Hallo Iedereen,
Ik kwam er net echter dat er iets goed mis is met mijn E46 330i, hij wil nu kort gezegd niet meer starten.
Het begon vermoedelijk eergisteren, ik was toen voor de eerste keer met mijn 330i in Duitsland en wilde hem een keertje uitproberen boven de 200 km/h, ik ging tot ongeveer 210 km/h omdat dit werd aangeraden als max met mijn huidige winterbanden. Ik heb echt maar 1 a 2 sec 210 gereden en toen moest ik alweer afremmen voor de afslag.
Anyways, toen ik de afslag afreed viel me op dat de lampjes van accu, traction control, handrem en DSC aan het branden waren. Op dat moment dacht ik dat er gewoon even iets in de war was geraakt door de hoge snelheid ofzo. Dus ik had de auto even uitgedaan en daarna weer aan en toen waren de lampjes gelukkig weer uit en leek alles weer normaal te functioneren, wat ons wel opviel was een rare geur in de auto, echter niet de "gewone" geur van verbrand rubber ofzo, het rook echt als doorgebrande elektronische componenten.
Hierna ben ik gewoon naar huis gereden en leek er niets aan de hand tot dat ik net de auto voor het eerst weer gebruikte sinds ik terug kwam van Duitsland. In eerste instantie was er niets aan de hand, hij startte goed en reed vervolgens naar het dorp, hier heb ik hem toen even uit gehad en toen ik hem weer probeerde te starten begonnen de problemen. Hij wilde dus niet starten: het bekende knipperen van de lampen als je probeert te starten.
Gelukkig had ik 2 vrienden bij de de auto hebben aangeduwd en op deze "analoge" manier startte die meteen na dat ik hem in de 1e versnelling gooide. Wat hierna echter raar was dat alle elektronica net zo slecht / niet functioneerde als voordat ik de motor had gestart. Uiteraard deed de xenon het niet en moest dus in het donker met af en toe aan en uit knipperende stadsverlichting naar huis rijden, het was gelukkig maar 5 min. Ook schokte de auto op bepaalde momenten als ik in zijn 2 rond de 3k toeren kwam (ben niet in zijn 3 of harder dan dat gegaan omdat ik niets zag).
Wat raar was was dat de auto geen voeding leek te krijgen toen de motor aan was. Een tijdje geleden was mijn accu ook kapot en toen kon ik de auto ook niet meer starten, maar als ik hem dan eenmaal aan had met aanduwen of startkabels werkte de auto wel weer gewoon perfect omdat die gewoon stroom kreeg van de dynamo maar nu werkte echt helemaal niets meer.
Wat denken jullie dat hier mis kan zijn, dynamo defect. Zou het kunnen dat deze is doorgebrand door de hogere snelheid ook al was het maar een paar seconden?
ik heb net overigens de accu even opgemeten met voltmeter en deze geeft op het moment rond de 11,5 volt.
(dit is overigens gloednieuwe accu van maandje oud)
Bedankt alvast voor de reacties.
BMW e46 330i Electronisch defect
Re: BMW e46 330i Electronisch defect
Klinkt als een typisch geval van dynamo stuk.
Accuspanning is nu te laag om de electronica in de auto goed te laten functioneren. Goed te merken aan de xenon die niet in wil schakelen.
Je zou eens kunnen kijken of je de spanning op de dynamo kan meten als de motor draait... Even starten met startkabels oid.
Kan iig niet je snelheid (210km/h) geweest zijn. Want dat toerental zul je ook wel eens halen in lagere versnellingen en dus met lagere snelheid.
Accuspanning is nu te laag om de electronica in de auto goed te laten functioneren. Goed te merken aan de xenon die niet in wil schakelen.
Je zou eens kunnen kijken of je de spanning op de dynamo kan meten als de motor draait... Even starten met startkabels oid.
Kan iig niet je snelheid (210km/h) geweest zijn. Want dat toerental zul je ook wel eens halen in lagere versnellingen en dus met lagere snelheid.
Bedankt voor je reactie. Dacht inderdaad ook al dat het de dynamo zou zijn, zal deze morgen is opmeten.
Maar toch raar dat het probleem nu is na met die hoge snelheid te hebben gereden, de toeren waren toen inderdaad niet hoger dan wat ik eerder al heb gereden. Ik moest overigens wel redelijk hard remmen voor de afslag, dit kan er ook niets mee te doen hebben? Of misschien de traction control dat die aan stond toen? (zie vaak op youtube dat mensen de TC uithebben staan als ze richting te vmax gaan)
Maar toch raar dat het probleem nu is na met die hoge snelheid te hebben gereden, de toeren waren toen inderdaad niet hoger dan wat ik eerder al heb gereden. Ik moest overigens wel redelijk hard remmen voor de afslag, dit kan er ook niets mee te doen hebben? Of misschien de traction control dat die aan stond toen? (zie vaak op youtube dat mensen de TC uithebben staan als ze richting te vmax gaan)
Opzich zou hard afremmen voor de motor en dus dynamo niks uit mogen maken. Als je schakelt zakt je motor ook snel in toeren.
Kan misschien zo geweest zijn dat bijvoorbeeld het ingrijpen van de ABS net de druppel was voor je accu(spanning) / dynamo. Dat op dat moment de auto te weinig spanning heeft gekregen voor de rest van de electronica.
Kan misschien zo geweest zijn dat bijvoorbeeld het ingrijpen van de ABS net de druppel was voor je accu(spanning) / dynamo. Dat op dat moment de auto te weinig spanning heeft gekregen voor de rest van de electronica.
Ik zou als eerst idd even meten of je dynamo 14V levert.
Je zou ook even naar de zekeringen kunnen kijken onder de motorkap, of daar niets gesmolten is (vanwege de brandlucht die je beschrijft). als daar een kabel heel heet is geworden krijgen de componenten ook niet genoeg voeding meer omdat er dan een weerstand in de kabel zit.
Ik kwam dit laatst ook tegen namelijk, de ECU zat vol met foutcodes, lampen knipperden en de motor liep niet goed en viel daarna uit. hier was de B+ kabel in de zekeringkast gesmolten en het zekeringplaatje was gebroken/doorgebrand.
Je zou ook even naar de zekeringen kunnen kijken onder de motorkap, of daar niets gesmolten is (vanwege de brandlucht die je beschrijft). als daar een kabel heel heet is geworden krijgen de componenten ook niet genoeg voeding meer omdat er dan een weerstand in de kabel zit.
Ik kwam dit laatst ook tegen namelijk, de ECU zat vol met foutcodes, lampen knipperden en de motor liep niet goed en viel daarna uit. hier was de B+ kabel in de zekeringkast gesmolten en het zekeringplaatje was gebroken/doorgebrand.
-
streamline
Normaal gesproken zou de zekering dat soort dingen moeten voorkomen, ikzelf vermoedt de dynamo en die brandlucht zou dat ook niet een lekkend klepdekselpakking kunnen zijn?