Webasto standkachel hoor ik als contact uitstaat

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
djape

Webasto standkachel hoor ik als contact uitstaat

Bericht door djape » 12 jan 2014, 18:40

Een vraag voor de kenners ;)
Het valt me op dat na een stuk rijden en het uitzetten van het contact, ik de Webasto standkachel hoor 'fluiten'.Ik weet dat deze achter de wielkast van het linkervoorwiel zit. Als ik mijn hand op de wielkast leg dan voel ik deze ook trillen. Na enige minuten stopt het geluid/trillen. Vraag is of dit hoort?

Bedankt voor jullie antwoord

Djape

Patrickk

Re: Webasto standkachel hoor ik als contact uitstaat

Bericht door Patrickk » 12 jan 2014, 19:00

Dit was bij mijn oude e46 ook zo.
Of het zo hoort? Ik weet het niet.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33

Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Vliet

Bericht door Vliet » 13 jan 2014, 09:13

Bij mijn auto hoor ik de standkachel alleen de eerste 5 minuten na het starten als het koud is. Dan hoor ik een soort pompend/bonkend geluid (heel zacht) en na een minuut of 5 (als de koelvloeistof op temperatuur is) stopt dat. Je ziet dan ook je dieselmeter even terug lopen en weer oplopen.

jazz4u

Bericht door jazz4u » 13 jan 2014, 12:39

ha..de webasto

die moet je maar eens in de gaten gaan houden

vaak wordt deze als bijverwarming gemonteerd, en door vrij schakelen in het menu kun je hem dan als volwaardige standkachel gebruiken
(ligt een beetje aan type en capaciteit van de webasto)

waarom moet je op gaan letten?

heel vaak gaan die dingen na verloop van tijd een eigen leven leiden: soms hoor je als je naast de wagen staat -terwijl contact en motor niet loopt- ineens gezoem vanuit die wielkast
die webasto's trekken dan ineens een hoop stroom

je accu is dan zo leeg, en omdat het lek verbruik redelijk willekeurig kan zijn (soms 2 dagen niet bijvoorbeeld) is het vaak ondoenlijk om die webasto als oorzaak te duiden

ik spreek uit ervaring: had ooit een 530d waarvan de accu steeds werd leeg getrokken
bosch service center 2 dagen testen : 500 euro of zoiets
zekeringen trekken: geen resultaat
egel vervangen, telefoon kort gemaakt, navi afgekoppeld niets hielp lekstroom bleef

tot ik die webasto met gepast geweld van stroom ontdeed: hatsekidee probleem over

HOUD 'M IN DE GATEN

djape

Bericht door djape » 13 jan 2014, 20:50

Dank allen!
Soms word je ook wijzer door eens op andere forums te kijken onder zoektitel Webasto. Op één las ik dat de kachel op korte ritten gebruikt worden om de koelvloeistof sneller op temperatuur te brengen. Dit doet de kachel als de buitentemperatuur lager is dan 6+ graden. En inderdaad, nu ik er op let is dat wat er gebeurd. Op langere ritten, als de vloeistoftemperatuur door de rit zelf op temperatuur komt slaat de kachel niet aan, maar op korte ritten wel. Niks mis mee dus! Ook gelezen dat je de Webasto het beste af en toe kan laten draaien. Daarmee voorkom je corrosie op de elektrische polen (?). Anyway, ik heb dat ding nu 15 minuten laten draaien en moet zeggen best lekker om in een warme auto te stappen...

Vliet

Bericht door Vliet » 15 jan 2014, 21:10

Moest de auto vandaag ff een paar meter verplaatsen en ik hoorde het nu ook inderdaad. Dus het zal wel goed zijn :)

streamline

Bericht door streamline » 16 jan 2014, 12:13

In de Webasto zit een gloeispiraal die de brandstof ontsteekt, deze corrodeert inderdaad en werkt dan niet meer. Ook wil het ding nog wel eens afbreken.

Kan vanuit ervaring in de transportwereld vertellen dat als je het in de zomer niet laat lopen het in de winter weigert... Maar bmw's blijken het dus ook te gebruiken voor de korte stukjes :)

didrickydo

Bericht door didrickydo » 30 dec 2015, 19:45

Ik heb ook een probleem met de webasto.. Denk
Ik tenminste . Ik heb de auto net geparkeerd en het viel mij op dat de webasto
rare dingen aan het doen was terwijl de auto
Op slot stond . Aan , uit , harder blazen , zachter blazen , een uitschieter naar heel hard , en weer uit .

Zou iemand enig idee hebben wat dit kan zijn ?
Ik ga vanavond nog maar even kijken bij de auto of die nog aan het spelen is...

didrickydo

Bericht door didrickydo » 04 jan 2016, 15:17

Ik ben vandaag nog even met de standkachel bezig geweest. helaas zonder resultaat..

Ik heb de egel vervangen (omgezet van een 525d donor uit 2001)
En ik heb de stekkers op de standkachel schoongemaakt en weer terug erop gezet.

Als de auto in slaapstand staat, en ik ontgrenden de auto gaat de standkachel ook aan. Hij heeft een heel raar patroon en geen vaste snelheid van blazen. Als ik gereden heb met de auto en ik doe de auto op slot gaat ook de webasto weer aan in het zelfde patroon. De webasto blaast alleen maar onsteekt niet. Pompje tikt dan ook niet.!

Gisteren heb ik hem heel even aan de praat gekregen door de zekering achter eruit te halen, de auto in slaapstand te laten gaan en daarna de zekering er weer terug in te steken. Snel naar voren toe en de standkachel op direct mode zetten. De kachel deed het toen en ontstak ook. het dieselpompje werkte en de standkachel blaasde warme lucht. Echter wil dit nu niet meer lukken..

Vreemd is het wel dat de kachel een eigen leven leid en gaat blazen als ik de deuren op slot doe en van het slot af haal... iemand enig idee waar ik moet zoeken ??

didrickydo

Bericht door didrickydo » 23 jan 2016, 17:08

ik durf mijn handen in het vuur te steken dat kuren van de webasto, dus blazen als er deuren op dicht etc gaan.
altijd te maken heeft met een defect op de printplaat van de webasto. !

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”