Stuur kraakt/piept tijdens sturen lage snelheid

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
AdE39

Re: Stuur kraakt/piept tijdens sturen lage snelheid

Bericht door AdE39 » 20 dec 2013, 11:29

Hallo beste Black_Beamer,

Als het goed is, dan zit er een peilsokje aan de vuldop vast, en anders zal er wel een merkteken aanwezig zijn.

Let inderdaad goed op de olie soort die er gebruikt dient te worden, want anders kan het wel eens behoorlijk geld gaan kosten. Meng beter geen 2 olie soorten door elkaar.
Raadpleeg anders gewoon de dealer, dan heeft u echte zekerheid.

Dat lawaai wat vrijkomt, dat kan misschien wel verdwijnen, als er eens ververst word.
Kijkt u eens goed naar het peilstokje op de vuldop, en ruik of de olie enigzinds verbrand ruikt, of echt zwart en drabberig is. Is een van deze opties het geval, dan is verversen beter.
Is de olie nog schoon, en op peil, dan zou ik er weinig aan veranderen.

Dat 20 x heen en weer sturen, dat kan minder zwaar belast worden, door de beide voorwielen los van de grond te zetten, dat heeft het gevolg dat het hydraulisch stuur systeem minder zwaar belast word, de druk is immers geheel weg van de vooras.
Zo doe ik dat altijd, als ik aan de stuurinrichting heb gewerkt en het hele systeem leeg geweest is.
Ik vul dan altijd eerst het systeem met de juiste olie, en stuur zonder de werking van de motor een aantal keren heen en weer, dan is het systeem reeds gevuld en draait de pomp ook nooit droog.
Als het olie peil is gezakt, dan vul ik dit nogmaals bij, en stuur nog een aantal keren zonder de werking van de motor heen en weer.
Daarna start ik de motor pas, en stuur nog wat heen en weer, met de voorwielen los van de grond.

De pomp is dan wel ontzien, op deze manier.

Om de stuurbewegingen te maken, zoals de dealer het eerst deed, 20 x heen en weer, dan word de olie inderdaad erg warm.
Ook zou men met de voorwielen los van de grond, met draaiende motor kunnen sturen, en plaats dan een goede ventilator voor de auto, zo kan met het systeem dus ook koelen, dit past men ook vaak toe met een vermogens test op de testbank, om de motor te voorzien van wat rijwind, maar dan stilstaand op de test bank.
Het is maar een geste van mij.

Succes.

Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.

Met vriendelijke groet,
Ad

AdE39

Bericht door AdE39 » 20 dec 2013, 11:41

Hallo beste Black_Beamer,

Ja, elk systeem heeft zijn werkwijze.

Ik mag wel aannemen dat de dealer het wel op deze manier zal doen, en als u er om zal vragen, dan zal men dit zeker voor u zal uitvoeren.

De manier die ik dus beschreef, dat is dus enkel de basis ontluchting voor uw BMW.
Hetgeen u dus vermeld, dat is dus een olie verversing met de manier om het systeem te peilen.
Maar ik denk dat de dealer het anders zal uitvoeren, is mijn gedachte, ik kan het dus mis hebben.

Ik ga er dus van uit, dat de dealer het reservoirtje zalm leeg trekken, met een cardanspuit of een afzuig systeem.
Waarna er weer de juiste olie, en hoeveelheid word toegevoegd, en dit nog een of twee maal zal herhalen, met een draaiende motor. Zo word dus het stuursysteem dus ververst. Er staan zelfs filmpjes op Youtube.
Enkel zal er dus niet gestuurd worden tijdens het verversen, maar enkel gecirculeerd worden, met draaiende motor.

Met vriendelijke groet,
Ad

Knakkel

Bericht door Knakkel » 21 dec 2013, 11:59

Roderic E32 schreef:
Knakkel schreef:Staat op de dop van het potje van de stuurbekrachtiging wat er in moet. In BMW Tis staat dat er in de e60/61 Pentosin moet en geen ATF. Let op met bijvullen, de olie is erg dun.
Als er op de dop ATF OIL ONLY opstaat, moet er toch echt ATF in en GEEN CHF 11S!!

Dat is vragen om een kapot stuurhuis en aanverwanten!!
Nog eens nagelezen, je hebt gelijk Roderic E32 ;)
De 525d van TS is er een zonder DynamicDrive en AFS, die zijn gevuld met ATF.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

herman71

Bericht door herman71 » 01 apr 2018, 15:39

Hallo allemaal,

Ik heb hier een stuurbekrachtigings olie en wil jullie vragen of deze voldoende is om in het reservoir te doen en/of deze olie geschikt is. Het gaat om een Bmw E61 530d van 2005. Op de dop van het reservoir staat ook enkel dat er ATF ONLY in mag.

VALVOLINE ATF TYPE D ROOD VAN KLEUR

EUROL ATF //D MINERAL ROOD VAN KLEUR

Groeten,
Herman 8)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”