e46 325Ci koelvloeistof laag, rookt lichtjes
e46 325Ci koelvloeistof laag, rookt lichtjes
Hallo allen,
sinds twee maanden ben ik trotse eigenaar van een 325Ci uit '01 met 184 k op de klok. Volledig dealer onderhouden en puntje gaaf van voor tot achter. Gisteren brandde het koelvloeistof lampje bij starten. Na een paar minuten gaat deze weer uit, vandaag echter bleef hij aan, dus zsm koelvloeistof gehaald. Bij uitstappen kwam er een beetje rook uit de nieren. Ik maakte de kap direct open en er lag wat vloeistof over het voorste gedeelte van het blok en onderin.
Waarschijnlijk het KVS reservoir gescheurd zoals ik hier al heb gelezen, of een slang/rubber dat lekt.
Op zich niets om je erg zorgen om te maken. Maar helaas viel het mij op dat het blok lang niet zo stil was als normaal bij stationair en kap open. Het is niet meer de spreekwoordelijke naaimachine, maar toch wat meer bijgeluidjes, beetje piepend, heel licht ratelend. (VANOS? Versleten riemen/pulleys?).
De temperatuur bleef onder alle omstandigheden mooi in het midden en de motor liep prima. Ik heb een maand geleden bij de dealer nog een inspectie 2 gehad waar alles in orde bleek.
Kan iemand mij vertellen wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn? Ik maak mij een beetje zorgen en ga niet naar de dealer rennen want dat gaat me waarschijnlijk veel kosten. (de inspectie a 550 euries was weer even duur genoeg).
Bij voorbaat heel veel dank!
sinds twee maanden ben ik trotse eigenaar van een 325Ci uit '01 met 184 k op de klok. Volledig dealer onderhouden en puntje gaaf van voor tot achter. Gisteren brandde het koelvloeistof lampje bij starten. Na een paar minuten gaat deze weer uit, vandaag echter bleef hij aan, dus zsm koelvloeistof gehaald. Bij uitstappen kwam er een beetje rook uit de nieren. Ik maakte de kap direct open en er lag wat vloeistof over het voorste gedeelte van het blok en onderin.
Waarschijnlijk het KVS reservoir gescheurd zoals ik hier al heb gelezen, of een slang/rubber dat lekt.
Op zich niets om je erg zorgen om te maken. Maar helaas viel het mij op dat het blok lang niet zo stil was als normaal bij stationair en kap open. Het is niet meer de spreekwoordelijke naaimachine, maar toch wat meer bijgeluidjes, beetje piepend, heel licht ratelend. (VANOS? Versleten riemen/pulleys?).
De temperatuur bleef onder alle omstandigheden mooi in het midden en de motor liep prima. Ik heb een maand geleden bij de dealer nog een inspectie 2 gehad waar alles in orde bleek.
Kan iemand mij vertellen wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn? Ik maak mij een beetje zorgen en ga niet naar de dealer rennen want dat gaat me waarschijnlijk veel kosten. (de inspectie a 550 euries was weer even duur genoeg).
Bij voorbaat heel veel dank!
Re: e46 325Ci koelvloeistof laag, rookt lichtjes
Ik heb wel eens een gesprongen slang gehad bij een 523i. Daarna ging de riem ook een beetje piepen omdat deze onder de KVS zat. Pin me er niet op vast maar dit kan een oorzaak zijn. Dit ging vanzelf weg. Waarschijnlijk hebben anderen nog suggesties
En met rook bedoel je denk ik (hoop ik) witte rook/stoom, heet koelwater? Alleen onder de kap of ook uit de uitlaat andere rook? (Behalve uitlaatgassen natuurlijk)
En met rook bedoel je denk ik (hoop ik) witte rook/stoom, heet koelwater? Alleen onder de kap of ook uit de uitlaat andere rook? (Behalve uitlaatgassen natuurlijk)
De rook was inderdaad meer wit denk ik, was ook vrij weinig, je zag het alleen als je stil staat, uitlaat geloof het niet.
Ik heb iets soortgelijks gehad met mijn 320ci.
Bleek waterpomp te zijn.
Die lekte beetje bij beetje zodat de riem er ook vochtig van werd en daarvan kreeg ik idd raare geluidjes en piepjes onder de motorkap.
Na vervanging van de pomp waren ineens alle symptomen weg.
Bleek waterpomp te zijn.
Die lekte beetje bij beetje zodat de riem er ook vochtig van werd en daarvan kreeg ik idd raare geluidjes en piepjes onder de motorkap.
E46 320ci Coupe (315.000km) =>Sold | E71 X6 x-drive 3.0d (60.000km) =>Sold
F10 '12 535i M-Spec Touring (55.000km)=>Sold |E46 325ci Cabrio 195.00km Sold |F01 740d LCI ex-werkbak Sold| E82 - 120d Coupe
F10 '12 535i M-Spec Touring (55.000km)=>Sold |E46 325ci Cabrio 195.00km Sold |F01 740d LCI ex-werkbak Sold| E82 - 120d Coupe
Had je ook last van vloeistof door het motor compartiment?firenza schreef:Ik heb iets soortgelijks gehad met mijn 320ci.
Bleek waterpomp te zijn.
Wat kostte de reparatie/vervanging van je waterpomp?
Thnx
Ik heb laatst ook een koelvloeistof lek gehad. Bij mij was het reservoir kapot. Nieuw reservoir erop en gaan met die banaan. Ik dacht dat deze rond de 80 a 90 euro kost bij BMW.. Als je interesse hebt heb ik nog een goede liggen, ik had eentje van een automaat gekocht terwijl ik een handgeschakelde heb. Echter heb ik deze ook 2e hands gekocht !!!! Pm voor interesse !
Grt
Grt
Waterpomp denk ik. Zijn toch ook wel een beetje een zwak punt van de zes cilinders.
Probleem tijdje terug opgelost, was een lek in de radiator, deze vervangen, thermostaat er ook bij gedaan welke aan vervanging toe was, alles bij elkaar een kleine 500 gekost. Helaas blijven de poelies enzo toch beetje piepen door de vloeistoffen die er toen op geknoeid zijn.
Poulies en riemen piepen sowieso wel een beetje.
Je geeft zelf al aan dat het expansievaatje verdacht is bij deze auto's. Eigenlijk alle kunststofdelen van het koelsysteem verouderen en kunnen gaan lekken. Een inspectie zegt niets aangezien het een paar dagen daarna kan zijn ontstaan.
Er zitten diverse kunststofaansluitingen op het blok die een klein lekje kunnen hebben. Eigenlijk alleen goed te zien door het systeem af te persen of als je geluk hebt met draaiende motor te kijken of je ergens een lek kunt vinden.
Succes,
Rob
Er zitten diverse kunststofaansluitingen op het blok die een klein lekje kunnen hebben. Eigenlijk alleen goed te zien door het systeem af te persen of als je geluk hebt met draaiende motor te kijken of je ergens een lek kunt vinden.
Succes,
Rob
-
streamline
Niels schreef:Poulies en riemen piepen sowieso wel een beetje.
Poulies en riemen moeten geluidloos lopen. Anders is de riem versleten, of de lagers in de poulies. Die zijn overigens niet los te vervangen dus je moet de complete spanners kopen.
Ik heb mijn complete riemen en spanners vervangen bij 105.000km. Een van de spanners krijste bij een koude start. alles alles vervangen is loopt het gewoon stil.
Hoi Rob, thnx maar ik had onlangs het volgende gepost:rob75 schreef:Je geeft zelf al aan dat het expansievaatje verdacht is bij deze auto's. Eigenlijk alle kunststofdelen van het koelsysteem verouderen en kunnen gaan lekken. Een inspectie zegt niets aangezien het een paar dagen daarna kan zijn ontstaan.
Succes,
Rob
"Probleem tijdje terug opgelost, was een lek in de radiator, deze vervangen, thermostaat er ook bij gedaan welke aan vervanging toe was, alles bij elkaar een kleine 500 gekost. Helaas blijven de poelies enzo toch beetje piepen door de vloeistoffen die er toen op geknoeid zijn.
Wat kost dat geintje ongeveer?streamline schreef:Niels schreef:Poulies en riemen piepen sowieso wel een beetje.
Poulies en riemen moeten geluidloos lopen. Anders is de riem versleten, of de lagers in de poulies. Die zijn overigens niet los te vervangen dus je moet de complete spanners kopen.
Ik heb mijn complete riemen en spanners vervangen bij 105.000km. Een van de spanners krijste bij een koude start. alles alles vervangen is loopt het gewoon stil.