E46 kloenk/bonkend geluid

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
charlys2k

E46 kloenk/bonkend geluid

Bericht door charlys2k » 27 apr 2014, 21:00

Hey,
Sinds ik mijn bilstein pss10 heb gemonteerd op mij e46 hoor ik telkens een "kloenk" geluid langs vanachter.
Dit hoor ik telkens ik op een slechte weg rijd, op een vluchtheuvel hoor ik zelden. Waarschijnlijk omdat ik trager rijd.
Ik ben dus in de koffer gekropen toen mijn vriendin aan het stuur zat, en het komt dus echt van de schokdemper. Meestal passagierskant maar soms ook bestuurderskant.
Ik heb deze al trg gedemonteerd om te kijken of ik iets fout gedaan heb, maar kan niet direct iets vinden.
De top mounts heb ik toen ook gelijk nieuw gekocht, gewone OEM kwaliteit...Lees wel al vaker dat deze te slap zouden zijn in combinatie met de pss10...
Weet er geen raad mee, iemand die dit probleem herkent?
Mvg
Charly

Jurrian

Re: E46 kloenk/bonkend geluid

Bericht door Jurrian » 12 jun 2014, 13:37

Ik zou eerst even goed kijken of je je schokdemper en topmount wel echt goed vast gezet hebt.

Garra432

Bericht door Garra432 » 12 jun 2014, 13:46

Nadat ik ook nieuwe schokbrekers gemonteerd had, had ik ook een keer last van bonkend geluid tijdens ruwe wegen, maar bij gladde wegen en soms drempels vrijwel niks.

Dus ik liet iemand even de auto heen en weer wiebelen zodat deze veert en ja hoor. Kon precies horen en zien waar het bonkte en daarna was het snel verholpen door een boutje aan te draaien bij de stabilisatorstangetje (voorkant bij mij destijds).

Hoop dat je er wat aan heb :duim:

rob75

Bericht door rob75 » 12 jun 2014, 18:29

Geen idee of je de procedure hebt gevolgd bij het monteren, maar je moet de bout aan de draagarm (de onderste dus) pas aandraaien op moment (100 Nm) als de auto weer op zijn wielen rust.
Doe je dit niet, dan heb je aardige kans op bijgeluiden doordat de demper onder spanning zit.

Groet,
Rob

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”