na batterijwissel start de auto niet meer

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
gorans

na batterijwissel start de auto niet meer

Bericht door gorans » 07 jan 2014, 16:04

Hallo autoklussers,

Ik zit met het volgende probleem.
Gisteren toen ik weg wou rijden van mn werk, was opeens mn accu leeg. Auto gestart middels startkabels. Ongeveer 10km gereden en de auto weer uitgedaan. Na een uurtje weer geprobeerd de auto te starten, maar wederom was de accu leeg. Nogmaals met startkabels gestart en ongeveer 20km gereden. De volgende ochtend was de accu wederom compleet leeg, dus nog leger dan de dag ervoor...geen centraal slot, geen verlichting e.d.

Ik dus naar de accuboer en een nieuwe accu gehaald en ingebouwd. Maar starten wil de auto opeens niet. De motor tornt mooi rond, zoals het hoort, maar daar blijft t bij. Ik snap niet goed waarom de motor niet aanslaat. Ik heb genoeg brandstof in de auto en de toevoer is er ook richting de motor.
Wie kan mij eventueel verdere info geven?

Een collega vertelde mij dat het aan de stuurprogramma's kan liggen, en dat deze in slaap zijn gevallen door een veels te lage spanning. Maar dit lijkt mij sterk. Ik heb de nieuwe accu niet ingelezen ofzo, want de vorige accu heb ik er ook ingebouwd zonder inlezen en deze heeft het altijd prima gedaan.

Ik heb toch maar geprobeerd om de accu te laten inlezen en de EWS en DDE opnieuw gesinchroniseerd. Ook heb ik de IBS omzeild en geprobeerd te starten, zonder resultaat. Ook de hemelblauwe relais van de DDE heb ik getest en deze klikt goed.
Ik weet niet meer waar de fout te zoeken.

Graag hoor ik jullie meningen, tips e.d.

Alvast bedankt!!

tom_il

Re: na batterijwissel start de auto niet meer

Bericht door tom_il » 07 jan 2014, 18:04

gorans schreef: Ik heb de nieuwe accu niet ingelezen ofzo, want de vorige accu heb ik er ook ingebouwd zonder inlezen en deze heeft het altijd prima gedaan.
Prima gedaan ? Het is niet ongewoon dat ze 6jaar meegaan. Dat zal zeker niet het geval geweest te zijn met de jouwe. Waarschijnlijk had hij een stuk langer meegaan had je het wel gedaan.

Ik zou de alternator eens nacheken.
525d E61 2007 pre-LCI

gorans

Bericht door gorans » 07 jan 2014, 19:10

Je hebt gelijk, hij is niet zolang meegegaan, de accu. Alleen snap ik niet waarom de alternator...hij tornt toch gewoon rond bij proberen te starten? Dat kan dan toch niet de alternator zijn?

tom_il

Bericht door tom_il » 07 jan 2014, 19:40

ik denk aan de alternator omdat de batterij de blijkbaar totaal niet meer bijlaad. Meestal is een batterij niet ineens volledig stuk. Normaal gezien merk je dat de wagen moeilijker en moeilijker start. Zelden is hij inees volledig stuk.
Vandaar dat ik de alternator verdenk.

Zou kunnen dat dit ook problemen geeft om de wagen te starten maar zeker ben ik niet.
525d E61 2007 pre-LCI

gorans

Bericht door gorans » 07 jan 2014, 20:10

Alternator is 3 maanden geleden splinternieuw ingekomen..en het klinkt raar, maar het ging echt opeens dat de accu t begaf. Binnen 1 dag

Maan

Bericht door Maan » 07 jan 2014, 20:17

Wat heeft een dynamo te maken met een auto die met genoeg ppanning rond gaat maar niet aanspringt?

Wat heeft inlezen van een accu te maken met de levensduur van de accu?

Probeer het opnieuw inlezen van het ews gebeuren nogmaals. Dit wilt nog weleens het probleem geven die jij hebt.
One life, live it!

tom_il

Bericht door tom_il » 07 jan 2014, 20:57

Maan schreef:Wat heeft inlezen van een accu te maken met de levensduur van de accu?
Laadcyclus van een oude batterij is anders dan van een nieuwe. Het powermanagement systeem houd hier rekening.
Kijk er staat niet voor niets in de BMW litteratuur dat het niet inleren van de batterij tot elektrische problemen kan lijden. Dit gewoon negeren is vragen voor problemen.
525d E61 2007 pre-LCI

tom_il

Bericht door tom_il » 07 jan 2014, 21:02

Maan schreef:Wat heeft een dynamo te maken met een auto die met genoeg ppanning rond gaat maar niet aanspringt?
Dynamo's monteren ze al lang niet meer in wagens .

Ben niet zeker of bij aan kapotte alternator de wagen wel wil starten. Het is niet meer zo simpel als in de tijd van de Dynamo's :) .

Alternators zijn een zwakker punt by deze wagens maar hij is pas vervangen dus is het zeer ontwaarschijnlijk dat het deze is.
525d E61 2007 pre-LCI

gk5

Bericht door gk5 » 07 jan 2014, 21:40

gorans schreef: Ik heb toch maar geprobeerd om de accu te laten inlezen en de EWS en DDE opnieuw gesinchroniseerd.
Met welke software heb je dit gedaan?Oude inpa kan deze ook niet in orde maken,misschien dat is uw probleem.
Geen fouten van motor,alternator,ews etc?
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.

gorans

Bericht door gorans » 07 jan 2014, 22:17

Ik weet niet met welke INPA versie dit gedaan is, heeft een collega voor me gedaan.

Ralph

Bericht door Ralph » 08 jan 2014, 12:32

Ik heb het al bij 2 autos gezien dat als de accu een keer helemaal leeg is geworden dat de CAS niet meer de juiste codes krijgt bij het willen starten.

Middels BMW DIS moet je dan een diagnose doen en je krijgt opties te zien welke je moet volgen.
Dan wordt de CAS gereset en bij de volgende start doet hij het weer goed.
Weet niet of dat ook bik jou zal werken, maar zou het proberen als je de middelen hebt.
BMW Blijf Maar Werken; maar dan is je geld goed besteedt!

gorans

Bericht door gorans » 08 jan 2014, 17:15

Ik denk dat het aanmelden van de nieuwe accu ook niet goed is gegaan, want het staat nog steeds op 110A terwijl de nieuwe 100 is. We hebben het in DIS gevonden maar hoe dit aan te passen weten we niet,
En nog een vraag...kan men een MicroPowerModule zomaar omwisselen met een andere of moet dat ook aangemeld worden?

gk5

Bericht door gk5 » 08 jan 2014, 17:20

10A maakt niks uit.Andere MPM moet ingeleerd worden.
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.

gorans

Bericht door gorans » 09 jan 2014, 15:12

UPDATE

Ik heb de auto nogmaals laten uitlezen, eenmaal met DIS en andermaal met een universele uitlezer.
De volgende storingen komen boven water en keren steeds terug na ze te hebben gewist;

**DDE-4B90 Raildruckuberwachung bei Motorstart
**MPM-A6AB Klemme30 Unplausibles oder wert

gorans

Bericht door gorans » 12 jan 2014, 18:29

Weet iemand wat de storing met de DDE-Raildruck kan inhouden? Railsensor of een injector eventueel?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”