Voorstellen en aanschaf E61 diesel
Re: Voorstellen en aanschaf E61 diesel
Het verbruik ik zit nu met 19 inch ongeveer op 1 op 12,5/1 op 13 waarvan veel kilometers snelweg.
De reparaties wat er het afgelopen jaar is gebeurd:
Automaatbak oliewissel bij ZF in Delft
Differentieel oliewissel ook bij ZF
Remblokken en remschijven laten vervangen
EGR thermostaat vervangen
Hoofdthermostaat vervangen
Multieriem vervangen
Voor de rest is het een beresterke motor zo een 525D 6 cilinder.
Het is ook een uitstervend ras zo een diesel 6 cilinder tegenwoordig als iemand hoort 6 cilinder dan zijn ze meestal verbaasd.
Indien mogelijk zou ik gewoon voor het facelift model gaan ziet er visueel ook mooier uit.
De reparaties wat er het afgelopen jaar is gebeurd:
Automaatbak oliewissel bij ZF in Delft
Differentieel oliewissel ook bij ZF
Remblokken en remschijven laten vervangen
EGR thermostaat vervangen
Hoofdthermostaat vervangen
Multieriem vervangen
Voor de rest is het een beresterke motor zo een 525D 6 cilinder.
Het is ook een uitstervend ras zo een diesel 6 cilinder tegenwoordig als iemand hoort 6 cilinder dan zijn ze meestal verbaasd.
Indien mogelijk zou ik gewoon voor het facelift model gaan ziet er visueel ook mooier uit.
Zoektochten naar een auto (BMW) zijn altijd leuk!
Denk alleen dat je je niet moet blindstaren op de opties gezien je budget, liever een goede auto.
Denk ook dat het moeilijk is om Bovag garantie te krijgen, of je moet zelf de garantie betalen.
Persoonlijk koop ik altijd zonder garantie maar laat de auto wel altijd vooraf keuren.
Succes!!
Denk alleen dat je je niet moet blindstaren op de opties gezien je budget, liever een goede auto.
Denk ook dat het moeilijk is om Bovag garantie te krijgen, of je moet zelf de garantie betalen.
Persoonlijk koop ik altijd zonder garantie maar laat de auto wel altijd vooraf keuren.
Succes!!
- malle pietje
Ik heb ook net een 530d gekocht uit 2005. Had 301.000 gereden en inmiddels na 2 maanden alweer 10 erbij. Hij had flink wat achterstallig onderhoud en daarom kocht ik m ook. Ben direct aan het inhalen geslagen:
- startproblemen: nokkenassensor euro90
- swirlflaps verwijderd euro 125 (pakkingen, brughuur, blankingplates)
- automaat beurtje bij ZF euro 450
- falende compressor euro 350 (inclusief brughuur)
- stadslampjes kapot euro 50
- lucht, diesel, carterfilter euro 120
- remblokken voor en achter incl brughuur euro180
En dan heb ik nog niet genoemd de zaken die ik nog moet doen:
- schijven voorkant euro 100
- olie en filter euro 100
- oorzaak van het schommelende toerental euro 100
- 2 nieuwe banden euro 180
- nieuwe laserunit voor de ccc euro 150
- leeghalen van de roetfilter euro 100
En alles wat ik nog niet heb ontdekt....
Mijn advies: check al deze zaken want ze schijnen redelijk standaard te zijn. Zorg dat je de turbo en spruitstuk controleert, ophanging, olieverbruik en compressor en balgen controleert. Koop voor max 2/3 van je budget een prachtige versie en hou er rekening mee dat je het derde deel uitgeeft aan garantie, of reserveert aan reparaties.
Een geluk: het is voor het overgrote deel uitstekend zelf te doen. Zorg zo snel mogelijk voor uitleesapparatuur, die zul je veel nodig hebben voor opsporen van gezeur, klachtjes etc. Daarna voor een fatsoenlijke klusplek of beter nog brug.
En geniet daarna van een geniale auto die met enigszins goed geluk 1 op 11 rijdt....
- startproblemen: nokkenassensor euro90
- swirlflaps verwijderd euro 125 (pakkingen, brughuur, blankingplates)
- automaat beurtje bij ZF euro 450
- falende compressor euro 350 (inclusief brughuur)
- stadslampjes kapot euro 50
- lucht, diesel, carterfilter euro 120
- remblokken voor en achter incl brughuur euro180
En dan heb ik nog niet genoemd de zaken die ik nog moet doen:
- schijven voorkant euro 100
- olie en filter euro 100
- oorzaak van het schommelende toerental euro 100
- 2 nieuwe banden euro 180
- nieuwe laserunit voor de ccc euro 150
- leeghalen van de roetfilter euro 100
En alles wat ik nog niet heb ontdekt....

Mijn advies: check al deze zaken want ze schijnen redelijk standaard te zijn. Zorg dat je de turbo en spruitstuk controleert, ophanging, olieverbruik en compressor en balgen controleert. Koop voor max 2/3 van je budget een prachtige versie en hou er rekening mee dat je het derde deel uitgeeft aan garantie, of reserveert aan reparaties.
Een geluk: het is voor het overgrote deel uitstekend zelf te doen. Zorg zo snel mogelijk voor uitleesapparatuur, die zul je veel nodig hebben voor opsporen van gezeur, klachtjes etc. Daarna voor een fatsoenlijke klusplek of beter nog brug.
En geniet daarna van een geniale auto die met enigszins goed geluk 1 op 11 rijdt....

heb er eentje staan , veel aan onderhoud geweest met bijna alle opties ..
mag weg voor 14.000 euro
gr
mag weg voor 14.000 euro

gr
Reactie volgt
Laatst gewijzigd door ES018 op 09 apr 2014, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Een open deur intrappen: kijk ofdat het panoramadak goed opent en sluit(zowel schuiven als openklappen): anders kostbare reparatie. Kijk of afstandsbediening sleutel goed werk(anders kans op waterlek in ontvanger onder de spoiler:2x vervangen). Check op water onder het reservewiel: anders stuurcomputers vervangen(2x gehad). Komt van de overloop van het panoramadak. Dit risico kan blijkbaar gemodificeerd worden door de slangetjes van de afloop panoramadak aan te passen aan de achterbumper. Water in het bakje boven de accu rechtsachter kan een indicatie zijn. Mbt pneumatische ophanging (standaard op e61): als de pompen lawaai maken en teveel moeite moeten doen:laten nakijken(alletwee vervangen). Weet niet of je de blaasbalgen van de ophanging kan laten checken. Indien ja:doen. Heb ze vorig jaar laten vervangen. Mbt achterklep: in de dubbele scharnieren bovenaan zitten kabelgeleiders: de draden hierin durven wel eens doorslijten. Lijkt simpel maar om dit te repareren moet de dakhemel er vaak uit(2x gehad). Dus een klein probleem(achterruitewisser werkt niet, lamp kentekenplaatverlichting werkt niet, achterruit opent niet)kan veel kosten. Lampje kentekenplaatverlichting kostte mij 450eur omdat de lichtmodule defect was(misschien gevolg van water in kofferruimte). Kleine defecten kunnen grote kosten veroorzaken dus. Mijn advies is: koop een e61 waar alles aan werkt. Denk niet: 'ik vang dat lampje wel, de ruitensproeier vanachter werkt niet dus zal het reservoir wel leeg zijn-bij mij defect wegens doorgebrand omwille van doorgesleten draden in scharnier)...
Echter: lost of space, panodak super. Maar na 4000 EUR kosten aan een e61 is het voor mij nu e60 wat de klok slaat...
Echter: lost of space, panodak super. Maar na 4000 EUR kosten aan een e61 is het voor mij nu e60 wat de klok slaat...
Pneumatische ophanging standaard op een E61? Bij mijn weten toch echt niet. Mijn wagen heeft het sowieso al niet.
Gewoon een wagen met panorama dak links laten liggen als het kan. Had voor mij geen toegevoegde waarde.
Om het nog aan te vullen:
Spruitstuk controleren of dit van RVS is of van Gietijzer. De eerste variant wil nogal eens scheuren.
Swirlflaps, indien hier niets aan gedaan is zo snel mogelijk vervangen bij een wat hogere km stand.
Koppelomvormer (automaat) controleren. Voet op de rem en rustig gas geven waarna je de rem op laat komen. Bij geen gebonk kan je daar ook problemen van uitsluiten.
En inderdaad de achterklep problemen. Ik ga deze zelf nog een keer preventief aanpakken om problemen te voorkomen.
Ik ben nog steeds erg blij met mijn E61 en zal i.v.m. gezin met jonge kinderen nooit snel kiezen voor een E60. Ieder zijn meug he.
Gewoon een wagen met panorama dak links laten liggen als het kan. Had voor mij geen toegevoegde waarde.
Om het nog aan te vullen:
Spruitstuk controleren of dit van RVS is of van Gietijzer. De eerste variant wil nogal eens scheuren.
Swirlflaps, indien hier niets aan gedaan is zo snel mogelijk vervangen bij een wat hogere km stand.
Koppelomvormer (automaat) controleren. Voet op de rem en rustig gas geven waarna je de rem op laat komen. Bij geen gebonk kan je daar ook problemen van uitsluiten.
En inderdaad de achterklep problemen. Ik ga deze zelf nog een keer preventief aanpakken om problemen te voorkomen.
Ik ben nog steeds erg blij met mijn E61 en zal i.v.m. gezin met jonge kinderen nooit snel kiezen voor een E60. Ieder zijn meug he.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Pneumatische ophanging is standaard op de E61 achteraan. En alleen achteraan, vooraan niet verkrijgbaar.avdakker schreef:Pneumatische ophanging standaard op een E61? Bij mijn weten toch echt niet. Mijn wagen heeft het sowieso al niet.
Kijk maar onder je wagen.
525d E61 2007 pre-LCI
Vast en niet instelbaar dan? Is weer iets nieuws voor mij dan.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Idd niet instelbaar. Doel is constante rijhoogte ongeacht de belading, vandaar dat deze enkel op de E61 zit. Instelbaar is hij niet daar deze alleen achteraan zit.
525d E61 2007 pre-LCI
Met instelbaar bedoel ik door de chauffeur tijdens het rijden zoals gebruikelijk is bij volledig pneumatische ophangingen.
525d E61 2007 pre-LCI
Idd, softwarematig dus alleen voor continue hoger of lager, dat bedoel ik. Klopt m'n Nederlands toch nog
Nee hoor wou gewoon even verduidelijken
525d E61 2007 pre-LCI