Krukaspoelie 525d/530d
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 21 okt 2013, 11:28
Krukaspoelie 525d/530d
Kan iemand mij vertellen of deze te controleren is onder de motorkap zonder iets te verwijderen? Ik heb namelijk begrepen dat ze stuk gaan na de 200k kms en ik wil even controleren of die bij mij al aan het verslijten is...
Is dit zeg maar de middelste grootste "wiel" precies midden achter de radiator?
Indien iemand een foto of howto heeft; graag !
Is dit zeg maar de middelste grootste "wiel" precies midden achter de radiator?
Indien iemand een foto of howto heeft; graag !
530i G30 M-performance
Re: Krukaspoelie 525d/530d
De krukaspoelie kun je controleren, maar helaas niet van boven of je moet een goede lasspiegel hebben.
Het rubber in de gevulkaniseerde poelie gaat kapot, en die scheuren kun je dan zien..
Je kunt wel de auto op een brug zetten, bodemplaat verwijderen en dan kun je er praktisch inkijken.
Dat zou je toch een aardig goed beeld moeten geven, let wel een optische inspectie geeft geen garantie's. Onder belasting kan dit beeld anders zijn natuurlijk en kan de poelie alsnog kapot gaan.
Als deze het een keer begeeft, rij er dan niet mee door omdat er van alles achter zit.
Aircopomp, stuurbekrachtiging en dergelijke, als het rubber het begeeft dan merk je dat direct en stinkt als de hell omdat het rubber in de poelie scheurt en langs elkaar heen draait en het rubber verbrand.
Vroeg of laat gaan ze er allemaal aan, km's is vaak wel rond 200k/250k, een nieuwe kost ongv €275,00 en montage kan zonder koeler los te halen of bijzondere capriolen. Is goed zelf te doen ! Vergeet niet gelijk een nieuwe multiriem mee te nemen omdat je er toch mee bezig bent.
Het rubber in de gevulkaniseerde poelie gaat kapot, en die scheuren kun je dan zien..
Je kunt wel de auto op een brug zetten, bodemplaat verwijderen en dan kun je er praktisch inkijken.
Dat zou je toch een aardig goed beeld moeten geven, let wel een optische inspectie geeft geen garantie's. Onder belasting kan dit beeld anders zijn natuurlijk en kan de poelie alsnog kapot gaan.
Als deze het een keer begeeft, rij er dan niet mee door omdat er van alles achter zit.
Aircopomp, stuurbekrachtiging en dergelijke, als het rubber het begeeft dan merk je dat direct en stinkt als de hell omdat het rubber in de poelie scheurt en langs elkaar heen draait en het rubber verbrand.
Vroeg of laat gaan ze er allemaal aan, km's is vaak wel rond 200k/250k, een nieuwe kost ongv €275,00 en montage kan zonder koeler los te halen of bijzondere capriolen. Is goed zelf te doen ! Vergeet niet gelijk een nieuwe multiriem mee te nemen omdat je er toch mee bezig bent.
E60 530D - Sold
E91 330D - Daily Driver
E91 330D - Daily Driver
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:39
Re: Krukaspoelie 525d/530d
Kun je het overmatig duidelijk horen als de krukaspoelie aan zijn einde is of kan dit ook zomaar kapot gaan? Ik heb met dit weer (ook bij 12 graden) een tjilpend geluid en denk aan een spanrol/omkeerrol. Zou beetje kl*te zijn als het toch de krukaspoelie is.
Re: Krukaspoelie 525d/530d
Krukaspoelie hoor je niets aan, je ziet deze ook niet slingeren o.i.d. totdat het kapot is.. Het tjilpen kan een spanrol/omkeerrol zijn.. Ik heb dit ook met uitzetten van de auto, dan is hoor je een kleine tjilp.. Ik kon het eerst niet goed isoleren maar ben er nu wel aardig van overtuigd dat het een spanrol is..
Bij de volgende beurt neem ik em mee als er een nieuwe multiriem op moet.
De krukaspoelie gaat natuurlijk niet in ineens kapot, maar de schade openbaart zich alleen als het begeeft. Je krijgt meldingen dat je stuurbekrachtiging, airco en dynamo niet meer functioneren. Bij elkaar bekeken kan dit alleen een riem of de krukaspoelie zijn.
Bij de volgende beurt neem ik em mee als er een nieuwe multiriem op moet.
De krukaspoelie gaat natuurlijk niet in ineens kapot, maar de schade openbaart zich alleen als het begeeft. Je krijgt meldingen dat je stuurbekrachtiging, airco en dynamo niet meer functioneren. Bij elkaar bekeken kan dit alleen een riem of de krukaspoelie zijn.
E60 530D - Sold
E91 330D - Daily Driver
E91 330D - Daily Driver
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 21 okt 2013, 11:28
Re: Krukaspoelie 525d/530d
ik heb op de Duitse Ebay gevonden voor een stuk goedkoper;
184,90 euro exc verzendkosten
http://www.ebay.de/itm/SCHWINGUNGSDAMPF ... 506wt_1310
en ook hier
http://www.ebay.de/itm/SCHWINGUNGSDAMPF ... 506wt_1310
Volgens mij is het verder gewoon een stuk rubber, ik snap die bizarre prijzen van 200 tot 300/400 euro niet echt.
Maar wat denken jullie; gewoon deze bestellen en 150 euries in de zak houden?
ps. weet iemand het onderdeelnummer voor een 525d pre-LCI ?
184,90 euro exc verzendkosten
http://www.ebay.de/itm/SCHWINGUNGSDAMPF ... 506wt_1310
en ook hier
http://www.ebay.de/itm/SCHWINGUNGSDAMPF ... 506wt_1310
Volgens mij is het verder gewoon een stuk rubber, ik snap die bizarre prijzen van 200 tot 300/400 euro niet echt.
Maar wat denken jullie; gewoon deze bestellen en 150 euries in de zak houden?
ps. weet iemand het onderdeelnummer voor een 525d pre-LCI ?
530i G30 M-performance
Re: Krukaspoelie 525d/530d
Wel, grote kans dat dit rommel is en je binnen korte tijd opnieuw moet beginnen.
Ebay is niet de juiste plaats voor zaken zoals dit.
Ebay is niet de juiste plaats voor zaken zoals dit.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Krukaspoelie 525d/530d
Koop geen rommel om die paar euro's, goede onderdelen en geen OEM delen zijn best betaalbaar.. Febi Bilstein heeft ook goede producten hiervan. Je wilt er nog 200.000km plezier van hebben en anders de volgende eigenaar van jou BMW wel
E60 530D - Sold
E91 330D - Daily Driver
E91 330D - Daily Driver
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Krukaspoelie 525d/530d
Mee eens, als je budgetpoulie uit elkaar springt ben je die €150 ook kwijt. Dus beter in een keer goed doen.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 21 okt 2013, 11:28
Re: Krukaspoelie 525d/530d
muah rommel is misschien te kort door de bocht, de OEM gaan ook "maar" 200k mee zo te zien...ik heb wel minimaal 15 autos gehad en een paar zelfs tot bijna de 3 ton gereden en nooit een krukaspoelie hoeven te vervangen, dus dat deze originele zo "goed" zijn vind ik ook wel meevallen dan...Vaporized schreef:Koop geen rommel om die paar euro's, goede onderdelen en geen OEM delen zijn best betaalbaar.. Febi Bilstein heeft ook goede producten hiervan. Je wilt er nog 200.000km plezier van hebben en anders de volgende eigenaar van jou BMW wel
en waarom zou een "neppe" minder meegaan? het is metaal met rubber, verder niks spannends dus als ik 150 euries kan besparen waarom niet zou je zeggen toch? Ben zelf ook voorstander van OEM onderdelen, maar een poelie is qua techniek/ontwerp niks spannends en 400 euro vind ik wel een beetje belachelijk. Dan geef ik die 150 liever uit aan een nieuwe riem en extra spanrollers etc.
Onderdelen zoals vliegwiel of koppeling is een ander verhaal, daar zou ik men niet aanraden een ander merk dan OEM te nemen.
530i G30 M-performance
Re: Krukaspoelie 525d/530d
Wel als er niks spannends aan is waarom gaat hij dan stuk ?
Je kan het altijd proberen maar, de kans dat hij nog sneller stuk gaat is zeer groot. Of ga je ervan uit dat BMW er rommel insteekt ?
Je kan het altijd proberen maar, de kans dat hij nog sneller stuk gaat is zeer groot. Of ga je ervan uit dat BMW er rommel insteekt ?
525d E61 2007 pre-LCI
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 21 okt 2013, 11:28
Re: Krukaspoelie 525d/530d
Ik meende een paar fotos gezien te hebben van kapotte krukaspoelies voor deze motoren en bij alle was de rubber versleten... gewoon slijtage dus.
Nogmaals begrijp me niet verkeerd; ik ben uiteraard een voorstander van OEM onderdelen, en zeker bij auto's als BMW's maar ik vraag me alleen af of er echt verschil in zit in OEM rubber en andere merk rubber waar je 200 euro bespaard
Waarscijnlijk zal ik gewoon de orginele bestellen bij de dealer en deze erin zetten maar vind het alleen apart dat mensen snel spreken van "troep" en "rommel" zonder echt bewijs dat deze inderdaad sneller stuk gaan dan de originele poelies
Nogmaals begrijp me niet verkeerd; ik ben uiteraard een voorstander van OEM onderdelen, en zeker bij auto's als BMW's maar ik vraag me alleen af of er echt verschil in zit in OEM rubber en andere merk rubber waar je 200 euro bespaard
Waarscijnlijk zal ik gewoon de orginele bestellen bij de dealer en deze erin zetten maar vind het alleen apart dat mensen snel spreken van "troep" en "rommel" zonder echt bewijs dat deze inderdaad sneller stuk gaan dan de originele poelies
530i G30 M-performance
Re: Krukaspoelie 525d/530d
Je hebt pb
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Re: Krukaspoelie 525d/530d
OEM Bmw Krukaspoelie komt van CORTECO.Ala je corteco koopt op ebay dan heb je oem zonder bmw logo.Dat is stuk goedkoper.
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 21 okt 2013, 11:28
Re: Krukaspoelie 525d/530d
denk dat dit em is dan... zowat de helft van de prijs als bij de dealer
http://www.mister-auto.ie/en/crankshaft ... g3213.html
alleen hier staat 163pk ipv 177pk
http://www.mister-auto.ie/en/crankshaft ... g3213.html
alleen hier staat 163pk ipv 177pk
530i G30 M-performance
Re: Krukaspoelie 525d/530d
http://m.mister-auto.ie/en/belt-pulley- ... 01103.html
Volgens mij deze is goed voor je maar moet Bmw oem nummers controleren.
Volgens mij deze is goed voor je maar moet Bmw oem nummers controleren.
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.