Schokkende motor

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
redbull330d

Schokkende motor

Bericht door redbull330d » 29 nov 2013, 23:27

hallo,

ik wil hier graag mijn probleem even aankaarten in de hoop dat iemand raad weet.

Ik rijd met een e46 330d touring van 2001 (FL) met 184 pk, handgeschakelde 5-bak en nu 240.000km op de teller. Een fantastische wagen, ik rij er nu al zeven jaar mee. Buiten het gewone onderhoud nog niet veel te klagen gehad. Koppeling volledig vervangen (incl 2-massavliegwiel) en de hogedrukpomp waren de grootste kosten. Verder de ouderdomsslijtage zoals dempers, draagarmen, rubbers, e.d. op peil houden.

Er staan nog wel wat updates op het programma, maar de kamer van de nieuwe spruit heeft voorrang momenteel :)

Nu mijn probleem, als ik met een koude motor vertrek word ik kleine schokjes gewaar tijdens het versnellen en constante snelheid rijden. Het lijkt alsof de inspuiting onregelmatig gaat of soms overslaagt. Naarmate de motor op bedrijfstemp. komt, wordt dit beter maar het blijft merkbaar. Er zijn ook dagen dat er bijna niets te merken is.

Ik heb al begrepen dat mijn motor geen swirl-flaps zou hebben, dus dat kan het al niet zijn. Mijn vraag is of iemand dit herkent en/of weet wat dit zou kunnen zijn. Ik heb wel een beetje kennis van mijn auto, probeer veel herstellingen en onderhoud zelf te doen, maar echt motorisch gezien blijf ik een schrijnwerker :)

Wel weet ik dat injectoren bepaalde waarden hebben qua tijd, hoeveelheid, duur, moment, enz. Ik heb een kennis die de waarden van de injectors kan aflezen, maar hij moet iets hebben om te vergelijken. Iemand die weet wat die waarden zijn of waar ik die kan vinden? Het kan natuurlijk ook iets anders zijn...

Als iemand advies heeft hoor ik het graag.
Alvast bedankt voor de reacties.

JeroenJ

Re: Schokkende motor

Bericht door JeroenJ » 01 dec 2013, 12:25

Heb je de auto al laten uitlezen op foutcodes? Als je toch graag zelf aan de auto werkt is een bluetooth odb blokje en 5 euro voor Torque (app) voor je mobiel een kleine investering. Hiermee kun je tevens waardes uitlezen tijdens het rijden en laten loggen voor latere analyse.

Gr Jeroen
2014 BMW F20 M Sport 118i
2002 BMW E46 Compact 318ti SOLD
1995 BMW E36 Compact 316 EOL

stege123

Bericht door stege123 » 02 dec 2013, 09:59

Even inbreken

@Jeroen; Waar bestel ik een odb (of is het een obd) blokje??

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 06 dec 2013, 15:44

Even Googlen op OBD en bluetooth of wifi en je weet wat er bedoeld wordt. Het is een klein kastje welke je in je OBD aansluiting stopt. Dit kastje zend de gegevens van de auto/motor door naar je smartphone of tablet etc.
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

ArnoldC

Bericht door ArnoldC » 06 dec 2013, 20:19

Geen problemen met aanslaan koud o.i.d.? Idee is ook nog om de retourlek van de verstuivers te (eventueel laten) meten, deze mag ook niet teveel zijn. Er willen namelijk ook nog wel eens verstuivers sneuvelen bij deze km standen... Succes!

redbull330d

Bericht door redbull330d » 13 dec 2013, 22:32

Bedankt voor de reacties.

Ben al eens even gaan snuffelen op het web maar het lijkt me niet eenvoudig het juiste te kiezen dat ook nog eens met een IPhone werkt. Maar we blijven zoeken.

Ik ga hem in ieder geval zo snel mogelijk laten uitlezen om te zien of daar al iets uit de bus komt. Ik weet dat de injectoren ook wel eens de oorzaak zouden kunnen zijn, maar ik hoop natuurlijk op iets anders (lees: goedkoper ;) ).

Nieuw kosten deze rond de 350 bij de dealer, maar op ebay kun je ze voor 150 gereviseerd vinden. Tenzij iemand een goedkopere oplossing voor de injectoren weet, want dat willen we toch allemaal :)

Alvast bedankt

niels.marike

Bericht door niels.marike » 14 dec 2013, 11:59

voor IPhone moet je een WIFI versie hebben, Bluetooth werkt niet op IPhone vanwege restricties.
Of je moet hem natuurlijk ge-jailbreaked hebben.
2001 330CI

DSport

Bericht door DSport » 16 dec 2013, 14:31

de symptomen doen me erg denken aan wat mijn M3 had, was kapotte brandstofpomp, te lage opbrengst.

dus bij jouw diesel: opbrengst/hoeveelheid en druk brandstofpomp
status inspuitventielen, verstuiverbeeld mooi verstuivend of druppels? ..
aanslaan koud mooi vlot of pas na enkele keren rondtornen?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”