Gek genoeg liet het geheel me niet rusten, mede omdat ik gewoon graag gelijk heb.

Tot vandaag, nu ik het mysterie eindelijk opgelost heb! De mooie kant van dit verhaal is, JA de E36 M3 GTR straatversie af fabriek bestaat écht (gelukkig ook maar anders was deze post snel ten einde). Ik zelf heb altijd gepredikt dat hij niet bestaan heeft als straatversie.
Echter om toch enige nuance aan te brengen, de argumenten die aangehaald zijn waarom de E36 M3 straatversie wel zou bestaan, doelend op de vorige discussies, waren geen van allen juist!
Deze M3 GTR kennen de meeste van ons wel, de GTR Rennversion. Onder andere bekend van de cecotto bitburger editie, de dalloon editie en de door stanceworks gefeaturde PTG E36 M3 in bezit van BMW of North America's vintage collection: http://www.stanceworks.com/2012/10/bmw- ... tg-e36-m3/

Dan nu de ontrafeling van het échte mysterie:
Het gaf van de E36 M3 GTR exact 90 stuks met een officiële toelating voor de openbare weg. Alle GTR's zijn in 1994 gebouwd. De indirecte naam van deze auto heette E36 M3 GTR (street).
Nr. 01-30 in Brillantrot 2
Nr. 31-60 in Dakargelb 2
Nr. 61-90 in Alpinweiss 2
Echter is de straatversie beduidend anders dan de raceversie, de 'uitrusting' bestaat uit:
- De verbredingen zijn eveneens gemaakt door Floßmann, alleen ze zijn beduidend ronder dan die van de raceversie.
- Achtervleugel met flaps, voorspoilerhoeken en een zelfde zwaard als de '95 GT/ 318is Class II.
- De motor heeft een inhoud van 3.0 liter waar zo'n 315PS uit geperst wordt.
- Een handgeschakelde 6 bak met een rechte vertanding (zou als een malle moeten trekken in iedere versnelling).
- De motorkap, het dak, de kofferbak en de deuren zijn uit aluminium (Bij de E36 M3 GT waren het enkel de deuren).
- Recaro kuipstoelen met een een 4 punts gordel.
- GEEN radio en airconditioning.
- Waar het middelste/grootste luchttoevoer rooster zit in het dashboard, zitten bij deze auto extra waarschuwingslampjes ten behoeve van de oliedruk, schakelmoment en differentieel temperatuur.
- Echt carbon lijsten zoals ook de M3 GT heeft.
- Raid wildleder stuur.
- Het ABS zou bij de raceversie anders afgesteld zijn dan bij deze versie.
- Tegen meerprijs gaf het racevelgen, in 17 of 18 inch en een verstevigd sper differentieel.
- GEEN dempingsmatten, tapijt of andere bekleding. Puur en alleen de middenkonsole met een houder voor het plakaat met opschrift: M3 GTR No. x-90.
- De zijlijsten hadden geen M-Embleem.
- De carrosserie is versterkt door een laspunt om de 2 cm.
Hieronder een foto van Nr. 32/90

De E36 M3 GTR (Street) was eigenlijk een onofficiële klein-productie. De serie was al uitverkocht voor deze überhaupt aangeboden werd. De auto werd alleen verkocht aan door BMW zelf uitgekozen klanten. Van de 90 geproduceerde wagens zou tegenwoordig de helft nog moeten bestaan. De rest is verongelukt, uitgebrand of heeft een onbekende status.
Case closed