Zwaar sturen 525D 2002 (09)

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Oli4_1994
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:30

Re: Zwaar sturen 525D 2002 (09)

Bericht door Oli4_1994 » 08 jan 2014, 15:51

Mijn e39 (2002) voelt ook redelijk zwaar aan bij het sturen.
Bij stilstand draaien met 1 hand lukt wel, maar met de handpalm lukt het dan weer niet.
Heb al met een andere e39 (1998) gereden en deze stuurde veel soepeler.
Geen flauw idee aan wat het licht, maar heb me er bij neergelegd. Bij mij stoort het nu ook eenmaal niet zo.

Oli4_1994

Gebruikersavatar
BMWHannes
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 jan 2014, 22:35

Re: Zwaar sturen 525D 2002 (09)

Bericht door BMWHannes » 08 jan 2014, 19:41

Bedankt voor het delen van je ervaringen E39 rijder!

Ik heb inmiddels vanuit stilstand de h'm wat toeren laten draaien en vervolgens gestuurd maar het maakt geen verschil....

Morgenavond gaat er iemand in rijden die vaak bmw rijdt en er ook veel aan werkt, en dan hoop ik meer te weten.

Gebruikersavatar
Chili
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 mei 2013, 12:49
Locatie: Sneek

Re: Zwaar sturen 525D 2002 (09)

Bericht door Chili » 08 jan 2014, 19:46

Laat het even weten , ben heel benieuwd .

Gebruikersavatar
BMWHannes
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 jan 2014, 22:35

Re: Zwaar sturen 525D 2002 (09)

Bericht door BMWHannes » 11 jan 2014, 10:02

Ff een update:

Er heeft een garagehouder die redelijk veel met BMW's werkt in gereden en constateerde dat hij idd zwaar stuurt ,
maar, hij kon mij niet vertellen waar het aan kan liggen omdat hij verder geen rare geluiden of trekjes heeft...
Er is schijnbaar 1 of ander spul wat je kunt toevoegen aan de stuurbekrachtigings olie waardoor die olie 'betere' eigenschappen zou kunnen krijgen, die heeft ie besteld en is volgende week binnen.

Mocht dat niet helpen, dan proberen we een andere pomp tegen een no cure no pay actie, als het dan nog niet verholpen is dan hoef ik alleen maar de arbeid te betalen.

Maar.... ik krijg de indruk dat nadat de olie vervangen is door de garage waar ik hem gekocht heb hij langzaam aan steeds lichter gaat sturen :-)

///Genco

Re: Zwaar sturen 525D 2002 (09)

Bericht door ///Genco » 12 jan 2014, 01:23

Ik heb ook een 525D uit 2002 en deze stuurt ook redelijk zwaar. Vergeleken met de 530D uit 99 voelt die van mij veel zwaarder. Zelf heb ik er nog niks aan gedaan, dus ben benieuwd hoe jij het gaat oplossen! Alvast heel veel succes en geniet van je 525D, ze zijn geweldig:ja:

Gr Genco

///Genco

Re: Zwaar sturen 525D 2002 (09)

Bericht door ///Genco » 25 jan 2014, 00:48

Mijn stuur, stuurt weer zoals het hoort! Wat heb ik gedaan: ik heb mijn atf olie ververst en gezocht naar storingen aan de servo en ja hoor servo gaf een fout aan. Deze laten resetten en BAM hij stuurt weer als nieuw! Ik geniet nu meer dan ooit.

Gebruikersavatar
BMWHannes
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 jan 2014, 22:35

Re: Zwaar sturen 525D 2002 (09)

Bericht door BMWHannes » 25 jan 2014, 10:28

Dat is mooi voor je Genco! Staat de servotronic wel gewoon bij jou in de optielijst?

///Genco

Re: Zwaar sturen 525D 2002 (09)

Bericht door ///Genco » 26 jan 2014, 10:45

Ja hij staat erbij.

BMtouring
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 okt 2009, 14:28

Re: Zwaar sturen 525D 2002 (09)

Bericht door BMtouring » 03 feb 2014, 13:57

Je servopomp kan inderdaad ook stuk aan het gaan zijn, lager of de schoepen die gaan schuren. Aangezien het kennelijk lichter lijkt te gaan sturen na de oliewissel (of ben jij sterker geworden door dat gesjor bij elke bocht) kan er ook e.e.a. vervuild zijn. Waarschijnlijk hebben ze het filtertje in het reservoir niet schoongemaakt maar door de wissel kan er wat vuil verplaatst zijn en zo loopt het nu iets beter door.

Blijft gissen, een andere pomp zal verschil moeten opleveren, zo ja kan je oude nog goed zijn maar vervuild. En als je de nieuwere laat zitten maak dan dat potje met filtertje schoon (zit van binnen, olie eruit, pot eraf, filter komt er niet uit. of andere pot kopen)

Als je in ETK je chassisnr. invult en dan de servospullen opzoekt, dan staan de onderdelen er wel of niet bij afhankelijk van je uitvoering. Niet 100% waterdicht maar als het er niet bij staat wordt de kans al groter dat het er niet op zit af fabriek.

Verschil met en zonder is absoluut goed te merken. Zo niet is er iets mis. Of je het erg vindt is wat anders natuurlijk. Zelf vond ik een 530d zonder te zwaar. Zeker in vergelijk met de 530i kort erop.

Over die ABS unit. Bij mij werkte de servotronic niet altijd. ABS module eraf en opeens (weet niet meer of het direkt was of kort er na) stuurde de auto veel lichter. Niet snelheidsafhankelijk natuurlijk - ABS unit regelt het snelheidssignaal voor de rest) dus ook weer niet fijn bij hogere snelheden maar dat er wat mis was was wel duidelijk.
Nu met ABS module en sinds de servooliepot los geweest is werkt het beter bij lage temperaturen maar ook weer niet altijd. ATF olie is net binnen dus een dezer dagen dat filter schoonmaken en de verdere boel schoonmaken en voorzien van nieuwe olie.
Echter kan de pomp ook goed aan z'n eind lopen gezien er soms een jank uit het vooronder komt bij koude start. Pak ik dan wel weer mee bij de riemenwissel.

Oh, en dat lampje bij de P gaat uit als de auto 'in slaap' valt. Dat is 10 a 15 minuten na sluiten van de portieren. Dan stopt je navigatie ook pas namelijk. En andersom: als je de auto opent/van het slot haalt start de boel al op. Zodat je meteen (voor 1999 begrippen) je bestemming kunt invoeren na het instappen. Na dat in slaap vallen is er geen communicatie meer op de IBUS en valt ook de CP600 in slaap. Wil je dus iets resetten dan heeft het meestal weinig zin om contact uit/aan te doen. Vandaar dat men wel eens als tip geeft om de accu te ontkoppelen (dat heef took weer z'n nadelen) maar beter is om gewoon de deuren te sluiten en een bak koffie te gaan halen ;)

individualtouring

Re: Zwaar sturen 525D 2002 (09)

Bericht door individualtouring » 04 feb 2014, 22:34

Heb nog wel wat stuurhuizen liggen met servotronic mocht je het willen ombouwen.

Grt
Richard

Gebruikersavatar
Waldpyk
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 nov 2013, 16:29

Re: Zwaar sturen 525D 2002 (09)

Bericht door Waldpyk » 22 mar 2014, 20:56

de mijne heeft dus wel servotronic :whistle: ,
nadat ik em deze week voor onderhoud naar de garage heb gehad werkt ie niet meer.
ze hebben een oliewissel gedaan, koelwaterflens vervangen, en hulpstabilisatorstang vervangen.
voorheen werkte de servotronic prima. maar nu dus niet meer.
als ik de motor start en aan het stuur draai doet ie het goed en kun je met een pink sturen, maar zodra je een paar meter hebt gereden stuurt ie veel zwaarder ook bij stilstand. pas wanneer ik de motor uitdoe en opnieuw start doet de servo het weer tot dat je gaat rijden.
wat zou er mis kunnen zijn?? mijn vermoeden is dat ze bij de garage iets vergeten zijn?? temeer omdat de auto wel goed stuurde voor ik em bij hem bracht voor onderhoud....
maandag maar eens even bellen met het garagebedrijf

Gebruikersavatar
Waldpyk
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 nov 2013, 16:29

Re: Zwaar sturen 525D 2002 (09)

Bericht door Waldpyk » 29 mar 2014, 10:05

waarschijnlijk stom toeval dat de servotronic het niet meer deed, ZKE module bleek defect.
overigens zeer netjes en kosteloos opgelost door Sikkema twijzelerheide :duimen: een bedrijf met veel now how waar je graag terugkomt :) :duim:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”