Audio upgrade, andere speakers of sub?
Re: Audio upgrade, andere speakers of sub?
@yltdky
Ik wil niet zeggen dat ze totaal geen recht hebben van bestaan, ik heb hier een 10'' staan voor films. En misschien heb ik het verkeerd gezegd, er zijn wel goede subwoofers voor muziek, maar dat moeten dan wel echt hele goede zijn. Wat dus in een auto moeilijk gaat worden omdat Ronal niet wilt betalen en hij geen 'boom' wilt. Mijn argument hiervoor is dat bij de meeste muziek soorten de bass toch niet laag genoeg gaat om een subwoofer echt tot zijn recht te laten komen. Ik zeg niet dat het zo is, dit is gewoon mijn ervaring en smaak, en misschien kan dit Ronald een beetje aan het nadenken zetten of hij voor zijn muziek soort echt lage bass nodig heeft.
Ik zou zeggen Ronald, ga gewoon verschillende dingen beluisteren. Mijn vrienden willen mijn bass altijd vol open hebben bij mij (wat ik in het begin ook veel deed) en word ook steeds minder nu.
Maar aangezien je naar hardstyle etc luistert is voor jou een subwoofer misschien toch wel fijn omdat de helft toch wel om de bassline draait.
Ik wil niet zeggen dat ze totaal geen recht hebben van bestaan, ik heb hier een 10'' staan voor films. En misschien heb ik het verkeerd gezegd, er zijn wel goede subwoofers voor muziek, maar dat moeten dan wel echt hele goede zijn. Wat dus in een auto moeilijk gaat worden omdat Ronal niet wilt betalen en hij geen 'boom' wilt. Mijn argument hiervoor is dat bij de meeste muziek soorten de bass toch niet laag genoeg gaat om een subwoofer echt tot zijn recht te laten komen. Ik zeg niet dat het zo is, dit is gewoon mijn ervaring en smaak, en misschien kan dit Ronald een beetje aan het nadenken zetten of hij voor zijn muziek soort echt lage bass nodig heeft.
Ik zou zeggen Ronald, ga gewoon verschillende dingen beluisteren. Mijn vrienden willen mijn bass altijd vol open hebben bij mij (wat ik in het begin ook veel deed) en word ook steeds minder nu.
Maar aangezien je naar hardstyle etc luistert is voor jou een subwoofer misschien toch wel fijn omdat de helft toch wel om de bassline draait.
ronald boekel schreef:Leuke discussies hier
Wat denken jullie van deze "upgrade"
Deze 6x9 achterin op de orginele plaats.
http://www.pimtensen.nl/car-hifi/105c-s ... bl-gt6-69/
Deze 13cm voorin op de orginele plaats.
http://www.pimtensen.nl/car-hifi/105c-s ... gade-rx52/
Radio is 4x50Watt.
Moeite waard? Dus meer beter geluid, meer bass? Of zonde van het geld?
Ik zou kijken voor nog een andere versterker het is voor een subwoofer altijd wel fijn om wat meer vermogen op je versterker te hebben dan de subwoofer zelf. Dit ivm 'clippen'.
@ ronald boekel
je wilt neem ik aan zonder versterker gaan spelen? althans dat verneem ik uit je post
je radio stuurt van die 50 watt..... misschien echt 15 watt uit... je verkracht de eindtrappen van de radio als je volle gas loopt te stampen
verder kan en wil ik niet in jou portomonee kijken, maar 2e hands zijn ook erg leuke setjes te vinden op marktplaats
je wilt neem ik aan zonder versterker gaan spelen? althans dat verneem ik uit je post
je radio stuurt van die 50 watt..... misschien echt 15 watt uit... je verkracht de eindtrappen van de radio als je volle gas loopt te stampen
verder kan en wil ik niet in jou portomonee kijken, maar 2e hands zijn ook erg leuke setjes te vinden op marktplaats
Zeg Mark, een beetje minder mag ook wel hoor. Je hebt het niet tegen een van je "jeudige" vrienden. Eerst zeg je tegen DW70 to "Get lost" omdat hij een andere mening heeft dan jij en dan tegen mij dit? Ik vind dit niet bepaald netjes van je. We proberen elkaar hier gewoon te helpen, en als je niet tegen een geintje kan moet je niet op een openbaar forum gaan zitten. Als je goed gelezen zou hebben, had je het woordje "waarschijnlijk" gezien plus dat ik er nog twee knipoogjes achter gezet heb. Het is dus helemaal niet nodig zo opgefokt te doen.ik zou zeggen koop een lollie en ga het vieren maar ga het niet gelijk op mijn opvoeding gooien nogmaals je kent me niet!
Maar nu je je muzieksmaak duidelijk gemaakt heb snap ik eerlijk gezegd de samenstelling van je set helemaal niet meer. Eerst koop je een paar kwaliteitsspekers, waarvan je de kwaliteit vervolgens weer een stuk naar beneden haalt door er te lichte versterkers op te zetten en vervolgens plaats je er nog eens een subwoofer bij die veel te zwaar is, dus als jij bijvoorbeeld Mettalica, Nothing else matters draait ga je helemaal dood aan de bas want dat zijn langdurige en geen piekbassen En dan begrijp jij niet hoe ik tot mijn opmerking komt? Of ben je toch een boomcar boy (gezien een eerdere reactie hier in het topic) maar doe je het alleen met andere muziek? waar dus ook niet mis mee is zoals ik al eerder zei, maar daar gaat dit topic dus niet over.
Wat ik dus bedoel (nog even voor de anderen) als jij geen boomcar boy bent en gewoon de 3, 2, 1 verhouding aangehouden zou hebben, wat IEDERE geluidstechnicus doet als hij verstand van zaken heeft, zou jij dat hele programma niet nodig gehad hebben, of misschien hooguit om de boel een beetje te tweaken. en misschien wel een stuk goedkoper uit zijn geweest. Het is misschien wel leuk om een hoop oververmogen te hebben, maar dat heeft in een auto toch ook niet echt zin lijkt mij. Maar nogmaals ieder het zijne, ik geef alleen mijn mening.
@ DW70,
Ik begrijp het. Ik heb dit dan opgelost door al mijn 4 fullranges te filteren op 100 hertz en hoger en mijn sub 100 hz en lager. Zo heb ik geen loudness nodig op mijn radio en is normaal gesproken de FLAT stand op de radio het beste. De bas kan ik dan aanpassen door het subwooferlevel op de radio aan te passen.
@ Mike 1998
Het heeft dan te maken met smaak. Jij wilt een sub die heel laag gaat, nou zo'n beetje iedere sub tegenwoordig gaat al snel naar 20 hz. hoor en dat zijn dan tonen die je toch (bijna) niet meer hoort. 35 is al diep zat, (voor het gehoor dan). Dan gaat het erover, hoe hard moet dat dan? Als je dan wilt dat je hele auto uit elkaar trilt, dan moet daar inderdaad een investering tegenover staan, maar dat is voor mij totaal niet de bedoeling. Zoals ik het geluid in mijn auto heb afgesteld neemt de sub de klappen van de bas over van de fullrangers heb ik een vol geluid en kan ik het nog op een redelijk volume zetten als ik wil want zowel de versterkers in de radio als de speakers hoeven het zwaarste werk niet meer te doen. Ik hoef er niet doof van te worden dus voor mij is dat voldoende. Tot zover ik begrijp is dit ook wat Ronald bedoeld.
@ Ronald,
Sorry jongen, maar ik zou dit niet doen. Die JBL is in principe nog niet eens zo'n verkeerde speaker, maar komt totaal niet tot zijn recht omdat je 1. er een veel te lichte versterker op hebt staan en 2. je hem in een adapter moet hangen zodat het geluid door een tunnel gaat omdat het gat waar het geluid uitkomt veel kleiner is dan de speaker. (alhoewel Danny (Dcreator) al heeft aangegeven dat hij het wel in zijn auto heeft zitten en het naar zijn tevredenheid werkt) maar ik zou het niet doen. Ook je voorspeakers zijn zwaarder dan de radio. Je speakers gaan dan gewoon niet tot hun recht komen, moet de versterker van je radio onnodig hard gaan werken en kan je eigenlijk nog geen groot volume draaien en al helemaal niet met Hardcore waar het toch voornamelijk om de bassen gaat. Verder zou ik nooit speakers van verschillende merken plaatsen. Ieder merk heeft toch zijn eigen kleurklank en kan je nog wel eens bedrogen uitkomen.
Over radio gesproken, wat heb je er eigenlijk inzitten. De originele BMW radio, want die zou ik er dan sowieso uitsnokken, want daar hoef je qua geluid ook niets van te verwachten, of hou je van identiek. Dan kom je er eigenlijk niet onderuit om versterkers te plaatsen als je een beetje fatsoenlijk geluid wil hebben.
Maar als je je het jezelf helemaal makkelijk wil maken
http://www.bavsound.com/
Lees het eens door, zou ik zeggen. En aangezien je alle speakers vervangt vind ik de prijs nog wel meevallen.
Zucht, dan vind je mij maar een boomcar boy jou feestje, jij zit hier te gooien met dingen zoals '' het zal aan je opvoeding liggen, jij zal vast wel een boomcarboy zijn, je vriendjes.... ik ben serieus tegen je bezig en jij gaat grapjes maken...tevens ga je er al vanuit dat ik alleen maar electronische muziek afspeel en probeer je je zelf omhoog te takelen met je verhaal dat je in een kroeg, discotheek etc etc hebt gewerkt als dj en dan zeg ik inderdaad koop een lolly en ga het vieren, tegenwoordig staat iedereen wel n keer achter n draaitafel in de lokale kroeg, bar, discotheek of try outs dus zo speciaal is dat niet 9 van de 10 keer is het geluid in een kroeg bar cafe discotheek festivals gewoonweg om te JANKEN!
en ja ik raak hierdoor opgefokt omdat jij probeert je gelijken te halen op iets en tegen mij dingen gaat zeggen terwijl je mij niet eens kent....
bij dat heb ik al die spullen thuis om dat uit te kunnen meten, tevens beschik ik ook over thermlab spullen, ja ik ben gek misschien maar t zijn leuke hebbe dingetjes... ik heb inderdaad even te lichte versterkers er op staan dat had ik volgens mij ook al duidelijk 2x aangegeven bij dat heb ik omdat ik op dit moment zonder werk zit geen 5k op mn rekening staan waardoor ik een degelijke amp kan aanschaffen, dan moet ik het maar met wat minder doen of hebben je ouders je dat niet geleerd met de opvoeding nee stom grapje mijn excuus
heb niet het geld voor 2x audison thesis HV venti, of 1 audison thesis quattro of iets ander gelijkswaardig aan te schaffen daarvoor probeer ik te sparen
tegen DW70 heb ik dat inderdaad gezegt, de reden daarvan is dat hij zegt dat een free air het beste is wat er is terwijl er op de emma`s bijvoorbeeld anders gepraat word
als hij had gezegd van ik VIND free air het beste was het gelijk een heel ander verhaal geweest
met n beetje googlen zul je zien dat dit bijna allemaal gesloten kisten zijn
http://www.emma-ph.com/category/event_winners/
daarbij klinkt een geslote vele malen strakker dan een free-air, bandpass / gepoorte kist
bij dat draait het bij hardcore eigenlijk meer om de kick als om de bassen hiphop dubstep dupstyle etc etc daarbij draaid t om de bassen vind ik
en ja ik raak hierdoor opgefokt omdat jij probeert je gelijken te halen op iets en tegen mij dingen gaat zeggen terwijl je mij niet eens kent....
bij dat heb ik al die spullen thuis om dat uit te kunnen meten, tevens beschik ik ook over thermlab spullen, ja ik ben gek misschien maar t zijn leuke hebbe dingetjes... ik heb inderdaad even te lichte versterkers er op staan dat had ik volgens mij ook al duidelijk 2x aangegeven bij dat heb ik omdat ik op dit moment zonder werk zit geen 5k op mn rekening staan waardoor ik een degelijke amp kan aanschaffen, dan moet ik het maar met wat minder doen of hebben je ouders je dat niet geleerd met de opvoeding nee stom grapje mijn excuus
heb niet het geld voor 2x audison thesis HV venti, of 1 audison thesis quattro of iets ander gelijkswaardig aan te schaffen daarvoor probeer ik te sparen
tegen DW70 heb ik dat inderdaad gezegt, de reden daarvan is dat hij zegt dat een free air het beste is wat er is terwijl er op de emma`s bijvoorbeeld anders gepraat word
als hij had gezegd van ik VIND free air het beste was het gelijk een heel ander verhaal geweest
met n beetje googlen zul je zien dat dit bijna allemaal gesloten kisten zijn
http://www.emma-ph.com/category/event_winners/
daarbij klinkt een geslote vele malen strakker dan een free-air, bandpass / gepoorte kist
bij dat draait het bij hardcore eigenlijk meer om de kick als om de bassen hiphop dubstep dupstyle etc etc daarbij draaid t om de bassen vind ik
1. Free-air montage
De woofer wordt niet in een kast ingebouwd, maar wordt in de hoedenplank of tegen de leuning van de achterbank gemonteerd. De kofferruimte fungeert als ('oneindig grote') klankkast. Deze ruimte dient dan ook voldoende 'luchtdicht' te zijn, anders gaat het ten koste van de bassweergave. Vaak is een en ander moeilijk realiseerbaar, waardoor "free-air" montage zelden tot goede resultaten leidt. Je moet er ook voor zorgen dat de woofer voor free-air gebruik geschikt is (zie EBP tabel).
Montage
Gezien het hoge gewicht van de woofer moet de hoedenplank uitgevoerd worden in 18 - 22mm MDF. Deze dikte is voldoende om paneelresonanties en doorbuigen te voorkomen. Maak met behulp van stroken MDF van ca. 2cm breed ribben onder het paneel., hierdoor zal de stijfheid sterk toenemen.
Zet de plaat goed vast, zodat bij een aanrijding de hele handel niet naar voren komt!
voordelen:
goedkoop
plaatsbesparend, geen kast
nadelen
goede akoestische isolatie vereist tussen voor- en achterzijde woofer
slechtere demping van de woofer
minder diepe bassweergave
alleen woofers met een zeer stugge conusophanging voldoen
2. Gesloten behuizing
De meest eenvoudige vorm van kastmontage is de gesloten box. Ondanks deze 'eenvoud' is de bassweergave vaak heel erg goed. In kombinatie met een geschikte woofer zelfs de beste oplossing voor bassweergave in een auto.
voordelen:
kompacte kast
geleidelijke afval in het laag (12 dB/oct)
zwaar belastbaar
uitstekende transiëntweergave ('snel')
eenvoudige kastconstructie
minder kritisch t.a.v. ontwerp- en constructiefouten
nadelen:
niet erg efficiënt
lagere belastbaarheid en hogere vervorming in het hogere bass-bereik
3. Bassreflex behuizing
Een populiare manier van inbouwen is de bass-reflex of gepoorte behuizing. Vooral voor de liefhebbers van zeer diepe en harde bass is het de beste oplossing.
voordelen:
3 - 4 dB effiënter dan een gesloten box
minder vervorming en hogere belastbaarheid in het hogere bassbereik
mits goed ontworpen en gebouwd, diepere bassweergave
nadelen
grotere kast
zeer kritisch t.a.v. ontwerp- en constructiefouten (woofer kan simpel worden opgeblazen)
4. Bandpass behuizing
Behuizing waarbij de speaker in de kast is ingebouwd. Afhankelijk van het type met een gesloten of gepoorte ruimte achter de speaker, en altijd met een gepoorte ruimte vóór de speaker. De versie met 2 poorten heet dual-reflex-bandpass (of 6de orde bandpass), met een enkele poort wordt single-reflex-bandpass (of 4de orde bandpass) genoemd.
voordelen:
hoge efficiëntie en diep doorlopende bass
goede demping van de speaker, hoge belastbaarheid
speaker afgeschermd, zodat 'ie beschermd is tegen rondslingerende spullen.
nadelen:
moeilijk ontwerp en ingewikkelde constructie
woofer is 'onhoorbaar' overbelastbaar
transiëntweergave sterk afhankelijk van de gekozen afstemming, klinkt meestal 'traag'
grote kast
De woofer wordt niet in een kast ingebouwd, maar wordt in de hoedenplank of tegen de leuning van de achterbank gemonteerd. De kofferruimte fungeert als ('oneindig grote') klankkast. Deze ruimte dient dan ook voldoende 'luchtdicht' te zijn, anders gaat het ten koste van de bassweergave. Vaak is een en ander moeilijk realiseerbaar, waardoor "free-air" montage zelden tot goede resultaten leidt. Je moet er ook voor zorgen dat de woofer voor free-air gebruik geschikt is (zie EBP tabel).
Montage
Gezien het hoge gewicht van de woofer moet de hoedenplank uitgevoerd worden in 18 - 22mm MDF. Deze dikte is voldoende om paneelresonanties en doorbuigen te voorkomen. Maak met behulp van stroken MDF van ca. 2cm breed ribben onder het paneel., hierdoor zal de stijfheid sterk toenemen.
Zet de plaat goed vast, zodat bij een aanrijding de hele handel niet naar voren komt!
voordelen:
goedkoop
plaatsbesparend, geen kast
nadelen
goede akoestische isolatie vereist tussen voor- en achterzijde woofer
slechtere demping van de woofer
minder diepe bassweergave
alleen woofers met een zeer stugge conusophanging voldoen
2. Gesloten behuizing
De meest eenvoudige vorm van kastmontage is de gesloten box. Ondanks deze 'eenvoud' is de bassweergave vaak heel erg goed. In kombinatie met een geschikte woofer zelfs de beste oplossing voor bassweergave in een auto.
voordelen:
kompacte kast
geleidelijke afval in het laag (12 dB/oct)
zwaar belastbaar
uitstekende transiëntweergave ('snel')
eenvoudige kastconstructie
minder kritisch t.a.v. ontwerp- en constructiefouten
nadelen:
niet erg efficiënt
lagere belastbaarheid en hogere vervorming in het hogere bass-bereik
3. Bassreflex behuizing
Een populiare manier van inbouwen is de bass-reflex of gepoorte behuizing. Vooral voor de liefhebbers van zeer diepe en harde bass is het de beste oplossing.
voordelen:
3 - 4 dB effiënter dan een gesloten box
minder vervorming en hogere belastbaarheid in het hogere bassbereik
mits goed ontworpen en gebouwd, diepere bassweergave
nadelen
grotere kast
zeer kritisch t.a.v. ontwerp- en constructiefouten (woofer kan simpel worden opgeblazen)
4. Bandpass behuizing
Behuizing waarbij de speaker in de kast is ingebouwd. Afhankelijk van het type met een gesloten of gepoorte ruimte achter de speaker, en altijd met een gepoorte ruimte vóór de speaker. De versie met 2 poorten heet dual-reflex-bandpass (of 6de orde bandpass), met een enkele poort wordt single-reflex-bandpass (of 4de orde bandpass) genoemd.
voordelen:
hoge efficiëntie en diep doorlopende bass
goede demping van de speaker, hoge belastbaarheid
speaker afgeschermd, zodat 'ie beschermd is tegen rondslingerende spullen.
nadelen:
moeilijk ontwerp en ingewikkelde constructie
woofer is 'onhoorbaar' overbelastbaar
transiëntweergave sterk afhankelijk van de gekozen afstemming, klinkt meestal 'traag'
grote kast
Beste Mark,
Je wilt gewoon niet goed lezen kerel, dat is je probleem. Jij hebt helemaal gelijk dat iedereen tegenwoordig dj is, maar ik heb het ruim 15 jaar professioneel gedaan, m.a.w. ik verdiende er mijn brood mee. Daarnaast heb ik eind jaren 80 een aantal jaren voor een p.a bedrijf gewerkt, en heb ik voor dat bedrijf o.a Boseinstalaties professioneel bij mensen thuis geinstalleerd. Ik geef je ook gelijk dat in veel kroegen het geluid om te janken is, maar meestal komt dat omdat de meeste van die plaatjesdraaiers niet met een mengpaneel om kunnen gaan en alles alleen maar oversturen, (het rode gedeelte in de vu-meters zit er niet voor niets en dit wordt vervolgens allemaal weer teruggeschroefd door een begrenzer. Een goede Dj staat er voor zijn publiek en niet voor zichzelf, heeft geen begrenzer nodig en kan met een mengpaneel omgaan.
Maar goed, ik heb geen zin in dit "ik heb een grotere als jij spelletje" Ik laat het hierbij en weer terug AUB.
Je wilt gewoon niet goed lezen kerel, dat is je probleem. Jij hebt helemaal gelijk dat iedereen tegenwoordig dj is, maar ik heb het ruim 15 jaar professioneel gedaan, m.a.w. ik verdiende er mijn brood mee. Daarnaast heb ik eind jaren 80 een aantal jaren voor een p.a bedrijf gewerkt, en heb ik voor dat bedrijf o.a Boseinstalaties professioneel bij mensen thuis geinstalleerd. Ik geef je ook gelijk dat in veel kroegen het geluid om te janken is, maar meestal komt dat omdat de meeste van die plaatjesdraaiers niet met een mengpaneel om kunnen gaan en alles alleen maar oversturen, (het rode gedeelte in de vu-meters zit er niet voor niets en dit wordt vervolgens allemaal weer teruggeschroefd door een begrenzer. Een goede Dj staat er voor zijn publiek en niet voor zichzelf, heeft geen begrenzer nodig en kan met een mengpaneel omgaan.
Maar goed, ik heb geen zin in dit "ik heb een grotere als jij spelletje" Ik laat het hierbij en weer terug AUB.
Kijk daarmee ben ik het volledig met je eensyltkdy schreef: Een goede Dj staat er voor zijn publiek en niet voor zichzelf, heeft geen begrenzer nodig en kan met een mengpaneel omgaan.
en idd het lijkt me verstandiger om te gaan zou namelijk zonde zijn als hierdoor waarschuwingen oid gegeven moeten gaan worden we hebben beide onze mening geven klaar nu graag
-
Wil miss toch kabels voor een sub gaan trekken.
Ik moet de kabel doorvoeren achter het dashboard kasje, de accu moet er ook even uit. Mag ik deze zo los maken? Heeft dit geen gevolgens voor de boordcomputer of climate control?? Of is er een makkelijkere doorvoer plaats?
En waar zit die goot om de kabels door te voeren naar achter?
Ik moet de kabel doorvoeren achter het dashboard kasje, de accu moet er ook even uit. Mag ik deze zo los maken? Heeft dit geen gevolgens voor de boordcomputer of climate control?? Of is er een makkelijkere doorvoer plaats?
En waar zit die goot om de kabels door te voeren naar achter?
Dcreator schreef:als je accu in de kofferbak ligt is het erg gemakkelijk, dan hoef je ze alleen naar je radio toe te leiden, in de "rugleuning" achter de wangen van de achterbank zitten voorgefabriceerde gaten waar je de kabels door kan leiden, kun je dan onder de achterbank of achter je achterpaneel door laten komen, en dan zo onder je dorpellijst door, die klik je zo los, moet je maar ff googlen, en dan ben je er al bijna!
Kabels leggen op zichzelf zonder alles te monteren op je apparatuur kost je denk ik halfuurtje/driekwartier
>>>>Showroom E36's<<<<
-
Die dorpellijst krijg ik niet los.., zit die echt geklikt? En moet het kapje van de rechtvoorspeaker er ook even af?
Het paneel langs de achterbank heb wel los.
Het paneel langs de achterbank heb wel los.
Schuiven, weet even niet of het naar voor of achter is.. moet je ff googlen anders
>>>>Showroom E36's<<<<
-
Naar voor schuiven ben ik achter gekomen, gaat er mega moeilijk omdat de bekleding strak om de klemmen zit.
Heb de kabels (deels) erin liggen, moet alleen nog de remote aansluiten maar moet ff meten welke de schakelde 12V is. En ik heb de voedingskabels in het dashbord kasje liggen die moet ik nog doorvoeren door het schutbord. Maar dan moet de accu en accubak eruit. Mag ik de accu zo los koppelen? Of moet je daarna weer dingen resetten oid?
Heb de kabels (deels) erin liggen, moet alleen nog de remote aansluiten maar moet ff meten welke de schakelde 12V is. En ik heb de voedingskabels in het dashbord kasje liggen die moet ik nog doorvoeren door het schutbord. Maar dan moet de accu en accubak eruit. Mag ik de accu zo los koppelen? Of moet je daarna weer dingen resetten oid?
Remote staat op t labeltje van de kabelboom van de radio (meestal blauw wit) anders kan je ook de aansluiting van de elektrische/geschakelde antenne pakken die doet het zelfde
kan geen kwaad om je accu eraf te halen enige wat er gereset is, is de tijd-datum instellingen van je radio
kan geen kwaad om je accu eraf te halen enige wat er gereset is, is de tijd-datum instellingen van je radio
-
Ik wil nu ook mijn voor speakers vervangen.
ik heb nu dus een 2weg systeem, de tweeters zitten apart in de deur en ik heb geen idee of ze nog werken.
Waardoor zal ik de speakers nu vervangen? "1weg" ? Of gewoon 2 of 3 weg speakers?
ik heb nu dus een 2weg systeem, de tweeters zitten apart in de deur en ik heb geen idee of ze nog werken.
Waardoor zal ik de speakers nu vervangen? "1weg" ? Of gewoon 2 of 3 weg speakers?