[E46] BMW 328i Executive Individual
Re: [E46] BMW 328i Executive Individual
Kan ook lekke pakking zijn bij je spruitstuk naar uitlaataansluiting, maar het komt wel regelmatig voor hoor. Hoor regelmatig dat de spruitstukken van 6 cilinders scheuren vanaf 150.000km. Natuurlijk hoop ik wel voor je dat het iets kleins is, maar de garage heeft daar dus niet helemaal gelijk in. Misschien is percentage klein, maar het kan een oorzaak zijn.
Re: [E46] BMW 328i Executive Individual
Duidelijk verhaal weer: mocht het toch het spruitstuk zijn dan heeft hij er 2 van liggen gelukkigJzAero schreef:Kan ook lekke pakking zijn bij je spruitstuk naar uitlaataansluiting, maar het komt wel regelmatig voor hoor. Hoor regelmatig dat de spruitstukken van 6 cilinders scheuren vanaf 150.000km. Natuurlijk hoop ik wel voor je dat het iets kleins is, maar de garage heeft daar dus niet helemaal gelijk in. Misschien is percentage klein, maar het kan een oorzaak zijn.
Als BMW Specialist zal hij wel iets meer weten dan ik zodat hij ook nog naar wat andere kleine dingen kan kijken. Ik rij liever 200km om dan zekerheid te krijgen in wat er nou precies aan de hand is: mocht het gewoon een slangetjes zijn of iets kleins hou ik tenmisnte geld over voor de radio / cd-speler
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: [E46] BMW 328i Executive Individual
Vandaag dus bij PD Motorsport geweest in Naaldwijk.
Aardige gasten, kan niet anders zeggen.
- Achterdemper lekt bij de las, deze is tot zover in orde gemaakt, goed genoeg voor de keuring Tzt deze bij Mattheus ophalen, als die er dan nog ligt.
- Vanos wordt aangepakt begin van het jaar, was niet erg maar je hoorde het ligt. Afspraak wordt gemaakt met Patrick.
- Spruitstuk / katalysator lekt wat lucht, reeds 2 andere gescoord in Amsterdam op weg naar huis. Deze worden volgende week vervangen door mijn monteur en mijn persoontje.
- Paravan rubber en nog een kleine deel bij de accu behuizing ontbraken, deze bij BMW Specialist Auto Molenaar in Heerhugowaard reeds opgehaald en gemonteerd
- Lichte speling aan de rechterwiel, toegestaan: draagarm / fuseekogel aanpakken
Over de rest waren ze zeer over te spreken: remmen en remleidingen waren al vervangen en de staat aan de onderkant van de auto zag er zeer goed uit.
Kan het bedrijf aanraden want de spruitstukken / katalysatoren heb ik gescoord dankzij het speurwerk vandaag van Patrick
Volgende week de auto voor de keuring brengen.
Aardige gasten, kan niet anders zeggen.
- Achterdemper lekt bij de las, deze is tot zover in orde gemaakt, goed genoeg voor de keuring Tzt deze bij Mattheus ophalen, als die er dan nog ligt.
- Vanos wordt aangepakt begin van het jaar, was niet erg maar je hoorde het ligt. Afspraak wordt gemaakt met Patrick.
- Spruitstuk / katalysator lekt wat lucht, reeds 2 andere gescoord in Amsterdam op weg naar huis. Deze worden volgende week vervangen door mijn monteur en mijn persoontje.
- Paravan rubber en nog een kleine deel bij de accu behuizing ontbraken, deze bij BMW Specialist Auto Molenaar in Heerhugowaard reeds opgehaald en gemonteerd
- Lichte speling aan de rechterwiel, toegestaan: draagarm / fuseekogel aanpakken
Over de rest waren ze zeer over te spreken: remmen en remleidingen waren al vervangen en de staat aan de onderkant van de auto zag er zeer goed uit.
Kan het bedrijf aanraden want de spruitstukken / katalysatoren heb ik gescoord dankzij het speurwerk vandaag van Patrick
Volgende week de auto voor de keuring brengen.
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: [E46] BMW 328i Executive Individual
Uitlaatspruitstukken van de e46 6 cilinder modellen scheuren weldegelijk!
Je kan bijna beter afvragen wanneer ze scheuren dan of ze scheuren want vroeg of laat doen ze dat toch wel
Zo ook bij mijn auto daarom heb ik toen de schmiedmann headers gekocht
Het vervangen van de oem spruitstukken is zo lastig nog niet, heb het zelf met een uurtje of 2. 2/5 wel voor elkaar, kwestie van motordeksel verwijderen, stekkers lambdasensoren los, uitlaat demonteren, rechtermotorsteun met massakabel demonteren dan zijn de spruitstukken pice of cake.
Succes!
Je kan bijna beter afvragen wanneer ze scheuren dan of ze scheuren want vroeg of laat doen ze dat toch wel
Zo ook bij mijn auto daarom heb ik toen de schmiedmann headers gekocht
Het vervangen van de oem spruitstukken is zo lastig nog niet, heb het zelf met een uurtje of 2. 2/5 wel voor elkaar, kwestie van motordeksel verwijderen, stekkers lambdasensoren los, uitlaat demonteren, rechtermotorsteun met massakabel demonteren dan zijn de spruitstukken pice of cake.
Succes!
Re: [E46] BMW 328i Executive Individual
Bedankt voor deze uitleg, wordt zeker meegenomen volgende week zaterdag als we de klus gaan uitvoeren.IdB schreef:Uitlaatspruitstukken van de e46 6 cilinder modellen scheuren weldegelijk!
Je kan bijna beter afvragen wanneer ze scheuren dan of ze scheuren want vroeg of laat doen ze dat toch wel
Zo ook bij mijn auto daarom heb ik toen de schmiedmann headers gekocht
Het vervangen van de oem spruitstukken is zo lastig nog niet, heb het zelf met een uurtje of 2. 2/5 wel voor elkaar, kwestie van motordeksel verwijderen, stekkers lambdasensoren los, uitlaat demonteren, rechtermotorsteun met massakabel demonteren dan zijn de spruitstukken pice of cake.
Succes!
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: [E46] BMW 328i Executive Individual
Minder leuk nu
1 van de katalysatoren draait rond onder de beschermplaat oftewel de 2 delen hebben elkaar losgelaten.
Nu is dit niet echt het grootste probleem want we gaan het weer aan elkaar lassen alleen ...... het is weer extra werk.
Nadat we de oude losgemaakt hebben moeten we de nieuwe monteren en hier en daar even aan elkaar lassen voordat we dat helemaal rond gaan doen.
Wie weet is dat ook het probleem van mijn spruitstuk/katalysator.
Als het tegen gaat zitten dan zit het ook echt tegen
1 van de katalysatoren draait rond onder de beschermplaat oftewel de 2 delen hebben elkaar losgelaten.
Nu is dit niet echt het grootste probleem want we gaan het weer aan elkaar lassen alleen ...... het is weer extra werk.
Nadat we de oude losgemaakt hebben moeten we de nieuwe monteren en hier en daar even aan elkaar lassen voordat we dat helemaal rond gaan doen.
Wie weet is dat ook het probleem van mijn spruitstuk/katalysator.
Als het tegen gaat zitten dan zit het ook echt tegen
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: [E46] BMW 328i Executive Individual
Weer lekker bezig met je auto Thomas,zag je week of 2-3 terug nog rijden,maar je herkende me niet in mn 156
There is a Fine line between Brilliant and Insane.
Alfa 75 Imola Turbo
Alfa 156 VMR25 Madeno
Fiat Panda 1,2 Dynamic
Alfa 75 Imola Turbo
Alfa 156 VMR25 Madeno
Fiat Panda 1,2 Dynamic
Re: [E46] BMW 328i Executive Individual
Moet je wel knipperen hoorbrolli21 schreef:Weer lekker bezig met je auto Thomas,zag je week of 2-3 terug nog rijden,maar je herkende me niet in mn 156
Bezig idd .... de wat mindere dingen maar alles is te maken dus weet ook zeker dat dit gaat lukken.
Hopelijk zit het mee bij het losdraaien van alles, vrijdag maar goed inspuiten met WD40 en zaterdag dat ook vroeg herhalen voordat we gaan beginnen. Kan gelukkig bij mijn Alfa Romeo monteur in Winkel terecht, volgens mij ook een bekende van jou.
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: [E46] BMW 328i Executive Individual
Leenauto vrijdagochtend zodat de uitlaat/spruitstuk/katalysator kon koelen en alle bouten ingespoten konden worden met WD40:
Vandaag was het dus zover ..... de- en montage van de spruitstuk(ken).
Auto op de brug en klaar om te beginnen:
Eerst de OEM uitlaat demonteren: de einddemper bleek een klein gaatje aan de bovenkant de hebben, deze dichtgelast
Onderstaande driehoek (ben de naam kwijt ) vrij gemaakt van roest en volledig ingespoten met nieuwe tectyl:
Motorsteun gedemonteerd (bedankt voor de tip IdB ):
De voorste spruitstuk gedemonteerd.
Zoals te zien is bij de achterste spruitstuk 1 moerbout gebroken, dit gebeurde ook bij de voorste spruitstuk, daar waar ze vast werden gemaakt aan de rest van de OEM uitlaat. Allebei moeten uitboren, wat nogal tijd vergde:
De beschermingsplaat van de katalysator verwijderd en zie de oorzaak van het probleem: nagenoeg 2 losse delen, je ziet dat de lasnaad volledig gebroken/losgelaten heeft:
Probleem werd aangepakt door mijn monteur door de delen weer aan elkaar te lassen, zo ook opnieuw voorzien van de beschermingsplaten:
Nieuwe pakkingsplaat voor het spruitstuk en pakkingen voor de uitlaten en alles weer in elkaar zetten.
Om 09:30 uur zijn we begonnen en op 14:30 uur waren we klaar, inclusief pauze van 1/2 uur.
Het uitboren was het zwaarste, keihard waren ze geworden die moerbouten door de hitte.
Viel het tegen? Niet echt maar zonder brug en goed gereedschap is het zeker niet te doen.
Daarnaast is het krap om bij alle moeren van het spruitstuk te komen, je moet geduld hebben en rustig te werk gaan ook omdat je niet wilt dat er eentje gaat breken want dan ben je volgens mij de sigaar.
Voor de rest zag de bodem en dergelijke er zeer goed uit, hier en daar waar nodig was direct voorzien van wat nieuwe tectyl: de remleidingen waren ook al vervangen zo te zien, zag er allemaal nieuw uit namelijk.
Maandag wordt de E46 gekeurd wat geen probleem gaat opleveren, later in de middag kunnen we hem ophalen: het rijden in de AR 147 1.6 is niet verkeerd maar de power van de 6 pitter wordt wel gemist, zeker als je iemand even snel wilt inhalen
Vandaag was het dus zover ..... de- en montage van de spruitstuk(ken).
Auto op de brug en klaar om te beginnen:
Eerst de OEM uitlaat demonteren: de einddemper bleek een klein gaatje aan de bovenkant de hebben, deze dichtgelast
Onderstaande driehoek (ben de naam kwijt ) vrij gemaakt van roest en volledig ingespoten met nieuwe tectyl:
Motorsteun gedemonteerd (bedankt voor de tip IdB ):
De voorste spruitstuk gedemonteerd.
Zoals te zien is bij de achterste spruitstuk 1 moerbout gebroken, dit gebeurde ook bij de voorste spruitstuk, daar waar ze vast werden gemaakt aan de rest van de OEM uitlaat. Allebei moeten uitboren, wat nogal tijd vergde:
De beschermingsplaat van de katalysator verwijderd en zie de oorzaak van het probleem: nagenoeg 2 losse delen, je ziet dat de lasnaad volledig gebroken/losgelaten heeft:
Probleem werd aangepakt door mijn monteur door de delen weer aan elkaar te lassen, zo ook opnieuw voorzien van de beschermingsplaten:
Nieuwe pakkingsplaat voor het spruitstuk en pakkingen voor de uitlaten en alles weer in elkaar zetten.
Om 09:30 uur zijn we begonnen en op 14:30 uur waren we klaar, inclusief pauze van 1/2 uur.
Het uitboren was het zwaarste, keihard waren ze geworden die moerbouten door de hitte.
Viel het tegen? Niet echt maar zonder brug en goed gereedschap is het zeker niet te doen.
Daarnaast is het krap om bij alle moeren van het spruitstuk te komen, je moet geduld hebben en rustig te werk gaan ook omdat je niet wilt dat er eentje gaat breken want dan ben je volgens mij de sigaar.
Voor de rest zag de bodem en dergelijke er zeer goed uit, hier en daar waar nodig was direct voorzien van wat nieuwe tectyl: de remleidingen waren ook al vervangen zo te zien, zag er allemaal nieuw uit namelijk.
Maandag wordt de E46 gekeurd wat geen probleem gaat opleveren, later in de middag kunnen we hem ophalen: het rijden in de AR 147 1.6 is niet verkeerd maar de power van de 6 pitter wordt wel gemist, zeker als je iemand even snel wilt inhalen
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: [E46] BMW 328i Executive Individual
Zo hey zeer goed bezig man
Valt mij 100% mee kwa tijd.
Valt mij 100% mee kwa tijd.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
- bob de bouwer
- Berichten: 1747
- Lid geworden op: 02 jun 2011, 17:52
- Locatie: uden
Re: [E46] BMW 328i Executive Individual
he man hier zie ik een probleem wat bij mijn bekent is is wel goed op gelost.
Re: [E46] BMW 328i Executive Individual
Had ook eerger verwacht @bofkont.bofkont schreef:Zo hey zeer goed bezig man
Valt mij 100% mee kwa tijd.
Ik denk dat het nog sneller had gekund als alles niet zo goed vastzat en het een beetje tegenzat bij de 2 afgebroken moerbouten die doorgeboord moesten worden.
Voor de rest was ik erg blij met het feit dat de moeren die ze gebruikt hadden voor het vastzetten van het spruitsruk van messing waren waardoor deze niet vastgerot waren of nog erger: geen idee of dit standaard is vanuit fabriek.
Het andere setje spruitstuk/katalysator dat ik had gekocht had precies hetzelfde probleem, deze zal ik dan ook rondom gaan of laten lassen waardoor het weer terug in de verkoop kan gaan, mogelijk dat ik iemand anders hiermee een plezier kan doen.
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: [E46] BMW 328i Executive Individual
Thx Bob: met een brug ter beschikking en goed gereedschap is het gelukkig allemaal best te doen.bob de bouwer schreef:he man hier zie ik een probleem wat bij mijn bekent is is wel goed op gelost.
Was jij er ook zo lang mee bezig en lag het bij jou ook alleen aan het voorste spruitstuk?
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: [E46] BMW 328i Executive Individual
De E46 mag weer een jaartje op de nederlandse wegen rijden
Totaal geen probleem met de APK keuring op een zeer lichte speling bij mijn fuseekogel, iets wat ik verleden jaar ook al had: deze speling is hetzelfde gebleven, minder dan 1mm en er is geen haast bij om deze direct te moeten laten repareren (7 jaar met z'n kleine speling in mijn AR156 gereden zonder problemen).
Zodra het erger gaat worden zullen we dit probleem ook gaan aanpakken.
Een paar kleine dingen wil ik nog doen zodra het geldboompje weer bladeren heeft
- olieniveausensor vervangen (deze blijft heel even branden terwijl oliepeil in orde is)
- PDC sensor(s) vervangen (heeft niet echt haast ondanks irritante lange toon)
- remvloeistof verversen
- radio cd-speler inbouwen
Totaal geen probleem met de APK keuring op een zeer lichte speling bij mijn fuseekogel, iets wat ik verleden jaar ook al had: deze speling is hetzelfde gebleven, minder dan 1mm en er is geen haast bij om deze direct te moeten laten repareren (7 jaar met z'n kleine speling in mijn AR156 gereden zonder problemen).
Zodra het erger gaat worden zullen we dit probleem ook gaan aanpakken.
Een paar kleine dingen wil ik nog doen zodra het geldboompje weer bladeren heeft
- olieniveausensor vervangen (deze blijft heel even branden terwijl oliepeil in orde is)
- PDC sensor(s) vervangen (heeft niet echt haast ondanks irritante lange toon)
- remvloeistof verversen
- radio cd-speler inbouwen
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
- bob de bouwer
- Berichten: 1747
- Lid geworden op: 02 jun 2011, 17:52
- Locatie: uden
Re: [E46] BMW 328i Executive Individual
nouw kerel bij mijn was het de voorste ook precies als op jouw foto ook zo los geschuurd. heb toen twee andere
gekocht voor 250 euro,s bij mij had de oude er met spaning onder dat merkte ik met het demonteren .kwa tijd maakt het niet veel uit tomba.maar toch is alles gelukt.
gekocht voor 250 euro,s bij mij had de oude er met spaning onder dat merkte ik met het demonteren .kwa tijd maakt het niet veel uit tomba.maar toch is alles gelukt.