E46Cti (N42 2001/10) stationair toerental instabiel en EML
E46Cti (N42 2001/10) stationair toerental instabiel en EML
Hoi allemaal,
Mijn E46/316Cti begint de laatste tijd wat nukken te vertonen. Symptomen zijn:
* Stationair toerental instabiel - stijgt af en toe naar 1200. Ook bij rijden bij lage toerentallen varieert het toerental steeds, bij hogere draait'ie prima.
* ODB foutcodes P1159+P1161 (mengsel te arm bij lage toerentallen).
* Motor ruikt naar verbrande olie
* Melding koelwater-peil. Dat is inderdaad laag, maar zodra ik de ontluchtingen open draai, stijgt het peilstokje naar maximaal.
De olie-lucht is er al wat langer. Er zit duidelijk her en der olie op het blok, dus als eerste heb ik twee weken terug de pakking van het kleppendeksel vervangen. Er kwam ook olie uit bij de VANOS magneet-ventielen, dus daar heb ik nieuwe pakkingen in geplaatst (een groene en een zwarte rubber ring).
Na het lezen van dit forum denk ik dat wel eens de carter-ventilatie zou kunnen zijn (CCV). We hebben rondom de motor wat schoonmaak-spul gespoten, maar dat leek geen invloed op het toerental te hebben, waardoor we in eerste instantie dachten dat er geen inlaat-lek zou zijn. Woon-werk verkeer is 3km, doe ik meestal met de fiets (behalve als het slecht weer is, dus toch vaak gedaan deze winter), verder rij ik een paar keer per week een rit van 2x 60km. Ik zag geen 'smudge' toen ik het kleppendeksel er af had liggen, ik zal morgen eens naar de peilstok kijken en de test met het plastic zakje doen. Zijn er andere manieren om de CCV en diens slangetjes makkelijk te testen, voordat ik aan een eventuele vervanging begin?
De codes zijn gereset, maar ik heb nog geen complete adaptatie-rit gedaan, dus ik weet niet of ze terug komen.
Wat betreft het koelwater, dat probleem is voor het eerst opgetreden op de eerste warme dag van het jaar. Het lijkt eerder te zijn dat er lucht in zit, dan dat er te weinig is, ik zie geen sporen van lekkage. Een collega raadde me aan om te testen op CO2 in het koelwater, dat zou op een lekke koppakking kunnen wijzen (ik hoop heel erg dat dat niet het probleem is).
Ben erg benieuwd naar jullie inzichten en tips!
Mvgr., Peanut.
Mijn E46/316Cti begint de laatste tijd wat nukken te vertonen. Symptomen zijn:
* Stationair toerental instabiel - stijgt af en toe naar 1200. Ook bij rijden bij lage toerentallen varieert het toerental steeds, bij hogere draait'ie prima.
* ODB foutcodes P1159+P1161 (mengsel te arm bij lage toerentallen).
* Motor ruikt naar verbrande olie
* Melding koelwater-peil. Dat is inderdaad laag, maar zodra ik de ontluchtingen open draai, stijgt het peilstokje naar maximaal.
De olie-lucht is er al wat langer. Er zit duidelijk her en der olie op het blok, dus als eerste heb ik twee weken terug de pakking van het kleppendeksel vervangen. Er kwam ook olie uit bij de VANOS magneet-ventielen, dus daar heb ik nieuwe pakkingen in geplaatst (een groene en een zwarte rubber ring).
Na het lezen van dit forum denk ik dat wel eens de carter-ventilatie zou kunnen zijn (CCV). We hebben rondom de motor wat schoonmaak-spul gespoten, maar dat leek geen invloed op het toerental te hebben, waardoor we in eerste instantie dachten dat er geen inlaat-lek zou zijn. Woon-werk verkeer is 3km, doe ik meestal met de fiets (behalve als het slecht weer is, dus toch vaak gedaan deze winter), verder rij ik een paar keer per week een rit van 2x 60km. Ik zag geen 'smudge' toen ik het kleppendeksel er af had liggen, ik zal morgen eens naar de peilstok kijken en de test met het plastic zakje doen. Zijn er andere manieren om de CCV en diens slangetjes makkelijk te testen, voordat ik aan een eventuele vervanging begin?
De codes zijn gereset, maar ik heb nog geen complete adaptatie-rit gedaan, dus ik weet niet of ze terug komen.
Wat betreft het koelwater, dat probleem is voor het eerst opgetreden op de eerste warme dag van het jaar. Het lijkt eerder te zijn dat er lucht in zit, dan dat er te weinig is, ik zie geen sporen van lekkage. Een collega raadde me aan om te testen op CO2 in het koelwater, dat zou op een lekke koppakking kunnen wijzen (ik hoop heel erg dat dat niet het probleem is).
Ben erg benieuwd naar jullie inzichten en tips!
Mvgr., Peanut.
Re: E46Cti (N42 2001/10) stationair toerental instabiel en E
Hoi allemaal,
Update: toerental van de motor is nu mooi stabiel. Het lijkt er op dat de dop voor het bijvullen van de motorolie niet goed meer sluit, en dat daar valse lucht wordt aangezogen. Heel goed aandrukken helpt, nieuwe is in bestelling. Code 1159/1161 is nog niet terug gekomen sinds ik een reset heb gedaan.
Het koelsysteem blijft problemen geven, daar moet ik misschien maar een aparte vraag voor openen.
Groeten, Peanut.
Update: toerental van de motor is nu mooi stabiel. Het lijkt er op dat de dop voor het bijvullen van de motorolie niet goed meer sluit, en dat daar valse lucht wordt aangezogen. Heel goed aandrukken helpt, nieuwe is in bestelling. Code 1159/1161 is nog niet terug gekomen sinds ik een reset heb gedaan.
Het koelsysteem blijft problemen geven, daar moet ik misschien maar een aparte vraag voor openen.
Groeten, Peanut.
Re: E46Cti (N42 2001/10) stationair toerental instabiel en E
FF een vraag; wat bedoel je met ''complete adaptatie-rit ''
Re: E46Cti (N42 2001/10) stationair toerental instabiel en E
Met 'adaptatie-rit' bedoel ik de combinatie van rij-omstandigheden die nodig zijn om de boord-computer al zijn tests opnieuw te laten doen na het resetten van ODB2 foutcodes. Zie deze beschrijving:
* Car must be at operating temperature / warm
* Drive vehicle 50-60mph with 2000-2500rpm for about 3min (use manual shift, if needed)
* Perform at least 2-3 drive cycles if possible
* Let vehicle idle for about 5min
Met een ODB lezer zou je dan de 'readyness state' van elk van de tests weer op 'completed' moeten zien staan. En als je SES-lampje dan nog uit is, dan is je probleem waarschijnlijk echt opgelost.
* Car must be at operating temperature / warm
* Drive vehicle 50-60mph with 2000-2500rpm for about 3min (use manual shift, if needed)
* Perform at least 2-3 drive cycles if possible
* Let vehicle idle for about 5min
Met een ODB lezer zou je dan de 'readyness state' van elk van de tests weer op 'completed' moeten zien staan. En als je SES-lampje dan nog uit is, dan is je probleem waarschijnlijk echt opgelost.
Re: E46Cti (N42 2001/10) stationair toerental instabiel en E
Nooit geweten ,bedankt .
Re: E46Cti (N42 2001/10) stationair toerental instabiel en E
ik heb het zelfde probleem met het toerental als ik hem start , als ik rij of stilsta dan heb ik hier geen last van heb jij enig idee of dat ook door de dop kan komen? hij lekt ook vaak rondom de dop dus zou op zich best logisch zijn...
Re: E46Cti (N42 2001/10) stationair toerental instabiel en E
De oliedop is zeker een mogelijkheid. Controleren door erop te drukken en te kijken of het ophoudt. Verder moet er bij opengedraaide dop er (nauwelijks) druk op het carter staan. Er mag geen onder- of overdruk zijn. Als dat wel zo is, dan is de CCV verdacht.
Succes,
Rob
Succes,
Rob
Re: E46Cti (N42 2001/10) stationair toerental instabiel en E
Hoi Rob,
Bedankt voor je reactie. Is het niet zo dat er een lichte onderdruk moet zijn? Ik heb her en der gelezen over de 'plastic bag' test van je CCV, waar je een plastic zak goed vastbindt over de olie-vuldop (zodat het plastic niet in je motor kan komen!). Er moet zichtbare onderdruk zijn, anders doet je CCV het duidelijk niet meer.
Mvgr., Peanut
Bedankt voor je reactie. Is het niet zo dat er een lichte onderdruk moet zijn? Ik heb her en der gelezen over de 'plastic bag' test van je CCV, waar je een plastic zak goed vastbindt over de olie-vuldop (zodat het plastic niet in je motor kan komen!). Er moet zichtbare onderdruk zijn, anders doet je CCV het duidelijk niet meer.
Mvgr., Peanut
Re: E46Cti (N42 2001/10) stationair toerental instabiel en E
De druk in het carter moet eigenlijk gelijk zijn aan de buitenluchtdruk (volgens TIS). Een klein beetje onder- of overdruk mag. Hij maag niet sterk blazen of zuigen.
Gebeurd een van de twee, dan is de CCV defect. Daarnaast zijn de drie slangen aan de CCV van een materiaal dat verouderd en daardoor bros wordt. Dit heeft valse lucht tot gevolg.
Groet,
Rob
Gebeurd een van de twee, dan is de CCV defect. Daarnaast zijn de drie slangen aan de CCV van een materiaal dat verouderd en daardoor bros wordt. Dit heeft valse lucht tot gevolg.
Groet,
Rob
Re: E46Cti (N42 2001/10) stationair toerental instabiel en E
de olielucht kan heel goed van je vacuumpomp komen, deze wil wel eens olie gaan lekken. en dat drupt precies op je spruitstuk/uitlaat.
zie link: http://bmwfans.info/parts-catalog/E46-S ... hed_parts/
zie link: http://bmwfans.info/parts-catalog/E46-S ... hed_parts/
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
Re: E46Cti (N42 2001/10) stationair toerental instabiel en E
Hoi buutnhuus,
Dank voor je reactie, dat zou best wel eens mijn probleem kunnen zijn. Er komt meteen na het starten grijzige rook aan de uitlaat-zijde van mijn blok vandaan, stinkt aardig. Alleen gebeurt dat zodra ik start, niet pas als de motor heet is, dus ik denk nu ook aan een kapot uitlaat-spruitstuk.
Ik ga vrijdag eens proberen naar mijn vaccum-pomp te kijken. Hij zit nogal naar verstopt, zag ik al, wordt weer een leuk klusje!
Dank voor je reactie, dat zou best wel eens mijn probleem kunnen zijn. Er komt meteen na het starten grijzige rook aan de uitlaat-zijde van mijn blok vandaan, stinkt aardig. Alleen gebeurt dat zodra ik start, niet pas als de motor heet is, dus ik denk nu ook aan een kapot uitlaat-spruitstuk.
Ik ga vrijdag eens proberen naar mijn vaccum-pomp te kijken. Hij zit nogal naar verstopt, zag ik al, wordt weer een leuk klusje!
Re: E46Cti (N42 2001/10) stationair toerental instabiel en E
Update: Onder aan de vacuumpomp gevoeld en die was inderdaad kletsnat van de olie. Bij Offenga nieuwe pakkingen besteld. Je hebt er 2 nodig: aansluiting op het motorblok, en een grotere ring voor het pomphuis. Die laatste levert BMW niet los, maar Meyle maakt ze wel, en die levert Offenga dus. Er is echt bijna geen ruimte om die pomp los te maken, en ik ben meer tijd kwijt geweest met het zoeken naar een gevallen bout dan de reparatie zelf. Om genoeg ruimte te krijgen heb ik enorm veel plastic verwijderd, zelfs de plaat waar de ruitenwissers op zitten. Hopelijk is hiermee de olie-stank 's ochtends verholpen.
Verder eindelijk voortgang geboekt met mijn koelwater-probleem: er zit een klein lek in de radiator, dat je pas merkt bij redelijk wat druk. Ik kon het eerst wel horen maar niet precies vinden. Uiteindelijk heb ik veel te veel koelvloeistof (gedestileerd water) toegevoegd, en bij het opnieuw op druk zetten spoot het spul precies in mijn gezicht, joepie. De radiator ga ik dus zo spoedig mogelijk vervangen. De slangen lijken nog in goede conditie te zijn, ik ga nog even uitzoeken wat je verder tegelijk met de radiator wil vervangen (waterpomp?).
Bedankt voor de tips zo ver, ik ben nog lang niet klaar met deze nieuwe hobby...
Verder eindelijk voortgang geboekt met mijn koelwater-probleem: er zit een klein lek in de radiator, dat je pas merkt bij redelijk wat druk. Ik kon het eerst wel horen maar niet precies vinden. Uiteindelijk heb ik veel te veel koelvloeistof (gedestileerd water) toegevoegd, en bij het opnieuw op druk zetten spoot het spul precies in mijn gezicht, joepie. De radiator ga ik dus zo spoedig mogelijk vervangen. De slangen lijken nog in goede conditie te zijn, ik ga nog even uitzoeken wat je verder tegelijk met de radiator wil vervangen (waterpomp?).
Bedankt voor de tips zo ver, ik ben nog lang niet klaar met deze nieuwe hobby...