ATF Stuurbekrachtigings olie.
ATF Stuurbekrachtigings olie.
Zit even met een vraagje/probleem, ik heb recent me LUK LF20 vervangen voor een LUK LF30.
Daarbij heb ik alle olie ververst en er ca 1liter MPM ATF D3 F/G ingedaan.
Nu als ik de auto in de ochtend start stuurt ie soepel en stil en ook tijdens het rijden
Echter als ik hem in ze vrij zet en gas geeft (1500/2000 tpm) en dan instuur dan maakt de pomp best wel wat lawaai, maar stuurt wel soepel, als de motor goed warm is is het weg.
Kan het zijn dat ik er toch misschien toch originele ATF D2 van BMW in had moet doen, of kan het ergens anders aan liggen.
Ik heb er wel inmiddels een tube Forte Powersteering Treatment ingedaan, maar ik denk dat ik daar misschien even goed mee moet rijden voordat dat helemaal door je systeem is
Daarbij heb ik alle olie ververst en er ca 1liter MPM ATF D3 F/G ingedaan.
Nu als ik de auto in de ochtend start stuurt ie soepel en stil en ook tijdens het rijden
Echter als ik hem in ze vrij zet en gas geeft (1500/2000 tpm) en dan instuur dan maakt de pomp best wel wat lawaai, maar stuurt wel soepel, als de motor goed warm is is het weg.
Kan het zijn dat ik er toch misschien toch originele ATF D2 van BMW in had moet doen, of kan het ergens anders aan liggen.
Ik heb er wel inmiddels een tube Forte Powersteering Treatment ingedaan, maar ik denk dat ik daar misschien even goed mee moet rijden voordat dat helemaal door je systeem is
Re: ATF Stuurbekrachtigings olie.
Hoi Hompie,
Is het vloeistof wel op peil? (tussen de min. en max. strepen) Probeer eens het systeem te ontluchten. Dit kan door de dop (bijna) los te draaien zodat er evt. lucht kan ontsnappen en dan motor starten en het stuurwiel uiterst naar links en naar rechts draaien. Herhaal dit evt. nogmaals. Draai de dop dicht en ga een stukje rijden en luister of het lawaai weg is.
Is het vloeistof wel op peil? (tussen de min. en max. strepen) Probeer eens het systeem te ontluchten. Dit kan door de dop (bijna) los te draaien zodat er evt. lucht kan ontsnappen en dan motor starten en het stuurwiel uiterst naar links en naar rechts draaien. Herhaal dit evt. nogmaals. Draai de dop dicht en ga een stukje rijden en luister of het lawaai weg is.
Re: ATF Stuurbekrachtigings olie.
Peil staat netjes iets onder max (koude motor) en het systeem is goed ontlucht verders
Ik heb al eerder problemen gehad met MPM ATF olie in me E38 ook, die stuurde helemaal haast niet in de winter en met warme motor als een zonnetje, misschien heeft het toch te maken met de dikte bij koude start, want volgens mij zit er niet veel verschil tussen ATF D2 en ATF D3.
Ik rij er nog even mee anders gooi ik er gewoon weer een liter Originele ATF D2 in van de BMW.
Ik heb al eerder problemen gehad met MPM ATF olie in me E38 ook, die stuurde helemaal haast niet in de winter en met warme motor als een zonnetje, misschien heeft het toch te maken met de dikte bij koude start, want volgens mij zit er niet veel verschil tussen ATF D2 en ATF D3.
Ik rij er nog even mee anders gooi ik er gewoon weer een liter Originele ATF D2 in van de BMW.
Re: ATF Stuurbekrachtigings olie.
Even een liter originele BMW ATD DII gehaald bij de dealer, de ATD DIII F/G hoort er gewoon niet in volgens de hun en volgens de boeken
Morgen alles leeg trekken en de nieuwe olie erin, weer zo een goor klusje
Ben benieuwd of het geluid weg is daarmee
Morgen alles leeg trekken en de nieuwe olie erin, weer zo een goor klusje
Ben benieuwd of het geluid weg is daarmee
Re: ATF Stuurbekrachtigings olie.
Dexron III zou Dexron II prima moeten kunnen vervangen.
Castrol adviseert ook Dexron III. Ik denk dat de tube toverdrank wat je er in hebt gegooid meer verschil maakt dan het verschill tussen D II en DIII.
Waarom heb je er een LF30 op gezet? Was de oude pomp stuk of verwacht je een betere bekrachtiging.
Castrol adviseert ook Dexron III. Ik denk dat de tube toverdrank wat je er in hebt gegooid meer verschil maakt dan het verschill tussen D II en DIII.
Waarom heb je er een LF30 op gezet? Was de oude pomp stuk of verwacht je een betere bekrachtiging.
BMW 330D Touring F31
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d
Re: ATF Stuurbekrachtigings olie.
Oude was een Imitatiepomp en voor de soepelere sturing, wat ie ook doet nu
Ook mede door een rammel die met koude start hoorbaar was steeds, maar dat bleek toch uiteindelijk niet door de pomp te komen.
De Forte was inderdaad een beetje zonde misschien, maar kan geen kwaad verder, is goed spul en wordt veel gebruikt.
Ook mede door een rammel die met koude start hoorbaar was steeds, maar dat bleek toch uiteindelijk niet door de pomp te komen.
De Forte was inderdaad een beetje zonde misschien, maar kan geen kwaad verder, is goed spul en wordt veel gebruikt.
Re: ATF Stuurbekrachtigings olie.
Inmiddels de olie ververst weer voor origineel BMW ATF D2, maar helaas het geluid blijft met gas geven en insturen, vooral met koude start.
Klinkt net alsof er geen olie in zit, beetje metaalachtig slijpend geluid
Als ie warm is is het iets minder, maar niet veel.
Oliepei staat netjes op niveau, zou er dan toch iets versleten zijn in de pomp
Blijft natuurlijk een gebruikte pomp
Inmiddels een mailtje gestuurd naar een revisie bedrijf voor info.
Klinkt net alsof er geen olie in zit, beetje metaalachtig slijpend geluid
Als ie warm is is het iets minder, maar niet veel.
Oliepei staat netjes op niveau, zou er dan toch iets versleten zijn in de pomp
Blijft natuurlijk een gebruikte pomp
Inmiddels een mailtje gestuurd naar een revisie bedrijf voor info.
Re: ATF Stuurbekrachtigings olie.
Inmiddels antwoord op mijn vraag, pomp is ingesleten dus werkt niet optimaal meer en maakt bijgeluiden.
Conclusie: nieuwe LUK LF30 aanschaffen, dan maar een keer duur, zo zie je maar 'goedkoop is weer duurkoop'
Een nieuwe pomp zal dus ook soepeler en lichter sturen dan een met 156.000 km erop
Maar goed de LUK LF30 heeft me uiteindelijk met de verkoop van de oude LF20 maar 20 euro gekost, dus mag ook niet zeuren en het monteren stelt niks voor.
Conclusie: nieuwe LUK LF30 aanschaffen, dan maar een keer duur, zo zie je maar 'goedkoop is weer duurkoop'
Een nieuwe pomp zal dus ook soepeler en lichter sturen dan een met 156.000 km erop
Maar goed de LUK LF30 heeft me uiteindelijk met de verkoop van de oude LF20 maar 20 euro gekost, dus mag ook niet zeuren en het monteren stelt niks voor.
Re: ATF Stuurbekrachtigings olie.
Inmiddels een nieuwe LF30 stuurpomp besteld
Re: ATF Stuurbekrachtigings olie.
Ben benieuwd of het probleem daarna opgelost is.
Re: ATF Stuurbekrachtigings olie.
Mag het wel hopen het gejank komt ook echt uit de pomp, de nieuw is inmiddels binnen en ga ik morgenavond op me gemak monteren
Re: ATF Stuurbekrachtigings olie.
Nieuwe pomp gemonteerd, geluid is wel iets minder nu, je hoort hem nog wel behoorlijk zoemen en brommen als je stuurt.
Echter stuurt die niet soepel meer, net zoals de LUK LF20 een beetje weer met wat gehaper en gebrom.
Mogelijk pomp ie ergens niet goed door, wat ook door de gebruikte hoge drukleiding kan komen.
Dus nieuwe hoge druk leiding besteld, nieuwe reservoir/filter en nieuwe terugslapklep (banjobout)
Auto staat lekker in de garage en wordt niet meer mee gereden voordat alles in orde is
Echter stuurt die niet soepel meer, net zoals de LUK LF20 een beetje weer met wat gehaper en gebrom.
Mogelijk pomp ie ergens niet goed door, wat ook door de gebruikte hoge drukleiding kan komen.
Dus nieuwe hoge druk leiding besteld, nieuwe reservoir/filter en nieuwe terugslapklep (banjobout)
Auto staat lekker in de garage en wordt niet meer mee gereden voordat alles in orde is
Re: ATF Stuurbekrachtigings olie.
Nieuwe pomp, nieuwe drukleiding van Meyle die niet goed past, nieuw reservoir, nieuwe olie en nog steeds hetzelfde gejank, zwaar sturen en vibratie in het stuur, pomp maakt ook een scherp geluid
(alsof er een lager niet goed is)
Leiding gaat retour morgen, pomp gaat retour morgen
Wat een ellende allemaal, originele drukleiding weer terug geplaatst inmiddels
Er moet ook weer een nieuwe originele pomp terug komen voor, dus weer alles uit elkaar gehaald en maar weer wachten
Wordt er zo moe van
(alsof er een lager niet goed is)
Leiding gaat retour morgen, pomp gaat retour morgen
Wat een ellende allemaal, originele drukleiding weer terug geplaatst inmiddels
Er moet ook weer een nieuwe originele pomp terug komen voor, dus weer alles uit elkaar gehaald en maar weer wachten
Wordt er zo moe van
Re: ATF Stuurbekrachtigings olie.
Klinkt het net als in dit filmpje?
Dat is namelijk mijn auto. Ik heb ook de stuurbekrachtigingspomp en olie, filter/reservoir ed al vervangen. Niet het stuurhuis en de leidingen. Ik blijft dit geluid houden.
Ik heb (zoals bij de beschrijving van het filmpje staat) geluisterd met een schroevendraaier op het apparaat en de uiteinde mijn oor. Zowel de dynamo en de stuurbekrachtigingspomp geven het geluid weer. De stuurpomp iets harder.
Ik heb zelf inmiddels de moed opgegeven en denk dat het 'gewoon erbij hoort' (bij een 6-cilinder E36, mog. ook andere modellen en typen). Op i-net staat best veel gewone filmpjes van 6-cilinders waar ik het geluid ook meen te horen.
Ik heb het overigens constant en het gaat dus met de toeren mee. Met insturen wordt het sterker.
Dat is namelijk mijn auto. Ik heb ook de stuurbekrachtigingspomp en olie, filter/reservoir ed al vervangen. Niet het stuurhuis en de leidingen. Ik blijft dit geluid houden.
Ik heb (zoals bij de beschrijving van het filmpje staat) geluisterd met een schroevendraaier op het apparaat en de uiteinde mijn oor. Zowel de dynamo en de stuurbekrachtigingspomp geven het geluid weer. De stuurpomp iets harder.
Ik heb zelf inmiddels de moed opgegeven en denk dat het 'gewoon erbij hoort' (bij een 6-cilinder E36, mog. ook andere modellen en typen). Op i-net staat best veel gewone filmpjes van 6-cilinders waar ik het geluid ook meen te horen.
Ik heb het overigens constant en het gaat dus met de toeren mee. Met insturen wordt het sterker.
Re: ATF Stuurbekrachtigings olie.
Riem ook al eens vervangen?
BMW 330D Touring F31
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d