E36 316i tikt soms hevig (Hulp is echt welkom!)
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 21 jan 2014, 13:02
- Locatie: Almere
E36 316i tikt soms hevig (Hulp is echt welkom!)
Beste allemaal,
Ik heb een BMW E36 316i uit 1998 met ongeveer 250.000km op de teller. Toen de auto voor het eerst begon te tikken heb ik de olie ververst met 5W40 en de motor geflusht (15 min met motor flush laten draaien, dan aftappen). Auto was direct een stuk stiller. Olie kwam er toen erg dun uit, zoals water kan ik wel zeggen. (Komt dat door de motorflush?)
Oliefilter heb ik niet vervangen tijdens deze beurt, had niet zo'n grote dop. Zou dit de oorzaak kunnen zijn dat hij 3 weken na de oliebeurt weer is gaan tikken ivm een vervuilt oliefilter?
Nadat ik de nieuwe olie er in had gedaan, liep de auto een stuk mooier en stiller. 3 weken lang geen tikken meer gehoord. Vandaag komen de tikken toch weer terug. Het klinkt als heldere tikken die soms wat harder en soms wat zachter zijn. Het is vooral hoorbaar als je met je oor naast het wiel zit, maar ook met de motorkap open. In de auto hoorbaar. Het tikken gaat mee op toerental en wilt nog wel eens verdwijnen bij 4000 toeren.
Zowel bij koude als warme motor is het hoorbaar maar niet constant. Nu is dit mijn bedenking:
Koelvloeistof komt bij de olie door een inwendig lek waardoor de olie te dun word en de kleppen niet gesmeerd kunnen worden. (Toch raar dat hij 3 weken stil was). Soms moet ik wel een beetje Koelvloeistof bijvullen.
Geen slush onder de oliedop, en de Koelvloeistof is helder blauw. Ook de 'aansteker truc' op de oliepijlstok geeft geen vonken en de olie op de stok is bruin en voelt aan als olie.
Nokkenas bekeken en ziet er nog prima uit. Iemand enig idee om mij uit de brand te helpen?
Ik heb een BMW E36 316i uit 1998 met ongeveer 250.000km op de teller. Toen de auto voor het eerst begon te tikken heb ik de olie ververst met 5W40 en de motor geflusht (15 min met motor flush laten draaien, dan aftappen). Auto was direct een stuk stiller. Olie kwam er toen erg dun uit, zoals water kan ik wel zeggen. (Komt dat door de motorflush?)
Oliefilter heb ik niet vervangen tijdens deze beurt, had niet zo'n grote dop. Zou dit de oorzaak kunnen zijn dat hij 3 weken na de oliebeurt weer is gaan tikken ivm een vervuilt oliefilter?
Nadat ik de nieuwe olie er in had gedaan, liep de auto een stuk mooier en stiller. 3 weken lang geen tikken meer gehoord. Vandaag komen de tikken toch weer terug. Het klinkt als heldere tikken die soms wat harder en soms wat zachter zijn. Het is vooral hoorbaar als je met je oor naast het wiel zit, maar ook met de motorkap open. In de auto hoorbaar. Het tikken gaat mee op toerental en wilt nog wel eens verdwijnen bij 4000 toeren.
Zowel bij koude als warme motor is het hoorbaar maar niet constant. Nu is dit mijn bedenking:
Koelvloeistof komt bij de olie door een inwendig lek waardoor de olie te dun word en de kleppen niet gesmeerd kunnen worden. (Toch raar dat hij 3 weken stil was). Soms moet ik wel een beetje Koelvloeistof bijvullen.
Geen slush onder de oliedop, en de Koelvloeistof is helder blauw. Ook de 'aansteker truc' op de oliepijlstok geeft geen vonken en de olie op de stok is bruin en voelt aan als olie.
Nokkenas bekeken en ziet er nog prima uit. Iemand enig idee om mij uit de brand te helpen?
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 21 jan 2014, 13:02
- Locatie: Almere
Re: E36 316i tikt soms hevig (Hulp is echt welkom!)
Advies is altijd wel om bij een oliewissel het filter ook te vervangen. Vaak zit die vol met troep. Je nieuwe olie raakt dan zo weer vervuilt.
Als eerste denk ik toch ook aan het nokkenas.
Ik ben zelf overigens gewend om in een 4-cilinder 10W40 te gebruiken. Moet opzich niet veel uitmaken, heb jaren op 5W30 gereden zonder problemen.
Als het koelvloeistof is (wat ik haast niet verwacht), dan kan het zijn dat na die drie weken het percentage koelvloeistof in de olie zodanig is dat het wat 'schraler' wordt en herrie veroorzaakt.
Je zou dan wel een klein lekje hebben in de koppakking, vermoedelijk. Maar aan de andere kant geef je aan dat er niet echt aanwijzingen zijn voor koelvloeistof in de olie, dus daarom geef ik ook aan dat ik het haast niet verwacht.
Mijn tip is wel per definitie het oliefilter mee te vervangen bij een oliewissel.
Wellicht kun je eens vrijblijvend naar een specialist gaan en vragen wat zij denken? Op afstand (zonder het te kunnen horen) is het in ieder geval lastig om te kunnen bepalen wat het zou kunnen zijn.
Als eerste denk ik toch ook aan het nokkenas.
Ik ben zelf overigens gewend om in een 4-cilinder 10W40 te gebruiken. Moet opzich niet veel uitmaken, heb jaren op 5W30 gereden zonder problemen.
Als het koelvloeistof is (wat ik haast niet verwacht), dan kan het zijn dat na die drie weken het percentage koelvloeistof in de olie zodanig is dat het wat 'schraler' wordt en herrie veroorzaakt.
Je zou dan wel een klein lekje hebben in de koppakking, vermoedelijk. Maar aan de andere kant geef je aan dat er niet echt aanwijzingen zijn voor koelvloeistof in de olie, dus daarom geef ik ook aan dat ik het haast niet verwacht.
Mijn tip is wel per definitie het oliefilter mee te vervangen bij een oliewissel.
Wellicht kun je eens vrijblijvend naar een specialist gaan en vragen wat zij denken? Op afstand (zonder het te kunnen horen) is het in ieder geval lastig om te kunnen bepalen wat het zou kunnen zijn.
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 21 jan 2014, 13:02
- Locatie: Almere
Re: E36 316i tikt soms hevig (Hulp is echt welkom!)
Bedankt voor je reactie. Het nokkenas ziet er nog goed uit, deze hebben we bekeken.
Oliefilter vandaag vervangen, getik bleef en toen ik van de snelweg af kwam (Hilversum naar Almere) was het weg. Kan zomaar zijn dat het weer terug komt als ik weer ga rijden, hoop het in elk geval niet.
Heb ook even contact opgenomen met een BMW Specialist of zij er naar zouden willen luisteren en eventueel advies geven. Ik kreeg vandaag te horen dat het misschien te maken heeft met de oliepomp, te lage oliedruk of verstopte oliekanaaltjes. Echter vind ik het dan raar dat het 3 weken na de oliebeurt zich niet heeft voorgedaan.
Oliefilter vandaag vervangen, getik bleef en toen ik van de snelweg af kwam (Hilversum naar Almere) was het weg. Kan zomaar zijn dat het weer terug komt als ik weer ga rijden, hoop het in elk geval niet.
Heb ook even contact opgenomen met een BMW Specialist of zij er naar zouden willen luisteren en eventueel advies geven. Ik kreeg vandaag te horen dat het misschien te maken heeft met de oliepomp, te lage oliedruk of verstopte oliekanaaltjes. Echter vind ik het dan raar dat het 3 weken na de oliebeurt zich niet heeft voorgedaan.
Re: E36 316i tikt soms hevig (Hulp is echt welkom!)
Naar mijn weten heb je hydro klepstoters. Kans is groot dat deze aan vervanging toe is ivm overmatige slijtage.
Het geluid bij vermogen vragen in sportstand. mmmmmmmmmmmmmmmmmmm
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 21 jan 2014, 13:02
- Locatie: Almere
Re: E36 316i tikt soms hevig (Hulp is echt welkom!)
En dan kan ie af en toe stil zijn en af en toe hard tikken? Zijn deze te controleren zonder de kop te demonteren?ec230n schreef:Naar mijn weten heb je hydro klepstoters. Kans is groot dat deze aan vervanging toe is ivm overmatige slijtage.
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 21 jan 2014, 13:02
- Locatie: Almere
Re: E36 316i tikt soms hevig (Hulp is echt welkom!)
Heb een filmpje op youtube gevonden die enorm sterk overeenkomt met hoe het bij mijn auto is, ook het af en toe weg vallen van de tik. De tik klinkt ook precies hetzelfde!
Zie hier: https://www.youtube.com/watch?v=rXVS6VPqGzI (Niet mijn auto).
Bij hem waren het de hydraulische klepstoters, hoe kan ik deze controleren?
Zie hier: https://www.youtube.com/watch?v=rXVS6VPqGzI (Niet mijn auto).
Bij hem waren het de hydraulische klepstoters, hoe kan ik deze controleren?
Re: E36 316i tikt soms hevig (Hulp is echt welkom!)
Hoe je ze kan controleren weet ik niet.
Ze werken op oliedruk, maar kunnen vervuild raken of ingesleten waardoor ze eerst weer op druk moeten komen. Dat veroorzaakt het tikken/rammelen. Bij wat oudere motoren heb je dat vaker.
Ze werken op oliedruk, maar kunnen vervuild raken of ingesleten waardoor ze eerst weer op druk moeten komen. Dat veroorzaakt het tikken/rammelen. Bij wat oudere motoren heb je dat vaker.
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 21 jan 2014, 13:02
- Locatie: Almere
Re: E36 316i tikt soms hevig (Hulp is echt welkom!)
Ja inderdaad. Ik ga ze vervangen en ook meteen de koppakking voor de zekerheid.
Re: E36 316i tikt soms hevig (Hulp is echt welkom!)
Bij mij was er ook een heftig getik.. t stomme is t was ook echt getik bij het optrekken tikte die als een malle..
Werd bij mij ook altijd verteld dat het mn klepstoters waren.. dat heb ik altijd geloofd.. tot voor een paar weken terug. Ik heb mijn uitlaatspruitstukpakking vervangen en het getik was over.
Als je mijn tip opvolgt om dat ding te vervangen.. pas dan goed op met de tapeinden en spuit de zooi goed in met kruipolie oid. Als zon tapeindje breekt ben je verder van huis. uitboren kan wel.. maar pak dan de oude pakking maak een mal met een goeie verdikking die als boorgeleider werkt om de boor in het centrum te houden. (bij mij brak zon tapeindje af.. verliep de boor.. en uiteindelijk had ik een gat in de onderste rand van het tapeind en heb ik het zo opgelost)
In ieder geval, operatie min of meer gelukt en ik heb geen getik meer. Ook was ik bij specialisten (zeggen ze) geweest, bij dealers en uiteindelijk bleek dat het geval dus.. terwijl deze auto al zon 5 jaar in mijn bezit was/is.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt of mee kan!
met vriendelijke groeten

Werd bij mij ook altijd verteld dat het mn klepstoters waren.. dat heb ik altijd geloofd.. tot voor een paar weken terug. Ik heb mijn uitlaatspruitstukpakking vervangen en het getik was over.
Als je mijn tip opvolgt om dat ding te vervangen.. pas dan goed op met de tapeinden en spuit de zooi goed in met kruipolie oid. Als zon tapeindje breekt ben je verder van huis. uitboren kan wel.. maar pak dan de oude pakking maak een mal met een goeie verdikking die als boorgeleider werkt om de boor in het centrum te houden. (bij mij brak zon tapeindje af.. verliep de boor.. en uiteindelijk had ik een gat in de onderste rand van het tapeind en heb ik het zo opgelost)
In ieder geval, operatie min of meer gelukt en ik heb geen getik meer. Ook was ik bij specialisten (zeggen ze) geweest, bij dealers en uiteindelijk bleek dat het geval dus.. terwijl deze auto al zon 5 jaar in mijn bezit was/is.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt of mee kan!
met vriendelijke groeten


-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 21 jan 2014, 13:02
- Locatie: Almere
Re: E36 316i tikt soms hevig (Hulp is echt welkom!)
Thanks voor je tip! Ik heb de koppakking en hydraulische klepstoters 4 maanden geleden vervangen en het was opgelost 
