licht piepend/wrijvend geluid tijdens sturen.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
jayzero

licht piepend/wrijvend geluid tijdens sturen.

Bericht door jayzero » 20 apr 2014, 10:29

hoi,

Heb me deze week voor de 2de keer een E60 van 2004 aangeschaft met 68000 km.
ondanks deze een goede onderhoudshistoriek heeft koop ik deze e60 wel met een bang hartje omdat de vorige wel wat mankementen gaf.

Tot nu toe merk ik geen opvallende problemen, enkel wanneer ik aan het stuur draai maakt deze een fijn geluid.
het geluid klinkt alsof er 2 plastiekmatjes met fijne structuur overeen wrijven, heb ook de indruk dat het pas begint na enkele minuten te rijden. nu heb ik al wat rond gezocht op het internet, gelijkaardige problemen zeggen smeering-middel bij atf olie toevoegen of olie vervangen/ mechanische wrijving in het stuur/kolom.
Heb zelf de indruk dat het geluid van het stuur zelf komt als ik mijn oor er naast hang. hard stoort het me niet zolang ik weet dat het niet schadelijk zal zijn.

iemand een mening?

grts

ddv

Re: licht piepend/wrijvend geluid tijdens sturen.

Bericht door ddv » 20 apr 2014, 11:54

Om te kijken of het aan de stuurbekrachtigingsolie ligt kun je het volgende doen:

Bij stilstand de motor op ongeveer 2000 toeren houden en dan vanuit de middenpositie het stuur 20 x naar links en weer terug draaien, direct daarna vanuit de middenpositie het stuur 20 x naar rechts en weer terug draaien.

Is hierna het piepende geluid verdwenen dan wordt het tijd om de stuurbekrachtigingsolie te vervangen (wel door BMW geadviseerde olie!). Het geluid kan geen kwaad maar is wel irritant, naar mijn mening.

mvg ddv
"_______"

jayzero

Bericht door jayzero » 20 apr 2014, 12:07

volledig tot aan de aanslag?

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 20 apr 2014, 12:23

Kan ook heel simpel het rubber achter het stuur zijn, was bij mij in ieder geval, nog in garantie dus weet niet hoe precies en wat maar volgens garage rubber dat achter je stuur zit, even inspuiten en klaar. Misschien te simpel maar je weet maar nooit.

ddv

Bericht door ddv » 20 apr 2014, 13:10

@ jayzero: ja tot aan de aanslag.

@ bart70: dat kan natuurlijk ook een mogelijkheid zijn.

Mvg ddv
"_______"

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”