Trekhaak E46
Trekhaak E46
Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje, ik wil een trekhaak monteren maar ik vind de prijs van het elektrische gedeelte de kabelboom een beetje aan de prijzige kant.
Weet iemand van hiet waarom dat dit zo duur is. Komt dit doordat de achterlichten op 6v werken (ergens gelezen). En heeft er iemand hier nooit iets zelf getracht te maken mbv relais ofzo, zou mogelijk moeten zijn lijkt mij.
Hoor graag van jullie of er ideeen zijn en suggesties.
Wat gebeurt er als je het toch aansluit zoals bij alle andere auto's? gaat er dan alleen een storings lampje branden ofzo?
Alvast bedankt
S2K
Martijn
Ik heb een vraagje, ik wil een trekhaak monteren maar ik vind de prijs van het elektrische gedeelte de kabelboom een beetje aan de prijzige kant.
Weet iemand van hiet waarom dat dit zo duur is. Komt dit doordat de achterlichten op 6v werken (ergens gelezen). En heeft er iemand hier nooit iets zelf getracht te maken mbv relais ofzo, zou mogelijk moeten zijn lijkt mij.
Hoor graag van jullie of er ideeen zijn en suggesties.
Wat gebeurt er als je het toch aansluit zoals bij alle andere auto's? gaat er dan alleen een storings lampje branden ofzo?
Alvast bedankt
S2K
Martijn
Re: Trekhaak E46
Ik heb een paar weken geleden omder mijn E46 een trekhaak van Brink laten monteren.
Prijs was Euro 490,= , geen kattepis.
Men zei dat de kabelboom met koppelkastje naar de computer nodig was om de parkeersensor
uit te zetten bij achteruit rijden. In het stopcontact bij de trekhaak zit ook een schakelaartje hiervoor (automatisch).
Deze fabriek maakt het dus extra duur. ;( Vanwege garantie en de computerkoppeling heb ik er vanafgezien om zelf een trekhaak (te laten) monteren.
Groet,
Ko
Prijs was Euro 490,= , geen kattepis.
Men zei dat de kabelboom met koppelkastje naar de computer nodig was om de parkeersensor
uit te zetten bij achteruit rijden. In het stopcontact bij de trekhaak zit ook een schakelaartje hiervoor (automatisch).
Deze fabriek maakt het dus extra duur. ;( Vanwege garantie en de computerkoppeling heb ik er vanafgezien om zelf een trekhaak (te laten) monteren.
Groet,
Ko
Re: Trekhaak E46
Was dat een vaste of zo'n ontkoppelbare?kappl1 schreef:Ik heb een paar weken geleden omder mijn E46 een trekhaak van Brink laten monteren.
Prijs was Euro 490,= , geen kattepis.
Zou je dat niet weg kunnen laten? Dan zou de parkeersensor gaan piepen als je achteruit rijdt, meer niet toch? lekker boeiend..Men zei dat de kabelboom met koppelkastje naar de computer nodig was om de parkeersensor
uit te zetten bij achteruit rijden. In het stopcontact bij de trekhaak zit ook een schakelaartje hiervoor (automatisch).
E46 323i cabrio
Re: Trekhaak E46
Ok dan ik bergijp het nu heb dus het een en ander geprobeerd. Direkt aangesloten op de achterlichten, dit werkt op een of andere vage manier niet. Maar goed heb nu een paar oplossingen hiervoor, ga een kastje maken met een relais welke de achterlichten inschakeld. Maar nu nog de remlichten deze lampjes werken normaal op 2 volt of iets dergelijks en gaan op 12 v branden wanneer je remt. Dit gaat helaas niet werken met een relais want dan wordt dat relais net niet net wel bekrachtigd door die 2 Volt. Denk dat het wel te doen is voor een fractie van die 200 euro. Maar als iemand een idee heeft voor wat betreft die remlichten hoor ik het graag.
Zodra het helemaal werkt zal ik hier wel een schema neer zetten hoe dat je een en ander moet maken indien er interesse is.
Groeten
Martijn
Zodra het helemaal werkt zal ik hier wel een schema neer zetten hoe dat je een en ander moet maken indien er interesse is.
Groeten
Martijn
Re: Trekhaak E46
Parkeersensoren werken van af een 1,5, meter afstand, hang je dus een aanhager cq caravan achter je auto dan gaan ze dus continu piepen. Dus pdc omzeilen heeft totaal geen zin.! Sommige dingen zijn gewoon zo duur.
Re: Trekhaak E46
Ik heb geen pdc dus heb daar geen last van. En ja sommige dingen zijn gewoon zo duur, maar sommige dingen zijn een tikkie overdreven duur.Guillfort schreef:Parkeersensoren werken van af een 1,5, meter afstand, hang je dus een aanhager cq caravan achter je auto dan gaan ze dus continu piepen. Dus pdc omzeilen heeft totaal geen zin.! Sommige dingen zijn gewoon zo duur.
Maar ik vraag me af welke verbindingen er gemaakt moeten worden in de zekeringkast. Iemand toevallig nog een handfleiding van het elektrische deel van de trekhaak? Ik heb hem 2dehands gekocht helaas zonder handleiding. Dus als iemand een schema heeft hoor ik dat graag.
Link had ik al gezien en aandachtig door gelezen.
Alvast bedankt,
Martijn
Re: Trekhaak E46
Hallo allemaal,
Ik heb sinds enige tijd mijn trekhaak gemonteerd en alles werkt nu naar behoren. Belangrijkste is dat ik geen 200 euro kwijt ben voor een kabel set.
Ik dacht dat dat zo'n onzin was, en blijkbaar is het ook totaal niet nodig. Ik heb nu een eigen 'systeem' gemaakt bestaande uit een aantal relais welke in totaal max 12,50 kosten. Ik moest relais gebruiken aangezien de stroom sterkte naar de achter lichten niet voldoende was om extra verlichting op aan te sluiten zoals dat bij de gemiddelde auto wel mogelijk is. Tevens moest ik relais gebruiken omdat bij de E46 de achterlichten om een of andere vage reden op 2.5 volt werken.
Maar goed alles werkt nu zoals het zou moeten werken echter heb ik geen controle of de lampjes van de aanhanger defect zijn. Ik weet trouwens niet of dat bij het originele setje wel zo is.
Mocht er iemand zijn die ook op een normaal betaalbare manier zijn trekhaak stekker wil aansluiten moet ie het maar laten weten dan zal ik een en ander op schrijven hoe men te werk moet gaan.
Bedankt voor de info.
Martijn
Ik heb sinds enige tijd mijn trekhaak gemonteerd en alles werkt nu naar behoren. Belangrijkste is dat ik geen 200 euro kwijt ben voor een kabel set.
Ik dacht dat dat zo'n onzin was, en blijkbaar is het ook totaal niet nodig. Ik heb nu een eigen 'systeem' gemaakt bestaande uit een aantal relais welke in totaal max 12,50 kosten. Ik moest relais gebruiken aangezien de stroom sterkte naar de achter lichten niet voldoende was om extra verlichting op aan te sluiten zoals dat bij de gemiddelde auto wel mogelijk is. Tevens moest ik relais gebruiken omdat bij de E46 de achterlichten om een of andere vage reden op 2.5 volt werken.
Maar goed alles werkt nu zoals het zou moeten werken echter heb ik geen controle of de lampjes van de aanhanger defect zijn. Ik weet trouwens niet of dat bij het originele setje wel zo is.
Mocht er iemand zijn die ook op een normaal betaalbare manier zijn trekhaak stekker wil aansluiten moet ie het maar laten weten dan zal ik een en ander op schrijven hoe men te werk moet gaan.
Bedankt voor de info.
Martijn
- largeproject
- Berichten: 2219
- Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
- Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
- Contacteer:
Re: Trekhaak E46
Wat ik niet snap als de lampjes op 2,5 volt werken er wel gewoon 12 volts lampjes in zitten. :?
Heb gelukkig af fabriek een afkoppelbare trekhaak.
Heb gelukkig af fabriek een afkoppelbare trekhaak.
Laatst gewijzigd door Farl op 04 jul 2009, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd - zie forumregels
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd - zie forumregels
Re: Trekhaak E46
Het werkt als volgt het achterlicht heeft 2 lampjes 1 is een gewoon remlicht lampje wat dus 21W is en de ander is een duplo lamp welke 21W draadje heeft en een 5W
Het 21W draadje wat in een normale auto dus het remlicht is brand nu op 2,5 Volt waardoor het minder fel is dan wanneer het op 12 Volt brand. Zo brand er dus een normaal achterlicht, wanneer je nu gaat remmen zal het 21W draadje op 12 Volt gaan branden waardoor het een remlicht wordt. Geloof dat de theorie hier achter is dat de lampjes langer mee gaan. Vind het nogal een omslachtige manier om een lampje te laten branden en zeer vervelend als je een trekhaak wil monteren. Maar ja het is gelukt.
Groeten
Martijn
Het 21W draadje wat in een normale auto dus het remlicht is brand nu op 2,5 Volt waardoor het minder fel is dan wanneer het op 12 Volt brand. Zo brand er dus een normaal achterlicht, wanneer je nu gaat remmen zal het 21W draadje op 12 Volt gaan branden waardoor het een remlicht wordt. Geloof dat de theorie hier achter is dat de lampjes langer mee gaan. Vind het nogal een omslachtige manier om een lampje te laten branden en zeer vervelend als je een trekhaak wil monteren. Maar ja het is gelukt.
Groeten
Martijn
- lverstappenl
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 05 jun 2008, 17:15
- Locatie: Limburg
Re: Trekhaak E46
Ik ben ook aan het kijken voor een afneembare trekhaak. dus ik zou jou info wel op prijs stellen..s2k schreef:Hallo allemaal,
Ik heb sinds enige tijd mijn trekhaak gemonteerd en alles werkt nu naar behoren. Belangrijkste is dat ik geen 200 euro kwijt ben voor een kabel set.
Ik dacht dat dat zo'n onzin was, en blijkbaar is het ook totaal niet nodig. Ik heb nu een eigen 'systeem' gemaakt bestaande uit een aantal relais welke in totaal max 12,50 kosten. Ik moest relais gebruiken aangezien de stroom sterkte naar de achter lichten niet voldoende was om extra verlichting op aan te sluiten zoals dat bij de gemiddelde auto wel mogelijk is. Tevens moest ik relais gebruiken omdat bij de E46 de achterlichten om een of andere vage reden op 2.5 volt werken.
Maar goed alles werkt nu zoals het zou moeten werken echter heb ik geen controle of de lampjes van de aanhanger defect zijn. Ik weet trouwens niet of dat bij het originele setje wel zo is.
Mocht er iemand zijn die ook op een normaal betaalbare manier zijn trekhaak stekker wil aansluiten moet ie het maar laten weten dan zal ik een en ander op schrijven hoe men te werk moet gaan.
Bedankt voor de info.
Martijn
Snelheden behaald in het verleden, bieden geen voldoening voor de toekomst.
Re: Trekhaak E46
O ok das al een stuk beter, maar ik kon ze niet vinden voor minder dan 185 euro helaas. Maar ben nu klaar voor ongeveer 25 euro als je een stekker mee rekent. Is helaas wel wat werk maar begreep ook al dat de originele kabel boom naar de zekering kast moet voorin dus das ook een berg werk. (meer dan zoals ik het heb gedaan).
Als je nog info wil zal ik wel eens foto's maken en het een en ander op schrijven met kleuren van de draaden zoals je het zou moeten maken. Ik hoor het wel.
Groeten
Martijn
Als je nog info wil zal ik wel eens foto's maken en het een en ander op schrijven met kleuren van de draaden zoals je het zou moeten maken. Ik hoor het wel.
Groeten
Martijn
Re: Trekhaak E46
Ik wou al geen trekhaak onder mijn touring zetten omdat ik het ook teduur vond, Maar als je wat foto's wilt zetten met beschrijving dan ben ik heel geintereseerts2k schreef:O ok das al een stuk beter, maar ik kon ze niet vinden voor minder dan 185 euro helaas. Maar ben nu klaar voor ongeveer 25 euro als je een stekker mee rekent. Is helaas wel wat werk maar begreep ook al dat de originele kabel boom naar de zekering kast moet voorin dus das ook een berg werk. (meer dan zoals ik het heb gedaan).
Als je nog info wil zal ik wel eens foto's maken en het een en ander op schrijven met kleuren van de draaden zoals je het zou moeten maken. Ik hoor het wel.
Groeten
Martijn
Re: Trekhaak E46
Ok dan ik zal van de week foto's maken en plaatsen voor de rest, je hebt in ieder geval 4 relais nodig (gewone auto relais met maak contact). Een plaatje waar je het op monteert en een rol met 1,5 mm2 snoer (flexibel) Voor de rest heb je een zekering houdertje nodig en van die steek contactjes. Krimpkous kan handig zijn als je die hebt liggen.
Verder Een relais werkt met een stuurstroom welke een spoel aanstuurt en zo een schakelaar om haalt. (voor de gene die dit onduidelijk mocht wezen). Stuur signaal haal je dus van de originele verlichting af. Enige nadeel is dat je in de kofferbak geen 12volt remlicht hebt. Ja een gecombineerd met de gewone verlichting. Deze kunnen we niet gebruiken helaas omdat de gewone verlichting daar op lagere spanning draait en zo het relais als nog aanstuurt. Remlicht moeten we dus vanaf het derde remlicht halen en de draad onder de hemel door geleiden tot in de kofferbak.
Ik zal vandaag foto's maken en kleuren van de verschillende draaden op schrijven en op welke contacten deze moeten komen van de relais.
Groeten
Martijn
Verder Een relais werkt met een stuurstroom welke een spoel aanstuurt en zo een schakelaar om haalt. (voor de gene die dit onduidelijk mocht wezen). Stuur signaal haal je dus van de originele verlichting af. Enige nadeel is dat je in de kofferbak geen 12volt remlicht hebt. Ja een gecombineerd met de gewone verlichting. Deze kunnen we niet gebruiken helaas omdat de gewone verlichting daar op lagere spanning draait en zo het relais als nog aanstuurt. Remlicht moeten we dus vanaf het derde remlicht halen en de draad onder de hemel door geleiden tot in de kofferbak.
Ik zal vandaag foto's maken en kleuren van de verschillende draaden op schrijven en op welke contacten deze moeten komen van de relais.
Groeten
Martijn
Re: Trekhaak E46
Is het al een beetje gelukt met de Know how te schrijven. Ben zeer geintereseerd
Re: Trekhaak E46
Hierbij een aantal foto's ik zal van de week de kleuren uitpluizen komen niet zo goed over op de foto's.
Ter voorbereiding kan men beginnen met een 12v voeding te maken vanaf de accu met daar tussen een zekering van bijv. 15A. Deze draad moet je vervolgens splitsen tot 4 afzonderlijke draden. Deze 4 draden gaan elk op een relais. Op het relais moet je deze monteren op het schakelkontakt. Aan de andere zijde moet men de draden monteren welke naar de trekhaak gaan.
Op de foto's hieronder kan je zien waar je de 'signaal' draden vandaan moet halen deze moet dan op het spoeltje van het relais zetten. Aan de andere kant van het spoeltje moet je een massa kabel monteren welke je simpel weg monteerd aan een moertje in de buurt.
Relais 4 stuks in totaal
Linker bak t.b.v. achterlichten, en linker knipperlicht.
Rechter bak bij de accu t.b.v. rechter knipperlicht.
3de Remlicht men moet hier 12v vandaan halen en de draad geleiden naar de kofferbak. Blauwe draad verlengen tot in de kofferbak. (even een tape eromheen staat 12v op tijdens remmen).
Mocht deze uitleg te ingewikkeld zijn laat het dan even weten dan zet ik nog een foto van een relais erop en ik zal de kleuren nog even opzoeken voor de duidelijkheid.
Groeten
Martijn
Ter voorbereiding kan men beginnen met een 12v voeding te maken vanaf de accu met daar tussen een zekering van bijv. 15A. Deze draad moet je vervolgens splitsen tot 4 afzonderlijke draden. Deze 4 draden gaan elk op een relais. Op het relais moet je deze monteren op het schakelkontakt. Aan de andere zijde moet men de draden monteren welke naar de trekhaak gaan.
Op de foto's hieronder kan je zien waar je de 'signaal' draden vandaan moet halen deze moet dan op het spoeltje van het relais zetten. Aan de andere kant van het spoeltje moet je een massa kabel monteren welke je simpel weg monteerd aan een moertje in de buurt.
Relais 4 stuks in totaal
Linker bak t.b.v. achterlichten, en linker knipperlicht.
Rechter bak bij de accu t.b.v. rechter knipperlicht.
3de Remlicht men moet hier 12v vandaan halen en de draad geleiden naar de kofferbak. Blauwe draad verlengen tot in de kofferbak. (even een tape eromheen staat 12v op tijdens remmen).
Mocht deze uitleg te ingewikkeld zijn laat het dan even weten dan zet ik nog een foto van een relais erop en ik zal de kleuren nog even opzoeken voor de duidelijkheid.
Groeten
Martijn