radiateur eruit geklapt
- casper sporck
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07 nov 2013, 20:18
- Locatie: dordrecht
radiateur eruit geklapt
Goedenavond,
afgelopen maand november is mijn radiateur eruit geklapt op de snelweg.
Na de tunnel de noord,ging mijn koelvloeistof lampje branden,
en kwam er een grote rookwolk onder de motorkap vandaan.
ANWB ter plekke gekomen en afgesleept naar het ANWB hulpcenter
Daar het koelvloeistof systeem weer afgevuld en gewacht.
Een straal water kwam uit de radiateur,dus kapot.
Hij heeft er een anti lekkage middel ingedaan en afgevuld.
Nu heb ik er niet meer mee kunnen rijden door een operatie aan mijn knie.
Wat mij al eerder opgevallen was na het vervangen van het plastic pijpje achterop de kop,
dat de onderste slang op de radiateur koud bleef en de bovenste heel warm.
Nu denk ik zelf dat de thermostaat niet opent,....
De waterpomp doet het volgens mij wel,want er is in het expansievat een straaltje te zien.
Heb ik het hier bij het goede eind ,qua thermostaat ?????
Graag hoor ik jullie gedachte hierover
Alvast bedankt,
Casper
afgelopen maand november is mijn radiateur eruit geklapt op de snelweg.
Na de tunnel de noord,ging mijn koelvloeistof lampje branden,
en kwam er een grote rookwolk onder de motorkap vandaan.
ANWB ter plekke gekomen en afgesleept naar het ANWB hulpcenter
Daar het koelvloeistof systeem weer afgevuld en gewacht.
Een straal water kwam uit de radiateur,dus kapot.
Hij heeft er een anti lekkage middel ingedaan en afgevuld.
Nu heb ik er niet meer mee kunnen rijden door een operatie aan mijn knie.
Wat mij al eerder opgevallen was na het vervangen van het plastic pijpje achterop de kop,
dat de onderste slang op de radiateur koud bleef en de bovenste heel warm.
Nu denk ik zelf dat de thermostaat niet opent,....
De waterpomp doet het volgens mij wel,want er is in het expansievat een straaltje te zien.
Heb ik het hier bij het goede eind ,qua thermostaat ?????
Graag hoor ik jullie gedachte hierover
Alvast bedankt,
Casper
Re: radiateur eruit geklapt
Zo dichtmiddel is bende. Gaat door het hele systeem zitten. En om eerlijk te zijn: een echte beun reparatie.
Is het niet waarschijnlijker dat je radiateur nu gewoon verstopt zit door je anti lek middel?
Succes
Is het niet waarschijnlijker dat je radiateur nu gewoon verstopt zit door je anti lek middel?
Succes
BMW E46 330i
- casper sporck
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07 nov 2013, 20:18
- Locatie: dordrecht
Re: radiateur eruit geklapt
Hallo Kevin,
ik weet dat het dichtmiddel troep is ,maar een red middel.
Het verhaal van de slangen was al voor dat de radiateur eruit geklapt was.
Alleen werd mij toen verteld dat dit normaal was ,...waar ik ook vanuit ben gegaan toen.
Dus de radiateur was nog niet lek toen ik het verschil in temperatuur ontdekte.
ik weet dat het dichtmiddel troep is ,maar een red middel.
Het verhaal van de slangen was al voor dat de radiateur eruit geklapt was.
Alleen werd mij toen verteld dat dit normaal was ,...waar ik ook vanuit ben gegaan toen.
Dus de radiateur was nog niet lek toen ik het verschil in temperatuur ontdekte.
Re: radiateur eruit geklapt
Dan geloof ik nog niet in de thermostaat.
Als 1 slang van de radiateur warm wordt. Dan moet de ander ook warm worden. Thermostaat zit ergens anders in het koelsysteem. En stel deze blijft open staan: dan zou je kvs temp maar moeilijk tot niet op temperatuur komen.
Blijft die dicht staan dan zou je snel een overhitte motor hebben..
Als 1 slang van de radiateur warm wordt. Dan moet de ander ook warm worden. Thermostaat zit ergens anders in het koelsysteem. En stel deze blijft open staan: dan zou je kvs temp maar moeilijk tot niet op temperatuur komen.
Blijft die dicht staan dan zou je snel een overhitte motor hebben..
BMW E46 330i
Re: radiateur eruit geklapt
Bij de E$^zit de thermostaat in de koude vloeistofleiding. De onderste leiding blijft dus eigenlijk altijd vrij koud. Het is daarom ook van belang om te zien welke temperaturen de KVS in het blok geeft en de uitstroomtemperatuur van de koelvloeistof. Blijft de KVS op een constante temperatuur, dan werkt alles.
Succes,
Rob
Succes,
Rob
- casper sporck
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07 nov 2013, 20:18
- Locatie: dordrecht
Re: radiateur eruit geklapt
Ha Rob,
Hoe is dit te meten dan?.
temperatuur meter staat trouwens netjes in het midden,..
Want als ik de thermostaat niet hoef te vervangen,scheelt dat ook weer.
Ik hoor het graag.
Hoe is dit te meten dan?.
temperatuur meter staat trouwens netjes in het midden,..
Want als ik de thermostaat niet hoef te vervangen,scheelt dat ook weer.
Ik hoor het graag.
Re: radiateur eruit geklapt
Staat je radiateur niet ontzettend bol aan de onderkant? Ik heb dat vaker gezien en bij mij is het ook.
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: radiateur eruit geklapt
Doorgezakte radiateur idd. Is ook een e46 kwaal. Of een scheur in je kvs tankje. Ik zou dit eerst eens uitzoeken voor je van alles uit de hoek haalt.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
- casper sporck
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07 nov 2013, 20:18
- Locatie: dordrecht
Re: radiateur eruit geklapt
ik heb nog niet naar de bodem van de radiateur gekeken,
kende dit niet als kwaal.
Het kvs tankje was in ieder geval niet kapot,dat heb ik goed bekeken.
maar zal ook nog even naar de onderkant van de radiateur kijken.
bedankt voor de tips ,niels en matheeuwissen
kende dit niet als kwaal.
Het kvs tankje was in ieder geval niet kapot,dat heb ik goed bekeken.
maar zal ook nog even naar de onderkant van de radiateur kijken.
bedankt voor de tips ,niels en matheeuwissen
Re: radiateur eruit geklapt
De sensor voor KVS kun je uitlezen met een eenvoudige OBD kabel. Anders moet je onder het spruitstuk zijn en dat is niet echt makkelijk.
De sensor voor uitstroom is makkelijker te bereiken. Deze zit in de onderste slang van de radiator. Hier kun je goed bij on te meten. Bij 20 gaden moet deze een waarde hebben van 20 kOhm (in ieder geval 10 of meer dacht ik). Bij hogere temperatuur neemt deze af. Uiteindelijk is de waarde minder dan 1 kOhm.
De meter in het dashboard geeft niet de waarde van de sensor aan, maar wordt aangestuurd door de ECU. Deze is dus niet echt een thermometer zoals vroeger.
Succes,
Rob
De sensor voor uitstroom is makkelijker te bereiken. Deze zit in de onderste slang van de radiator. Hier kun je goed bij on te meten. Bij 20 gaden moet deze een waarde hebben van 20 kOhm (in ieder geval 10 of meer dacht ik). Bij hogere temperatuur neemt deze af. Uiteindelijk is de waarde minder dan 1 kOhm.
De meter in het dashboard geeft niet de waarde van de sensor aan, maar wordt aangestuurd door de ECU. Deze is dus niet echt een thermometer zoals vroeger.
Succes,
Rob
- casper sporck
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07 nov 2013, 20:18
- Locatie: dordrecht
Re: radiateur eruit geklapt
Goedenavond,
nog even een update over de radiateur,....
De thermostaat ging niet meer open ,en daardoor werd er een grote druk opgebouwd in het koelsysteem.
De radiateur had waarschijnlijk al schade of zat verstopt, en is eruit geklapt.
Hij stond tussen de 3e en 4e rij vanonder, helemaal open.
Nielz gaf al aan dat de onderkant weleens bol kon staan, wat hij ook had.
Spulletjes besteld ( ik weet niet of ik mag zeggen waar ),maar super service en snelle levering.
Vorige week maandag alles vervangen en na met veel moeite de boel ontlucht te hebben,
rijdt de auto weer als nieuw.
Iedereen nog bedankt voor alle adviezen,
Casper
nog even een update over de radiateur,....
De thermostaat ging niet meer open ,en daardoor werd er een grote druk opgebouwd in het koelsysteem.
De radiateur had waarschijnlijk al schade of zat verstopt, en is eruit geklapt.
Hij stond tussen de 3e en 4e rij vanonder, helemaal open.
Nielz gaf al aan dat de onderkant weleens bol kon staan, wat hij ook had.
Spulletjes besteld ( ik weet niet of ik mag zeggen waar ),maar super service en snelle levering.
Vorige week maandag alles vervangen en na met veel moeite de boel ontlucht te hebben,
rijdt de auto weer als nieuw.
Iedereen nog bedankt voor alle adviezen,
Casper