Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Inmiddels terug van een proefrit en de auto rijdt fantastisch en de compressor pompt geweldig goed. Dus happy.
Maar hierbij nog wat aanvullingen, wellicht heeft iemand er wat aan:
De slang met filter loopt van onder de pomp omhoog en zit tussen de carrosserie en het plastic binnenscherm van het achterwiel.
Je moet dus inderdaad wat boutjes en moertjes lossen om het binnenscherm los te kunnen halen zodat je er goed bij kan.
Hier zie je de nieuwe gevlochten slang al, eerste stuk waarin hij vanaf de pomp in het binnenscherm vast zit, in een klemmetje.
Vervolgens loopt de slang (zie boven links in de hoek) boven het plastic ding langs wat in het binnenscherm vast zit. Vlak achter het montagepunt/bout zit nog een klemmetje waar de compressor slang doorheen loopt.
Vervolgens loopt de slang mooi in de ronding van de wielkast en eindigt bij het filter. Hier zie je al het nieuwe filter. Het oude fliter zit met een tywrap vast. Deze moet je doorknippen. Vervolgens kan je houdertje voor de tywrap van de schroefdraad afdraaien en er een nieuwe tywrap doorheen doen en dan weer terug op de schroefdraad draaien.
Het oude filter heeft een opstaand randje waardoor het filter nooit van de tywrap af kan glijden. Het nieuwe filter heeft dit niet en loopt zelfs taps...hoe lossen andere mensen dit op? Ik heb voor de zekerheid nog een extra tywrap strak op het filter geklemd, waardoor er een extra borging is en het filter en wat moeilijker af kan schieten.
Vervolgens de nieuwe pomp onder gebouwd - ik had de complete unit gekocht dus inclusief steun en verdeler. Eerst nog even het oude relais verwijdert voordat de stekkers weer aangesloten werden.
Nog een opmerking over de rode en blauwe slangetjes die naar de luchtbalgen lopen. De moeren/wartels zaten bij mij vast op de leiding...het help dan om voordat je ze monteert alvast wat slagen de andere kant op te geven voordat je ze in de verdeler monteert. Je zet ze als het ware op spanning en zodra je de moer vast zet, gaat de spanning er vanaf maar moet je toch nog wat slagen maken voordat hij vast zit en draai je dus de leiding mee!
Nog even iets om op te letten! Als je een complete unit plaatst met nieuwe verdeler en je draait de meegeleverde koppelingen er uit, vergeet dan niet om ook de knelkoppelingetjes te verwijderen...die blijven zitten namelijk..
Toen het grote moment. Alles was aangesloten. Nieuwe relais erin. Bokjes er onder uit en krik wat laten zakken...contact aan...en brrrrrrrrrrrrrrrrrrr...auto kwam netjes omhoog. Toen ging ik in de achterbak zitten en was het plotseling POEFFFFSSSSSSSSSSSSSSSSTTTTTTTTTTTTtttttttttttttt.....auto weer op zijn kont.
Dan baal je als een stekker en eerst gedachte was één van de leidingen die naar de balgen loopt gebroken...blik onder de auto en dit is wat ik zag:
Je koopt dus voor 500 eur een nieuwe compressor installatie, waar de leiding gewoon niet goed vast zit!!!??? Waarom is het toch zo moeilijk gewoon nette kwaliteit te leveren...? Echter ook geluk, want dit was in 5 minuten gefixed en de auto en compressor zijn weer top.
Auto rijdt fantastisch! Geen storing meer.
Maar hierbij nog wat aanvullingen, wellicht heeft iemand er wat aan:
De slang met filter loopt van onder de pomp omhoog en zit tussen de carrosserie en het plastic binnenscherm van het achterwiel.
Je moet dus inderdaad wat boutjes en moertjes lossen om het binnenscherm los te kunnen halen zodat je er goed bij kan.
Hier zie je de nieuwe gevlochten slang al, eerste stuk waarin hij vanaf de pomp in het binnenscherm vast zit, in een klemmetje.
Vervolgens loopt de slang (zie boven links in de hoek) boven het plastic ding langs wat in het binnenscherm vast zit. Vlak achter het montagepunt/bout zit nog een klemmetje waar de compressor slang doorheen loopt.
Vervolgens loopt de slang mooi in de ronding van de wielkast en eindigt bij het filter. Hier zie je al het nieuwe filter. Het oude fliter zit met een tywrap vast. Deze moet je doorknippen. Vervolgens kan je houdertje voor de tywrap van de schroefdraad afdraaien en er een nieuwe tywrap doorheen doen en dan weer terug op de schroefdraad draaien.
Het oude filter heeft een opstaand randje waardoor het filter nooit van de tywrap af kan glijden. Het nieuwe filter heeft dit niet en loopt zelfs taps...hoe lossen andere mensen dit op? Ik heb voor de zekerheid nog een extra tywrap strak op het filter geklemd, waardoor er een extra borging is en het filter en wat moeilijker af kan schieten.
Vervolgens de nieuwe pomp onder gebouwd - ik had de complete unit gekocht dus inclusief steun en verdeler. Eerst nog even het oude relais verwijdert voordat de stekkers weer aangesloten werden.
Nog een opmerking over de rode en blauwe slangetjes die naar de luchtbalgen lopen. De moeren/wartels zaten bij mij vast op de leiding...het help dan om voordat je ze monteert alvast wat slagen de andere kant op te geven voordat je ze in de verdeler monteert. Je zet ze als het ware op spanning en zodra je de moer vast zet, gaat de spanning er vanaf maar moet je toch nog wat slagen maken voordat hij vast zit en draai je dus de leiding mee!
Nog even iets om op te letten! Als je een complete unit plaatst met nieuwe verdeler en je draait de meegeleverde koppelingen er uit, vergeet dan niet om ook de knelkoppelingetjes te verwijderen...die blijven zitten namelijk..
Toen het grote moment. Alles was aangesloten. Nieuwe relais erin. Bokjes er onder uit en krik wat laten zakken...contact aan...en brrrrrrrrrrrrrrrrrrr...auto kwam netjes omhoog. Toen ging ik in de achterbak zitten en was het plotseling POEFFFFSSSSSSSSSSSSSSSSTTTTTTTTTTTTtttttttttttttt.....auto weer op zijn kont.
Dan baal je als een stekker en eerst gedachte was één van de leidingen die naar de balgen loopt gebroken...blik onder de auto en dit is wat ik zag:
Je koopt dus voor 500 eur een nieuwe compressor installatie, waar de leiding gewoon niet goed vast zit!!!??? Waarom is het toch zo moeilijk gewoon nette kwaliteit te leveren...? Echter ook geluk, want dit was in 5 minuten gefixed en de auto en compressor zijn weer top.
Auto rijdt fantastisch! Geen storing meer.
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Mooie tekst. Hier nog twee foto's die het verschil tonen tussen de oude en nieuwe leiding :
Oude type :
Nieuwe type :
Oude type :
Nieuwe type :
525d E61 2007 pre-LCI
- malle pietje
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Ook mijn compressor is op, al vanaf ik m kocht twee maanden geleden kwam de foutmelding regelmatig omhoog. Inmiddels hoor ik m iedere start een minuutje brommen, waarna hij uitslaat en de foutmelding omhoog komt. Die is dus bijna overleden. Inmiddels lijkt hij ook wat lager te hangen. Niet zo gek als iedere keer probeert te pompen maar er niks meer gebeurt.
Nou zie ik op http://www.air-suspension-shop.com/Luftversorgung_4 maar liefst 7 compressoren staan, allemaal net wat duurder dan de andere. Welke moet ik hebben? Volgens Realoem nr 37106793778. De goedkoopste compressor is 250euro inclusief relais en zou volgens de site passen. Mis ik iets?
Op de brug vervang ik ter plekke gewoon de luchtslang en filter. Daar ga ik geen 40euro voor betalen.
Nou zie ik op http://www.air-suspension-shop.com/Luftversorgung_4 maar liefst 7 compressoren staan, allemaal net wat duurder dan de andere. Welke moet ik hebben? Volgens Realoem nr 37106793778. De goedkoopste compressor is 250euro inclusief relais en zou volgens de site passen. Mis ik iets?
Op de brug vervang ik ter plekke gewoon de luchtslang en filter. Daar ga ik geen 40euro voor betalen.
- malle pietje
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Inmiddels via de website gevraagd wat het verschil is tussen de German Standard en de overige modellen. Kreeg binnen 2 minuten de volgende reactie:
Hallo Herr Smit,
der Unterschied besteht aus der Verarbeitung und Leistung. Das deutsche Modell ist robuster verarbeitet
und erreicht den benötigten Druck innerhalb weniger Sekunden. Bei den günstigeren Modellen dauert dieser Vorgang länger. Wenn Sie per PayPal bezahlen sollte der Kompressor heute versendet werden und morgen bei Ihnen sein.
Mit freundlichen Grüßen – Kind Regards – Cordialement – Atentamente - Cordiali saluti
Ofwel, bouwkwaliteit, druk en snelheid van werking zijn het verschil.
Het zal me worst zijn, als ie het maar doet! Dus ik ga m bestellen en hopelijk zaterdag ochtend inbouwen.
Hallo Herr Smit,
der Unterschied besteht aus der Verarbeitung und Leistung. Das deutsche Modell ist robuster verarbeitet
und erreicht den benötigten Druck innerhalb weniger Sekunden. Bei den günstigeren Modellen dauert dieser Vorgang länger. Wenn Sie per PayPal bezahlen sollte der Kompressor heute versendet werden und morgen bei Ihnen sein.
Mit freundlichen Grüßen – Kind Regards – Cordialement – Atentamente - Cordiali saluti
Ofwel, bouwkwaliteit, druk en snelheid van werking zijn het verschil.
Het zal me worst zijn, als ie het maar doet! Dus ik ga m bestellen en hopelijk zaterdag ochtend inbouwen.
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Ik hoop voor jou dan wel dat die bouwkwaliteit alleen op het buitengedeelte slaat en niet op de inhoudelijke onderdelen.
Ben benieuwd , scheelt wel wat geld maar ik zou toch voor origineel gaan als ik dit lees, alleen al om het feit dat de drukopbouw langer duurt en ze er niet bij zetten hoeveel langer.
Ben benieuwd , scheelt wel wat geld maar ik zou toch voor origineel gaan als ik dit lees, alleen al om het feit dat de drukopbouw langer duurt en ze er niet bij zetten hoeveel langer.
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
idd als je al bedenkt dat als hij na 1minuut niet op hoogte staat hij in fout valtBart70 schreef:Ik hoop voor jou dan wel dat die bouwkwaliteit alleen op het buitengedeelte slaat en niet op de inhoudelijke onderdelen.
Ben benieuwd , scheelt wel wat geld maar ik zou toch voor origineel gaan als ik dit lees, alleen al om het feit dat de drukopbouw langer duurt en ze er niet bij zetten hoeveel langer.
- malle pietje
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Tja, wie zal het zeggen. Maar om eerlijk te zijn maak ik me daar geen zorgen over. Heb nog geen enkele klacht hier op het forum gelezen, sterker nog alleen positieve reacties. En ik zou ook niet weten wat het verschil met een originele is, behalve dat het niet bij de dealer is gekocht (a 500euro).
VInd t wel best, liever een nieuwe dan een tweede handsje, maar met 3 ton probeer ik graag eens wat goedkopers uit.
VInd t wel best, liever een nieuwe dan een tweede handsje, maar met 3 ton probeer ik graag eens wat goedkopers uit.
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Geef je ergens wel gelijk hoor maar ik reken altijd wat verder, als een originele ruim twee keer zo lang mee gaat, wat ik niet weet maar me wel kan voorstellen, dan is een originele uiteindelijk goedkoper. Verder hou ik niet zo van imitatieonderdelen, uitzonderingen daar gelaten.
- malle pietje
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Eens, liever origineel, maar in dit geval scheelt het 250 euro op een onderdeel van 250euro....Ben benieuwd....
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Die van mijn bmw is ook overleden en heb net een nieuwe besteld bij air supension shop maar wel via ebay.
Heb daar een jaar geleden ook een voor een maat besteld en die zijn van het merk amk..wat ook origineel onder de bmw afkomt,alleen met een bmw sticker.
totaal 399 en de verzending is gratis.....
Heb daar een jaar geleden ook een voor een maat besteld en die zijn van het merk amk..wat ook origineel onder de bmw afkomt,alleen met een bmw sticker.
totaal 399 en de verzending is gratis.....
eeuwigheid duurt het langst..........
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Dat lijkt me dan een zeer verstandige keus, toch soort van origineel maar wel 100 euro goedkoper, goed bezig zou ik zeggenharm1965 schreef:Die van mijn bmw is ook overleden en heb net een nieuwe besteld bij air supension shop maar wel via ebay.
Heb daar een jaar geleden ook een voor een maat besteld en die zijn van het merk amk..wat ook origineel onder de bmw afkomt,alleen met een bmw sticker.
totaal 399 en de verzending is gratis.....
- malle pietje
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Vandaag de compressor vervangen. Wel een brug gehuurd, lekker makkelijk. Compressor vervangen ansich is niet moeilijk. De aansluitingen van de oude zaten precies andersom, dus moest ik verleggen. De hoge druk aansluiting blijkt heel eenvoudig, de oude (flexibele) leiding knip je af en steek je eenvoudig in het tuutje van de nieuwe compressor. Moet je dus wel eerst achter komen Relais vervangen, contact aan en pompen maar! De auto was flink gezakt dus hij had er even voor nodig om op te pompen, maar daarna keurig op hoogte. Hij maakt best wat herrie, die nieuwe, hetzelfde geluid als de oude. Enigszins zorgwekkend. Als ie afslaat, hoor je nog een blow-off sish. Wel alle koppelingen gecontroleerd en geen lekkage.
Helaas kreeg ik bij de tweede rit, na 10minuten rijden, toch weer een storingsmelding. Even snel herstart, daarna geen meldingen meer. Rijhoogte ook netjes.
Kom ik net thuis, auto afgesloten, hoor ik toch de compressor nog draaien en vervolgens afslaan met een sish. Vreemd hoor, hiervoor nooit iets gehoord (en bij mijn vrouw, die een 525i heeft, hoor ik ook nooit wat)...
Hou het even in de gaten deze week, maar ga wel airsuspensionshop.com even benaderen met wat vraagjes.
Goedkoop duurkoop??
Helaas kreeg ik bij de tweede rit, na 10minuten rijden, toch weer een storingsmelding. Even snel herstart, daarna geen meldingen meer. Rijhoogte ook netjes.
Kom ik net thuis, auto afgesloten, hoor ik toch de compressor nog draaien en vervolgens afslaan met een sish. Vreemd hoor, hiervoor nooit iets gehoord (en bij mijn vrouw, die een 525i heeft, hoor ik ook nooit wat)...
Hou het even in de gaten deze week, maar ga wel airsuspensionshop.com even benaderen met wat vraagjes.
Goedkoop duurkoop??
Laatst gewijzigd door malle pietje op 06 apr 2014, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- malle pietje
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Zonet nog even geluisterd, nu is het een prachtig zacht zoemen.
Vreemd hoor, deze week maar even goed in de gaten houden.
Vreemd hoor, deze week maar even goed in de gaten houden.
- malle pietje
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Ten overvloede ook mijn beschrijving voor het vervangen van de compressor.
Begin met het verwijderen van de relais. Die zit in de kofferbak onderop waar het reservewiel zit. In de gebruiksaanwijzing staat aangegeven welke het is, maar bij de 530 is het deze:
Haal dan de beschermkap rechts onderop de auto weg. Dit is hem:
Hij zit vast met wat 8mm schroeven en 10mm plastic boutjes. Eenmaal verwijderd zie je de compressor direct al hangen. Hij zit vast in een frame. Links zie je de verdeler van de luchtdruk over de linker en rechter balg (rode en blauwe buisjes). Rechts komt de luchtdrukleiding uit de compressor naast de twee stekkers. Links bovenop zie je de luchaanvoerslang zitten.
Ziet er ongeveer zo uit:
.
Ik had alleen de losse compressor gekocht zonder verdeler en frame. Om die te vervangen, begin je eerst met het loshalen van de beide stekkers. Draai daarna met een steek 12 de nipper van de luchtslang los. Knijp daarna nog het klemmetje van de aanvoerslang in en trek dan de slang van het pijpje af.
Nu draai je (met een torx 25 uit mn hoofd) de torx bouten los. Een derde hand is nu wel handig... Met het boutje komen ook een veertje mee. Raak de ringetjes niet kwijt die bovenop het rubber zitten! Haal nu de compressor weg.
Op de werkbank:
Flink verroest. Je moet de rubberen steuntjes overzetten. Onthou goed hoe ze van de oude afkomen...
Dan de nieuwe! Deze heeft een gek blauw tuutje voor de hoge druk leiding. In de gebruiksaanwijzing bleek te staan waar ik na 15 minuten rommelen achter kwam: je moet de oude nippel afknippen en het plastic pijpje gewoon in het blauwe tuutje duwen. Goed aandrukken en klaar! Dit is het tuutje:
Controleer nu eerst of de lucht aanvoerslang aan de goeie kant zit, en zorg zonodig dat je de leidingen omlegt. Bij mij was de luchtaanvoerleiding voledig uitgedroogd en niet meer herbruikbaar. Bij jou ook, dan moet je die vervangen. Hoeft niet nu. Hang eerst de nieuwe compressor op. Prik de plastic leiding in het blauwe tuutje, en klik de stekkers op zn plek.
Als de aanvoerleiding aan vervanging toe is, verwijder dan het wiel (sorry, echt nodig), haal de wielkuip los door alle 8 en 10mm schroefjes los te draaien (ze zijn allemaal redelijk vindbaar) en trek hem aan de kant. Je ziet nu de slang lopen. Eenvoudig te vervangen door een benzine leiding die je echt overal kunt kopen. Evenals het filtertje.
Slang vervangen? Zet het wiel terug, plug dan de relais in en zet de auto op contact. Je zou nu de compressor moeten horen pompen.
Check de rijhoogte, check de leidingen, nu je er toch staat, controleer je achterremmen, ophangpunten, spuit de hoogteregelaar-sensoren even met wd40 in, controleer de luchtbalgen op lekkage en als je tevreden bent, schroef je alle beschermplaten weer terug....
Totale tijdbesteding? Precies 1 uur.
Begin met het verwijderen van de relais. Die zit in de kofferbak onderop waar het reservewiel zit. In de gebruiksaanwijzing staat aangegeven welke het is, maar bij de 530 is het deze:
Haal dan de beschermkap rechts onderop de auto weg. Dit is hem:
Hij zit vast met wat 8mm schroeven en 10mm plastic boutjes. Eenmaal verwijderd zie je de compressor direct al hangen. Hij zit vast in een frame. Links zie je de verdeler van de luchtdruk over de linker en rechter balg (rode en blauwe buisjes). Rechts komt de luchtdrukleiding uit de compressor naast de twee stekkers. Links bovenop zie je de luchaanvoerslang zitten.
Ziet er ongeveer zo uit:
.
Ik had alleen de losse compressor gekocht zonder verdeler en frame. Om die te vervangen, begin je eerst met het loshalen van de beide stekkers. Draai daarna met een steek 12 de nipper van de luchtslang los. Knijp daarna nog het klemmetje van de aanvoerslang in en trek dan de slang van het pijpje af.
Nu draai je (met een torx 25 uit mn hoofd) de torx bouten los. Een derde hand is nu wel handig... Met het boutje komen ook een veertje mee. Raak de ringetjes niet kwijt die bovenop het rubber zitten! Haal nu de compressor weg.
Op de werkbank:
Flink verroest. Je moet de rubberen steuntjes overzetten. Onthou goed hoe ze van de oude afkomen...
Dan de nieuwe! Deze heeft een gek blauw tuutje voor de hoge druk leiding. In de gebruiksaanwijzing bleek te staan waar ik na 15 minuten rommelen achter kwam: je moet de oude nippel afknippen en het plastic pijpje gewoon in het blauwe tuutje duwen. Goed aandrukken en klaar! Dit is het tuutje:
Controleer nu eerst of de lucht aanvoerslang aan de goeie kant zit, en zorg zonodig dat je de leidingen omlegt. Bij mij was de luchtaanvoerleiding voledig uitgedroogd en niet meer herbruikbaar. Bij jou ook, dan moet je die vervangen. Hoeft niet nu. Hang eerst de nieuwe compressor op. Prik de plastic leiding in het blauwe tuutje, en klik de stekkers op zn plek.
Als de aanvoerleiding aan vervanging toe is, verwijder dan het wiel (sorry, echt nodig), haal de wielkuip los door alle 8 en 10mm schroefjes los te draaien (ze zijn allemaal redelijk vindbaar) en trek hem aan de kant. Je ziet nu de slang lopen. Eenvoudig te vervangen door een benzine leiding die je echt overal kunt kopen. Evenals het filtertje.
Slang vervangen? Zet het wiel terug, plug dan de relais in en zet de auto op contact. Je zou nu de compressor moeten horen pompen.
Check de rijhoogte, check de leidingen, nu je er toch staat, controleer je achterremmen, ophangpunten, spuit de hoogteregelaar-sensoren even met wd40 in, controleer de luchtbalgen op lekkage en als je tevreden bent, schroef je alle beschermplaten weer terug....
Totale tijdbesteding? Precies 1 uur.
- malle pietje
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Inmiddels contact met de airsuspension shop om vast te stellen of het brommen van de compressor en pshhhh geluid (zo'n turbo blow-off geluid) normaal zijn. De compressor doet het uitstekend maar hij doet er langer over dan de originele, daarom krijg ik af en toe nog een foutmelding.
Weet iemand of je de aansturingstijd van de compressor kunt programmeren naar bijvoorbeeld 1min30, zodat de compressor de tijd krijgt die hij nodig heeft?
Zo niet, en als de compressor gewoon goed blijkt te zijn, dan ruil ik m in voor een zwaardere. Die foutmeldingen betekenen niks, maar ik vind het wel irritant.
Weet iemand of je de aansturingstijd van de compressor kunt programmeren naar bijvoorbeeld 1min30, zodat de compressor de tijd krijgt die hij nodig heeft?
Zo niet, en als de compressor gewoon goed blijkt te zijn, dan ruil ik m in voor een zwaardere. Die foutmeldingen betekenen niks, maar ik vind het wel irritant.