Koelvin draait mee op toerental
Koelvin draait mee op toerental
Sinds enkele dagen draait mijn koelvin mee op het toerental van de auto (320i Touring PF aut.) Maakt niet uit of hij koud of warm is, hij blijft maar draaien met het bijbehorende gesuis. Eerder deed hij dit (vooral bij koud weer) de eerst paar 100m maar nu continu.
Heb tevens de indruk dat het verbruik nu hoger ligt.
Iemand een idee wat het probleem is?
Heb tevens de indruk dat het verbruik nu hoger ligt.
Iemand een idee wat het probleem is?
e46 320i touring M
Re: Koelvin draait mee op toerental
visco koppeling vervangen
ik heb nog een nieuwe liggen voor paar euries
ik heb nog een nieuwe liggen voor paar euries
Zat zelf aan de temperatuur sensor koelvloeistof te denken. Vrij eenvoudig en goedkoop te vervangen dus dat doe ik eerst even. Indien het de visco is dan meld ik mij wel bij je.
e46 320i touring M
-
Maar die stuurt je viscofan niet aan, als die bij een koude motor meedraait is je visco kapot.
Volgens dit topic wel viewtopic.php?f=33&t=36578&p=498298&hil ... in#p498298 en mijn monteur denkt ook dat dit de oorzaak is.
e46 320i touring M
-
Ik heb iets te snel gelezen denk ik, heb jij een elektrische fan zoals in dat topic of een die aangedreven wordt door de multiriem?
Een viscofan wordt aangedreven door de multiriem en die werkt met een inwendige weerstand, en wordt dus niet met een elektrisch signaal aangestuurd.
De elektrische idd wel en dat klopt het helemaal
Een viscofan wordt aangedreven door de multiriem en die werkt met een inwendige weerstand, en wordt dus niet met een elektrisch signaal aangestuurd.
De elektrische idd wel en dat klopt het helemaal

ik sluit me even aan bij streamline. Je geeft aan de M52 motor (PF = voor facellift?) te hebben en die heeft een viscokoppeling, die niet wordt aangestuurd door de temperatuursensor.
Voor de M52 (en de opvolger M54) is een hele andere constructie gebruikt dan uit de link. Die is niet van toepassing op jouw auto.
Succes,
Rob
Voor de M52 (en de opvolger M54) is een hele andere constructie gebruikt dan uit de link. Die is niet van toepassing op jouw auto.
Succes,
Rob
Geen idee waarom ik er PF heb neergezet. Ik heb de het facelift model uit dec. 2003 dus M54 motor.
Dus als ik het goed begrijp wordt de visco niet door de koelvloeistof sensor aangestuurd. Zo niet dan stuur
ik hem ongeopend retour nl.
Dus als ik het goed begrijp wordt de visco niet door de koelvloeistof sensor aangestuurd. Zo niet dan stuur
ik hem ongeopend retour nl.
e46 320i touring M
-
Een M54 heeft geen viscofan, maar een elektrisch aangedreven fan. Dus dan kun je de sensor wel proberen.
Verschillende meningen nu. Rob gaf nl het onderstaande eerder aan. Wordt hij nu wel of niet door de sensor aangestuurd?
rob75 schreef: Voor de M52 (en de opvolger M54) is een hele andere constructie gebruikt dan uit de link. Die is niet van toepassing op jouw auto.
Succes,
Rob
e46 320i touring M
-
Omdat wij ervanuit gingen dat jij de M52 motor had.
Dan vervang ik de visco. Laat wel weten of het de oplossing is geweest voor mede forummers.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval.
e46 320i touring M
-
Jij hebt de M54, dus die heeft geen visco.
M52= Viscofan
M54= Elektrische fan, dus met sensor.
Dus je kunt je visco niet vervangen want die heb je niet!
M52= Viscofan
M54= Elektrische fan, dus met sensor.
Dus je kunt je visco niet vervangen want die heb je niet!
Als ik op D parts zoek op mijn kenteken kom ik op dit onderdeel uit.
http://www.dparts.com/onderdelen/nieuw/ ... okoppeling
en op realoem op dit onderdeel
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=35&hl=14
welke site geeft nu foute info dan?
http://www.dparts.com/onderdelen/nieuw/ ... okoppeling
en op realoem op dit onderdeel
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=35&hl=14
welke site geeft nu foute info dan?
e46 320i touring M