga eerst ten rade bij degene die het wel weet, u weet wel, Postbus 51 die nog wel gewoon geGoogled kan worden, en anders gewoon Rijksoverheid, maar de eerste naam volstaat dus nog steeds. :whistle:
Net nogmaals even getest, waarom krijg ik dan nu deze avond van 09-12-2013 omstreeks 21:18 uur nog de nodige informatie die ik wil hebben!

De deurwaarder/incassobereau, ja hoor, dat is de oplossing!

Ga echt beter naar hetjuridischloket.nl of naar de rechtbijstand verzekeraar, als men een rechtbijstand verzekering heeft, dat werk stukken beter, en dat is ook kosten neutraal!
men krijgt er nog een gedegen advies bij zelfs, waar de incassobureaus/deurwaarde het advies achterwegen laat!

Maar een ieder moet nu eenmaal zijn eigen keuzes maken, ik weet wel beter.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Mooggie

Bericht door Mooggie » 09 dec 2013, 22:07

Toch ben ik nog steeds benieuwd wat er nu precies in de koopovereenkomst (juridisch document) staat m.b.t. garantie.
E90 330dA LCI 2010 245 pk Saphirschwarz M-pakket (2016-heden) Afbeelding
eerder:
E60 535d pre-LCI 2005 272 pk Carbonschwarz M-pakket (2010-2016)
E46 330d pre-LCI 2002 184 pk Saphirschwarz (2006-2010)

Rogier1975

Bericht door Rogier1975 » 09 dec 2013, 22:15

Juist - en naar de toenmalige advertentie. Vaak bieden dealers auto's expliciet met 2 prijzen aan:
1. Prijs met "Edition Garantie" e.d.
2. Meeneemprijs (bij dealer vaak nog wel met verse APK en poets)

Omdat - zoals door BMWboii al opgemerkt - het huidige recht vaak uit gaat van redelijkheid en billijkheid, kun je dan als consument jezelf in een grijs gebied dompelen door voor optie 2 te kiezen. Want ja, eigenlijk kun je geen afstand doen van consumentenrechten (die volgens mij ook niet meer vast aan één bedrag hangen maar van relativiteit - een koelkast van 50 euro geeft een andere redelijke verwachting dan een balpen van 50 euro). Anderzijds heb je als koper een onderzoeksplicht. Een combinatie van bv. advertentie met "garantieprijs 18.000 EUR / meeneemprijs 16.000 EUR" én een getekende order/factuur van ordegrootte 16K zónder verwijzing naar (BOVAG) garantie maken het lastig.

Kiest de rechter voor de letter van de wet, dan wint de consument. Kiest de rechter voor de strekking van de wet, dan kan deze oordelen dat de koper bewust gekozen heeft het garantierisico af te kopen door voor de laagste prijs te gaan. En komen we op het hellende vlak wat een auto van X jaar met Y km's redelijkerwijs aan mankementen kan vertonen.

Afgaan op "garantie want duur" lijkt mij alleen verstandig als je de aanprijzing (advertentie) van de auto én het koopcontract kent. Een Ferrari van 16K zul je redelijkerwijs niets van mogen verwachten, ja ellende...
Afgaan op "dat een dealer een deugdelijk product moet verkopen en een versnellingsbak een essentieel onderdeel is van een auto" lijkt me kansrijker.
Hobby-auto voor mijn vrouw (ahum) = BMW 325CiA Executive Cabriolet Silbergrau 2006
Daily lease = MB 180CDI Prestige 7G-DCT

Vroeger van Frans tot Italiaans tot Duits (en dat zei niets over de kwaliteit): van GSA tot Grande Punto tot 968

BMWBoii

Bericht door BMWBoii » 09 dec 2013, 22:47

AdE39 schreef:hallo beste BMWboii,

Dan zou ik het toch maar eens gaan Googlen, ik kom er dus nog steeds mee op de site van de Rijksoverheid.
Dus u zegt zomaar wat, en heeft dus echt nog steeds niets onderbouwd, en het klinkt bij mij dus ook niet erg geloofwaardig!

Het bedrag van € 4.600,00 doet er dus weldegelijk toe, en dat blijf ik volharden.
Het bewijs was dus al geleverd bij de aankoop van de auto van een goede vriend, de rechtbijstand verzekering zegt precies hetzelfde.

Uw verhaal is dus nog steeds niet relevant en niet onderbouwd!

Precies zoals ik het al zei, de beste stuurlui staan nog steeds aan wal!
Verder ga ik er gewoon niet meer op in, en verwijs u steeds terug naar mijn eerdere reactie (s).
Aan betweters heeft men helaas niets in deze, dat is helaas verkeerde informatie.

Ik raad het u wel aan, ga eerst ten rade bij degene die het wel weet, u weet wel, Postbus 51 die nog wel gewoon geGoogled kan worden, en anders gewoon Rijksoverheid, maar de eerste naam volstaat dus nog steeds. :whistle:
Net nogmaals even getest, waarom krijg ik dan nu deze avond van 09-12-2013 omstreeks 21:18 uur nog de nodige informatie die ik wil hebben!

De deurwaarder/incassobereau, ja hoor, dat is de oplossing!

Ga echt beter naar hetjuridischloket.nl of naar de rechtbijstand verzekeraar, als men een rechtbijstand verzekering heeft, dat werk stukken beter, en dat is ook kosten neutraal!
men krijgt er nog een gedegen advies bij zelfs, waar de incassobureaus/deurwaarde het advies achterwegen laat!

Maar een ieder moet nu eenmaal zijn eigen keuzes maken, ik weet wel beter.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad
Ik heb een titel erdoor, dus geen google nodig. Je kunt overigens beter google scholar of rechtsorde gebruiken, want daar staan wetenschappelijke bronnen en juridische literatuur.

7:17 lid 2. Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en
de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de
koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de
eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwe-
zigheid niet behoefde te betwijfelen,
alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder
gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

Kosten/baten-analyse is die 4600 omdat rechtzaken duur zijn , feitelijk echter onjuist.
Het maakt mij verder niet uit, maar door sommige pseudo-forumjuristen als jou worden mensen die denken een zaak te hebben ontmoedigd terwijl ze wel degelijk een punt hebben. En dat zie ik graag voorkomen worden. Het is zonde dat mensen de gang naar de rechter niet maken terwijl ze wel degelijk recht hebben. Nu is dit in dit geval niet relevant gezien het aankoopbedrag, maar mensen die in de toekomst een auto kopen voor een bedrag dat lager legt dan de door jouw geopperde grens worden zo onterecht ontmoedigd.

Edit: voor de duidelijkheid voor anderen.. Met een gerechtsdeurwaarder zoals ik eerder aanhaalde doel ik op diegene die een civiele dagvaarding uitreikt. Een deurwaarder executeert niet alleen een vonnis, zij brengt ook dagvaardingen uit. Krijg je gewoon een papiertje: 'je wordt dan en dan verwacht daar en daar vanwege zus en zo'. Staat dus los van een incassoprocedure (die officieel niets kunnen afdwingen maar meer intimideren) of een deurwaarder ná het vonnis (die dan langs kan komen met het vonnis als titel en dan je spullen kan ophalen simpel gezegd:P ).

Zonder deurwaarder kan je dus geen dagvaardingsprocedure beginnen, is dan dus erg lastig om eventueel wat te bereiken Ad:gek:
Laatst gewijzigd door BMWBoii op 10 dec 2013, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

BMWBoii

Bericht door BMWBoii » 09 dec 2013, 22:51

Rogier1975 schreef:Juist - en naar de toenmalige advertentie. Vaak bieden dealers auto's expliciet met 2 prijzen aan:
1. Prijs met "Edition Garantie" e.d.
2. Meeneemprijs (bij dealer vaak nog wel met verse APK en poets)

Omdat - zoals door BMWboii al opgemerkt - het huidige recht vaak uit gaat van redelijkheid en billijkheid, kun je dan als consument jezelf in een grijs gebied dompelen door voor optie 2 te kiezen. Want ja, eigenlijk kun je geen afstand doen van consumentenrechten (die volgens mij ook niet meer vast aan één bedrag hangen maar van relativiteit - een koelkast van 50 euro geeft een andere redelijke verwachting dan een balpen van 50 euro). Anderzijds heb je als koper een onderzoeksplicht. Een combinatie van bv. advertentie met "garantieprijs 18.000 EUR / meeneemprijs 16.000 EUR" én een getekende order/factuur van ordegrootte 16K zónder verwijzing naar (BOVAG) garantie maken het lastig.

Kiest de rechter voor de letter van de wet, dan wint de consument. Kiest de rechter voor de strekking van de wet, dan kan deze oordelen dat de koper bewust gekozen heeft het garantierisico af te kopen door voor de laagste prijs te gaan. En komen we op het hellende vlak wat een auto van X jaar met Y km's redelijkerwijs aan mankementen kan vertonen.

Afgaan op "garantie want duur" lijkt mij alleen verstandig als je de aanprijzing (advertentie) van de auto én het koopcontract kent. Een Ferrari van 16K zul je redelijkerwijs niets van mogen verwachten, ja ellende...
Afgaan op "dat een dealer een deugdelijk product moet verkopen en een versnellingsbak een essentieel onderdeel is van een auto" lijkt me kansrijker.
Zoiets komt het op neer inderdaad. Behalve dat je ookal wijk je bewust af van de garantiebepalingen je hier nog aanspraak op hebt.. Je mag immers niet ten nadele van de consument afwijken. Je hebt altijd 'garantie', tenzij je het over slijtage onderdelen bij een 20 jaar oude auto hebt natuurlijk.. Maar zelfs dan kan het nog afhankelijk van de omstandigheden..

Nieuwe TV's ook.. Mag je van verwachten dat die langer meegaat dan bijv één jaar -> onzin om garantie te kopen, enkel bewijstechnisch handig na de 6 maanden..
Een bepaald bedrag is dus absolute onzin en moeten mensen zich niet laten wijsmaken.

AdE39

Bericht door AdE39 » 10 dec 2013, 00:39

Je zit er helemaal naast, beste BMWBoii,

Maar dat hoef ik dus niet meer uit te leggen!
Ik ga er ook geen lang verhaal aan vast knopen!
Lees mijn vorige reacties.

Ga nu geen citroenen met appels vergelijken, en blijf gewoon bij de les, en het topic!
:amen:

Met vriendelijke groet,
Ad

Lowkey

Bericht door Lowkey » 10 dec 2013, 01:19

Wordt vervolgd :whistle:
F10 N57N

DennieV

Bericht door DennieV » 10 dec 2013, 08:58

Ik ben erg benieuwd hoe dit afloopt.
Zelf ben ik ook bang dat ik straks 'de ellende van een ander' koop,gezien ik vanaf februari als beide auto's verkocht zijn gericht op zoek ga naar een 530i van ongeveer hetzelfde bedrag.
Daar het mij in principe niet uit maakt dat ik de auto bij een dealer,universele garage óf particulier koop is zo'n aankoopkeuring bij anwb/dekra dan een hele geruststelling?
Of is dat meer een uitgebreide keuring waarbij je met wat pech het eerste half jaar nog €2500 onkosten kan krijgen uit eigen pocket?
F10 LCI 518d luxuryline spacegrau

Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber

Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203

Kareltje

Bericht door Kareltje » 10 dec 2013, 09:50

DennieV schreef:Ik ben erg benieuwd hoe dit afloopt.
Zelf ben ik ook bang dat ik straks 'de ellende van een ander' koop,gezien ik vanaf februari als beide auto's verkocht zijn gericht op zoek ga naar een 530i van ongeveer hetzelfde bedrag.
Daar het mij in principe niet uit maakt dat ik de auto bij een dealer,universele garage óf particulier koop is zo'n aankoopkeuring bij anwb/dekra dan een hele geruststelling?
Of is dat meer een uitgebreide keuring waarbij je met wat pech het eerste half jaar nog €2500 onkosten kan krijgen uit eigen pocket?
Het beste kan je zelf goed checken,of neem iemand mee die kennis heeft van desbetreffende wagens..
Tevens staan er genoeg reviews van bedrijven op internet,en pik je meestal wel op of het een betrouwbaar adres is,óf niet natuurlijk.. ;-)
Aankoopkeuring is zeker goed,je weet dan wat de mankementen zijn,en wat eraan zit te komen..
Je kan dan over de prijs gaan bakkeleien met de verkoper,of je ziet van de koop af natuurlijk..

bvw123

Bericht door bvw123 » 10 dec 2013, 09:56

Dit is zeer vervelend na de aankoop van zon prachtige auto. Ik heb mijn bmw 530d vorige week ook bij Vriesendijk gekocht, een dag later was mijn elektrische spiegel aan de bestuurders kant kapot en klapte telkens naar voren. Ik had afgesproken garantie alleen op draaiende delen. Toch werd dit vergoed en ben ik super geholpen, had ook een storing in de achterlampen ( ook geen kosten voor gerekend ).

Ik kan me deze behandeling van vriesendijk niet voorstellen. Maar hoop dat je er toch nog uit komt met hun!

Succes met deze zeer vervelende situatie.

Mr._T-Rex

Bericht door Mr._T-Rex » 10 dec 2013, 10:19

Ad, natuurlijk heel fijn dat je wil helpen, maar google-wijsheid is vaak in de praktijk toch wat minder waard dan iemand die met een duidelijke juridische achtergrond/opleiding/beroep die in de dagelijkse praktijk ervaart hoe de regels worden uitgelegd en toegepast. Ik denk dat we blij mogen zijn dat iemand als BMWBoii hier zijn juridische kennis met ons deelt, zodat de TS hier mogelijk zijn voordeel mee kan doen.

Daarnaast is het zeker ook fijn dat er meer mensen (zoals jij) meedenken en onderzoeken, maar hou er rekening mee dat je bronnen niet altijd hoeven te kloppen. Je vraagt om onderbouwing en er wordt gerefereert aan de betreffende artikelen uit de wet. Als je die bekijkt kom je misschien wel tot dezelfde inzichten.

Ik zeg dus niet dat jouw mening minder waard is, maar ik denk wel dat de kwaliteit van je bronnen minder is dan die van BMWBoii en dat als je naar die bronnen kijkt er misschien nieuwe inzichten volgen.

@TS: succes met de afhandeling!
Laatst gewijzigd door Mr._T-Rex op 10 dec 2013, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
'05 M3 CS coupé - Showroom
'01 530i touring - daily

'02 330i M-tech II sedan - Sold
'95 328i M-tech coupé - Sold

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 10 dec 2013, 10:30

Mr._T-Rex schreef:Ad, natuurlijk heel fijn dat je wil helpen, maar google-wijsheid is vaak in de praktijk toch wat minder waard dan iemand die met een duidelijke juridische achtergrond/opleiding/beroep die in de dagelijkse praktijk ervaart hoe de regels worden uitgelegd en toegepast. Ik denk dat we blij mogen zijn dat iemand als BMWBoii hier zijn juridische kennis met ons deelt, zodat de TS hier mogelijk zijn voordeel mee kan doen.

Daarnaast is het zeker ook fijn dat er meer mensen (zoals jij) meedenken en onderzoeken, maar hoe er rekening mee dat je bronnen niet altijd hoeven te kloppen. Je vraagt om onderbouwing en er wordt gerefereert aan de betreffende artikelen uit de wet. Als je die bekijkt kom je misschien wel tot dezelfde inzichten.

Ik zeg dus niet dat jouw mening minder waard is, maar ik denk wel dat de kwaliteit van je bronnen minder is dan die van BMWBoii en dat als je naar die bronnen kijkt er misschien nieuwe inzichten volgen.

@TS: succes met de afhandeling!
x2 :roll:
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

streamline

Bericht door streamline » 10 dec 2013, 12:24

Ik krijg ook sterk de indruk dat mensen die dit soort topics starten het idee heeft dat men een zo goed als nieuwe auto koopt.

Ook al laat je een keuring uitvoeren komt toch niet alles naar boven wat eventueel slecht zou kunnen zijn. Onderdelen slijten nu eenmaal en gaan kapot. En als men dan een 535d koopt met een kilometerstand van +2ton dan kan er nou eenmaal wat kapot gaan.

En koop nooit zulke auto's op de grens van je budget of erover. Houd financiële ruimte reparaties te kunnen bekostigen.

Knakkel

Bericht door Knakkel » 10 dec 2013, 13:07

streamline schreef:Ik krijg ook sterk de indruk dat mensen die dit soort topics starten het idee heeft dat men een zo goed als nieuwe auto koopt.
Vind ik te kort door de bocht.
Als je als leek zijnde een 2e hands auto gaat kopen moet je toch een BMWdealer kunnen vertrouwen als die zegt dat de wagen 100% in orde is?
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”