Swirl Flaps

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
rg530d
Berichten: 75
Lid geworden op: 27 dec 2011, 18:10

Swirl Flaps

Bericht door rg530d » 11 sep 2012, 18:21

Ik heb een hoop enge dingen gelezen over de swirl flaps en motorschade. Daar zit niemand op te wachten. Ik belde vandaag mijn lokale dealer, om te vragen of mijn bak ook over deze black joker beschikt. De beste man stond verbaasd van mijn vraag, en vroeg zich af waarom ik deze zou willen uit laten bouwen. Hij wist er waarschijnlijk minder over dan ik.

Na het lezen van de informatie hier en elders, heb ik nog enkel wat vragen aan de bb'rs;

1. Beschikt mijn auto ook van deze swirl flaps, bmw 530 diesel bouwjaar 2003 (e60)
2. Is het raadzaam om ze er uit te halen, ook zonder er nieuwe in te doen (eruit=eruit)?
3. Ik heb gelezen dat er mensen dit zelf hebben gedaan. Zou iemand die ervaren is tegen betaling die rotdingen voor me willen verwijderen? Mijn dealer wil het niet doen.

Indien iemand dit wil doen, kan deze mij een pm sturen met een nummer. Ik wil dit zsm eruit hebben. Fucked up gevoel om op een tijdbom te rijden.

gr

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Swirl Flaps

Bericht door tom_il » 11 sep 2012, 21:04

yep het is een tijdbom.

Onlangs een ex-collega tegen gekomen die een E39 525dA had. Ik vroeg of hij die swil flaps al verwijderd had.
Zijn antwoord was dat hij te laat was, zijn motor had op 170.000km één van die klepjes ingeslikt. 3000 Euro schade.
De E60 heeft dezelfde motor, zeker de oudere zijn hieraan gevoelig, later hebben ze de klepjes versterkt. Maar helaas niet voldoende.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
MaasMaster
Berichten: 539
Lid geworden op: 16 nov 2011, 18:36
Locatie: Bree (België)
Contacteer:

Re: Swirl Flaps

Bericht door MaasMaster » 12 sep 2012, 06:47

Eruit met die dingen zou ik zeggen... Liever gisteren dan morgen :)

Ik heb het zelf gedaan aan de hand van DIY's hier en op andere forums. Valt best mee als je geen twee linkerhanden hebt.

Als in het gebied woont dat ligt tussen Weert en Maastricht, dan wil ik je best helpen... Laat maar weten.
- The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us.
- Gun control means: using BOTH hands!

E61 525D 2005 "Luther"
Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"

rg530d
Berichten: 75
Lid geworden op: 27 dec 2011, 18:10

Re: Swirl Flaps

Bericht door rg530d » 12 sep 2012, 17:27

Ik wil blanking plates bestellen via www.pmwltd.co.uk, er zijn 2 varianten;

22mm
32mm

Welk moet ik bestellen voor mijn bmw e60 530diesel bouwjaar 2003? iemand een idee?

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Swirl Flaps

Bericht door tom_il » 12 sep 2012, 18:34

http://www.i6automotive.co.uk/category/ ... king-kits/

Daar hebben ze naast de aluminium ook plastic blanking plates. Lijkt mij geen probleem om hier plastic plates te zetten die de helf van de prijs zijn dan deze van aluminium
525d E61 2007 pre-LCI

COUPEDOC
Berichten: 138
Lid geworden op: 11 jan 2012, 23:19

Re: Swirl Flaps

Bericht door COUPEDOC » 13 sep 2012, 12:33

Ik heb het bij mijn vorige 525D gedaan met 6 mm schroefjes en hitteresistente siliconenlijm.
Veel goedkoper dan "blanking plates".

Bij mijn huidige 535D heb ik vanin het begin de vacuumleiding, die de klepjes bedient, onderbroken.
Niet kunnen bewegen = steeds open staan = niet meer kunnen afbreken.

:duim:

fsiblesz
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 mar 2012, 21:01

Re: Swirl Flaps

Bericht door fsiblesz » 13 sep 2012, 14:52

Coupedoc, wat bedoel je met vacuumleiding onderbreken? Is dat een slang die buiten spruitstuk loopt die je (met bv tie-wrap) kunt dichtknijpen?
Staan ze dan per definitie open?

rg530d
Berichten: 75
Lid geworden op: 27 dec 2011, 18:10

Re: Swirl Flaps

Bericht door rg530d » 13 sep 2012, 15:06

hoe weetje welke type je nodig hebt. welk van de 2?

- 22mm of 32mm?

Ik wil ze bestellen maar ik moet weten welk? kan iemand mij hiermee helpen aub? het gaat om de e60 530diesel bouwjaar 2003

eMeM63
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:36

Re: Swirl Flaps

Bericht door eMeM63 » 14 sep 2012, 12:36

Las onderstaand bericht op een Duits BMW forum over swirlflaps.........overigens kans dat de oude afbreken is volgen werkplaatschef bij BMW waar ik kom zeer minimaal, in de orde van 1 op 1000 of zoiets....hadden 1x flinke schade gehad bij een e60 hierdoor in vele jaren........maar op alle BMW fora's wordt gedaan of je met een tikkende tijdbom rondrijdt.....denk als die vlinderkleppen echt niet zinvol waren ze allang waren verdwenen. Als je ze perse weg wilt hebben vervangt BMW ze ook ,maar dan wel met het hele inlaatspruitstuk erbij.

Nun zu der genaueren und informativeren Seite der Motoren.



Drallklappen 525d, 530d:



Ab März 2004 hat man die EURO-4-Norm eingeführt, die bei allen BMW-Motoren eine Einführung des Dieselpartikelfilters und auch eine Einführung neuer Drallklappen zu Folge hatte. Drallklappen sind in der Ansaugbrücke untergebracht und dienen dazu, die Luft, bei bestimmten Drehzahlen zu verwirbeln und somit eine bessere Gemischbildung und Verbrennung möglich ist. Diese werden unterdruckgesteuert.



Die Motoren ab März 2004 haben neue Drallklappen. Vor dem Zeitraum waren die Drallklappen aus Metall und ohne jeglicher Halterung, sie hingen quasi lose herum, wodurch viele Motorschäden zustande gekommen sind - also besser ist es, die Drallklappen, wenn man einen BMW E60 vor März 2004 kaufen möchte, auszubauen, da ein akuter Motorschaden hervorgerufen werden kann!



Die neuen Drallklappen sind besser und aus Kunststoff und weisen eine Halterung auf, was verhindert, dass die Klappen einfach so in den Brennraum fallen oder die Ventile beschädigen oder eben den Kolben! Somit keine Probleme mehr ab März 2004 mit den Drallklappen!
Laatst gewijzigd door eMeM63 op 14 sep 2012, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Noud

Re: Swirl Flaps

Bericht door Noud » 14 sep 2012, 15:09

Voor een 530d uit 2003 moet je 22mm bestellen.

Noud

COUPEDOC
Berichten: 138
Lid geworden op: 11 jan 2012, 23:19

Re: Swirl Flaps

Bericht door COUPEDOC » 14 sep 2012, 21:29

T.a.v. fsiblesz :
inderdaad.

Geen vacuüm = klepjes blijven openstaan = veilig. Fluitje van een cent.

Voor de nuchteren onder ons : de kans dat de klepjes afbreken is niet bijster groot.
Maar .... het zal je maar gebeuren.
Liever blode Jan dan dode Jan.

:whistle:

eyerule
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 dec 2012, 11:22

Re: Swirl Flaps

Bericht door eyerule » 07 apr 2014, 08:44

Weet iemand of mij 535d uit 2007 deze swirl flaps ook heeft? En of deze ook zwak zijn?

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Swirl Flaps

Bericht door tom_il » 07 apr 2014, 20:01

Hij heeft ze en er zijn gevallen bekend dat ze afbraken
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
fredjuhhh
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 feb 2012, 23:17

Re: Swirl Flaps

Bericht door fredjuhhh » 07 apr 2014, 20:41

eruit halen !!!!
mijn 530d liep dus wel kapot.
6e cilinder totaaal naar de hel .
reparatie van enkele duizenden euro"s voor mijn kiezen gehad ..... dus twijfel NIET !!!!

greetz Fred

craen
Berichten: 100
Lid geworden op: 16 mar 2008, 12:41

Re: Swirl Flaps

Bericht door craen » 07 apr 2014, 23:03

ik had ook mijn flaps laten uithalen maar dan de behuizing er terug in met een schroef in de opening van het stangetje en dit is beginnen lekken en toch wel serieus.
nu heb ik deze middag de kunstof blanking plates erin gezet welke tom_il hierboven aangeeft.
deze zitten echt strak erin moest er toch wat kracht opzetten voor ik ze erin kreeg geduwd, maar hoe strakker hoe beter lijkt me minder kans op lekker dan.
ik had ze besteld via ebay vorige vrijdag en vanmorgen lagen ze al in de bus dus lekker snel hiet van de UK uit.
ik wist niet welke ik moest hebben de 33mm of de 22mm dus had ze beide besteld. bleek dat ik de 33mm nodig had . dus ik heb de 22mm nog liggen moest je die nodig hebben.
maar dan moet je wel weten of die passen natuurlijk.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”