325i drinkt iets te veel koelvloeistof?
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 29 jul 2013, 18:15
325i drinkt iets te veel koelvloeistof?
Ik heb de laatste tijd drie keer koelvloeistof bij moeten vullen in twee maanden tijd,
en als ik mijn BMW start dan geeft de boardcomputer meteen aan dat er koelvloeistof
bijgevuld moet worden, weet een van jullie misschien of dit meer voorkomt bij een BMW
van 1994? of zou er een klein lekje ergens in het koelvloeistof systeem zitten? en zo ja
weet iemand waar dat zit? de koppakking is het niet, want er komt geen witte rook uit
de uitlaat, ik hoop dat iemand weet wat dit mogelijk kan zijn.
en als ik mijn BMW start dan geeft de boardcomputer meteen aan dat er koelvloeistof
bijgevuld moet worden, weet een van jullie misschien of dit meer voorkomt bij een BMW
van 1994? of zou er een klein lekje ergens in het koelvloeistof systeem zitten? en zo ja
weet iemand waar dat zit? de koppakking is het niet, want er komt geen witte rook uit
de uitlaat, ik hoop dat iemand weet wat dit mogelijk kan zijn.
Re: 325i drinkt iets te veel koelvloeistof?
Radiateur ligt het meest voor de hand. Systeem op druk zetten en zoeken maar.
Re: 325i drinkt iets te veel koelvloeistof?
Heb je koelvloeistof in je olie?
Indien ja is je koppakking lek.
Indien ja is je koppakking lek.
Re: 325i drinkt iets te veel koelvloeistof?
had ik ook, bleek de kvs langs de sensor te lopen, aleen gaf hij het bij mij aleen aan toen ik mijn motor uit zette
e38 735i sedan, in bezit
e39 528i touring, gedemonteerd
e34 520i touring, gedemonteerd
e36 320i coupe, verkocht
e36 316i coupe, verkocht
e39 528i touring, gedemonteerd
e34 520i touring, gedemonteerd
e36 320i coupe, verkocht
e36 316i coupe, verkocht
Re: 325i drinkt iets te veel koelvloeistof?
of de sensor zelf is kapot en jij vult nu veel te veel bij?
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 29 jul 2013, 18:15
Re: 325i drinkt iets te veel koelvloeistof?
Ik heb het de laatste periode in de gaten gehouden en na een week elke dag de 325i gebruikt te hebben,smartye36 schreef:had ik ook, bleek de kvs langs de sensor te lopen, aleen gaf hij het bij mij aleen aan toen ik mijn motor uit zette
was er 5 centimeter uit het reservoir verdwenen, komt je dit bekend voor?
@Bob, het is zeker niet de koppakking anders komt er witte rook uit de uitlaat, en dat heeft mijn 325i niet.
Re: 325i drinkt iets te veel koelvloeistof?
komt mij heel bekend voor, maar bij mij bleef hij daarna ook op een bepaald niveau staan en zakte niet verder.
koppaking kan op verschillende manieren kapot zijn ik noem even de dingen die met de kvs van belang zijn
1. tussen kvs kanaal en cilinder waardoor er kvs in je cilinder komt en dus witte rook krijgt alsof er een nieuwe paus is (heb ik gehad in mijn oude 316i)
2. koppaking is lek tussen een olie en kvs kanaal waardoor er olie in je kvs komt en kvs in je olie, makkelijk te checken door de oliepijlstok eruit te halen en er een aansteker onder te houden, als het knettert zit er veel vocht in de olie
koppaking kan op verschillende manieren kapot zijn ik noem even de dingen die met de kvs van belang zijn
1. tussen kvs kanaal en cilinder waardoor er kvs in je cilinder komt en dus witte rook krijgt alsof er een nieuwe paus is (heb ik gehad in mijn oude 316i)
2. koppaking is lek tussen een olie en kvs kanaal waardoor er olie in je kvs komt en kvs in je olie, makkelijk te checken door de oliepijlstok eruit te halen en er een aansteker onder te houden, als het knettert zit er veel vocht in de olie
e38 735i sedan, in bezit
e39 528i touring, gedemonteerd
e34 520i touring, gedemonteerd
e36 320i coupe, verkocht
e36 316i coupe, verkocht
e39 528i touring, gedemonteerd
e34 520i touring, gedemonteerd
e36 320i coupe, verkocht
e36 316i coupe, verkocht
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 29 jul 2013, 18:15
Re: 325i drinkt iets te veel koelvloeistof?
De koppakking is dus niet lek, ik heb de test met de aansteker uitgevoerd en geen geknetter
te horen of te zien, ik heb wel wat slangen klemmetjes aangedraaid die bij de radiateur zitten,
die zaten wat los vergeleken met normaal en er zat wat vocht bij de onderste klem van de
radiateur, alvast een gelukkig nieuw jaar
te horen of te zien, ik heb wel wat slangen klemmetjes aangedraaid die bij de radiateur zitten,
die zaten wat los vergeleken met normaal en er zat wat vocht bij de onderste klem van de
radiateur, alvast een gelukkig nieuw jaar
Re: 325i drinkt iets te veel koelvloeistof?
Mijn E36 320i '97 verbruikt ook kvs, ong. een reservoir per 1000km.
Ik heb mn eigen ook scheel gezocht naar een lekkage.
Voor aan het blok niks te vinden.
Rechts en links ook niks te vinden.
Ik zie m wel druppen onder aan het blok ter hoogte van de blok-versnellingsbak.
Ik ben er nu bijna zeker van dat ie aan de achterzijde bij een pakking/flens lekt.
Die pakking schijnt bij zo'n leeftijd voort een heel eind verrot te zijn.
Ik blijf 'm gewoon bijvullen totdat t weer wat lekkerder weer is want je kan er bijna niet bij(inlaatspruitstuk en airbox moeten eraf).
Heb er met deze weersomstandigheden geen zin in om m te maken.
Ik heb mn eigen ook scheel gezocht naar een lekkage.
Voor aan het blok niks te vinden.
Rechts en links ook niks te vinden.
Ik zie m wel druppen onder aan het blok ter hoogte van de blok-versnellingsbak.
Ik ben er nu bijna zeker van dat ie aan de achterzijde bij een pakking/flens lekt.
Die pakking schijnt bij zo'n leeftijd voort een heel eind verrot te zijn.
Ik blijf 'm gewoon bijvullen totdat t weer wat lekkerder weer is want je kan er bijna niet bij(inlaatspruitstuk en airbox moeten eraf).
Heb er met deze weersomstandigheden geen zin in om m te maken.
Re: 325i drinkt iets te veel koelvloeistof?
Indd zoals gasrop reeds aanhaalde, de blokken lekken vaak ter hoogte van Nr.3
Verder kan het systeem nog kvs lekken bij de aansluitingen van de slangen op het kachelhuis, dit kun je controleren door onder je voetmatten te voelen of het daar vochtig is (bij voorkeur na gebruik kachel uiteraard).
Nr.3 op het plaatje is eveneens een pakking die wel eens wil lekken waardoor er KVS uit het systeem ontsnapt. Je kunt de radiateur compleet uit elkaar halen en dus alleen onderdeel 3 vervangen tóch schijnt dat niet zo denderend te zijn bij een oude radiateur. Het plaatsen van een nieuwe radiateur is dus een meer zekere oplossing mocht het systeem daar lekken.
Succes er mee en laat ons even weten wat de uitkomst is!
Verder kan het systeem nog kvs lekken bij de aansluitingen van de slangen op het kachelhuis, dit kun je controleren door onder je voetmatten te voelen of het daar vochtig is (bij voorkeur na gebruik kachel uiteraard).
Nr.3 op het plaatje is eveneens een pakking die wel eens wil lekken waardoor er KVS uit het systeem ontsnapt. Je kunt de radiateur compleet uit elkaar halen en dus alleen onderdeel 3 vervangen tóch schijnt dat niet zo denderend te zijn bij een oude radiateur. Het plaatsen van een nieuwe radiateur is dus een meer zekere oplossing mocht het systeem daar lekken.
Succes er mee en laat ons even weten wat de uitkomst is!
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 29 jul 2013, 18:15
Re: 325i drinkt iets te veel koelvloeistof?
Bedank voor jullie info! ik zal deze week kijken of het een van deze twee kwaaltjes
kan zijn.
kan zijn.
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 29 jul 2013, 18:15
Re: 325i drinkt iets te veel koelvloeistof?
Het probleem is opgelost, het bleek toch de slangen klemmetjes te zijn van de radiateur,
@Bob, onder de vloermatten is het droog, en de rubberen ring van de KVS fles is ook niet lek.
@GasRop, ik heb met mijn beste oog het onderdeeltje bekeken en ook de slangen daar van,
en het is gewoon droog.
Bedankt voor al jullie informatie, er zijn nu wel twee sensor's stuk maar dat kan voor de rest
geen probleem geven, ik ben in ieder geval blij dat het KVS probleem opgelost is…...
@Bob, onder de vloermatten is het droog, en de rubberen ring van de KVS fles is ook niet lek.
@GasRop, ik heb met mijn beste oog het onderdeeltje bekeken en ook de slangen daar van,
en het is gewoon droog.
Bedankt voor al jullie informatie, er zijn nu wel twee sensor's stuk maar dat kan voor de rest
geen probleem geven, ik ben in ieder geval blij dat het KVS probleem opgelost is…...