Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait niet
Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait niet
Hallo
De laatste maand wordt ik continu getreiterd met oververhitting. Heb het koelsysteem vaak met verschillende methodes ontlucht en toch komt het elke keer terug. Laatst viel het mij op dat de radiateur fan helemaal niet draait met warme motor, maar alleen als de airco aan staat.
De volgende zijn al vervangen: waterpomp, complete thermostaat + pakkingen
De laatste dagen rij ik met airco aan op 32°C en kachel vollop, houdt de temp zich netjes rond de 105°C. Kan het hieraan liggen? Hoort mijn radiator ventilator te draaien zodra de motor het iets warmer heeft?
Kan iemand mij vertellen hoe de ventilator wordt aangestuurd? Thermo schakelaar of door stuureenheid (grijs kastje) op de ventilator zelf?
Grtz Jay
De laatste maand wordt ik continu getreiterd met oververhitting. Heb het koelsysteem vaak met verschillende methodes ontlucht en toch komt het elke keer terug. Laatst viel het mij op dat de radiateur fan helemaal niet draait met warme motor, maar alleen als de airco aan staat.
De volgende zijn al vervangen: waterpomp, complete thermostaat + pakkingen
De laatste dagen rij ik met airco aan op 32°C en kachel vollop, houdt de temp zich netjes rond de 105°C. Kan het hieraan liggen? Hoort mijn radiator ventilator te draaien zodra de motor het iets warmer heeft?
Kan iemand mij vertellen hoe de ventilator wordt aangestuurd? Thermo schakelaar of door stuureenheid (grijs kastje) op de ventilator zelf?
Grtz Jay
Re: Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait nie
Denk idd de stuureenheid van de ventilator, die gaan nog al eens stuk, meestal gaan ze dan op volle toeren draaien zoals bij mijn vorige E46.
Het verrotte is dat ze de stuureenheden niet los verkopen, je moet dus de hele ventilator unit kopen
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr
Het verrotte is dat ze de stuureenheden niet los verkopen, je moet dus de hele ventilator unit kopen
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait nie
nevermind, had niet goed gelezen. /edited
Re: Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait nie
Ik weet niet wat voor type het is (motor), maar heeft de E46 niet meer de visco? In het geval van 'wel', dan zou deze ook aan vervanging toe kunnen zijn.
- Edit:
- Hmm, wat ik zo gezien heb is het viscokoppeling-systeem al weer 'verouderd'. E46's zijn alweer een stuk verder in de ontwikkeling dan de E36's natuurlijk.
Re: Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait nie
Mijn ventilator draait nooit rond volgens mij en is gewoon op tempratuur. Lijkt mij sterk dat je (alleen) naar de fan moet kijken.
Ik gebruik de airco nooit, maar onder normale rijomstandigheden lijkt me dat de auto gewoon uit zichzelf op tempratuur moet blijven? En de fan bij springt in omstandigheden zoals file, zomers stadsverkeer etc?
Ik gebruik de airco nooit, maar onder normale rijomstandigheden lijkt me dat de auto gewoon uit zichzelf op tempratuur moet blijven? En de fan bij springt in omstandigheden zoals file, zomers stadsverkeer etc?
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait nie
Ja, maar als hij zeikheet wordt moet hij wel gaan draaien natuurlijk.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait nie
Ik zou idd ook verwachten dat ie volop zou moeten gaan draaien als te heet wordt, dat is bij mij toch het geval niet. Met kachel op de warmste stand + airco aan zodat de fan een beetje meedraait houdt ie het temperatuur netjes op 105°C. Dat is wss ook de bedrijfstemp van de E46 316i, thermostaat gaat nl ook pas open bij 105°C (staat erop gedrukt).bofkont schreef:Denk idd de stuureenheid van de ventilator, die gaan nog al eens stuk, meestal gaan ze dan op volle toeren draaien zoals bij mijn vorige E46.
Het verrotte is dat ze de stuureenheden niet los verkopen, je moet dus de hele ventilator unit kopen
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr
Ik heb wel het stuureenheid kunnen vinden. De verkoper beweert dat deze 100% goed is. Dus ik zal dat maar eens proberen.
Maar dus niemand die weet hoe je de stuureenheid kunt bypassen zodat die volop gaat draaien?
Re: Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait nie
Het kan aan mij liggen, maar de kvs mag echt niet boven de 100 graden komen
Re: Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait nie
Om de vloeistof zelf is het geen probleem, die kan gerust veel warmer worden. In mijn Honda CBR gaat gewone auto koelvloeistof maar zit zomerdag vrijwel alleen maar boven de 100 graden zodra ik stil kom te staan.Sergee schreef:Het kan aan mij liggen, maar de kvs mag echt niet boven de 100 graden komen
Jaren geleden heb ik een aantal jaar een calibra V6 gehad. Door het grote gebrek aan ruimte onder de motorkap stond deze ook geregeld boven de 100 graden zomerdag in stadsverkeer. Omdat dit bekend was bij dit type auto en type motor maakte ik mij er nooit zorgen om. Wel waren 2 grote ventilatoren ook boven de 105 graden flink aan het mee draaien. Later had ik er een 97 graden sensor in gezet zodat ze wat eerder bij springen.
Maar bij de BMW blijft mijn tempratuur altijd netjes strak op 90 graden staan, terwijl de ventilator nog niet hoeft bij te springen.
natuurlijk, maar hij moet alleen maar zeikheet worden als de omstandigheden daar naar zijn. Dus tempraturen boven de 30 graden in de file of een stuk stadverkeer met veel stilstaan en optrekken.Ja, maar als hij zeikheet wordt moet hij wel gaan draaien natuurlijk.
Ik heb het idee dat de grote verhitting van de topic starter niet met de ventilator te maken heeft, die springen toch altijd pas heel laat in. De oorzaak zit ergens anders in het koelsysteem, niet ergens een verstopping? Of is er een keer bars leak in gegooit ivm kleine lekkage?
beste is even een manual doorspitten, maar de ventilator van de BMW zal ook pas bij 105 of 107 graden inspringen gok ik. Maar nogmaals, onder normale omstandigheden zal hij niet eens op deze tempraturen komen
Laatst gewijzigd door Joostb op 27 apr 2014, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait nie
Het is echt van belang te weten om welke motor en bouwjaar het hier gaat. De aansturing van de fan is namelijk hiervan afhankelijk.
Aan eerdere posters hier: een N42 heeft standaard een KVS van 105 graden. De fan wordt aangestuurd door de ECU.
Een 6-cilinder heeft een viscokoppeling voor de koelfan en een aparte elektrische fan voor de airco.
Wat ik uit het bericht opmaak is dat de fan aangaat als de airco aanstaat, maar de auto oververhit als de airoc uit staat. Conclusie: 6-cilinder met defecte viscofan. Gezien het feit dat thermostaat etc. vervangen zijn.
Kan ook nog een temperatuurvoeler zijn, zowel de KVS in het blok als die in de onderste slang.
Kortom, ietsje meer info graag.
Succes,
Rob
Aan eerdere posters hier: een N42 heeft standaard een KVS van 105 graden. De fan wordt aangestuurd door de ECU.
Een 6-cilinder heeft een viscokoppeling voor de koelfan en een aparte elektrische fan voor de airco.
Wat ik uit het bericht opmaak is dat de fan aangaat als de airco aanstaat, maar de auto oververhit als de airoc uit staat. Conclusie: 6-cilinder met defecte viscofan. Gezien het feit dat thermostaat etc. vervangen zijn.
Kan ook nog een temperatuurvoeler zijn, zowel de KVS in het blok als die in de onderste slang.
Kortom, ietsje meer info graag.
Succes,
Rob
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait nie
Nog ter aanvulling, ook een bmw blijft nooit precies 90 graden. De thermostaat blijft constant open en dichtgaan waardoor je temperatuur blijft schommelen, alleen de naald op je dashboard is afgeregeld en blijft daarom netjes in het midden. Neem je bijv. een peugeot 206 blijft de naald schommelen tijdens het rijden.
En je koelvloeistof kan best warmer worden dan 100 graden doordat het een druksysteem is, dat verhoogt het kookpunt van water.
En je koelvloeistof kan best warmer worden dan 100 graden doordat het een druksysteem is, dat verhoogt het kookpunt van water.
Re: Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait nie
volgens mij gaat het om een 316, 4 cilinder dus met gewone sensor, maar iets meer info zal idd welkom zijn
Re: Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait nie
Ik ontlucht door de dop los te schroeven maar wel erop te laten (mocht het spatten). Dan starten en, verwarming op z'n hoogst en dan een paar dotjes gas geven tot 4000 rpm. Daarna kvs-niveau checken en bijvullen indien nodig. Dop vastdraaien en een ritje maken, af laten koelen en weer kvs-niveau checken en bijvullen indien nodig.
Re: Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait nie
Het gaat inderdaad om een 4-pitter E46 316i, met M43 dus. Fan wordt zo te zien door een stuureenheid traploos aangestuurd.
Wat al is bekeken/vervangen ivm oververhitten:
- koelsysteem tot 1,5bar opgepompt, geen lek
- oliedop, geen kvs restjes of mayo
- radiateurdop, geen olie restjes, o-ringen zijn niet opgezwollen
- o-ringen in de waterslangen zijn ook niet opgezwollen
- waterpomp + complete thermostaat (105°C) incl. sensor vervangen, nieuwe pakkingen op waterpomp + thermostaat
- nieuwe o-ring in waterslang en radiateurdop
- koelsysteem goed ontlucht zoals aangegeven door BMW en andere internet bronnen
Als er op de thermostaat een bepaald temp staat (in dit geval 105°C), dan verwacht ik dat dit het bedrijfstemperatuur is van de motor.
Niks wijst er tot nu toe naar een ander probleem. Op het moment kan ik prima rijden in mijn sauna...
Het volgende stap is zo'n radiator fan stuureenheid aanschaffen en kijken of die dan wel aanspringt.
Wat al is bekeken/vervangen ivm oververhitten:
- koelsysteem tot 1,5bar opgepompt, geen lek
- oliedop, geen kvs restjes of mayo
- radiateurdop, geen olie restjes, o-ringen zijn niet opgezwollen
- o-ringen in de waterslangen zijn ook niet opgezwollen
- waterpomp + complete thermostaat (105°C) incl. sensor vervangen, nieuwe pakkingen op waterpomp + thermostaat
- nieuwe o-ring in waterslang en radiateurdop
- koelsysteem goed ontlucht zoals aangegeven door BMW en andere internet bronnen
Als er op de thermostaat een bepaald temp staat (in dit geval 105°C), dan verwacht ik dat dit het bedrijfstemperatuur is van de motor.
Niks wijst er tot nu toe naar een ander probleem. Op het moment kan ik prima rijden in mijn sauna...
Het volgende stap is zo'n radiator fan stuureenheid aanschaffen en kijken of die dan wel aanspringt.
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: Motor raakt oververhit!! Radiateur ventilator draait nie
Complete fan aanschaffen en vervangen.
Die regelunit is een kwaal van de e46
Die regelunit is een kwaal van de e46
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem