5x120, et 15, naafgat 74.1
5x120, et 15, naafgat 74.1
Ik heb nieuwe velgen nodig voor m'n zomerbanden (heb momenteel alleen een winterset) en zoek eigenlijk een 18" niet-breedset ivm kunnen switchen van banden van voor naar achter o.a.
Heb een mooi setje op het oog, maar de maat is 5x120, et 15, naafgat 74.1, 18".
Volgens mij heeft de E61 2010 officieel et 20 nodig en een naafgat van 72,5 toch?
Nou heb ik er echt "de ballen" verstand van ... kan dit dan nog wel of moet ik echt de officiële waarden aanhouden?
thanks voor het meedenken!
Heb een mooi setje op het oog, maar de maat is 5x120, et 15, naafgat 74.1, 18".
Volgens mij heeft de E61 2010 officieel et 20 nodig en een naafgat van 72,5 toch?
Nou heb ik er echt "de ballen" verstand van ... kan dit dan nog wel of moet ik echt de officiële waarden aanhouden?
thanks voor het meedenken!
BMW E61 2010 :
Re: 5x120, et 15, naafgat 74.1
Je naaf gat is groter dus moet je met ringen werken om t verschil op te vullen.
Zoals deze:
Heb volgende week evt een origineel setje styling 124 zonder banden te koop.
T gaat om 8j velgen met een et waarde van 20. De velgen hebben minimale beschadiging.
Velgen zijn door ons in 2007 nieuw gekocht bij de dealer.
Zoals deze:
Heb volgende week evt een origineel setje styling 124 zonder banden te koop.
T gaat om 8j velgen met een et waarde van 20. De velgen hebben minimale beschadiging.
Velgen zijn door ons in 2007 nieuw gekocht bij de dealer.
Re: 5x120, et 15, naafgat 74.1
Okay, al wat duidelijker, thanks! Heeft het werken met zo'n ring nog een nadeel dan? En kan ik die gewoon online ergens kopen?
ET20 vs ET15 nog een probleem bij een E61 met 18"?
Da's helaas niet helemaal waar ik naar op zoek ben, maar thanks voor de headsup!
BMW E61 2010 :
Re: 5x120, et 15, naafgat 74.1
De ringen kan je bv hier kopen: http://www.centreerringen.nl/contents/n ... ,6_mm.html
of google eens op centreeringen. Misschien heeft de plaatselijke velgen/banden boer dit ook wel liggen.
Ik heb evt ook nog een set liggen alleen wel 16"
of google eens op centreeringen. Misschien heeft de plaatselijke velgen/banden boer dit ook wel liggen.
Ik heb evt ook nog een set liggen alleen wel 16"
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Re: 5x120, et 15, naafgat 74.1
Kzat al te zoeken, maar de maat 72,5 (autozijde) naar 74,1 (velgzijde) is blijkbaar ongewoon, ik kan alleen 72,6->74,1 vinden ..Patrickk schreef:De ringen kan je bv hier kopen: http://www.centreerringen.nl/contents/n ... ,6_mm.html
of google eens op centreeringen. Misschien heeft de plaatselijke velgen/banden boer dit ook wel liggen.
Ik heb evt ook nog een set liggen alleen wel 16"
BMW E61 2010 :
Re: 5x120, et 15, naafgat 74.1
Of die ringen een nadeel zijn weet ik niet. Origineel is altijd beter.
Je hebt plastic en aluminium versies.
Wij hebben op die winterset de plastic versie. Zitten er al 6 jaar in ofZo en nog nooit een trilling of iets anders mee gehad.
Je hebt plastic en aluminium versies.
Wij hebben op die winterset de plastic versie. Zitten er al 6 jaar in ofZo en nog nooit een trilling of iets anders mee gehad.
- lekkerwijf1
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
- Locatie: Ommen
Re: 5x120, et 15, naafgat 74.1
Ik zou voor aluminium ringen gaan.
Naafringen zorgt niet voor problemen of trillingen tenzij ze er te los tussen zitten.
Et waarde is normaal 20 en je kunt zon 5mm wijzigen zowel naar onder als na boven zonder nadelen mits het past.
Et 15 past zowiezo op een e60/e61 mits het geen 10j is bijvoorbeeld
Naafringen zorgt niet voor problemen of trillingen tenzij ze er te los tussen zitten.
Et waarde is normaal 20 en je kunt zon 5mm wijzigen zowel naar onder als na boven zonder nadelen mits het past.
Et 15 past zowiezo op een e60/e61 mits het geen 10j is bijvoorbeeld
Laatst gewijzigd door lekkerwijf1 op 11 mar 2014, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 5x120, et 15, naafgat 74.1
Mmm, nu nog de maat 72,5 (autozijde) naar 74,1 (velgzijde) zien te vinden, want ik zie ze nergens te koop, zowel niet in alu als kunststoflekkerwijf1 schreef:Ik zou voor aluminium ringen gaan.
Naaringen zorgt niet voor problemen of trillingen tenzij ze er los tussen zitten.
Et waarde is normaal 20 en je kunt zon 5mm wijzigen zowel naar onder als na boven zonder nadelen mits het past.
Et 15 past zowiezo op een e60/e61 mits het geen 10j is bijvoorbeeld
BMW E61 2010 :
- lekkerwijf1
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
- Locatie: Ommen
Re: 5x120, et 15, naafgat 74.1
Velgen of bandenbedrijven hebben deze op voorraad.
Ik zou voor alu gaan omdat dit type ring gigantisch dun is voor wat er opgevuld moet worden
Kunstof of plastic komt er dan wel is verkeerd tussen te zitten waardoor je nog trillingen zou kunnen krijgen.
Aluminium:
http://www.ebay.nl/itm/4-BMW-SPIGOT-RIN ... 0709234508
Kunstof:
http://www.celtemp-services.nl/centreer ... -1959.html
Bij http://www.aalderenbanden.nl kun je aluminium centreerringen krijgen voor bmw voor een nette prijs.
Ik zou voor alu gaan omdat dit type ring gigantisch dun is voor wat er opgevuld moet worden
Kunstof of plastic komt er dan wel is verkeerd tussen te zitten waardoor je nog trillingen zou kunnen krijgen.
Aluminium:
http://www.ebay.nl/itm/4-BMW-SPIGOT-RIN ... 0709234508
Kunstof:
http://www.celtemp-services.nl/centreer ... -1959.html
Bij http://www.aalderenbanden.nl kun je aluminium centreerringen krijgen voor bmw voor een nette prijs.
Re: 5x120, et 15, naafgat 74.1
Aarghh ... allemaal dus 72,6 en niet 72,5lekkerwijf1 schreef:Velgen of bandenbedrijven hebben deze op voorraad.
Ik zou voor alu gaan omdat dit type ring gigantisch dun is voor wat er opgevuld moet worden
Kunstof of plastic komt er dan wel is verkeerd tussen te zitten waardoor je nog trillingen zou kunnen krijgen.
Aluminium:
http://www.ebay.nl/itm/4-BMW-SPIGOT-RIN ... 0709234508
Kunstof:
http://www.celtemp-services.nl/centreer ... -1959.html
Bij http://www.aalderenbanden.nl kun je aluminium centreerringen krijgen voor bmw voor een nette prijs.
BMW E61 2010 :
- lekkerwijf1
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
- Locatie: Ommen
Re: 5x120, et 15, naafgat 74.1
72,5 vind je ook niet anders krijg je ze er niet op overigens is het maar 0,10 mm
Re: 5x120, et 15, naafgat 74.1
Hallo beste BMW vrienden,
Daar moet men zich niet te druk over maken, de centreer ringen, of die nu van kunststof zijn of van aluminium.
Het pas vlak zit immers ook in de wielbouten bevestiging, zelfs al zouden er geen centreer ringen geplaatst worden, dan merkt men dit zelfs nog niet eens.
Ik zie het bij diverse merken auto's en caravans, dat het naaf gat groter is dan de naaf, en vaak zie ik niet eens dat er centreer ringen toegepast zijn.
Deze wielen zullen echt niet los lopen of gaan trillen, de conussen van de velgen en de bouten is meer dan voldoende.
Anders zouden ze de kunststoffen centreer ringen echt ook niet toepassen.
Bij onze caravan, dat scheelt dus echt meer dan 5 mm, en daar gebruik ik geen centreer ringen voor, en de wielen die trillen niet eens, en ze lopen ook nooit los ook. Ik rijd gerust 100 km./h. met deze caravan. Uiteraard wel in Duitsland met Tempo 100 certificering! Doe ik al zo lang dat ik met een caravan rijd, is geen enkel probleem.
Kijkt u maar eens goed, bij alle Alko caravan assen, met de 15 inch velgen, die hebben allemaal te ruime naaf gaten.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Daar moet men zich niet te druk over maken, de centreer ringen, of die nu van kunststof zijn of van aluminium.
Het pas vlak zit immers ook in de wielbouten bevestiging, zelfs al zouden er geen centreer ringen geplaatst worden, dan merkt men dit zelfs nog niet eens.
Ik zie het bij diverse merken auto's en caravans, dat het naaf gat groter is dan de naaf, en vaak zie ik niet eens dat er centreer ringen toegepast zijn.
Deze wielen zullen echt niet los lopen of gaan trillen, de conussen van de velgen en de bouten is meer dan voldoende.
Anders zouden ze de kunststoffen centreer ringen echt ook niet toepassen.
Bij onze caravan, dat scheelt dus echt meer dan 5 mm, en daar gebruik ik geen centreer ringen voor, en de wielen die trillen niet eens, en ze lopen ook nooit los ook. Ik rijd gerust 100 km./h. met deze caravan. Uiteraard wel in Duitsland met Tempo 100 certificering! Doe ik al zo lang dat ik met een caravan rijd, is geen enkel probleem.
Kijkt u maar eens goed, bij alle Alko caravan assen, met de 15 inch velgen, die hebben allemaal te ruime naaf gaten.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: 5x120, et 15, naafgat 74.1
Mijn ervaring met die ringen weg laten is niet echt positief. Wielen trilden als een gek. Na ringen te hebben geplaatst was t weg..
- lekkerwijf1
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
- Locatie: Ommen
Re: 5x120, et 15, naafgat 74.1
Ringen absoluut niet weg laten, ten eerste het gaattrillen en ten twee wordt er neem ik aan wel harder gereden als 100. Bij anhangers en caravans zit inderdaad wel is wat ruimte maar bij de zwaardere sleurhutten,en aanhangers eigenlijk niet.
Re: 5x120, et 15, naafgat 74.1
Ik zou gewoon de ringen er tussen doen, voor de kosten hoef je het sowieso niet te laten en waarom risico lopen als dit niet nodig is. Gewoon ringen er tussen doen !