Navi geluid
Navi geluid
Hallo Beemers ,
Sinds ik twee versterkers heb aangesloten aan de BM 54 , een voor compo set vooraan en een sub , nu als ik de nav aanzet komt de stem heel hard over , de menu instelling van het navi geluid staat helemaal dicht , enig idee wat er verkeerd is gelopen ?
Mvg Peter bedankt voor evt reacties
Sinds ik twee versterkers heb aangesloten aan de BM 54 , een voor compo set vooraan en een sub , nu als ik de nav aanzet komt de stem heel hard over , de menu instelling van het navi geluid staat helemaal dicht , enig idee wat er verkeerd is gelopen ?
Mvg Peter bedankt voor evt reacties
- erikselhorst
Re: Navi geluid
Welke soldeerpunten heb je gebruikt voor de pre-outs? Als je de verkeerde gebruikt wil dit probleem wel eens opduiken...
Probeer op de stekker achterin de BM54 even de wisselaar en de navigatie stekker om te wisselen.
Probeer op de stekker achterin de BM54 even de wisselaar en de navigatie stekker om te wisselen.
Bedankt , ik heb wel geen cd wisselaar meer , maar een audio gromm , als ik nu gewoon de tulp stekkers eens verander , zou dat helpen ?
Thanks Peter
Thanks Peter
- erikselhorst
De tulpen omwisselen werkt waarschijnlijk niet. Het is iets interns waardoor dit euvel optreedt (vraag me niet precies wat, maar ik meen het tegen gekomen te zijn op e46fanatics).
Probeer de grom stekker eens te wisselen met de navigatie. Wanneer het probleem dan opgelost is kun je weer wat gerichter gaan zoeken...
Probeer de grom stekker eens te wisselen met de navigatie. Wanneer het probleem dan opgelost is kun je weer wat gerichter gaan zoeken...
Bedankt ,
Ga het morgen is proberen , hou je op de hoogte ,,,,
Mvg Peter
Ga het morgen is proberen , hou je op de hoogte ,,,,
Mvg Peter
heb gaan proberen maar heb geen resultaat , kan geen stekkers wisselen , heb de tulpstekkers verstoken , en op de sub uitgang werkt (harder zachter ) maar niet te verstaan natuurlijk , dan heb ik die uitgang eens op de compo set geprobeerd maar dat werkt niet , nog een ander euvel dat ik heb is dat ik alles afkoppel dat er nog geruis door mijn luidsprekers komt misschien van de pdc ,,,,???? graag een reactie aub als het kan
- erikselhorst
De stekkers die je om moet wisselen, zijn niet de tulpstekkers. In de vierkante stekker die je BM54 in/uit gaat, zitten 2 kleinere stekkers gedrukt (navigatie en wisselaar). Door deze twee ingangen even te wisselen (gewoon stekkers omwisselen) kun je kijken of 1 van beide defect is.
Als ik het goed begrijp heb je aparte rca's voor je subwoofer? (Geeft alleen lage tonen door?) en aparte rca's voor je speakers?
Deze manier van aansluiten/intern omsolderen ken ik namelijk niet.
Als ik het goed begrijp heb je aparte rca's voor je subwoofer? (Geeft alleen lage tonen door?) en aparte rca's voor je speakers?
Deze manier van aansluiten/intern omsolderen ken ik namelijk niet.
idd in de vierkante stekker steken twee kleinere stekkers , maar de zwarte is groter dan de witte , dus kan ik ze niet switchen , want ze passen niet , wat nu ??
- erikselhorst
Ik ben bang dat het in de interne aansluitingen van de rca's zit. Ik weet niet hoe die aangesloten zijn en op welke soldeerpunten.
Waarschijnlijk komt het geluid van de navigatie versterkt aan bij de (achteraf ingebouwde?) rca's? Het geluid is al versterkt en wordt daarna nogmaals versterkt door je versterker.
De enige oplossing lijkt mij om uit te zoeken hoe het versterkte navigatie geluid, intern onversterkt kan worden. Een hele opgave! Misschien dat degene die je rca's heeft gemonteerd je daar wat meer informatie over geven?
Waarschijnlijk komt het geluid van de navigatie versterkt aan bij de (achteraf ingebouwde?) rca's? Het geluid is al versterkt en wordt daarna nogmaals versterkt door je versterker.
De enige oplossing lijkt mij om uit te zoeken hoe het versterkte navigatie geluid, intern onversterkt kan worden. Een hele opgave! Misschien dat degene die je rca's heeft gemonteerd je daar wat meer informatie over geven?
- erikselhorst
Ik kwam dit nog tegen op een engelse site van Rover (die ook BM54's gebruiken).
Problem solved now :-)
It took me a bit of further reading to try and understand what the issue was, it was actually a mix of badly configured service mode with regards to the automatic gain control (volume adjusting itself based on speed) which was cranked to the maximum and this also affected navigation volume, which would always be at max volume regardless of setting.
As for the TV sound, which uses the same wires as navigation sound, I found out that while BM24 only has one input for this combined wiring, BM54 has two thus I splitted my wires to go to both inputs and it works well now.
http://www.the75andztclub.co.uk/forum/s ... p?t=145819
Problem solved now :-)
It took me a bit of further reading to try and understand what the issue was, it was actually a mix of badly configured service mode with regards to the automatic gain control (volume adjusting itself based on speed) which was cranked to the maximum and this also affected navigation volume, which would always be at max volume regardless of setting.
As for the TV sound, which uses the same wires as navigation sound, I found out that while BM24 only has one input for this combined wiring, BM54 has two thus I splitted my wires to go to both inputs and it works well now.
http://www.the75andztclub.co.uk/forum/s ... p?t=145819
Bedankt allesinds voor de reactie , ja ik weet niet hoe ik daar moet aan beginnen , heb die via ebay bij Mickscar laten installeren , maar het rare is dat het ervoor wel gewerkt heeft , nog is nadenken en proberen , misschien dat ik in de pinbezetting een paar draden moet (mag) doorknippen omdat er ook speakeruitgangen opzitten want als ik me niet vergis zitten er in de bmw 54 een versterkertje , maar hoe komt het dat ik geruis hoor zelfs als ik de knop van de radio ,links dus, indruk en uitzet maw er toch geruis uit mijn compo set komt die dan aangesloten zijn op de versterker ?? begrijpen wie begrijpen kan !!!! thanks
- erikselhorst
Als het geruis er nog is als je de tulpstekkers van je versterker los hebt gemaakt, dan zit dit in een slechte aansluiting van je massakabel op de versterker.
Als het geruis dan niet weg is, zal ik nog even bij Mickscar aankloppen want dan heeft hij de boel niet goed aangesloten.
Als het geruis dan niet weg is, zal ik nog even bij Mickscar aankloppen want dan heeft hij de boel niet goed aangesloten.
aha , heb het gevonden , ik heb nl een JBL GTO-EZ5 en op deze versterker staat bij input H1 H2 LOW en deze stond op LOW , die dient om uw speakers af te stellen en daarna terug op H1 moet terugzetten , en stond verkeerd dus kreeg een veel te hoog signaal , zoals je bv bij gewone hifi een phono uitgang neemt , krijg je ook een te hoog signaal dat overstuurt word , (begrijpen wie begrijpen ) kan , is een vergelijk