stotteren/inhouden *EINDELIJK OPGELOST!*

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
530-Driver
Berichten: 104
Lid geworden op: 15 feb 2014, 21:52
Locatie: Friesland

stotteren/inhouden *EINDELIJK OPGELOST!*

Bericht door 530-Driver » 24 feb 2014, 21:04

Goeden avond allen..

Helaas binnen 1 week al het eerste echte probleem met onze E61
2005, 217.000km.

Tijdens de terugreis van de handelaar had de BMW onderweg al eens een hikje gegeven laag in toeren op consequente snelheid. Toen verder geen aandacht aan besteed omdat het ook bij 1x bleef op +-200km Afgelopen weekend naar Parijs geweest en onderweg werd het steeds erger.

Op de terugweg wilde de auto zelfs niet eens meer volgas acceleren, dan begon die te bokken en te doen.
Starten gaat wel nog goed, maar loopt eerste paar tellen of 4 of 5 poten 2x gas geven en dan loopt ie weer op 6 poten.

Bij de garage geweest en daar kwam uit dat het roetfilter dicht zou zitten, ofwel roetfilter renegeren. Dit bleek dus niet te willen omdat de uitlaat temperatuur te laag zou zijn op constante snelheid :bang:

Heb t geluk dat het mijn college's zijn en dus diagnose kosten laag zijn.. maar heeft 1 van jullie enig idee waar we zouden kunnen zoeken...

Auto rookt verder niet, en dus geen foutcodes die iets specifieks aangeven.
Laatst gewijzigd door 530-Driver op 24 jun 2014, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW 530D E61, 2005
Toyota Avensis 1.6 VVT-I 2000
Honda Civic EJ9 1999

Ex: S60 2.5R AWD verkocht bij 235.0000km 08/12 - 02/14
Ex: S60 2.4 140pk 2002 Ingeruild bij 343.000km 05/11 - 08/12
Ex: Laguna 1800 automaat 2003 Ingeruild bij 162.000km 08/08 - 05/11

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: stotteren/inhouden

Bericht door tom_il » 24 feb 2014, 21:53

Heb je de motortemp al nagekeken ? Kapotte EGR thermostaat is het meest niet erkende probleem bij de Dealer.
100% van de Diesels krijgen dit probleem en de garage kan dit niet checken.
Naast de EGR best ook de hoofdthermostaat vervangen. Grootste verschil gaat de EGR thermostaat geven en deze is snel vervangen de hoofdthermostaat duurt langer.
Foutcodes gaan niet gegeneerd worden bij een kapotte thermostaat.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
530-Driver
Berichten: 104
Lid geworden op: 15 feb 2014, 21:52
Locatie: Friesland

Re: stotteren/inhouden

Bericht door 530-Driver » 24 feb 2014, 21:56

Zou dat ook die te lage uitlaat temperatuur kunnen veroorzaken?
BMW 530D E61, 2005
Toyota Avensis 1.6 VVT-I 2000
Honda Civic EJ9 1999

Ex: S60 2.5R AWD verkocht bij 235.0000km 08/12 - 02/14
Ex: S60 2.4 140pk 2002 Ingeruild bij 343.000km 05/11 - 08/12
Ex: Laguna 1800 automaat 2003 Ingeruild bij 162.000km 08/08 - 05/11

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: stotteren/inhouden

Bericht door tom_il » 24 feb 2014, 22:02

Ik zie niet in waarom niet, de hele motor draait te koud.
Regeneratie gaat ook niet plaatsvinden als de motortemperatuur ik dacht onder de 70°C is.

Jij hebt een pre-LCI. De beweegbare streepjes in de toerental teller geven een indicatie van de motortemp. Vanaf 80°C bewegen deze niet meer. Het laatste streepje moet iets vergaan dan het laatste streepje van de toerenteller. Er zijn dan nog een 8tal streepjes te zien. Ik hou altijd een oog op deze streepjes, en check af en toe een met het "geheime" menuutje.
Laatst gewijzigd door tom_il op 24 feb 2014, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
530-Driver
Berichten: 104
Lid geworden op: 15 feb 2014, 21:52
Locatie: Friesland

Re: stotteren/inhouden

Bericht door 530-Driver » 24 feb 2014, 22:05

Thnx voor de tip, heb t door gestuurd naar m'n collega!
BMW 530D E61, 2005
Toyota Avensis 1.6 VVT-I 2000
Honda Civic EJ9 1999

Ex: S60 2.5R AWD verkocht bij 235.0000km 08/12 - 02/14
Ex: S60 2.4 140pk 2002 Ingeruild bij 343.000km 05/11 - 08/12
Ex: Laguna 1800 automaat 2003 Ingeruild bij 162.000km 08/08 - 05/11

Gebruikersavatar
Vaporized
Berichten: 277
Lid geworden op: 16 jan 2013, 11:15
Locatie: Oldenzaal

Re: stotteren/inhouden

Bericht door Vaporized » 25 feb 2014, 16:26

Inderdaad een goede optie, het geheim menu 07.01 geeft de koelwater temperatuur weer !
E60 530D - Sold
E91 330D - Daily Driver

Gebruikersavatar
530-Driver
Berichten: 104
Lid geworden op: 15 feb 2014, 21:52
Locatie: Friesland

Re: stotteren/inhouden

Bericht door 530-Driver » 25 feb 2014, 17:29

Collega had gister avond auto mee naar huis genomen om dus onderweg te renegeren.. lukte dus niet vanwege de uitlaat temperatuur. Vanmorgen weer geprobeerd en lukte weer niet.

Ze gaan morgen zoeken naar een oplossing.. Heb de thermostaat optie door gegeven.

Ben benieuwd :bang:
BMW 530D E61, 2005
Toyota Avensis 1.6 VVT-I 2000
Honda Civic EJ9 1999

Ex: S60 2.5R AWD verkocht bij 235.0000km 08/12 - 02/14
Ex: S60 2.4 140pk 2002 Ingeruild bij 343.000km 05/11 - 08/12
Ex: Laguna 1800 automaat 2003 Ingeruild bij 162.000km 08/08 - 05/11

Gebruikersavatar
Vaporized
Berichten: 277
Lid geworden op: 16 jan 2013, 11:15
Locatie: Oldenzaal

Re: stotteren/inhouden

Bericht door Vaporized » 25 feb 2014, 19:24

Kijk nou eens eerst naar de werkelijke koelwatertemperatuur.. Zoek geheim menu E60 op en ga eens kijken..
Dit is gissen en gokken en daar wordt je niet wijzer van.. Lekker even laten draaien op de oprit en een stukje rijden met niet al teveel snelheid zou al voldoende moeten zijn voor een goede warmte ontwikkeling ..
E60 530D - Sold
E91 330D - Daily Driver

Gebruikersavatar
530-Driver
Berichten: 104
Lid geworden op: 15 feb 2014, 21:52
Locatie: Friesland

Re: stotteren/inhouden

Bericht door 530-Driver » 25 feb 2014, 19:27

Auto staat op de zaak en niet thuis ;)
BMW 530D E61, 2005
Toyota Avensis 1.6 VVT-I 2000
Honda Civic EJ9 1999

Ex: S60 2.5R AWD verkocht bij 235.0000km 08/12 - 02/14
Ex: S60 2.4 140pk 2002 Ingeruild bij 343.000km 05/11 - 08/12
Ex: Laguna 1800 automaat 2003 Ingeruild bij 162.000km 08/08 - 05/11

Gebruikersavatar
530-Driver
Berichten: 104
Lid geworden op: 15 feb 2014, 21:52
Locatie: Friesland

Re: stotteren/inhouden

Bericht door 530-Driver » 27 feb 2014, 13:02

roetfilter na gekeken en schoon zoals t hoorde, mocht het probleem niet veroorzaken. Thermostaten vervangen ook geen verschil, vandaag worden de verstuivers getest...

Ellende... :(
BMW 530D E61, 2005
Toyota Avensis 1.6 VVT-I 2000
Honda Civic EJ9 1999

Ex: S60 2.5R AWD verkocht bij 235.0000km 08/12 - 02/14
Ex: S60 2.4 140pk 2002 Ingeruild bij 343.000km 05/11 - 08/12
Ex: Laguna 1800 automaat 2003 Ingeruild bij 162.000km 08/08 - 05/11

Gebruikersavatar
Knakkel
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:10
Locatie: 0318

Re: stotteren/inhouden

Bericht door Knakkel » 27 feb 2014, 21:34

Klinkt als een foutief contact ergens bij de motor-electronica. Neem eens een kijkje bij het motor-management en bij behorende stekkers.
Misschien eens met een laptop met daarop INPA een testrit maken ...
Succes.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

Gebruikersavatar
530-Driver
Berichten: 104
Lid geworden op: 15 feb 2014, 21:52
Locatie: Friesland

Re: stotteren/inhouden

Bericht door 530-Driver » 28 feb 2014, 18:54

Inmiddels zijn de verstuivers gecontroleerd en alle 6 zijn ze stuk en/of niet goed :bang:

Worden nu gereviseerd en als het goed is en alles een beetje meezit kunnen we maandag avond weer rijden..
BMW 530D E61, 2005
Toyota Avensis 1.6 VVT-I 2000
Honda Civic EJ9 1999

Ex: S60 2.5R AWD verkocht bij 235.0000km 08/12 - 02/14
Ex: S60 2.4 140pk 2002 Ingeruild bij 343.000km 05/11 - 08/12
Ex: Laguna 1800 automaat 2003 Ingeruild bij 162.000km 08/08 - 05/11

Gebruikersavatar
Knakkel
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:10
Locatie: 0318

Re: stotteren/inhouden

Bericht door Knakkel » 28 feb 2014, 21:06

Ai. Das niet best, en had ik niet verwacht. Wat is de kmstand van je wagen?
Met gereviseerde verstuivers zou ik ook de luchtmassameter vernieuwen.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: stotteren/inhouden

Bericht door malle pietje » 28 feb 2014, 21:16

nog een tip mbt verstuivers, geleerd van wheeler dealers aflevering Range Rover. Een fout in de verstuiver kan ook veroorzaakt worden door een kabelbreuk in de aansturing van de verstuivers. De fout lijkt dan ook een kapotte verstuiver maar in werkelijkheid krijgt hij gewoon geen juist signaal meer. En alle 6 verstuivers die ineens kapot gaan, vind ik best verdacht zo niet heel bijzonder....

Just my thoughts.

Gebruikersavatar
530-Driver
Berichten: 104
Lid geworden op: 15 feb 2014, 21:52
Locatie: Friesland

Re: stotteren/inhouden

Bericht door 530-Driver » 28 feb 2014, 21:28

km stand staat nu op 217.000km aantoonbaar en NAP. Contact gehad met vorige eigenaar en was een erg rustige rijder dus misschien dat een 1 en ander daar mee in verband staat.

Verstuivers zijn gecheckt door een diesel specialist waar de beier de verstuivers oid ook laat checken.

alle 6 hadden btw niet het zelfde probleem.. Naja afwachten dus weer :S

Verder ook contact gehad met de verkopende partij, we hebben de auto dus nog maar 2 weken :whistle:
Willen gelukkig wel over de brug komen met coulance, auto wel gekocht zonder garantie maar je mag toch verwachten dat een dusdanige auto het langer dan 2 weken en 1200km doet :whistle:
BMW 530D E61, 2005
Toyota Avensis 1.6 VVT-I 2000
Honda Civic EJ9 1999

Ex: S60 2.5R AWD verkocht bij 235.0000km 08/12 - 02/14
Ex: S60 2.4 140pk 2002 Ingeruild bij 343.000km 05/11 - 08/12
Ex: Laguna 1800 automaat 2003 Ingeruild bij 162.000km 08/08 - 05/11

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”