Kachel blaast niet meer warm

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Glasya

Kachel blaast niet meer warm

Bericht door Glasya » 15 mar 2014, 12:34

Hoi,

Sinds een dag of 2 merk ik dat mijn kachel geen warme lucht meer blaast.
Afgelopen woensdag begon plots het lampje van koelvloeistof niveau te branden, waarna er ong. een kwart liter bij in moest. De auto komt gewoon net als normaal op temperatuur, maar ook al zet ik de kachel op 32 graden er gebeurt niets, hij blijft blazen op standje 2.

Enige tijd geleden is de kachelklep vervangen omdat die tikte, moet ik nu denken aan thermostaat, kachelkraan of iets anders? Heel soms heb ik het idee dat hij wel een poging doet tot warme lucht, maar is het net of het niet lukt.

Gaat om een 320i sedan met climate control.

- Edit: Ik heb zojuist weer even gekeken naar het niveau, en deze is weer gezakt naar wat het was voor ik hem heenbracht :s Dit betekend hopelijk toch niet een lekke koppakking hé? :'(
E36 316i Coupé (1994 - 308.000km Verkocht)
Momenteel E46 320i sedan (1998 - 190.000km)

daniel0416

Re: Kachel blaast niet meer warm

Bericht door daniel0416 » 15 mar 2014, 15:12

Verlies van kvs betekend in 99% van de gevallen een lekkage. Of dat inter of extern is zal je even moeten uitzoeken. Bmw staat er om bekend goed ontlucht te moeten worden na het bijvullen van de kvs.

Succes verder.

rob75

Bericht door rob75 » 15 mar 2014, 17:03

Ik sluit me aan bij de vorige post. Ik denk dat een kwart liter weinig is als het lampje aangaat. Daarnaast, wanneer het weer gezakt is in korte tijd heb je ergens een lek. Kan van alles zijn. Verdacht zijn het expansievat en allerlei kunststof aansluitingen. Maar er kan natuurlijk ook een slang een klein scheurtje vertonen.

Na bijvullen zul je waarschijnlijk het systeem moeten ontluchten. Als je niet weet hoe dat moet, stuur even een pm, dan kan ik een pdf sturen met de procedure.

Groet,
Rob

Glasya

Bericht door Glasya » 17 mar 2014, 13:29

Het lek is gevonden, deze blijkt te zitten in het reservoir, die zal dus worden vervangen.

Maar volgens de garage zou dit de koude kachel niet verklaren, ik denk zelf aan een defecte sensor in de climate control unit óf de kachelweerstand c.q. "egel". Hij begint namelijk niet harder te blazen, ook al zet ik hem op 32 graden.

De vraag die ik dan heb is, hoe kan ik controleren of dit het daadwerkelijk is, kan dit via de computer bekeken worden, of is er iemand uit de regio Groningen waarvan ik de unit kan aansluiten op mijn auto om te zien of hij het dan wel doet :o

wiren

Bericht door wiren » 17 mar 2014, 16:53

Zet eens de stofzuiger op het roostertje van CC zetten, misschien veel stof.
Fan in de CC kan ermee opgehouden zijn (deze zuigt lucht langs een sensor om de temperatuur in het interieur te "voelen").
Of CC is kapotstuuk :gek:
Thermostaat defect? (deze was nog niet vervangen begreep ik uit je tekst).
Warmtewisselaar in je dash misschien verstopt alhoewel dit niet vaak voorkomt maar het kan wel. Heb het meegemaakt met mijn vaders auto.

rob75

Bericht door rob75 » 17 mar 2014, 19:41

Mooi om te zien dat het lek weg is. Nu de kachel nog.
Wat ik niet helemaal duidelijk vind is of de bediening wel laat zien dat de snelheid van de fan omhoog moet (dat driehoekige symbool). Staat deze wel helemaal voluit?
Daarnaast is er een apart circuit voor de kachel binnen die met een elektrische pomp werkt. Deze zit links naast de motor. Als je de auto aanzet en de kachel is nodig, dan hoor je deze draaien. Daarnaast zit er ook een klep naast (elektrisch) die verdacht is in dit geval. Het warm worden van de kachel is niet afhankelijk van de "egel".

Succes,
Rob

Glasya

Bericht door Glasya » 17 mar 2014, 21:15

rob75 schreef:Mooi om te zien dat het lek weg is. Nu de kachel nog.
Wat ik niet helemaal duidelijk vind is of de bediening wel laat zien dat de snelheid van de fan omhoog moet (dat driehoekige symbool). Staat deze wel helemaal voluit?
Daarnaast is er een apart circuit voor de kachel binnen die met een elektrische pomp werkt. Deze zit links naast de motor. Als je de auto aanzet en de kachel is nodig, dan hoor je deze draaien. Daarnaast zit er ook een klep naast (elektrisch) die verdacht is in dit geval. Het warm worden van de kachel is niet afhankelijk van de "egel".

Succes,
Rob
Hoi Rob, de fan snelheid loopt niet naar rechts op, hij blijft hangen op zijn standaard snelheid van 2 (4 kleine blokjes).
Wanneer ik b.v. de voorruit verwarming aanzet, dan blaast hij wel voluit, dan loopt het balkje helemaal vol, maar er komt geen warme lucht uit zetten. Ik heb dus het idee dat de sensor geen temperatuur detecteert, kan dit kloppen?

Nu zijn er op marktplaats wel climate control units te koop voor ong. € 60,- maar zolang ik niet zeker ben dat dit de boosdoener is..

rob75

Bericht door rob75 » 18 mar 2014, 08:29

Kun je de fan wel met de hand bedienen? Dus vanuit de stand "Auto" de fan op voluit zetten met de bijbehorende knopjes?
Als je de knoppen voor de uitstroomopeningen gebruikt, hoor je deze dan ook omklappen? Dit klinkt redelijk zachtjes in het dashboard maar is wel te horen. Dan zou de lucht ook uit andere roosters moeten komen.

Je kunt de aircocomputer ook uitlezen. Dan kun je zien welke instellingen er zijn volgens de computer en wat je daadwerkelijk voelt.

Als je een beetje in de buurt woont wil dat wel voor je doen. Ik woon net onder Rotterdam.

Succes,
Rob

Glasya

Bericht door Glasya » 18 mar 2014, 19:28

Het euvel lijkt te zijn opgelost, er zat dus een gaatje in het reservoir, en daardoor kon het systeem niet goed ontlucht worden, zodoende werkt de kachel nu ook weer :duimen:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”