Aangezien ik niet de enige ben die de voordelen inziet van het rijden op LPG, heb ik besloten om hier een topic over te openen. Natuurlijk zijn er hier vast ook rijders die denken dat "gas-om-op-te-koken-is", maar die betalen waarschijnlijk makkelijker 100 euro voor een tank benzine dan dat ik dat kan. Reeds een aantal jaar hebben wij een Astra GTC op LPG en aangezien dit al 175.000 km met nauwelijks extra onderhoud prima blijft rijden, hebben wij besloten onze diesel (Volvo V50) weg te doen en BMW 5-serie te gaan rijden op LPG. In het voorstel topic heb ik de auto al laten zien.
Ondanks de hogere LPG prijs sinds begin 2014 is het rijden op LPG nog steeds de moeite waard. Een liter kost in NL zo'n 80 cent, hier bij ons in Zuid-West-Brabant zelfs maar 77. Aangezien mijn vrouw over de grens werkt, tanken wij zo vaak mogelijk daar, aangezien een liter LPG daar momenteel maar 62,4 cent kost.
De overweging voor brandstofkosten per km op een rijtje voor onze 523i t.o.v. een 525d.
525d ongeveer 1 op 12,5 bij een literprijs van € 1,40 = € 0,112 per km aan brandstof
523i ongeveer 1 op 11 bij een literprijs van € 1,70 = € 0,154 per km aan brandstof
523i LPG ongeveer 1 op 9,5 bij een literprijs van € 0,80 = 0,084 per km aan brandstof
(Ik heb geprobeerd hier de gemiddelde prijzen in de buurt aan te houden, dit is dus niet in de randstad, langs de snelweg of over de grens.)
Aangezien wij met de "hoofdauto" zo'n 45.000 km per jaar rijden, loont LPG dus al snel de moeite, ondanks de inbouwprijs van het LPG-systeem.
Voor de inbouw heb ik gekozen voor het bedrijf wat onze Astra ook heeft voorzien van LPG, 2M in Tilburg. Over de Astra kreeg ik steeds complimenten over de nette inbouw en de service is ook altijd erg goed geweest. Begin 2014 is de auto drie dagen bij 2M geweest, een monteur was ziek, normaliter zou het systeem in twee dagen zijn ingebouwd.
Op advies van de mensen van 2M hebben we gekozen voor een VGI-systeem van Vogels met een 54 liter ringtank. Er zijn ook nog andere merken, maar volgens 2M is dit systeem het beste geschikt voor de 523i, 525i en 530i. Dit geldt overigens alleen voor de pré-LCI-6-in-lijn want de modellen van 2007 en later hebben geen multi-point-injectie, maar directe inspuiting er daar zijn vooralsnog geen geschikte LPG-systemen voor te leveren (door 2M). (Ik had liever een jongere 2007/2008 5-serie gekocht, maar die vielen om deze reden dus af.)
Het systeem kost (in 2014) € 1899,- plus € 70,- voor het wegwerken van de vulopening achter de benzineklep.
Na inbouw ziet dit er als volgt uit:

Zoals je kunt zien is de afdekking voor de motor een stuk verkleind om ruimte te bieden aan de injectoren.

De injectoren van dichterbij.

Het drooggasfilter. Dit moet elke 20.000 km worden vervangen. Filter kost 30 euro.

De ringtank van 54 liter. (Hier kan dus 80% = 43,2 liter gas in, voldoende voor zo'n 410 km.)

De vulopening achter het bezineklepje. Hier draai je een buisje op, waar de verschillende Europese nippels op passen.

Het omschakelknopje. Dit valt netjes achter het stuur weg, ik kijk namelijk vooral naar de dagteller.
Toen ik de auto had opgehaald, bleek er al snel een probleem te zijn, de auto liep niet goed. De volgende dag terug naar 2M. Na wat onderzoek bleek de slang die de verdamper met motorwarmte moest voedden niet warm genoeg te zijn. Daardoor bevroor de verdamper en stroomde vloeibare LPG in de motor en dat werkt dus niet. De slang is verlegd en daarmee was het probleem opgelost. Helaas gaf de auto hierna nog wel een andere storing op het motormanagement, maar na uitlezen bleek dit te maken te hebben met de thermosstaat (code P0599). Die staat dus op de planning om deze week ergens te laten vervangen. Deze eerste kleine ongemakken zijn jammer, maar dat hadden we bij onze Astra ook. Je kunt niet verwachten dat een inbouwbedrijf van alle autotypes precies meteen de ideale opzet van het systeem weten. Ga je LPG in je auto laten inbouwen, hou dan rekening met een keertje terugrijden naar het bedrijf.
In dit topic zal ik ook gaan bijhouden wat ons verbruik is over langere tijd en eventuele storingen en problemen die we ervaren. In onze Astra hebben in 175.000 km een keer een kapotte pomp gehad (garantie 3 jaar) en een paar speciale LPG-bougies van NGK, dus hopelijk is het lijstje problemen met de BMW net zo saai...
Ik hoop dat dit mensen die informatie zoeken zal helpen en anderen misschien zal inspireren om ook op LPG te gaan rijden. LPG blijft de schoonste en goedkoopste brandstof! Heb je vragen of opmerkingen, ik lees ze graag.